Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Базові знання, вміння, навички, необхідні для вивчення теми (міждисциплінарна інтеграція)

Назви попередніх дисциплін Отримані навики
1. Деонтологія в медицині   Демонструвати володіння морально-деонтологічними принципами медичного фахівця та вміння застосовувати їх при спілкуванні із хворим
2. Основи психології Аналізувати міжособистісні стосунки медич­ного персоналу при виконанні своїх обов’язків
3. Анатомія людини Володіти знаннями будови серцево-судинної, травної, бронхо-легеневої, сечо-видільної та нервової систем
4. Фізіологія – Демонструвати знання про функцію органів та систем організму людини – Трактувати основні механізми розвитку болю, задишки, серцебиття, кашлю.

Завдання для самостійної праці під час підготовки до заняття.

4.1. Перелік основних термінів, параметрів, характеристик, які повинен засвоїти студент при підготовці до заняття:

Термін Визначення
1. Догляд за хворими – комплекс за­ходів, спрямованих на створення сприятливих умов успіш­ного лікування хворих, а також полегшення їх стану і задово­лення основних фізіологічних потреб організму
2.Медична етика – сукупність моральних критеріїв, якими керується медичний працівник у своїй роботі по забезпеченню збереження та зміцненню здоров’я.
3. Медична деонтологія – сукупність етичних норм та принципів поведінки при виконанні медичним працівником своїх професійних обов’язків
4. Лікарська таємниця   – це задокументована або усна інформація про хворобу, медичне обстеження, сімейне, в т.ч. інтимне життя громадян, та інші дані, які конфіденційно довіряє пацієнт лікарю, за умови відсутності кримінального змісту таких даних, або які потенційно шкодять власному здоров`ю та здоров`ю оточуючих людей, або є небезпечними для довкілля.  
5. Медична таємниця   – це заборонена законодавством інформація про стан здоров`я пацієнта, матеріали історії його хвороби, амбулаторної карти, мету запропонованих досліджень і лікувальних заходів, оперативних втручань, прогноз захворювання  
6. Лікарська помилка   – недотримання або неповне дотримання встановлених вимог до проведення медичних процедур внаслідок об‘єктивних або суб‘єктивних причин, що проявляється в дії або бездіяльності медичного персоналу, які є протиправними або такими, що не відповідають нормам професійної етики  
7. Нещасний випадок   – це несприятливий вихід дікуванняхворого внаслідок випадкового збігу обставин  
8. Ятрогенія (від грец. jatros – лікар та лат.genes- походження) – психогенний розлад, захворювання або будь-який патологічний процес, що виник під впливом медичних втручань, проведених з діагностичною, лікувальною або профілактичною метою  
9. «Мовна асептика» – необхідність постійного контролю своєї поведінки з боку медичного персоналу – інтонацій, поглядів, жестів, які можуть бути невірно тлумачені хворими  

4.2. Теоретичні питання до заняття:

1. Історичні віхи становлення медичної допомоги хворій людині.

2. Визначення ролі і місця догляду за хворими в лікувально-діагностичному процесі.

3. Поняття про структуру догляду за хворими та умови проведення.

4. Морально-етичні та деонтологічні засади формування медичного фахівця.

5. Основні професійні обов’язки молодшого медичного персоналу в поліклінічних та стаціонарних відділеннях лікарні.

6. Основні деонтологічні засади професійної діяльності медичного працівника.

7. Принципи фахової субординації в системі лікар–медична сестра–молодший медичний персонал.

8. Поняття про лікувально-охоронний, санітарний та лікарняний режими терапевтичного стаціонару.

9. Роль молодшого медичного персоналу у забезпеченні лікувально-охоронного та санітарного режимів терапевтичного стаціонару.

 

4.3. Практичні роботи (завдання), які виконуються на занятті:

1. Ознайомлення з основними морально-етичними та деонтологічними засадами проведення догляду за хворими, принципами фахової субординації.

2. Засвоєння понять лікувально-охоронний, санітарний та лікарняний режими терапевтичного стаціонару.

