Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



В різних моделях ринку

1. Чотири моделі ринку (ринкових ситуацій), їх загальна характеристика.

2. Чиста і монополістична конкуренція. Поведінка фірми. Правило MR = MС.

3. Олігополія та монополія. Поведінка фірми.

 

Середовище, в якому здійснюється підприємницька діяльність, називається “ринковою структурою” або моделлю ринку. В залежності від конкурентного середовища вирізняють чотири моделі ринку: чиста (досконала) конкуренція, монополістична конкуренція, олігополія та чиста монополія

Таблиця 1

Загальна характеристика ринкових структур

Характерні ознаки Структури ринку
Досконала (чиста) конкуренція Монополістична конкуренція Олігополія Чиста монополія
Число фірм Дуже багато Багато Декілька Одна
Тип продукту Стандартизований Диференційо­ваний Стандартизований або диференційований Унікальний
Умови вступу на ринок Дуже легкі Відносно легкі Обмежені Дуже складні
Контроль над цінами Відсутній Обмежений Обмежений взаємозалежністю або значний Значний або повний
Приклади Сільське господарство Виробництво одягу, взуття Виробництво автомобілів, сталі Місцеві підприємства комунальних послуг

 

Чиста конкуренція характеризується такими ознаками, як: присутність на ринку великої кількості підприємств, де жодне із них не володіє значною часткою ринку; ні одна окрема фірма не може впливати на ринкову ціну, яка формується як рівноважна під впливом ринкових попиту та пропозиції; продукція цих фірм є однорідною; вхід на ринок і вихід з нього відбувається без будь-яких перешкод; споживачі і виробники мають однаковий доступ до ринкової інформації.

У короткотерміновому періоді фірма максимізує свої прибутки або мінімізує збитки, вибираючи такий обсяг виробництва, за якого граничні витрати дорівнюють ціні. Фірма припинить своє функціонування, якщо мінімальні середні змінні витрати виробництва будуть вищими за ринкову ціну.

Основним правилом, при якому фірма отримає максимальний прибуток чи мінімальні збитки є рівняння MR = MC (граничний дохід рівний граничним витратам). Це рівняння називається правилом визначення обсягу виробництва.

Чиста монополія – це ринкова модель, коли лише одна фірма є єдиним виробником продукту, для якого немає близьких замінників, заблокований вступ нових фірм в галузь і тому окрема фірма може диктувати ціну на ринку.

Основними бор¢єрами для входження в галузь нових фірм є: масштаби виробництва; легальні бар¢єри - законодавчі норми (патенти, ліцензії, товарні марки); власність на найважливіші види ресурсів. Розрізняють: закриті монополії, тобто юридично захищені; природні, захищені ефектом економії на масштабах виробництва; відкриті монополії, не захищені юридично від конкурентів.

Монополія отримує максимальний прибуток, виробляючи такий обсяг продукції, за якого граничні витрати (МС) та граничний дохід (MR) будуть рівними. Бар¢єри для вступу в галузь можуть дозволити монополістові отримувати економічний прибуток у довготривалому періоді. Для збільшення прибутку монополія використовує практику цінової дискримінації. Цінова дискримінація має місце тоді, коли продавець встановлює для різних покупців різні ціни, величина яких не базується на відмінностях у витратах виробництва. Умовами для цінової дискримінації є: монопольна влада; поділ покупців на основі різної еластичності попиту; неспроможність покупців перепродувати товар.

Монополістична конкуренція – це ринкова структура, у якій функціонує досить багато фірм, що обмежує контроль кожної з них над ціною, фірми незалежні між собою і фактично неможлива їх змова; виробляються диференційовані продукти, тому має місце цінова і нецінова конкуренція; входження у галузь відносно легке.

У короткостроковому періоді фірми можуть отримувати економічні прибутки або зазнавати збитки. Для монополістичної конкуренції особливе значення має нецінова конкуренція та диференціація продукції.

Диференціація продукту є засобом нейтралізації тенденції до зниження економічного прибутку у довгостроковому періоді. Вона здійснюється за рахунок:

· відмінності у якості виробленої продукції;

· відмінності у обслуговуванні та умовах продажу;

· різниці у місці розташування підприємства;

· поглиблення післяпродажного обслуговування.

Олігополія – це ринкова ситуація, де панують декілька фірм, які є взаємозалежними, поведінка кожної з них прямо впливає на конкурентів і навпаки; продукція може бути як однорідною, так і диференційованою; вступ у галузь нових виробників дещо обмежений з фінансової сторони, що дає можливість фірмам отримувати значні прибутки як у короткостроковому, так і в довгостроковому періодах.

Для олігополістичного ринку характерними є чотири моделі ціноутворення:

Модель ламаної кривої попиту базується на припущенні: коли олігополіст знизить ціну – конкуренти наслідуватимуть його, але якщо він підвищить ціну – вони це можуть проігнорувати. Ця модель узгоджується із негнучкістю цін, що прослідковується у деяких олігопольних галузях.

Лідерство в цінах має місце тоді, коли одна фірма, як правило найбільша або найефективніша, визначає ціну, а фірми-конкуренти встановлюють ідентичні або близькі ціни.

Зменшити ризик та збільшити прибутки олігополія зможе шляхом таємної змови, яка може бути у різних формах, найпростішою із яких є картель.

Ціноутворення за принципом “витрати плюс” означає, що фірма встановлює ціну на основі середніх загальних витрат виробництва плюс відсоток прибутку.

Таємна змова – відбувається тоді, коли фірми досягають таємної угоди (змови) про обсяг виробництва, ціни та реалізацію продукції. Олігополія не сприяє ні розподільній, ні виробничій ефективності.

 

 

Тема 8


Читайте також:

  1. I етап. Аналіз впливу типів ринку на цінову політику.
  2. III. Аналіз ринку
  3. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  4. IV розділ. Сегментація ринку та вибір цільового сегменту
  5. IV. Оцінка привабливості стратегічних зон господарювання підприємства на ринку.
  6. IV. Розширення депозитів шляхом операцій на відкритому ринку.
  7. IY. Стратегії “асоційованого” ринку
  8. O стратегія підвищення ринкової частки за існуючої місткості ринку.
  9. Адаптаційні зміни суглобово-зв'язкового апарату спортсменів різних спеціалізацій.
  10. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  11. Але різних за значенням
  12. Але різних за значенням.




Переглядів: 472

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Виробництво і попит на виробничі ресурси

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.