МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||
Методичні поради
Першепитання присвячене аналізу історіографії проблеми “Національно-демократична революція на західноукраїнських землях. ЗУНР”. У другомупитанні з’ясуйте причини і хід національно-демократичної революції на західноукраїнських землях. Яке значення 14 пунктів президента США В.Вільсона для наростання національного руху в Галичині? Чому серед західноукраїнського політикуму переважала поміркована позиція утворення національно-територіальної автономії у складі Австро-Угорщини? Прокоментуйте твердження К.Левицького про те, що за умов неможливості утворення окремого коронного краю “галицькі українці заявляють безумовно, що їх шлях веде не до Варшави, але до Києва!”. Проаналізуйте рішення з’їзду нотаблів – визначних представників усіх політичних партій, станів Галичини, що відбувся у Львові 25 лютого 1918 р. Прослідкуйте активізацію національно-демократичного і соціального руху протягом 1918 р. Під впливом яких факторів радикалізувалися погляди західноукраїнських політиків? Дослідіть діяльність Центрального Військового Комітету, утвореного у вересні 1918 р. Висвітліть дискусії на засіданнях Ради послів 9-10 жовтня 1918 р. Визначіть завдання української делегації, утвореної 25 жовтня 1918 р. з послів парламенту, крайових сеймів та по одному представнику від політичних партій. Як ви гадаєте, чому галичани прагнули забезпечити легітимність на кожному етапі державотворчого процесу? Дайте оцінку маніфесту імператора Карла від 16 жовтня 1918 р. “До моїх вірних австрійських народів”. У чому особливість австрійського варіанту розв’язання українського питання? Охарактеризуйте процес утворення Української Національної Ради. Які політичні сили увійшли до неї? Проаналізуйте “Прокламацію Української Національної Ради”. Чому українська політична еліта намагалася одержати з рук віденських урядовців санкцію на утворення західноукраїнської державності? Як вплинули зовнішньополітичні чинники на розгортання національно-визвольного руху в Західній Україні? Вкажіть суть протиріч, що існували між українцями та поляками та їх вплив на революційні події. Поясніть причини “Листопадового зриву”. Розкрийте особливості підготовки до збройного виступу українських військовиків. Українська Генеральна Військова Команда. Д.Вітовський: політичний портрет. Повстання 1 листопада 1918 р. у Львові. Висвітліть хід національно-визвольних змагань на західноукраїнських землях. Доведіть закономірність Української революції на західноукраїнських землях, визначіть її історичне значення. Дайте характеристику революційним процесам на Закарпатті. Назвіть причини існування різноманітних напрямків національно-визвольного руху на цій території. Дайте оцінку рішенням Всезакарпатського народного з’їзду. Проаналізуйте процес наростання воз’єднавчого руху на Закарпатті. Порівняйте причини, рушійні сили, характер Української революції в російській та австроугорській частинах України, використовуючи “метод ПРЕС”(див.додаток 5.8). У третьому питанні висвітліть реорганізацію державної влади і внутрішню політику ЗУНР. Проголошення Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР). Є.Петрушевич: політичний портрет. Дайте характеристику ідейним засадам українського революційного руху. Охарактеризуйте відозву УНРади від 1 листопада 1918 р. та Декларацію до українського народу від 5 листопада 1918 p. Доведіть, що успіху західноукраїнського керівництва сприяв не лише загальнонаціональний консенсус щодо доцільності і необхідності створення демократичної республіки, але й завершення світової війни та виникнення цілком нової геополітичної ситуації. Дайте аналіз змінам в адміністративно-територіальному устрої Західної України в 1918-1919 рр. Висвітліть діяльність українських організацій і політичних партій, їх боротьбу за вплив на українське населення. “...Через Галичину перейшла коротка політична хуртовина, ведена націонал-демократами, але не соціальна революція... галицькі партії не були здібні організувати визвольну революцію...”, – стверджував М.Шаповал (прокоментуйте). З’ясуйте роль і вплив на суспільно-політичне життя західноукраїнських земель таких політичних діячів як Л.Бачинський, К.Левицький. Проаналізуйте процес формування органів влади на західноукраїнських землях. Система вищих органів влади ЗУНР. Тимчасовий Державний Секретаріат. Визначіть національний і партійний склад уряду. Чому уряд був утворений тільки 9 листопада 1918 р.? Місцеві органи влади. Формування громадського самоврядування. Що входило до повноважень повітових державних комісарів? Висвітліть організацію судової системи. Чи можна назвати політичний провід ЗУНР європейською моделлю національно-державного будівництва? Дайте характеристику законодавчій діяльності УНРади. Дайте оцінку “Тимчасовому основному закону” від 13 листопада 1918 р. Що спільного було у програмі дій ЗУНР з програмою дій Української Центральної Ради? (“Діаграми Вена”, див. додаток 4). На одну суттєву відмінність між галицькими і наддніпрянськими політичними діячами вказує в одній із свої статей Я.