 

5. Зміст теми:

Догляд за хворими, гіпургія (hipurgia) — це комплекс за­ходів, спрямованих на створення сприятливих умов успіш­ного лікування хворих, а також полегшення їх стану і задово­лення основних фізіологічних потреб організму. Догляд вклю­чає надання допомоги хворому в забезпеченні фізіологічних потреб його організму в їжі, воді, фізичній активності, фізіоло­гічних відправленнях, у поліпшенні самопочуття при патоло­гічних станах, зокрема, при нудоті, блюванні, задусі, кашлі, різноманітних больових відчуттях тощо. Догляд передбачає створення для хворого спокійної моральної атмосфери, сприят­ливих побутових і гігієнічних умов (оптимальна температура, достатні освітлення і провітрювання палат, зручна чиста по­стіль, необхідний мінімум предметів особистої гігієни, сигналі­зація) . Особливості і об'єм заходів догляду залежать від за­гального стану хворого, характеру і ступеню важкості його за­хворювання, від визначеного лікарем режиму. Найважливіші завдання догляду мають бути спрямовані на активацію і під­тримку резервних можливостей його організму в боротьбі з недугою.

Догляд за хворимивідіграє важливу профілактичну роль у розвиткові деяких захворювань та їх ускладнень. Так, своєчас­но і правильно проведені заходи по догляду за шкірою або, на­приклад, за слизовою оболонкою порожнини рота здатні стри­бати розвиток трофічних або інфекційних уражень тканин, запальних захворювань ротової порожнини і шлунково-кишково­го тракту. Тому в семантологічному відношенні поняття «до­гляд» і «лікуванням» спільного походження та означають одночасно і догляд, і лікування.

Маючи єдину мету — оздоровлення хворого, збереження і зміцнення його здоров'я, догляд і лікування нерозривні між со­бою. Вони є невід'ємною суттю загального лікувального про­цесу, взаємно пов'язаними і взаємодоповнюючими його ланками.

Виконання заходів догляду вимагає не лише професійних умінь і навичок якісного в технічному відношенні проведення тієї чи іншої маніпуляції або процедури. Не менш важливе зна­чення відіграє дотримання морально-етичних і естетичних норм відносин з хворою людиною.

Під впливом хвороби численні хворі часто стають легко збуд­ливими, вразливими, іноді висловлюють несправедливі претензії, гостріше, аніж у звичайних умовах, реагують на обставини дов­колишнього життя і прояви своєї хвороби. В цих умовах ви­ключно важливого значення набуває вміння медичного персо­налу, в тому числі студента-медика, проявити мак­симум уваги, милосердя, чуйності і співчуття до хворої людини. У кожній дії медичного працівника при виконанні заходів з до­гляду, в спілкуванні з хворим повинні проявлятися тактовність, ввічливість, щире бажання допомогти хворому в його страждан­нях. Треба вміти завжди відшукати такі методи ї засоби, які змогли б полегшити стан хворого, знайти слова, спроможні за­спокоїти хворого і поліпшити його настрій. Натомість, необ­хідно настійливо вимагати виконання хворим призначень ліка­ря, а також інших необхідних лікувальних або діагностичних процедур. Медичний працівник повинен прищепити кожному хво­рому віру в цілющу силу призначень лікаря і оздоровчі мож­ливості медицини, використовуючи для цієї мети могутні вла­стивості слова. Великий медик древності Гіппократ так навчав лікаря у його відносинах з хворим: «Все, що по­трібно робити, роби спокійно і вміло... Хворого потрібно надих­нути по-товариськи веселим, ввічливим словом. За необхідності строго і твердо відхилити його вимоги, в іншому випадку ото­чити хворого любов'ю і розвагою». Сучасний лікар у своїх про­фесійних діях повинен керуватися цими мудрими повчаннями батька медицини. Загальнолюдські риси – ввічливість, тактов­ність, співчуття і самопожертва – важлива умова не лише суто лікарської діяльності, але й набуває великого значення і при виконанні обов'язків з догляду за хворими. Натомість, грубість, неуважність, неакуратність, черствість, гидливе, зневажливе ставлення до хворого спроможні зруйнувати сприятливий фон лікувального процесу, спричинити хворому психічну травму, загальмувати процес одужання і значно знизити ефективність лікувальних заходів. Такі моральні якості несумісні з етичними вимогами до медичного працівника.

Перші кроки студента і ліцеїста в клініці, перше їх знайомство з хворим повинні бути поєднані із засвоєнням ними ос­новних правил і вимог медичної етики і деонтології.

Медична етика— відображення принципів моралі, гуманіз­му в діяльності медичних працівників. Вона встановлює і регу­лює норми моральної поведінки лікаря, медичної сестри, мо­лодшого медперсоналу, їх стосунки не лише з пацієнтом, алей з його родичами, із співпрацівниками.

