З досвіду слід відзначити, що консультанти з питань управління прагнуть до професіоналізму більш ніж менеджери, і грають у цілому роль піонерів у професіоналізації управління.
Визначення професіоналізму
Насамперед виділимо п’ять критеріїв, що визначають професіоналізм:
а. Знання й уміння. Існує визначений обсяг знань, властивий даній професії, який можна набути за допомогою системи професійного навчання і тренування. Необхідного рівня навичок і умінь неможливо досягти без практичної роботи протягом деякого часу, бажано під керівництвом старших представників даної професії. Крім того, консультант-практик постійно слідкує за новими розробками у теорії і практиці.
б. Поняття послуг і суспільного інтересу. Професіонал надає свої знання і досвід у розпорядження клієнтів за відповідну винагороду як послугу.
В роботі професіонала переважає інтерес клієнта. Але при роботі з індивідуальними клієнтами він враховує інтереси громадськості та більш широкі соціальні перспективи.
в. Етичні норми. Існує набір загальноприйнятих етичних норм, яких дотримуються члени цієї професії. Вони визначають, рамки поводження при наданні професійних послуг.
г. Вимоги суспільства і їхнє нав’язування. Суспільство, у якому існує професія, і її клієнтура визнає її суспільну роль, статус і норми поводження. Визнання підтверджується за допомогою офіційного документа, що регулює і захищає професійну практику. Він може визначати необхідні освітні норми, види поводження, що розглядаються як професійні і незаконні, а також відповідні санкції.
д. Самодисципліна і самоконтроль. Щоб дотримувати професійні норми поводження при обслуговуванні клієнтів, представникам даної професії необхідні самодисципліна і самоконтроль. Крім того, фахівці – професіонали об’єднуються в установи з добровільним членством, здійснюючи, таким чином, колективну саморегуляцію і контроль за застосуванням прийнятого кодексу професійного поводження.