Ексклюзивний розподіл (на правах винятковості) полягає у тому, що виробники надають посередникам виключне право продажу товару на певному регіональному ринку.
При розподілі на правах винятковості підприємство-виробник може розраховувати на підтримку торгових посередників у просуванні своєї продукції. Отримавши від виробника виняткове право на реалізацію його виробів, торговий посередник сам докладає зусиль до підвищення ефективності реклами, намагається привернути увагу споживачів до товару.
Слід зазначити: якщо раніше розподіл на правах винятковості був розрахований виключно на реалізацію високоякісної та дорогої продукції, наприклад, автомобілів, дедалі ексклюзивний розподіл застосовується для збуту щораз більшого переліку виробів. Так, оптова фірма "ЛЕДІ-ПЛЮС" (Київ) є ексклюзивним дистриб'ютором двох західних виробників: французької косметичної фірми "КРІСТІАН БРЕТОН" та італійської фірми-виробника колготок Filodoro.
Визначеність щодо структури розподілу дає змогу вибрати оптимальний канал. Наприклад, як саме реалізовувати в Україні зубну пасту Silca німецької фірми-виробника DENTAL KOSMETIK? Перше рішення - вибір опосередкованого розподілу - ставить на порядок денний наступне запитання: використати селективний розподіл чи віддати право одному ексклюзивному дистриб'ютору. Рішення було прийнято на користь другого варіанта, і виняткові права отримала фірма ТЕЛЕХАУС КИЇВ".
При виборі оптимального каналу розподілу існують такі підходи:
/ вартісний підхід (порівнюються витрати на кожний альтернативний варіант);
/ науково-управлінський, за якого використовується теорія рішень та операційні дослідження;
/ суб'єктивно-об'єктивний підхід, за якого альтернативні канали оцінюються за найважливішими факторами (необхідні інвестиції, очікуваний прибуток, досвід фірми на ринку) та інші.