Особливості медичної етики, які відрізняють її від загаль­ної, визначаються специфікою професійної діяльності медичних працівників і пов'язаним у зв'язку з цією обставиною їх особ­ливим становищем у суспільстві.

Деонтологія(від грец. dеоn – належне, logos – вчення) — наука про моральні обов'язки медика в процесі своєї професій­ної діяльності. Деонтологія – частина медичної етики. Вона відображує моральні вимоги і визначає духовний кодекс пове­дінки медичного працівника у взаєминах з пацієнтами і своїми колегами по роботі. Засвоєння медичної етики і деонтології — обов'язкова умова професійної підготовки медика.

Оволодіння правилами І вимогами медичної етики і деонто­логії проходить через складний шлях морального і професій­ного удосконалення і самоудосконалення. У їх осягненні недо­статньо лише одного покликання або лише наполегливої праці; Для забезпечення високого рівня морально-етичної і деонтологічної підготовки медичного працівника доцільне і важливе по­єднання цих обох факторів. Високі моральні риси — гуманізм, чуйність, співчуття, почуття обов'язку, готовність до самопожертви, доброзичливість, інтелігентність, простота і скромність — не тільки бажані, але й конче необхідні професійні якості медика.

Тому засвоєння студентами і ліцеїстами норм і правил медичної етики і деонтології необхідні не тільки для їх загального морального удосконалення, але є обов'язковою складовою частиною спеціальної, професійної лікарської підготовки.

Починаючи з перших днів навчання у вузі або медичному ліцеї, майбутньому спеціалісту-лікарю необхідно прищеплював ти якості людини високої і чистої моралі, яка б гармонійно поєднувала у собі духовне багатство, моральну чистоту і фізичну досконалість.

Поряд із загальним прогресом суспільства удосконалюються і методи надання медичної допомоги хворим. Широко впро­ваджуються технічні засоби в різні сфери медичної діяльності. Проте яких би успіхів не досяг технічний прогрес у медицині, завжди незамінними ліками для хворого буде залишатися людське спілкування, сила особистого впливу медика на хворо­го. І це може виявлятись не лише у високоспеціалізованих ас­пектах лікарської діяльності, але й при виконанні порівняно не­складних у технічному відношенні заходів з догляду за хворими. Найважливіша роль у виконанні вимог медичної етики і де­онтології належить слову. «Слово, рослина, ніж» — йдеться у стародавньому афоризмі, у якому перше місце визначене слову. Хворий чекає від лікаря, медичної сестри, санітарки теплого, ласкавого, підбадьорюючого слова. Воно може стати справжні­ми ліками, здатними сприятливо впливати на захисні сили люд­ського організму. Тому і для сьогоденного медика актуально зву­чать прекрасні слова основоположника сучасної вітчизняної медицини М.Я.Мудрова: «,..Є душевні ліки, які лікують тіло. Вони черпаються із науки мудрості, частіше із психології. Цим мистецтвом сумного розрадиш, сердитого зробиш лагідним, нетерпеливого заспокоїш, боязкого зробиш сміливим, потайного відвертим, розпачливого ' благонадійним. Цим мистецтвом на­дихається та твердість духу, яка перемагає тілесні болі, сму­ток, тривогу».

Необхідно пам'ятати, що лагідне слово лікує, грубе — калі­чить. Медичний працівник повинен завжди уміти використовувати слово, як свого надійного спільника у боротьбі з хворобою. Варто знати: важливе не лише те, про що, але і як сказано. Важлива не лише форма, але й інтонація. Привітний, спокійний, доброзичливий тон діє заспокійливо на психіку хворого, стримує його переживання, зменшує відчуття тривоги і розпачу. Необ­хідно навчитись берегти словом нервову систему хворого. Слід завжди пам'ятати, що з хворим не потрібно вступати у супереч­ки, підвищувати голос. З ним слід намагатися говорити врівно­важено і спокійно, навіть якщо він нервово збуджений і не стри­маний у своїх висловах. Необережне слово може не тільки обра­зити хворого, але й серйозно ускладнити перебіг хворобливого процесу. В деяких випадках це може призвести до розвитку «ятрогенних» хвороб, тобто захворювань, зумовлених патологіч­ною психічною реакцією пацієнта на слова медичного персона­лу. Ятрогенія (від грец. iatros — лікар, і латинського genes— походження) — непоодиноке явище у лікувально-профілактичних установах з низькою культурою і організацією лікувально­го процесу. Особливо вимогливим повинне бути ставлення до слова при спілкуванні з хворими, які страждають на хронічні захворювання. У таких осіб часто пригнічена психіка, гнітючий настрій, відсутня віра в одужання.

