Щоб мати можливість почати виконувати завдання, консультант повинен точно знати, що клієнт від нього очікує. Тому під час перших зустрічей консультант спонукає його говорити якнайбільше про своє особисте сприйняття проблеми, яку потрібно вирішити. Як ми вже знаємо, багато організацій наполягають на проведенні ретельного внутрішнього дослідження проблеми, перш ніж звернутися до консультанта. Клієнт може навіть заготовити проект того, що він хоче, щоб було зроблено консультантом.
Однак немає гарантії, що клієнт правильно розуміє й описує проблему і дає консультантові повну і неупереджену інформацію. Перш ніж почати планувати завдання і пропонувати якісь заходи, варто провести власну незалежну оцінку проблеми. Фактично досвідчений консультант починає цю роботу з першої зустрічі з клієнтом.
Мета попереднього діагнозу проблеми — не запропонувати заходи для вирішення проблеми, а визначити і запланувати необхідне для цього консультативне завдання або проект. Попередній діагноз обмежується швидким збором і аналізом істотної інформації, що, виходячи з думки і досвіду консультанта, необхідна, щоб правильно зрозуміти проблему: оцінити її в більш широкому контексті діяльності клієнта, його досягнень і інших існуючих або потенційних ділових чи управлінських проблем; реалістично оцінити, чи можна йому допомогти.