МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Базові знання, вміння, навички, необхідні для вивчення теми (міждисциплінарна інтеграція)
Завдання для самостійної праці під час підготовки до заняття. 4.1. Перелік основних термінів, параметрів, характеристик, які повинен засвоїти студент при підготовці до заняття:
4.2. Теоретичні питання до заняття: 1. Історичні віхи становлення медичної допомоги хворій людині. 2. Визначення ролі і місця догляду за хворими в лікувально-діагностичному процесі. 3. Поняття про структуру догляду за хворими та умови проведення. 4. Морально-етичні та деонтологічні засади формування медичного фахівця. 5. Основні професійні обов’язки молодшого медичного персоналу в поліклінічних та стаціонарних відділеннях лікарні. 6. Основні деонтологічні засади професійної діяльності медичного працівника. 7. Принципи фахової субординації в системі лікар–медична сестра–молодший медичний персонал. 8. Поняття про лікувально-охоронний, санітарний та лікарняний режими терапевтичного стаціонару. 9. Роль молодшого медичного персоналу у забезпеченні лікувально-охоронного та санітарного режимів терапевтичного стаціонару.
4.3. Практичні роботи (завдання), які виконуються на занятті: 1. Ознайомлення з основними морально-етичними та деонтологічними засадами проведення догляду за хворими, принципами фахової субординації. 2. Засвоєння понять лікувально-охоронний, санітарний та лікарняний режими терапевтичного стаціонару.
5. Зміст теми: Догляд за хворими, гіпургія (hipurgia) — це комплекс заходів, спрямованих на створення сприятливих умов успішного лікування хворих, а також полегшення їх стану і задоволення основних фізіологічних потреб організму. Догляд включає надання допомоги хворому в забезпеченні фізіологічних потреб його організму в їжі, воді, фізичній активності, фізіологічних відправленнях, у поліпшенні самопочуття при патологічних станах, зокрема, при нудоті, блюванні, задусі, кашлі, різноманітних больових відчуттях тощо. Догляд передбачає створення для хворого спокійної моральної атмосфери, сприятливих побутових і гігієнічних умов (оптимальна температура, достатні освітлення і провітрювання палат, зручна чиста постіль, необхідний мінімум предметів особистої гігієни, сигналізація) . Особливості і об'єм заходів догляду залежать від загального стану хворого, характеру і ступеню важкості його захворювання, від визначеного лікарем режиму. Найважливіші завдання догляду мають бути спрямовані на активацію і підтримку резервних можливостей його організму в боротьбі з недугою. Догляд за хворимивідіграє важливу профілактичну роль у розвиткові деяких захворювань та їх ускладнень. Так, своєчасно і правильно проведені заходи по догляду за шкірою або, наприклад, за слизовою оболонкою порожнини рота здатні стрибати розвиток трофічних або інфекційних уражень тканин, запальних захворювань ротової порожнини і шлунково-кишкового тракту. Тому в семантологічному відношенні поняття «догляд» і «лікуванням» спільного походження та означають одночасно і догляд, і лікування. Маючи єдину мету — оздоровлення хворого, збереження і зміцнення його здоров'я, догляд і лікування нерозривні між собою. Вони є невід'ємною суттю загального лікувального процесу, взаємно пов'язаними і взаємодоповнюючими його ланками. Виконання заходів догляду вимагає не лише професійних умінь і навичок якісного в технічному відношенні проведення тієї чи іншої маніпуляції або процедури. Не менш важливе значення відіграє дотримання морально-етичних і естетичних норм відносин з хворою людиною. Під впливом хвороби численні хворі часто стають легко збудливими, вразливими, іноді висловлюють несправедливі претензії, гостріше, аніж у звичайних умовах, реагують на обставини довколишнього життя і прояви своєї хвороби. В цих умовах виключно важливого значення набуває вміння медичного персоналу, в тому числі студента-медика, проявити максимум уваги, милосердя, чуйності і співчуття до хворої людини. У кожній дії медичного працівника при виконанні заходів з догляду, в спілкуванні з хворим повинні проявлятися тактовність, ввічливість, щире бажання допомогти хворому в його стражданнях. Треба вміти завжди відшукати такі методи ї засоби, які