Якщо стан недужої людини дійсно тяжкий, наприклад, при злоякісних захворюваннях, в інтересах хворого медичний працівник повинен вміти приховувати від нього правду про іс­тинну недугу, намагатися його морально підтримувати, навію­вати віру в сприятливу динаміку захворювання.

Медичний персонал повинен знати основні вимоги медичної естетики. Необхідно дотримуватися охайності в одязі. Профе­сійний одяг повинен бути зручним і простим у покрої, не стри­мувати рухи. Неодмінна умова медичної естетики — виконання вимог щодо форми одягу: чистий білий випрасуваний халат, який прикриває коліна, біла хустинка або шапочка, яка покри­ває волосся, легке і зручне взуття, наприклад, тапочки.

Важливе значення має дотримання особистої гігієни. Слід пам'ятати, що надмірне застосування косметичних засобів здат­не негативно відобразитися на етичній атмосфері спілкування з хворими. У медичного працівника нігті на руках повинні бути коротко підрізані, руки — чистими, теплими і м'якими, що ви­магає спеціального догляду за ними.

Найчастіше догляд за хворими виконується середнім і молод­шим медичним персоналом (медичними сестрами і санітарками). Останні залучаються до виконання деяких найпростіших мані­пуляцій з догляду, а також для допомоги середньому медично­му пресоналу. Однак, не дивлячись на те, що заходи догляду за хворими не входять до функціональних лікарських обов'язків, кожний лікар зобов'язаний не тільки бути знайомим з усіма особливостями догляду, але й уміти самостійно виконати ту чи іншу маніпуляцію або процедуру, проконтролювати якість ро­боти середнього І молодшого медичного персоналу, забезпечити виконання всіх Необхідних прийомів догляду і за відсутності медичної сестри, або в умовах позалікарняної обстановки. Тому оволодіння методикою і технікою проведення маніпуляцій з до­гляду за хворими є однією із найважливіших ланок у загально-клінічній підготовці майбутнього лікаря.


Зміст догляду

У залежності від характеру захворювань і особливості захо­дів, догляд поділяється на загальний і спеціальний. Загальний догляд включає заходи, які проводяться з метою створення оп­тимальних умов лікування хворого незалежно від специфіки за­хворювання. Спеціальний догляд передбачає такі заходи, які мають свої специфічні особливості і виконуються з урахуванням . діагнозу захворювання і індивідуальних проявів його перебігу. . Комплекс заходів із загального догляду за хворими включає такі елементи:

1) дотримання хворими особистої гігієни, профілактика про­лежнів, внутрілікарняних простудних захворювань, гігієни одя­гу і постелі;

2) забезпечення санітарно-гігієнічного утримання палат, До­поміжних приміщень і кабінетів, створення сприятливих мікро­кліматичних умов у палатах, турбота про своєчасне забезпечен­ня хворих необхідними предметами догляду, виконання вимог лікувально–охоронного режиму у відділенні;

3) виконання призначень лікаря (роздача ліків, проведення ін'єкцій, застосування банок, п'явок, гірчичників, компресів, го­дування тяжкохворих, проведення оксигенотерапії, вимірювання температури, артеріального тиску, дослідження пульсу, збиран­ня матеріалу для лабораторно-діагностичних досліджень);

4) надання першої медичної допомоги при невідкладних чи екстремальних станах організму (непритомність, колапс, при­ступи задухи, кашель, кровотеча, болі різної локалізації, диспептичні розлади, зупинка серцевої діяльності і дихання);

5) виконання відносно простих лікувальних і діагностичних маніпуляцій і процедур: промивання шлунку, користування під­кладним судном, сечоприймачем/ калоприймачем, грілкою, мі­хуром з льодом, газовідвідною трубкою, функціональним ліж­ком, застосування очисної і сифонної клізм, користування інди­відуальним кисневим інгалятором, налагодження системи для внутрівенного крапельного введення лікарських засобів, стери­лізація шприців, голок, пінцетів, ножиць, профілактика про­лежнів;

6) заповнення медичної документації, яка. відноситься до компетенції середнього медичного персоналу:- температурний листок, направлення на лабораторні дослідження, оформлення документів на виписку хворого, виписка документів на дієтичне харчування;

7) проведення санітарно-освітньої роботи.

