Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Психологія особистості

Для організації освітнього процесу педагогу необхідні знання про особистість.

Особистість с певною цілісністю («ядром», «сутністю» людини, її «справжньою природою»), що проявляється у вчинках і поведінці. Найсуттєвішою її характеристикою є спрямованість особистості як сукупність основних потреб, Я-цінностей, мотивів та особистісного ідеалу, які орієнтують життєдіяльність індивіда (поведінку, діяль­ність, спілкування) і не залежать від ситуації. Вона також виявляється у переконаннях, схильностях тощо. У спря­мованості особистості втілюються її головні потреби. Спря­мованість особистості має такі форми:

а) егоїстична спрямованість особистості. її характери­зують перевага мотивів власного благополуччя, самоствер­дження, престижу, особистого спокою. Така дитина (люди­ на) ігнорує тих, хто її оточує, прагне у своїй діяльності передусім задовольнити свої потреби і домагання;

б) гуманістична спрямованість особистості. За такої спрямованості вчинки людини породжені переважно інте­ ресами і потребами суспільства, колективу, групи, інших людей. У них домінують колективістські й альтруїстичні мотиви;

в) ділова спрямованість особистості. Ця спрямованість виражає захоплення процесом діяльності, прагнення до пізнання. Пов'язана з потребою людини взаємодіяти з іншими заради справи і характеризується мотивами безко­ рисливого виконання, служіння справі, що породжує від­ чуття радості.

Особистістьдуховна, соціально-психологічна інстанція люди­ни, функціями якої є виокремлення себе з оточення, самоспричи-нення внутрішньої і зовнішньої активності, самовираження та са­морозвиток у цілісній життєдіяльності, активне переживання у часі і просторі свого існування (екзистенції).

Вершинною і водночас глибинною основою особистості є її духовність — здатність до морального спрямування свого буття і відповідного самотворення. Такій особистості притаманні потреба і здатність до постійного розвитку, змін, орієнтація на певний ідеал, адекватна організація власного способу життя (життєвого шляху). Головним джерелом духовності є усвідомлення себе і своїх стосунків з іншими людьми, добра і зла, своєї вигоди і відмова від неї на благо іншого. Природною основою таких свідомих актів є усвідомлення людиною себе.

В особистості зовнішнє і внутрішнє поєднується через її цілісність — стійку системну єдність, гармонійність її внутрішніх якостей і зовнішніх ознак. Цілісність є не тіль­ки її внутрішньою характеристикою, а й відображає спосіб життя. Формується і виражається вона в усіх основних аспектах і процесах життя: в єдності внутрішнього і зовнішнього світу, органічною частиною якого є особистість; несуперечлипому відображенні індивідом суспіль­ного світу; єдності ціннісно-духовного змісту особистості; практичному ставленні особистості до життя; цілісному виявленні особистістю себе в результатах, продуктах жит­тєдіяльності; в досягненні цілісності розуміння та об'єд­нання образів свого Я у гармонійну Я-концеицію.

Та особистість є цілісною, яка досягла певного рівня психічного розвитку, що дає їй змогу керувати самороз­витком, взаємодією з іншими людьми. Цілісну особистість характеризують адекватні її віку свідомі мотиви і стійкі способи поведінки.

Для підтримання і розвитку цілісності особистості по­трібен такий зв'язок зовнішніх і внутрішніх умов, за якого людина, самостійно долаючи суперечності, будує, зберігає, відновлює власну структурно-змістову єдність. Цілісність свідчить про стабільний стан особистості, який склався в минулому, актуалізований в її сьогоденні та потенційова­ний на майбутнє. У такій цілісності (системності) природа людини (біологія, фізіологія, психіка та ін.) взаємопов'яза­на з її соціальністю, моральністю і духовністю.

Важливою характеристикою особистості є її індивідуаль­ність — унікальне поєднання особливостей і рис людини, що зумовлює її несхожість на інших людей. Кожна дитина саморозвивасться, набуває здатності до морального і духовного життя, самотворення його.

Особистість невіддільна від індивідуальної свідомості, в якій відображається пристрасність свідомості, зумовле­на її зв'язком зі спонукальною сферою, реальним життям. Ціннісну систему особистості складають усвідомлені сми­слові утворення різного рівня узагальненості. Особистісні цінності не є чимось замкнутим у внутрішньому світі людини, а виступають тими психологічними засобами, завдяки яким світ однієї особистості стає відкритим для іншої. Моральні та духовні цінності зумовлюють еконо­мічні, ідеологічні, політичні та інші суспільні цінності.

Цінності і смисли є системою координат для самовизна­чення особистості у повсякденному житті, а засвоєні особи­стісні цінності — основою її внутрішнього світу.

Психологічним центром особистості є самосвідомість, у якій інтегруються: знання про себе; самоцінність, само-ставлення та самооцінка; практика самовпливу; духовні цінності, моральні ідеали, принципи і норми, соціально-психологічні ролі та норми; життєвий досвід; ідеали, Я-цінності та сенси життя; минуле, теперішнє та майбутнє.

Структуру зрілого ставлення особистості до себе утво­рюють:

— потреба у самопізнанні, розуміння себе як особисто­ сті, самореалізація;

—усвідомлення, організування власного життєвого часу, життєвого шляху, особистісного розвитку;

—проблемне бачення свого життя, активне виявлен­ня, осмислення і продуктивне розв'язання внутрішньої особистісної суперечності;

—здатність до усвідомлення та адекватного оцінюван­ня результатів своєї активності.

Життєдіяльність особистості вибудовується не тільки на основі її психічних ресурсів, здібностей, можливостей, потреб, а й на стратегії та ставленні до життя, конкретної діяльності. Центральним механізмом цієї композиції є осо-бистісна саморегуляція.

Психоенергетичним центром особистості є спонукаль­на сфера (цінності, ідеали, потреби, інтереси, цілі, наміри, мотиви тощо), що забезпечує енергією її життєдіяльність. Головною змістовою характеристикою спонукальної сфери є її спрямованість.

Особистість характеризується життєвим потенціа­лом, в якому поєднуються життєвий досвід, здібності, інте­лект, знання, уміння та навички.

Природною основою особистості є її тілесні (соматич­ні) характеристики (фізичні можливості: тип нервової системи як основа темпераменту; статеві, вікові властиво­сті тощо).

Отже, розуміння педагогом особистості у її цілісно­сті, урахування спонукальної сфери, самосвідомості життєвого потенціалу, тілесних (соматичних) характе­ристик тощо забезпечить ефективну організацію освіт­нього процесу.

 


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. Tип особистості й уявлення про самого себе.
  5. VIІ. Соціалізація особистості у сучасній школі
  6. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  7. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  8. Активність особистості та самоуправління
  9. АКЦЕНТУЙОВАНІ РИСИ ОСОБИСТОСТІ
  10. Аналітична психологія К. Юнга.
  11. Аналітична психологія К.Г. Юнга
  12. Аналітична психологія К.Юнга




Переглядів: 647

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Наукові уявлення про психіку особистість і суб'єкт — основа організації ефективної освіти | Психологічна характеристика суб'єкта

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.