Плануючи збутову політику, керівництво п-ва обирає певну стратегію збуту - тобто, як саме має бути організ-а система збуту: через власну чи дилерську мережу, через які типи торгових посередників слід здійсн-ти товарорух. Існують три осн-і методи збуту:1.Прямий – виробник безпосередньо збуває продукцію покупцям. 2.Побічний-збут організ-о через незалежних посередників. 3.Комбінований-через організацію із спільним капіталом фірми-виробника і незалежної фірми. Більшість укр. Підпр-в викор-ь прямий метод, але світова практика свідчить, що це не перспективно, тому що гарантом ефективності збуту є професіоналізм посередників. Метод реалізації п-вом своєї продукції залежить від виду виробу та специфіки господ-ої діяльності в даному регіоні.
Прямий збут (ПЗ): сутн, умови застосув
ПЗ(канали прям М.)-це коли збутову діяльність здійснює безпосередньо виробник через свої збутові підрозділи (збут-і філії і збут-і контори).Збут філії розміщ-ь у містах де зосередж-а велика чисельн-ь споживачів даної прод-ії. Мають складські приміщ-я для зберіг-я значних тов-их запасів, а також сис-му сервісного обслуговув-я. Збут контори підп-в фіз-их операцій з товаром не викон-ь, і мають лише їх взірці. Їх завд-ня - встановл-я контактів із споживачами, рекламна діяльність, збирання замовлень. Викор-я прямого збуту доцільне коли: 1)фін.можливості дають змогу створити власну збутову сис-му, 2)обсяги реалізації достатні для покриття на витрати від прямого М. 3)споживачі географічно сконцентровані, 4)товар технічно складний, потребує спец-го монтажу та налагодж-я. Переваги: повний контроль над вед-ям збут-их операцій, збут-ий персонал під-ва займається реалізацією лише його виробів, забезп-я консультацій, та техн-ої допомоги в опанув-і складної техніки.