Дашкевич: “Західноукраїнські політичні діячі – в основній масі – зуміли ще в кінці XIX - на початку XX ст. переступити через оманливі ідеї соціалізму й залишити їх позаду”. Чи погоджуєтеся ви з цим твердженням? Охарактеризуйте державно-урядову реорганізацію на поч. січня 1919 р. проаналізуйте прийнятий у квітні 1919 р. виборчий закон. Які політичні сили у Західній Україні виступали за возз’єднання українських земель? Проаналізуйте переговори між діячами Західної України і Наддніпрянщини щодо злуки. “Передвступний договір між УНР та ЗУНР”. Акт Злуки УНР і ЗУНР. Дайте характеристику основним принципам возз’єднання УНР та ЗУНР. Історичне значення Акту Злуки. І.Лисяк-Рудницький писав: “...Соборність України, проголошена 22 січня 1919 p., в тій добі не дочекалася своєї повної практичної реалізації... Наддніпрянщина й Галичина існували далі: до самого кінця визвольних змагань як два окремі державні тіла, з двома урядами та арміями, а також з двома різними політичними лініями...” (прокоментуйте). Висвітліть соціально-економічні перетворення в ЗУНР. Визначте повноваження Українського харчового уряду. Земельне питання у політиці УНРади. Дайте характеристику земельному закону від 14 квітня 1919 p.Порівняйте підходи у вирішенні земельного питання уряду ЗУНР і Центральної Ради, гетьманського уряду, Директорії. Проаналізуйте робітниче питання у політиці ЗУНР. Які перетворення здійснені західноукраїнським урядом у фінансовій і соціальній сферах? Команда державної жандармерії ЗУНР. Проаналізуйте організаційні заходи уряду ЗУНР для налагодження функціонування пошти, телеграфу, залізничного сполучення. Національне питання. Чому політика ЗУНР була спрямована на уникнення національних конфліктів? Дайте оцінку закону “Про громадянство”, ухваленому УНРадою 8 квітня 1919 р. Проаналізуйте урядові заходи у справі охорони здоров’я населення. Висвітліть політику уряду ЗУНР у сфері освіти і культури. Освітня реформа. Дайте характеристику найважливішому напрямку культурно-освітньої роботи – українізації освіти. З’ясуйте роль Державного секретаріату просвіти і віросповідання в процесі формування української національної школи. Закон “Про мови”, закон “Про основи шкільництва” (дайте оцінку). Українське книгодрукування і преса. Висвітліть характерні риси літературного, мистецького і театрального життя. Український театр під керівництвом О.Стадника. Державний військово-історичний музей на чолі з О.Благодіром. Продемонструйте перетворення у церковно-релігійній сфері. Визначте роль УГКЦ у соціально-економічному, політичному, духовно-культурному житті Західної України. Розпочинаючи висвітлення четвертогопитання, проаналізуйте зовнішньополітичну концепцію уряду ЗУНР. Проаналізуйте міжнародний чинник розвитку Української революції на західноукраїнських землях. Визначте місце Східної Галичини в геополітичних концепціях урядів Антанти у 1918-1919 рр. Висвітліть позицію місії Антанти на чолі з Марі Йозефом Бартелемі, її ультимативні вимоги. Чому пропозиції цієї делегації були відкинуті українською стороною? Охарактеризуйте місце Західної України у зовнішньополітичній концепції РСФРР. Чому західноукраїнський уряд не погоджувався проводити переговори з радянськими представниками? Дайте оцінку рішенню Вищої Ради Антанти від 25 червня 1919 р., згідно з яким Польща отримала право тимчасового окупанта Східної Галичини. Висвітліть позицію українського суспільства щодо цього рішення. З’ясуйте міжнародно-правовий статус Східної Галичини у 1919 р. 9 червня 1919 р. у Заліщиках Президія Виділу Укради та Держсекретаріат ухвалили рішення “надати право виконувати всю військову і цивільну владу, яку виконував досі на основі конституції Виділ Української Національної Ради і Держсекретаріат, уповноваженому Диктаторові Євгену Петрушевичу” (прокоментуйте). Висвітліть ставлення українських політичних діячів Наддніпрянщини до цього рішення. Перерахуйте здійснені влітку 1919 р. кадрові зміни. Реорганізація уряду, як визнавав І. Мазепа, “мала більше формально-організаційний, ніж політичний характер”, і тому принципово не покращила стосунки з опозицією (обґрунтуйте). Висвітліть похід об’єднаних українських армій на Київ влітку 1919 р. Боротьба з Добровольчою армією і причини союзу з А.Денікіним. Червона Українська Галицька армія як “останній акт трагедії” УГА. Яка доля спіткала вояків УГА? Висвітліть дипломатичну діяльність ЗУНР в еміграції. Проаналізуйте завдання західноукраїнської делегації на радянсько-польських переговорах 1920-1921 рр. Східна Галичина і Ризький мирний договір 1921 р. 21 лютого 1921 р. Англія, усупереч польському урядові, винесла проблему Східної Галичини на обговорення Виконавчої Ради Ліги Націй. Яке рішення стало наслідком цих заходів? Чому проблема міжнародно-правового статусу Східної Галичини довгий час залишалася не вирішеною? Чи виправдалися надії еміграційного уряду ЗУНР на розв’язання східногалицького питання Генуезькою міжнародною конференцією, яка відбулась у квітні 1922 р.? 14 березня 1923 р. Рада послів Франції, Італії, Англії і Японії визнала суверенітет Польщі над Східною Галичиною, тобто узаконила анексію Східної Галичини Польщею (дайте оцінку). Заповніть таблицю: “Міжнародно-правовий статус Східної Галичини”.
У п’ятому питанні з’ясуйте причини поразки національно-демократичної революції на західноукраїнських землях. Визначте здобутки і прорахунки західноукраїнського уряду, а також історичне значення ЗУНР. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||
|