У цьому розділі розглядаються фактори, що впливають на купівельне поводження на найважливіших товарних ринках. Даються розгорнуті характеристики покупців. Описують поведінкові розходження між ринками.
ЗАВДАННЯ
Розкрити механізм купівельного поводження і фактори, що його визначають на споживчому й промисловому ринках.
ЦІЛІ
Вивчивши матеріали розділу, Ви:
1) познайомитеся з моделлю купівельного поводження на споживчому ринку;
2) знатимете основні групи факторів, що визначають поведінкові особливості споживачів;
3) зможете розрізняти й оцінювати основні етапи процесу ухвалення рішення про покупку;
4) матимете уявлення про відмінність поводження споживачів на споживчому й промисловому ринках.
Особистий продаж
Продавець, роблячи продаж, може орієнтуватися на збут товару або винятково на клієнта.
Перший підхід припускає застосування прийомів і методів інтенсивного тиску на покупця:
• перебільшення достоїнств товару;
• критика товарів конкурентів;
• використання заздалегідь обробленої презентації;
• реклама самого себе (продавця);
• пропозиція поступок при негайній покупці.
Другий підхід припускає, що продавець виконує роль помічника покупця і керується при цьому наступними міркуваннями:
• потреби споживача – це комерційні можливості фірми;
• споживач більше цінує конструктивні й слушні пропозиції за угодою;
• споживач більше довіряє продавцеві, який дійсно розуміє його проблеми й потреби.
Процес особистих продажів схематично можна подати в такий спосіб:
Виявлення і оцінка покупців
Попередня підготовка до акту купівлі — продажу
Диференційований підхід до покупця
Презентація і демонстрація товару
Укладання угоди
Проведення акту купівлі - продажу
Мистецтво особистого продажу – складна багатоступінчаста дія, де про-давцеві доводиться приймати безліч рішень і зіштовхуватися з великою кількістю проблем психологічного порядку, тому він повинен бути досить компетентним.