МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||
Філософська думка в Україні XX віку
Розвиток соціально-політичної і філософської думки в Україні у другій половині XIX – початку XX віків пов’язано з діяльністю М. Драгоманова, Лесі Українки і І. Франко. Кожний з них зберіг свою оригінальність мислення, свій метод дослідження, своє власне бачення проблем українського народу і шляху їх вирішення. У основі світогляду М. Драгоманова лежить ідея історичного і національного розвитку, прогресу. Ідеалом розвитку повинне бути громадянське суспільство, в якому панує гармонія особистостей. Він не розділяє поглядів на своєрідний шлях розвитку Росії за допомогою соціалістичної революції перестрибнути з стану рабства до стану свободи. Розглядаючи український національно-визвольний рух як складову частину загального національного прогресу людства, Драгоманів приходить до думки про необхідність глибокого синтезу національного і інтернаціонального на основі демократизму в справах національної політики. Світанок нації, її прогрес І. Франко бачить в єдності ідеалів економічної, соціально-політичної і духовної сфер. Ідеал національної самосвідомості повинен бути почутий серцем, усвідомленим розумом. Світогляд Леси Українки формувався під впливом ідей західного, російського і українського революційного демократизму. Характерною рисою філософських поглядів був матеріалізм з його діалектичним підходом до обгрунтування природних і суспільних явищ. Леся Українка чітко усвідомлює необхідність рішучих дій за національне і соціальне звільнення людей, за дійсний суспільний прогрес. Таким чином, ідея національного розвитку займає видне місце в діяльності і практичних справах М. Дрогоманова, Леси Українки і І. Франка. Кожний з них по-своєму бачив шляхи розвитку національно-державного розвитку українського народу, але всі вони були єдині в одному – за свободу і незалежність України необхідно боротися. Ідеї І. Франка – це “позитивна філософія”, яка засновується на природних знаннях, логіці наукового аналізу. Велике значення він надає науці, оскільки вона дає можливість пізнати закони і сили природи. Природа включає в себе все, що попадає нашому пізнанню. Людина є лише частина природи. Науки в суспільстві Франко ділить на природні і антропологічні. Серед антропологічних наук Франко віддає перевагу логіці, психології, історії, педагогіці, етнології, суспільній економіці. Центральною ідеєю світогляду І. Франко вважає науковий пошук істини. Він солідарний з Марксом відносно суспільного прогресу, заявляючи, що економічні відносини виступають складовою його частиною. Для філософського світогляду І. Франка характерне поєднання онтологічних, гносеологічних і морально-естетичних проблем, аналізуючи розвиток людського суспільства і людини. Формування української національної ідеї зачіпали представники різних галузей культури: письменники (Т.Г. Шевченко, П. Куліш, Леся Українка, І. Франко), вчені і політичні діячі (М. Костомаров, М. Драгоманов, М. Грушевський, М. Міхновський, Д. Донцов, Д. Чижевський). Після короткого сплеску національно культурного прогресу в Україні наступає період нової Руїни. У кінці 1920 року Червона Армія остаточно встановлює контроль над українськими землями. Марксизм-ленінізм стає єдино допустимою в суспільно-гуманітарній (і в філософській) сфері, офіційною, партійно-державною точкою зору. Особливо яскравим серед філософів цього періоду є В. Юринець. Він відомий своїми працями з історії філософії і сучасної філософії; досліджував діяльність В. Вінниченка, П. Тичини, М. Бажана. Однак в 30-х роках XX сторіччя багато які філософи зазнавали репресій, були вигнані з наукових установ: В. Юринець, Я. Білик, П. Демчук, Е. Гірчак, Т. Степовий, М. Логвин, Р. Левік, Я. Блудов, і інші. У 60-90-і роки в Україні сформувався великий загін фахівців в галузі філософії. Розробку філософських проблем здійснюють Інститут філософії НАН, філософський факультет Київського державного університету ім. Т.Г. Шевченко, кафедри філософії ведучих вузів України. Сьогодні, в незалежній Україні, філософія має теоретично осмислити нові умови суспільного розвитку і ті процеси, які відбуваються в самій філософії: переусвідомити методи діалектики під точкою зору її альтернатив і різних моделей, місце філософії в авангарді суспільної практики. Свою задачу філософія може успішно виконати, коли буде своєчасно осмислювати головні події в країні, на світовій арені.
Питання для самоконтролю 1. Які основні філософські проблеми розглядалися філософською думкою Київської Русі? 2. Роз’ясніть, яке значення мало виникнення Києво-Могилянської академії для розвитку філософської думки в Україні? 3. Які основні положення філософії Григорія Сковороди? 4. Які основні тенденції розвитку української філософії в XIX віці? 5. Які процеси впливали на розвиток української філософії в XX віці?
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||
|