МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Програмоване навчанняВаріантом керівництва пізнавальною діяльністю учнів є програмоване навчання. Цей вид навчання ґрунтується на певних дидактичних принципах, сприяючи індивідуалізації навчальної діяльності. Виділяють лінійне, розгалужене і змішане програмування. Програмоване навчання – система подавання теоретичного матеріалу та організованих форм навчальної роботи учня, що сприяють йому у самостійному здобуванні знань, оволодінні уміннями і навичками. Ґрунтується програмоване навчання на загальних і специфічних дидактичних принципах (послідовності, доступності, наступності, систематичності, самостійності), які реалізуються у процесі виконання головного його елемента – навчальної програми. Для програмованого навчання важлива наявність «дидактичної машини» (програмованого підручника). На всіх його етапах педагог має змогу керувати засвоєнням матеріалу з допомогою прямого і зворотного зв’язку. У ньому певною мірою здійснюється індивідуальний підхід, що реалізується у врахуванні характеру і у темпі засвоєння учнями програми. Але головним є підпорядкованість процесу засвоєння знань, вироблення умінь навчальній програмі. Програмоване навчання є засобом організації самостійної роботи школярів. Головною проблемою програмованого навчання є моделювання, конструювання навчальних програм, підручників, навчальних посібників, евристичне програмування та ін. Воно підпорядковується таким принципам: а) поділ матеріалу на окремі порції-кадри, що відповідають одному кроку у процесі засвоєння; б) активність процесу засвоєння (необхідність виконання завдань, запропонованих у кожному кадрі); в) наявність зворотного зв’язку (самоконтролю) у виконанні кожного завдання; г) можливість індивідуалізації процесу навчання. Реалізація цих принципів призвела до створення програм-матеріалів і використання навчальних машин. Найпоширенішими системами навчального програмування є лінійне, розгалужене і змішане. Лінійне програмування. Для лінійного програмування важливий послідовний виклад навчального матеріалу, що сприяє безпомилковому засвоєнню. Навчальний матеріал поділяють на порції, що охоплюють завдання мінімальної складності; дозують на найменші порції, орієнтуючись на рівень знань відстаючого школяра. Пропуск у кадрі (кроці) слова є основним завданням (знайти слова, словосполучення, поняття, що становлять частину матеріалу, який необхідно засвоїти). Учні мають послідовно виконувати ті самі дії. Лінійні програми розраховані на чітке уявлення про розумові можливості учнів у вивченні певної теми. Дидактичний матеріал у них поділяється на невеликі дози (кроки), які учні засвоюють відносно легко і послідовно. Запитання, проблеми програми не повинні бути надто важкими, оскільки діти можуть втратити інтерес до роботи. Для уникнення механічного запам’ятовування інформації одна і та сама думка повторюється у різних варіантах у кількох кроках програми. Учні повинні самі давати відповіді на запитання, вирішувати проблеми, використовуючи для цього необхідну інформацію. При цьому вчитель інформує їх, наскільки правильні чи помилкові їхні відповіді. Кожен учень має подолати всі кроки програми у зручному для нього темпі (кількість вказівок, які полегшують одержання відповіді, поступово зменшується). У програмованому навчанні чітко розписані дії учителя та учня (своєрідна дуалістичність). Функцію вчителя можуть виконувати не тільки педагог, але й програмований підручник, програма. Таке навчання використовує системи навчальних матеріалів, які пред’являють школярам у вигляді спеціальних одиниць, що відповідають кроку засвоєння. Після його розв’язання у наступному кадрі подається необхідна (правильна) інформація, що забезпечує виправлення за необхідності допущеної помилки. У лінійному програмуванні учням пропонують завдання для самоконтролю, виконання яких свідчить про засвоєне знання або сформовані уміння чи навички. Функцію вчителя ефективно виконує програмований посібник. Педагог створює систему підкріплень, підказок, які спрямовують учня до правильного результату. Однак він не самостійно шукає правильний шлях у засвоєнні