Для надання медичної допомоги населенню існує широка сіт­ка лікувально-профілактичнпх установ амбулаторно-поліклінічного і стаціонарного типу. Деяким хворим, переважно з неускладненим перебігом недуги, медична допомога надається в позалікарняній обстановці (в поліклініках, здоровпунктах або вдома). Хворим, які вимагають постільного режиму, надання медичної допомоги проводиться у лікарнях, тобто у стаціонар­них лікувально-профілактичних установах.

лікарнястаціонарний медичний заклад, в якому здійснюється діагностика і лікування хворих;

Сучасна лікарня являє собою медичний заклад, в якому існують можливості для діагностики і лікування хворих, створені умови для задоволен­ня їх побутових і культурно-естетичних потреб.

Спеціалізований стаціонарний лікувально-профілактичний заклад, який входить до складу медичного навчального або науково-дослідно­го закладу, називається клінікою (від грецького kline — ліжко):

клініка – стаціонарний медичний заклад, у якому окрім діагностики і лікування проводиться підготовка лікарських і науково-педагогічних наукових медичних кадрів, а також здійснюється науково-дослідна робота з удосконаленням діагностики і лікування хвороб людини.

На відміну від лікарні, у клініці лікування хворих поєднується з педагогічною і науково-дослідною роботою. В залежності від профільності виділяють такі стаціонарні відділення лікарень: терапевтичні, хірургічні, акушерські, гінекологічні, неврологічні, інфекційні, ортопедичні/онкологічні та інші.

Заходи з догляду є невід'ємною частиною комплексного медичного обслуговування хворих в амбулаторних і стаціонарних умовах, але найбільше значення вони мають при наданні ме­дичної допомоги стаціонарним хворим.

Лікарня або клініка складається із спеціалізованих функціо­нальних відділів. Основними структурними підрозділами лікарні є приймальне відділення, лікувально-діагностичний комплекс і адміністративно-господарська частина. Лікувально-діагностич­ний підрозділ складається із лікувальних і діагностичних кабі­нетів, спеціалізованих палат або відділень, операційних, пере­в'язочних, процедурних кабінетів, палат, де перебувають хворі, кабінетів для медичного персоналу (лікарів, медсестер), місць для відпочинку, їдальні і підсобних приміщень (санвузол, ван­на, матеріальний склад).

Кожний лікувально-діагностичний підрозділ, в залежності від профільності хворих, має свої особливості. Зокрема, у ста­ціонарних відділеннях терапевтичного профілю, ймовірно, бу­дуть відсутніми операційний блок і перев'язочна, а, наприклад, у відділенні реанімації недоцільні кабінети для відпочинку хворих.

У кожному відділенні виділяються спеціальні місця (пости) для чергових медичних сестер, які спостерігають за хворими І ;виконують їм призначення лікаря. Крім чергових сестер, є також процедурна сестра, яка виконує лікувальні І діагностичні маніпуляції і процедури: ін'єкції, внутрівенні вливання, прово­дить маніпуляції по забиранню крові для біохімічних дослід­жень, проводить шлункове і дуоденальне зондування.

В об'єм заходів із догляду за хворими входить забезпечення режиму роботи відділень. Розрізняють:

· санітарний,

· лікарняний

· лікувально-охоронний режим.

 


САНІТАРНИЙ РЕЖИМ. Згідно з гігієнічними норматива­ми, на кожного стаціонарного хворого має бути 25 м3 повітря (тобто 7 м2 на 1 ліжко при висоті приміщення 3,5 м). Кількість ліжок у палаті не повинне перевищувати шести. Для тяжкохво­рих відводиться одно- або дволіжкова палата з окремим санвуз­лом. Вікна палат повинні бути спроектовані напівдень або пів­денний схід. Температура повітря у палаті повинна бути в межах 18–22° С, Для забезпечення чистоти повітря палату необхідно ретельно провітрювати. У зимовий період — не рідше 2-х разів на день (влітку вікна повинні бути відчинені цілодобово)- На цей період бажано до них приладнати металічну сітку. Під час про­вітрювання тяжкохворих необхідно ретельно вкрити ковдрою, а хворі з загальним режимом мають знаходитися поза палатою!