змогли б полегшити стан хворого, знайти слова, спроможні заспокоїти хворого і поліпшити його настрій. Натомість, необхідно настійливо вимагати виконання хворим призначень лікаря, а також інших необхідних лікувальних або діагностичних процедур. Медичний працівник повинен прищепити кожному хворому віру в цілющу силу призначень лікаря і оздоровчі можливості медицини, використовуючи для цієї мети могутні властивості слова. Великий медик древності Гіппократ так навчав лікаря у його відносинах з хворим: «Все, що потрібно робити, роби спокійно і вміло... Хворого потрібно надихнути по-товариськи веселим, ввічливим словом. За необхідності строго і твердо відхилити його вимоги, в іншому випадку оточити хворого любов'ю і розвагою». Сучасний лікар у своїх професійних діях повинен керуватися цими мудрими повчаннями батька медицини. Загальнолюдські риси – ввічливість, тактовність, співчуття і самопожертва – важлива умова не лише суто лікарської діяльності, але й набуває великого значення і при виконанні обов'язків з догляду за хворими. Натомість, грубість, неуважність, неакуратність, черствість, гидливе, зневажливе ставлення до хворого спроможні зруйнувати сприятливий фон лікувального процесу, спричинити хворому психічну травму, загальмувати процес одужання і значно знизити ефективність лікувальних заходів. Такі моральні якості несумісні з етичними вимогами до медичного працівника. Перші кроки студента і ліцеїста в клініці, перше їх знайомство з хворим повинні бути поєднані із засвоєнням ними основних правил і вимог медичної етики і деонтології. Медична етика— відображення принципів моралі, гуманізму в діяльності медичних працівників. Вона встановлює і регулює норми моральної поведінки лікаря, медичної сестри, молодшого медперсоналу, їх стосунки не лише з пацієнтом, алей з його родичами, із співпрацівниками. Особливості медичної етики, які відрізняють її від загальної, визначаються специфікою професійної діяльності медичних працівників і пов'язаним у зв'язку з цією обставиною їх особливим становищем у суспільстві. Деонтологія(від грец. dеоn – належне, logos – вчення) — наука про моральні обов'язки медика в процесі своєї професійної діяльності. Деонтологія – частина медичної етики. Вона відображує моральні вимоги і визначає духовний кодекс поведінки медичного працівника у взаєминах з пацієнтами і своїми колегами по роботі. Засвоєння медичної етики і деонтології — обов'язкова умова професійної підготовки медика. Оволодіння правилами І вимогами медичної етики і деонтології проходить через складний шлях морального і професійного удосконалення і самоудосконалення. У їх осягненні недостатньо лише одного покликання або лише наполегливої праці; Для забезпечення високого рівня морально-етичної і деонтологічної підготовки медичного працівника доцільне і важливе поєднання цих обох факторів. Високі моральні риси — гуманізм, чуйність, співчуття, почуття обов'язку, готовність до самопожертви, доброзичливість, інтелігентність, простота і скромність — не тільки бажані, але й конче необхідні професійні якості медика. Тому засвоєння студентами і ліцеїстами норм і правил медичної етики і деонтології необхідні не тільки для їх загального морального удосконалення, але є обов'язковою складовою частиною спеціальної, професійної лікарської підготовки. Починаючи з перших днів навчання у вузі або медичному ліцеї, майбутньому спеціалісту-лікарю необхідно прищеплював ти якості людини високої і чистої моралі, яка б гармонійно поєднувала у собі духовне багатство, моральну чистоту і фізичну досконалість. Поряд із загальним прогресом суспільства удосконалюються і методи надання медичної допомоги хворим. Широко впроваджуються технічні засоби в різні сфери медичної діяльності. Проте яких би успіхів не досяг технічний прогрес у медицині, завжди незамінними ліками для хворого буде залишатися людське спілкування, сила особистого впливу медика на хворого. І це може виявлятись не лише у високоспеціалізованих аспектах лікарської діяльності, але й при виконанні порівняно нескладних у технічному відношенні заходів з догляду за хворими. Найважливіша роль у виконанні вимог медичної етики і деонтології належить слову. «Слово, рослина, ніж» — йдеться у стародавньому афоризмі, у якому перше місце визначене слову. Хворий чекає від лікаря, медичної сестри, санітарки теплого, ласкавого, підбадьорюючого слова. Воно може стати справжніми ліками, здатними сприятливо впливати на захисні сили людського організму. Тому і для сьогоденного медика актуально звучать прекрасні слова основоположника сучасної вітчизняної медицини М.