знань і формуванні навичок, за нього це робить педагог (програмований посібник). Програмоване навчання забезпечує індивідуалізацію навчання. Кожен учень може вчитися відповідно до своїх індивідуальних особливостей, рівня розвитку, темпу і стилю. Розгалужене програмування. Від лінійного програмування воно відрізняється множинністю, багаторазовістю вибору кроку. Розгалужене програмування зорієнтоване не стільки на безпомилковість дії, скільки на з’ясування вчителем та учнем причин, що зумовили помилку, вимагає певних розумових зусиль, керує процесом мислення. Підтверджує правильну відповідь зворотний зв’язок, а не тільки позитивне підкріплення. Розгалужена програма є великим текстом, що містить багато відповідей на запитання до нього. Пропоновані у рамках (віконцях) розгорнуті відповіді відразу ж оцінюються як правильні або відхиляються. Це супроводжується вичерпною аргументацією. За неправильної відповіді учневі пропонується повернутися до вихідного тексту, подумати і знайти інший розв’язок. Правильна відповідь учня передбачає відповіді на наступні запитання і т. д. Використання запитань має на меті перевірити знання учнем вміщеного у даній рамці матеріалу; відіслати його у разі негативної відповіді до рамок, що координують і обґрунтовують правильну відповідь; закріпити основну інформацію з допомогою раціональних вправ; спонукати учня докладати більше зусиль, подолати механічне навчання через багаторазове повторення інформації; сформувати в нього необхідну мотивацію. Розгалужена програма повніше, ніж лінійна, враховує особливості научіння (мотивацію, свідомість, темп засвоєння), передбачає індивідуалізацію навчання. Найпідготовленіші учні виконують її швидше. Вона передбачає Різні шляхи засвоєння знання, коли школяр, минаючи Розгалуження, переходить від одного головного кроку до наступного, засвоює складніші та об’ємніші порції матеріалу. При цьому передбачаються і враховуються можливі його труднощі. Невстигаючі учні, прочитавши завдання, повертаються до інструкції, в якій містяться необхідні відомості. Завдяки цьому засвоєння нового відбувається не в прямому, а у зворотному порядку, тобто не із засвоєння і наступного застосування. Розгалужена програма складається із двох частин: перша містить необхідні для засвоєння основні відомості, друга – завдання, які необхідно виконати на основі цих відомостей. Матеріал пропонується дітям не відразу, а поступово. Правильні і неправильні відповіді не подаються. Жоден учень не зможе виконати завдання, не подолавши першу частину, що містить пояснення. Змішане програмування. У змішаних системах програмованого навчання поєднуються лінійна і розгалужена (сітчаста) програми. Врахування труднощів у виконанні учнями завдань з використанням лінійної та розгалуженої програм стало передумовою поєднання проблемного підходу в навчанні з програмованим. У сучасній практиці навчання використовуються окремі елементи програмованого навчання: автоматизація контролю знань, використання навчальної техніки для консультування школярів, різні типи тренажерів, адаптивні системи навчання, принципи проблемного навчання, різні форми діалогової навчальної взаємодії у процесі навчання з допомогою комп’ютера. Програмоване навчання спонукало до пошуку оптимальних форм керівництва ним. Воно сприяє інтенсивному використанню та створенню спеціальних навчальних засобів. Але жоден технічний засіб не може замінити слово вчителя, здійснити підкріплення навчальної діяльності школяра. Для програмованого навчання розроблені спеціальні програмовані підручники – самовчителі з різних навчальних предметів, де вміщені різноманітні змішані форми програмованих навчальних матеріалів. У такому навчанні широко використовуються автоматизовані навчальні системи (АНС) – технічні засоби, в т. ч. телебачення і комп’ютери. Отже, програмоване навчання – це така організація навчального процесу, що забезпечує можливості самостійного засвоєння учнями (студентами) предмету, поділеного на фрагменти (кроки) навчального матеріалу (знань, вмінь і навичок), постійний зворотний зв’язок для учня (педагога) про успішність його засвоєння. Читайте також:
|
||||||||
|