Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лабораторна робота № 14

 

Тема: Визначення групи крові та резус-фактору.

Мета: Ознайомитись з методикою визначення крові в системі АВО та резус-фактору.

 

Питання для самопідготовки

1. Поняття про аглютиногени та аглютиніни як антигени та антитіла.

2. Класифікація крові на групи у системі АВО, за Я. Янським.

3. Вміст аглютиногенів та аглютинінів в різних групах крові.

4. Сумісність груп крові. Контроль сумісності.

5. Методика визначення груп крові.

6. Визначення резус-фактору крові.

 

Короткі теоретичні відомості

Використання крові як лікарського засобу давно звертало на себе увагу дослідників. Думка людини працювала над тим, як відшкодувати втрату крові в організмі при пораненнях та значних кровотечах, як поліпшити склад і якість крові, яка погіршилась при захворюваннях, та т.д.

Зараз зрозуміло, що невдачі були наслідком переливання великих кількостей невідповідної або несумісної по системі АВО крові. Було встановлено, що від людини до людини переливати кров можна тільки за певними показниками.

Фактори групи крові – це макромолекули, які відносяться до класу мукополісахаридів; вони присутні на поверхні еритроцитів і представляють собою групу особливих антигенів, т.з. агглютиногенів. Крім того, в плазмі крові більшості людей містяться антитіла, або агглютиніни, які реагують з певними агглютиногенами. Така імунна реакція виникає у випадку переливання несумісної крові. При цьому мембрани донорських еритроцитів, які переносять певні агглютиногени, реагують з агглютинінами, які знаходяться в плазмі реципієнта; у результаті цієї взаємодії донорські еритроцити агглютинують, тобто злипаються один з одним, так як між ними виникають мостики з антитіл.

Використовуючи ці дані, віденський бактеріолог К. Ландштейнер (1901 р.) та польський лікар Я. Янський (1907 р.) відкрили закони склеювання еритроцитів однієї людини сироваткою іншого і встановили, що по властивостям крові все людство можна розділити на 4 групи: О (І), А (ІІ), В (ІІІ), АВ (IV). З відкриванням груп крові, її переливання як лікарський метод став швидко розвиватися.

Як вже згадувалось вище, у 1990 р. англійський імунолог Карл Ландштейнер (1868-1943) відкрив у людини групи крові системи АВО. Але про систему мова ще не йшла: ну хто тоді, на початку XX ст., міг припустити, що наша кров, крім АВО, містить більше десяти систем, або групо специфічних антигенів Rhesus, MN, Lewis, Duffi та ін. Їх виявлять пізніше, і до того ж Ландштейнер, коли проводив свої довготривалі експерименти, виявив не всі чотири відомі нам сьогодні основні групи крові, а три: О (І), А (ІІ), В (ІІІ). Четверту групу крові, або АВ (IV). 1907 р. відкрив чеський лікар Якоб Янський та, на основі зробленого Ландштейнером та ним, запропонував класифікацію груп крові: І – IV.

Ця система отримала назву АВО. Групи крові у ній позначаються цифрами та тими агглютиногенами, які містяться в еритроцитах даної групи. Групові антигени – це спадкові вроджені властивості крові, які не змінюються протягом всього життя людини. Агглютинів у плазмі крові новонароджених немає. Вони виникають протягом першого року життя дитини під впливом речовин, які потрапляють з їжею, а також утворюються кишечкою мікрофлорою, до тих антигенів, яких нема в його власних еритроцитах.

І група (О) – в еритроцитах аглютиногенів немає, в плазмі знаходяться аглютиніни А та В;

ІІ група (А) - в еритроцитах знаходиться аглютиногени А, в плазмі – аглютинін В;

ІІІ група (В) - в еритроцитах знаходиться аглютиногени В, в плазмі – аглютинін А;

IV група (АВ) - в еритроцитах знаходиться аглютиногени А та В, в плазмі – аглютинінів немає.

Резус фактор – система алло генних антигенів крові людини, незалежна від факторів, які зумовлюють групи крові (система АВО), та інших генетичних маркерів.

Резус-фактор людини був відкритий у 1940 р. К. Ландштейнером та А. Вінером. Назву резус-фактор система антигенів здобула в зв’язку з тим, що антиген був знайдений у людини за допомогою сироватки кроля, імунізованого еритроцитами мавп виду Macacus.

Резус-фактор найбільш виражений у еритроцитах. Дуже мало його в лейкоцитах та тромбоцитах. В плазмі крові резус-фактор не знайдено.

Резус-фактор знайдено в еритроцитах 85% людей, які мешкають в Європі.

На основі перебування в еритроцитах антигена Rho виділяють резус-позитивну кров. Кров людей, еритроцити яких не мають цього антигена, відносять до резус-негативної.

У європейського населення зустрічається 15% з резус-негативним типом крові, а у монголоїдної раси – 0,5% . Більша частина населення Азії також мають антиген у 1%, тому серед вагітних жінок імунологічні конфлікти по резус-фактору зустрічаються рідше, ніж серед вагітних жінок європейського населення. Механізм розвитку резус-конфліктної вагітності наступний: імунні антитіла, які виникають в організмі резус-негативної жінки, яка вагітна резус-позитивним плодом, проникають через плаценту в організм плоду, спричинює гемоліз еритроцитів новонародженого та руйнують його життєво важливі органи (печінку, кровоутворюючи тканини, головний мозок) це називають гемолітичною хворобою новонароджених. Серед методів визначення резус-фактору найбільше застосування здобув метод Фіска-Мак.

 

Методика проведення роботи


Читайте також:

  1. II. Будова доменної печі (ДП) і її робота
  2. II. Самостійна робота студентів.
  3. IV. ВИХОВНА РОБОТА В КЛАСІ
  4. IV. ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА СТУДЕНТІВ.
  5. IV. Науково-дослідницька робота.
  6. IV. Практична робота.
  7. IV. Робота над темою уроку
  8. Qорганізаційне середовище, в якому виконується робота
  9. V. Робота з підручником
  10. V. Робота з підручником. с. 59-60
  11. V. Робота з програмою «Виконавець Восьминіжка»
  12. V. Робота з програмою «Виконавець Садівник».




Переглядів: 588

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розрахунок кольорового показника крові. | Визначення груп крові.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.