Я.Мудрова: «,..Є душевні ліки, які лікують тіло. Вони черпаються із науки мудрості, частіше із психології. Цим мистецтвом сумного розрадиш, сердитого зробиш лагідним, нетерпеливого заспокоїш, боязкого зробиш сміливим, потайного відвертим, розпачливого ' благонадійним. Цим мистецтвом надихається та твердість духу, яка перемагає тілесні болі, смуток, тривогу». Необхідно пам'ятати, що лагідне слово лікує, грубе — калічить. Медичний працівник повинен завжди уміти використовувати слово, як свого надійного спільника у боротьбі з хворобою. Варто знати: важливе не лише те, про що, але і як сказано. Важлива не лише форма, але й інтонація. Привітний, спокійний, доброзичливий тон діє заспокійливо на психіку хворого, стримує його переживання, зменшує відчуття тривоги і розпачу. Необхідно навчитись берегти словом нервову систему хворого. Слід завжди пам'ятати, що з хворим не потрібно вступати у суперечки, підвищувати голос. З ним слід намагатися говорити врівноважено і спокійно, навіть якщо він нервово збуджений і не стриманий у своїх висловах. Необережне слово може не тільки образити хворого, але й серйозно ускладнити перебіг хворобливого процесу. В деяких випадках це може призвести до розвитку «ятрогенних» хвороб, тобто захворювань, зумовлених патологічною психічною реакцією пацієнта на слова медичного персоналу. Ятрогенія (від грец. iatros — лікар, і латинського genes— походження) — непоодиноке явище у лікувально-профілактичних установах з низькою культурою і організацією лікувального процесу. Особливо вимогливим повинне бути ставлення до слова при спілкуванні з хворими, які страждають на хронічні захворювання. У таких осіб часто пригнічена психіка, гнітючий настрій, відсутня віра в одужання. Якщо стан недужої людини дійсно тяжкий, наприклад, при злоякісних захворюваннях, в інтересах хворого медичний працівник повинен вміти приховувати від нього правду про істинну недугу, намагатися його морально підтримувати, навіювати віру в сприятливу динаміку захворювання. Медичний персонал повинен знати основні вимоги медичної естетики. Необхідно дотримуватися охайності в одязі. Професійний одяг повинен бути зручним і простим у покрої, не стримувати рухи. Неодмінна умова медичної естетики — виконання вимог щодо форми одягу: чистий білий випрасуваний халат, який прикриває коліна, біла хустинка або шапочка, яка покриває волосся, легке і зручне взуття, наприклад, тапочки. Важливе значення має дотримання особистої гігієни. Слід пам'ятати, що надмірне застосування косметичних засобів здатне негативно відобразитися на етичній атмосфері спілкування з хворими. У медичного працівника нігті на руках повинні бути коротко підрізані, руки — чистими, теплими і м'якими, що вимагає спеціального догляду за ними. Найчастіше догляд за хворими виконується середнім і молодшим медичним персоналом (медичними сестрами і санітарками). Останні залучаються до виконання деяких найпростіших маніпуляцій з догляду, а також для допомоги середньому медичному пресоналу. Однак, не дивлячись на те, що заходи догляду за хворими не входять до функціональних лікарських обов'язків, кожний лікар зобов'язаний не тільки бути знайомим з усіма особливостями догляду, але й уміти самостійно виконати ту чи іншу маніпуляцію або процедуру, проконтролювати якість роботи середнього І молодшого медичного персоналу, забезпечити виконання всіх Необхідних прийомів догляду і за відсутності медичної сестри, або в умовах позалікарняної обстановки. Тому оволодіння методикою і технікою проведення маніпуляцій з догляду за хворими є однією із найважливіших ланок у загально-клінічній підготовці майбутнього лікаря. Зміст догляду У залежності від характеру захворювань і особливості заходів, догляд поділяється на загальний і спеціальний. Загальний догляд включає заходи, які