МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Психологія особистостіДля організації освітнього процесу педагогу необхідні знання про особистість. Особистість с певною цілісністю («ядром», «сутністю» людини, її «справжньою природою»), що проявляється у вчинках і поведінці. Найсуттєвішою її характеристикою є спрямованість особистості як сукупність основних потреб, Я-цінностей, мотивів та особистісного ідеалу, які орієнтують життєдіяльність індивіда (поведінку, діяльність, спілкування) і не залежать від ситуації. Вона також виявляється у переконаннях, схильностях тощо. У спрямованості особистості втілюються її головні потреби. Спрямованість особистості має такі форми: а) егоїстична спрямованість особистості. її характеризують перевага мотивів власного благополуччя, самоствердження, престижу, особистого спокою. Така дитина (люди на) ігнорує тих, хто її оточує, прагне у своїй діяльності передусім задовольнити свої потреби і домагання; б) гуманістична спрямованість особистості. За такої спрямованості вчинки людини породжені переважно інте ресами і потребами суспільства, колективу, групи, інших людей. У них домінують колективістські й альтруїстичні мотиви; в) ділова спрямованість особистості. Ця спрямованість виражає захоплення процесом діяльності, прагнення до пізнання. Пов'язана з потребою людини взаємодіяти з іншими заради справи і характеризується мотивами безко рисливого виконання, служіння справі, що породжує від чуття радості. Особистість — духовна, соціально-психологічна інстанція людини, функціями якої є виокремлення себе з оточення, самоспричи-нення внутрішньої і зовнішньої активності, самовираження та саморозвиток у цілісній життєдіяльності, активне переживання у часі і просторі свого існування (екзистенції). Вершинною і водночас глибинною основою особистості є її духовність — здатність до морального спрямування свого буття і відповідного самотворення. Такій особистості притаманні потреба і здатність до постійного розвитку, змін, орієнтація на певний ідеал, адекватна організація власного способу життя (життєвого шляху). Головним джерелом духовності є усвідомлення себе і своїх стосунків з іншими людьми, добра і зла, своєї вигоди і відмова від неї на благо іншого. Природною основою таких свідомих актів є усвідомлення людиною себе. В особистості зовнішнє і внутрішнє поєднується через її цілісність — стійку системну єдність, гармонійність її внутрішніх якостей і зовнішніх ознак. Цілісність є не тільки її внутрішньою характеристикою, а й відображає спосіб життя. Формується і виражається вона в усіх основних аспектах і процесах життя: в єдності внутрішнього і зовнішнього світу, органічною частиною якого є особистість; несуперечлипому відображенні індивідом суспільного світу; єдності ціннісно-духовного змісту особистості; практичному ставленні особистості до життя; цілісному виявленні особистістю себе в результатах, продуктах життєдіяльності; в досягненні цілісності розуміння та об'єднання образів свого Я у гармонійну Я-концеицію. Та особистість є цілісною, яка досягла певного рівня психічного розвитку, що дає їй змогу керувати саморозвитком, взаємодією з іншими людьми. Цілісну особистість характеризують адекватні її віку свідомі мотиви і стійкі способи поведінки. Для підтримання і розвитку цілісності особистості потрібен такий зв'язок зовнішніх і внутрішніх умов, за якого людина, самостійно долаючи суперечності, будує, зберігає, відновлює власну структурно-змістову єдність. Цілісність свідчить про стабільний стан особистості, який склався в минулому, актуалізований в її сьогоденні та потенційований на майбутнє. У такій цілісності (системності) природа людини (біологія, фізіологія, психіка та ін.) взаємопов'язана з її соціальністю, моральністю і духовністю. Важливою характеристикою особистості є її індивідуальність — унікальне поєднання особливостей і рис людини, що зумовлює її несхожість на інших людей. Кожна дитина саморозвивасться, набуває здатності до морального і духовного життя, самотворення його. Особистість невіддільна від індивідуальної свідомості, в якій відображається пристрасність свідомості, зумовлена її зв'язком зі спонукальною сферою, реальним життям. Ціннісну систему особистості складають усвідомлені смислові утворення різного рівня узагальненості. Особистісні цінності не є чимось замкнутим у внутрішньому світі людини, а виступають тими психологічними засобами, завдяки яким світ однієї особистості стає відкритим для іншої. Моральні та духовні цінності зумовлюють економічні, ідеологічні, політичні та інші суспільні цінності. Цінності і смисли є системою координат для самовизначення особистості у повсякденному житті, а засвоєні особистісні цінності — основою її внутрішнього світу. Психологічним центром особистості є самосвідомість, у якій інтегруються: знання про себе; самоцінність, само-ставлення та самооцінка; практика самовпливу; духовні цінності, моральні ідеали, принципи і норми, соціально-психологічні ролі та норми; життєвий досвід; ідеали, Я-цінності та сенси життя; минуле, теперішнє та майбутнє. Структуру зрілого ставлення особистості до себе утворюють: — потреба у самопізнанні, розуміння себе як особисто сті, самореалізація; —усвідомлення, організування власного життєвого часу, життєвого шляху, особистісного розвитку; —проблемне бачення свого життя, активне виявлення, осмислення і продуктивне розв'язання внутрішньої особистісної суперечності; —здатність до усвідомлення та адекватного оцінювання результатів своєї активності. Життєдіяльність особистості вибудовується не тільки на основі її психічних ресурсів, здібностей, можливостей, потреб, а й на стратегії та ставленні до життя, конкретної діяльності. Центральним механізмом цієї композиції є осо-бистісна саморегуляція. Психоенергетичним центром особистості є спонукальна сфера (цінності, ідеали, потреби, інтереси, цілі, наміри, мотиви тощо), що забезпечує енергією її життєдіяльність. Головною змістовою характеристикою спонукальної сфери є її спрямованість. Особистість характеризується життєвим потенціалом, в якому поєднуються життєвий досвід, здібності, інтелект, знання, уміння та навички. Природною основою особистості є її тілесні (соматичні) характеристики (фізичні можливості: тип нервової системи як основа темпераменту; статеві, вікові властивості тощо). Отже, розуміння педагогом особистості у її цілісності, урахування спонукальної сфери, самосвідомості життєвого потенціалу, тілесних (соматичних) характеристик тощо забезпечить ефективну організацію освітнього процесу.
Читайте також:
|
||||||||
|