проводяться з метою створення оптимальних умов лікування хворого незалежно від специфіки захворювання. Спеціальний догляд передбачає такі заходи, які мають свої специфічні особливості і виконуються з урахуванням . діагнозу захворювання і індивідуальних проявів його перебігу. . Комплекс заходів із загального догляду за хворими включає такі елементи: 1) дотримання хворими особистої гігієни, профілактика пролежнів, внутрілікарняних простудних захворювань, гігієни одягу і постелі; 2) забезпечення санітарно-гігієнічного утримання палат, Допоміжних приміщень і кабінетів, створення сприятливих мікрокліматичних умов у палатах, турбота про своєчасне забезпечення хворих необхідними предметами догляду, виконання вимог лікувально–охоронного режиму у відділенні; 3) виконання призначень лікаря (роздача ліків, проведення ін'єкцій, застосування банок, п'явок, гірчичників, компресів, годування тяжкохворих, проведення оксигенотерапії, вимірювання температури, артеріального тиску, дослідження пульсу, збирання матеріалу для лабораторно-діагностичних досліджень); 4) надання першої медичної допомоги при невідкладних чи екстремальних станах організму (непритомність, колапс, приступи задухи, кашель, кровотеча, болі різної локалізації, диспептичні розлади, зупинка серцевої діяльності і дихання); 5) виконання відносно простих лікувальних і діагностичних маніпуляцій і процедур: промивання шлунку, користування підкладним судном, сечоприймачем/ калоприймачем, грілкою, міхуром з льодом, газовідвідною трубкою, функціональним ліжком, застосування очисної і сифонної клізм, користування індивідуальним кисневим інгалятором, налагодження системи для внутрівенного крапельного введення лікарських засобів, стерилізація шприців, голок, пінцетів, ножиць, профілактика пролежнів; 6) заповнення медичної документації, яка. відноситься до компетенції середнього медичного персоналу:- температурний листок, направлення на лабораторні дослідження, оформлення документів на виписку хворого, виписка документів на дієтичне харчування; 7) проведення санітарно-освітньої роботи. Для надання медичної допомоги населенню існує широка сітка лікувально-профілактичнпх установ амбулаторно-поліклінічного і стаціонарного типу. Деяким хворим, переважно з неускладненим перебігом недуги, медична допомога надається в позалікарняній обстановці (в поліклініках, здоровпунктах або вдома). Хворим, які вимагають постільного режиму, надання медичної допомоги проводиться у лікарнях, тобто у стаціонарних лікувально-профілактичних установах. лікарня – стаціонарний медичний заклад, в якому здійснюється діагностика і лікування хворих; Сучасна лікарня являє собою медичний заклад, в якому існують можливості для діагностики і лікування хворих, створені умови для задоволення їх побутових і культурно-естетичних потреб. Спеціалізований стаціонарний лікувально-профілактичний заклад, який входить до складу медичного навчального або науково-дослідного закладу, називається клінікою (від грецького kline — ліжко): клініка – стаціонарний медичний заклад, у якому окрім діагностики і лікування проводиться підготовка лікарських і науково-педагогічних наукових медичних кадрів, а також здійснюється науково-дослідна робота з удосконаленням діагностики і лікування хвороб людини. На відміну від лікарні, у клініці лікування хворих поєднується з педагогічною і науково-дослідною роботою. В залежності від профільності виділяють такі стаціонарні відділення лікарень: терапевтичні, хірургічні, акушерські, гінекологічні, неврологічні, інфекційні, ортопедичні/онкологічні та інші. Заходи з догляду є невід'ємною частиною комплексного медичного обслуговування хворих в амбулаторних і стаціонарних умовах, але найбільше значення вони мають при наданні медичної допомоги стаціонарним хворим. Лікарня або клініка складається із спеціалізованих функціональних відділів. Основними структурними підрозділами лікарні є приймальне відділення, лікувально-діагностичний комплекс і адміністративно-господарська частина. Лікувально-діагностичний підрозділ складається із лікувальних і діагностичних кабінетів, спеціалізованих палат або відділень, операційних, перев'язочних, процедурних кабінетів, палат, де перебувають хворі, кабінетів для медичного персоналу (лікарів, медсестер), місць для відпочинку, їдальні і підсобних приміщень (санвузол, ванна, матеріальний склад). Кожний лікувально-діагностичний підрозділ, в залежності від профільності хворих, має свої особливості. Зокрема, у стаціонарних відділеннях терапевтичного профілю, ймовірно, будуть відсутніми операційний блок і перев'язочна, а, наприклад, у відділенні реанімації недоцільні кабінети для відпочинку хворих. У кожному відділенні виділяються спеціальні місця (пости) для чергових медичних сестер, які спостерігають за хворими І ;виконують їм призначення лікаря. Крім чергових сестер, є також процедурна сестра, яка виконує лікувальні І діагностичні маніпуляції і процедури: ін'єкції, внутрівенні вливання, проводить маніпуляції по забиранню крові для біохімічних досліджень, проводить шлункове і дуоденальне зондування. В об'єм заходів із догляду за хворими входить забезпечення режиму роботи відділень. Розрізняють: · санітарний, · лікарняний · лікувально-охоронний режим.
САНІТАРНИЙ РЕЖИМ. Згідно з гігієнічними нормативами, на кожного стаціонарного хворого має бути 25 м3 повітря (тобто 7 м2 на 1 ліжко при висоті приміщення 3,5 м). Кількість ліжок у палаті не повинне перевищувати шести. Для тяжкохворих відводиться одно- або дволіжкова палата з окремим санвузлом. Вікна палат повинні бути спроектовані напівдень або південний схід. Температура повітря у палаті повинна бути в межах 18–22° С, Для забезпечення чистоти повітря палату необхідно ретельно провітрювати. У зимовий період — не рідше 2-х разів на день (влітку вікна повинні бути відчинені цілодобово)- На цей період бажано до них приладнати металічну сітку. Під час провітрювання тяжкохворих необхідно ретельно вкрити ковдрою, а хворі з загальним режимом мають знаходитися поза палатою! Ліжка в палатах бажано розміщувати паралельно зовнішній стіні з вікнами. Віддаль між суміжними ліжками повинна бути не меншою І м для того, аби створити максимум зручностей для обслуговуваний хворих і надання їм необхідної медичної допомоги. Безпосередньо біля ліжка розташовують приліжковий столик (тумбочку) для зберігання особистих речей хворого, В обов'язки персоналу по виконанню санітарного режиму входить контроль стану столиків (тумбочок). Часто в клініках до стінки ліжка кожного хворого приладнують щитки, на яких закріплюють бланки для реєстрації температури, артеріального тиску, пульсу і інших даних. Виконання санітарного режиму включає також дотримання чистоти в палатах, місцях загального користування, в кімнатах дозвілля, боротьби з комахами. В палатах використовують вологе прибирання, яке повинне проводитися після кожного приймання їжі. Генеральне прибирання (миття стін, стелі, освітлювальних приладів) проводиться щотижня. Для вологого прибирання застосовують просвітлений розчин хлорного вапна. Його готують у такий спосіб: 1 кг хлорного вапна розчиняють у 10 л холодної води, суміш виливають у темний скляний посуд на 10—12 годин, після чого верхню частину зливають у інший темний скляний посуд і продовжують зберігати у темному місці (на світлі розчин втрачає свої дезинфікуючі властивості). Для приготування 1% розчину беруть півсклянки розчину (100 мл) на 1 відро води. Санітарний режим роботи відділення передбачає чітко регламентований порядок виконання санітарно-гігієнічних заходів. Важливо роз'яснити кожному хворому значення санітарного режиму в лікувальному процесі і його роль у загальному оздоровчому комплексі. Отже, основні положення санітарно-гігієнічного режиму наступні: гігієнічна норма об’єму лікарняної палати на одного пацієнта – 25 м3; кількість ліжок в одній палаті – не більше 6; спрямованість вікон палати – південь або південний схід; температура повітря в палаті – +18 – +22 0С; періодичність провітрювання палати – не рідше двох разів на добу в осінньо-зимовий період і ранній весняний, цілодобово – у літній період; розміщення ліжок – паралельно зовнішньому бокові з вікнами; відстань між суміжними ліжками – не менше 1 м; вологе прибирання підлоги з дезінфікуючими розчинами (0,2% хлорамін або 1% освітлений розчин хлорного вапна) – після кожного приймання їжі; генеральне прибирання щотижня.
ЛІКАРНЯНИЙ РЕЖИМ. Зміст і об'єм лікарняного режиму встановлюється адміністрацією лікарні (відділення) на основі існуючих типових положень. Він визначає точний час і послідовність виконання хворим певних заходів, маніпуляцій, процедур (підйом, вимірювання температури, приймання їжі, ліків, виконання спеціальних призначень лікаря, години відпочинку, відвідування хворих, відходу до сну). Виконання режиму важливе не лише для організації чіткої роботи персоналу клініки або відділення, але є неодмінною умовою успішного лікування хворого. Правильно організований лікарняний режим, який враховує ритми біологічної активності людини, може бути використаний як один із могутніх факторів лікувального процесу. Основні вимоги з дотримання лікарняного режиму: Офіційна погодинна регламентація щоденного режиму роботи відділення; Визначення регламентованих термінів виконання лікувальних заходів, маніпуляцій, процедур; Встановлення послідовності і періодичності термінів проведення загальних організаційних заходів і діагностичних обстежень – підйом, вимірювання температури тіла, діагностичні обстеження, приймання їжі, ліків, години відпочинку, відвідування, відхід до сну.
ЛІКУВАЛЬНО-ОХОРОННИИ РЕЖИМ. Внутришньолікарняний режим передбачає виконання лікувально-охоронного режиму, найважливішою метою якого є оберігання від нервових подразнень травмованої хворобливим процесом психіки хворого, створення сприятливих умов для забезпечення його фізіологічного і психічного спокою. Хвороба порушує нормальну взаємодію людини і середовища, що її оточує. У міцному загартованому організмі хвороба розвивається рідше, а якщо й виникає, то перебіг її легший і швидше настає одужання. Хворобливий процес охоплює один який-небудь орган людини, але оскільки в організмі всі органи тісно пов'язані між собою, то порушення життєдіяльності одного з них негативно позначається на організмі в цілому. З цього положення випливає важливий висновок: для того, щоб хворий одужав, необхідно впливати на весь його організм, особливо на центральну нервову систему, яка регулює всі взаємозв'язані життєві процеси в організмі. Основою лікувально-охоронного режиму є суворе дотримання розпорядку дня, який забезпечує фізичний і психічний спокій хворого. Необхідно вимагати від хворих дотримання розпорядку дня у відділенні і самим його не порушувати, вчасно вимикати телевізор, не будити хворих раніше встановленого часу (за винятком випадків, коли це необхідно для досліджень). Зміна персоналу, прибирання палат, термометрія мають проводитися після 7 год. ранку. Сприятливо впливає на психіку хворого добрий санітарний стан у відділенні, затишна обстановка в палатах, коридорах (зручні меблі, чиста білизна, кімнатні рослини). Турбуючись про чистоту палат і хворих, медичні сестри повинні самі бути охайними, чисто та акуратно одягненими і виконувати всі вимоги особистої гігієни, не зловживати косметикою, носити чисті халат і шапочку. Волосся на голові має бути сховане під білою шапочкою або косинкою. Руки необхідно мити щіткою з милом, нігті коротко стригти. Медичним сестрам не слід носити персні на пальцях, оскільки під ними скупчуються численні мікроорганізми, в тому числі й патогенні. Взуття має бути м'яким, щоб не створювати шуму і стуку при ходьбі. Особа, яка доглядає хворого повинна бути завжди підтягнутою, спокійною, стриманою, терплячою і в той же час вимогливою до виконання всіх призначень лікаря. Являючись взірцем чистоти та охайності, медична сестра не повинна бути гидливою і відмовлятися від маніпуляцій, що пов'язані з неприємними відчуттями. Важливо запобігати негативним емоціям, що виникають через вигляд предметів лікарняного догляду (брудні бинти, невимите судно, шприци тощо). Доглядаючи за важкохворим під час фізіологічних відправлень, його слід відгородити ширмою. Медична сестра повинна сприяти зменшенню негативного впливу шумів на психічний стан хворого. Тиха спокійна розмова медичного персоналу між собою та з хворими, дотримання основних принципів медичної етики та деонтології поліпшують настрій хворого, допомагають йому швидше одужати. Слід пам'ятати, що тривога хворого за своє життя, зміна життєвої ситуації, відчуття залежності від навколишніх, необхідність відмови від попередніх звичок справляють травмуючий вплив на його, психіку. Тому не варто надмірно драматизувати ситуацію, виявляти надмірне піклування про хворого. Треба створити навколо хворого сприятливий емоційний клімат з оптимістичним настроєм. Дуже важливо пробудити волю хворого до одужання і бажання брати активну участь у процесі відновлення свого здоров'я. В той же час не слід створювати фальшивих, необгрунтованих ілюзій і райдужних перспектив, якщо мова йде про невиліковне захворювання. Треба оберігати хворого від частих, тривалих і втомлюючих відвідин родичів, знайомих і товаришів по роботі. Відвідувачі нерідко своєю поведінкою порушують встановлений для хворого лікувальний режим. Часто невміло висловлюючи свої співчуття чи наводячи приклади тяжких наслідків при подібних захворюваннях, вони вселяють у хворих неспокій і хвилювання. Особи, які доглядають хворих, повинні забезпечити їм душевний спокій. Хворих треба оберігати від різних звісток, які можуть схвилювати, викликати збудження або пригнічення нервової системи. Всіма доступними засобами слід підтримувати у хворих бадьорий настрій, відволікати їх від думок про захворювання.
Матеріали для самоконтролю: А. Тестові завдання для перевірки готовності до вивчення теми: 1. Чим відрізняється клінічна лікарня від звичайної? 1. В клінічній лікарні одночасно мають бути відділення терапевтичного, хірургічного та педіатричного профілю. 2. Тим, що поряд з лікувальною роботою проводиться дослідження медикаментозних засобів робота. 3. Тим, що поряд з лікувальною роботою проводиться навчання студентів. 4. Клінічна лікарня відрізняється більшою кількістю ліжок. 5. У звичайній лікарні, на відміну від клінічної, обмежений перелік інструментальних та лабораторних обстежень.
2. Яка маса тіла вважається нормальною для людини зростом 180 см? 1. Не менше 65 кг. 2. Близько 80 кг. 3. 65–70 кг. 4. Не більше 95 кг.
3. Що таке медична деонтологія? 1. Наука про моральні обов’язки медика в процесі професійної діяльності. 2. Правила вірного призначення медикаментозного лікування. 3. Наука про вірний вибір необхідного обсягу діагностичних заходів. 4. Правила належного підтримання режиму перебування хворих у лікарні. 5. Наука про організацію надання невідкладної медичної допомоги.
4. У приймальне відділення хірургічного стаціонару родичі привезли пацієнта із проявами серцевого нападу. Медичний персонал відділення надав родичам хворого адресу кардіологічної лікарні та направив хворого до неї. Які дії мали здійснити співробітники приймального відділення? 1. Медперсонал поступив абсолютно вірно, оскільки в хірургічному відділенні немає умов для кваліфікованої кардіологічної допомоги. 2. Медперсонал поступив вірно, оскільки надаючи допомогу непрофільному хворому вони могли пропустити хірургічного пацієнта. 3.Медперсонал поступив не вірно, хворого слід було госпіталізувати та лікувати у стаціонарі, незалежно від його профільності, до одужання. 4. Медперсонал поступив не вірно, слід було надати хворому невідкладну допомогу та викликати спеціалізовану кардіологічну бригаду для доправлення пацієнта у кардіологічне відділення. 5. Медперсонал поступив не вірно, слід було одразу відправити хворого до профільного відділення на транспорті лікарні.
5. Що являє собою антропометричне дослідження? 1. Дослідження частоти дихання та властивостей пульсу. 2. Вимірювання зросту, маси тіла, обхвату грудної клітки. 3. Вимірювання артеріального тиску та пульсу. 4. Проведення інструментального дослідження стану серцево-судинної системи. 5. Вимірювання температури тіла.
6. Який, на вашу думку, найбільш прийнятний засіб для санітарного прибирання лікарняних палат? 1. Дистильована вода. 2. Медичний спирт. 3. Розчин хлорного вапна низької концентрації. 4. Розчин йоду низької концентрації. 5. Розчин брильянтового зеленого низької концентрації.
7. Як часто, на Вашу думку, мають провітрювати лікарняні палати? 1. Не повинні провітрюватись, оскільки може виникнути протяг. 2. Не менше 1 разу на тиждень. 3. Не частіше 1 разу на 2–3 дні. 4. Не рідше 2 разів на день. 5. Вікна повинні бути відкритими постійно – і взимку, і в літній період.
8. Яка частота пульсу вважається нормальною. 1. до 60 ударів за хвилину. 2. 60–90 ударів за хвилину. 3. 80–100 ударів за хвилину. 4. 60–80 ударів за 10 хвилин. 5. 80–100 ударів за 10 хвилин. 9. Чим вимірюється зріст пацієнта? 1. Лінійкою. 2. Сантиметром. 3. Ростоміром. 4. Кутовим вимірювачем. 5. Планшетою з позначками довжини.
10. Що потрібно розуміти під поняттям „преморбідний стан”? 1. Проміжний стан між здоров’ям і хворобою. 2. Реабілітаційний етап розвитку хвороби. 3. Етап найбільш виражених ознак захворювання. 4. Етап одужання. 5. Етап після одужання.
11. Що означає поняття „здоров’я”? 1. Відсутність хвороби. 2. Відсутність фізичних вад. 3. Високий рівень фізичної і розумової працездатності. 4. Висока активність адаптаційних резервів організму. 5. Стан фізичного, духовного і соціального благополуччя.
12. Які із зазначених чинників належать до зовнішніх факторів ризику захворювань людини? 1. Обтяжена спадковість. 2. Порушення режиму харчування. 3. Схильність до алергічних реакцій. 4. Зниження парціального тиску в крові. 5. Розлади з боку нервової системи. Б. Задачі для самоконтролю: Завдання 1. Прибираючи палати, молодша медична сестра використала прибиральний інвентар для туалетної кімнати. Чи вірно поступила медична сестра, які її дії в даній ситуації? Завдання 2. Ви помітили, що хворий, якому призначений ліжковий режим, вийшов до коридора та йде у туалет. Ваші дії як молодшої медичної сестри? Завдання 3. Хворий, який перебуває на лікуванні у клініці, під час прогулянки вийшов за межі території парку лікарні. Як кваліфікувати таке порушення. 1. Хворий порушив внутрішній розпорядок роботи клініки. 2. Хворий порушив лікувально-охоронний режим. 3. Хворий порушив санітрано-гігієнічний режим лікарні. 4. Не вірний жоден з варіантів відповідей Завдання 4. Санітарка під час прибирання туалентної кімнати виявила відсутність склянки з просвітленим розчином хлорного вапна, про що голосно сповістила чергову медичну сестру, яка знаходилась у протилежному кінці коридору. Який режим порушила санітарка? 1. Санітарно-гігієнічний. 2. Лікувально-охоронний. 3. Лікарняний. 4. Не вірний жоден з варіантів відповідей. Завдання 5. В тиху годину медсестра зайшла до палати і голосно зауважила хворому за несвоєчасний прийом ліків. Чи правильно вона поступила? Якщо ні, то який режим в 1. Медсестра поступила абсолютно правильно, бо своєчасне приймання ліків – основа вдалого лікування. 2. Ні, медсестра не права, вона грубо порушила лікувально-охоронний режим. 3. Ні, медсестра не права, вона порушила санітарно-гігієнічний режим. 4. Не вірний жоден з варіантів відповідей. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|