Ліжка в палатах бажано розміщувати паралельно зовнішній стіні з вікнами. Віддаль між суміжними ліжками повинна бути не меншою І м для того, аби створити максимум зручностей для обслуговуваний хворих і надання їм необхідної медичної допомоги. Безпосередньо біля ліжка розташовують приліжковий столик (тумбочку) для зберігання особистих речей хворого, В обов'яз­ки персоналу по виконанню санітарного режиму входить конт­роль стану столиків (тумбочок). Часто в клініках до стінки ліж­ка кожного хворого приладнують щитки, на яких закріплюють бланки для реєстрації температури, артеріального тиску, пульсу і інших даних.

Виконання санітарного режиму включає також дотримання чистоти в палатах, місцях загального користування, в кімнатах дозвілля, боротьби з комахами. В палатах використовують во­логе прибирання, яке повинне проводитися після кожного при­ймання їжі. Генеральне прибирання (миття стін, стелі, освітлювальних приладів) проводиться щотижня. Для вологого приби­рання застосовують просвітлений розчин хлорного вапна. Його готують у такий спосіб: 1 кг хлорного вапна розчиняють у 10 л холодної води, суміш виливають у темний скляний посуд на 10—12 годин, після чого верхню частину зливають у інший тем­ний скляний посуд і продовжують зберігати у темному місці (на світлі розчин втрачає свої дезинфікуючі властивості). Для приготування 1% розчину беруть півсклянки розчину (100 мл) на 1 відро води.

Санітарний режим роботи відділення передбачає чітко регла­ментований порядок виконання санітарно-гігієнічних заходів. Важливо роз'яснити кожному хворому значення санітарного ре­жиму в лікувальному процесі і його роль у загальному оздоров­чому комплексі.

Отже, основні положення санітарно-гігієнічного режиму наступні:

— гігієнічна норма об’єму лікарняної палати на одного пацієнта – 25 м3;

— кількість ліжок в одній палаті – не більше 6;

— спрямованість вікон палати – південь або південний схід;

— температура повітря в палаті – +18 – +22 0С;

— періодичність провітрювання палати – не рідше двох разів на добу в осінньо-зимовий період і ранній весняний, цілодобово – у літній період;

— розміщення ліжок – паралельно зовнішньому бокові з вікнами; відстань між суміжними ліжками – не менше 1 м;

— вологе прибирання підлоги з дезінфікуючими розчинами (0,2% хлорамін або 1% освітлений розчин хлорного вапна) – після кожного приймання їжі;

— генеральне прибирання щотижня.

 


ЛІКАРНЯНИЙ РЕЖИМ. Зміст і об'єм лікарняного режиму встановлюється адміністрацією лікарні (відділення) на основі існуючих типових положень. Він визначає точний час і послідов­ність виконання хворим певних заходів, маніпуляцій, процедур (підйом, вимірювання температури, приймання їжі, ліків, вико­нання спеціальних призначень лікаря, години відпочинку, відві­дування хворих, відходу до сну). Виконання режиму важливе не лише для організації чіткої роботи персоналу клініки або відділення, але є неодмінною умовою успішного лікування хво­рого. Правильно організований лікарняний режим, який врахо­вує ритми біологічної активності людини, може бути викори­станий як один із могутніх факторів лікувального процесу.

Основні вимоги з дотримання лікарняного режиму:

— Офіційна погодинна регламентація щоденного режиму роботи відділення;

— Визначення регламентованих термінів виконання лікувальних заходів, маніпуляцій, процедур;

— Встановлення послідовності і періодичності термінів проведення загальних організаційних заходів і діагностичних обстежень – підйом, вимірювання температури тіла, діагностичні обстеження, приймання їжі, ліків, години відпочинку, відвідування, відхід до сну.

 

ЛІКУВАЛЬНО-ОХОРОННИИ РЕЖИМ. Внутришньолікарняний режим передбачає виконання лікувально-охоронного режиму, найважливішою метою якого є оберігання від нервових подразнень травмованої хворобливим процесом психіки хворого, створення сприятливих умов для забезпечення його фізіологічного і психічного спокою.

Хвороба порушує нормальну взаємодію людини і сере­довища, що її оточує. У міцному загартованому організмі хвороба розвивається рідше, а якщо й виникає, то перебіг її легший і швидше настає одужання. Хворобливий процес охоплює один який-небудь орган людини, але оскільки в організмі всі органи тісно пов'язані між собою, то порушення життєдіяльності одного з них негативно позначається на організмі в цілому. З цього положення випливає важливий висновок: для того, щоб хворий одужав, необхідно впливати на весь його організм, особливо на центральну нервову систему, яка регулює всі взаємозв'язані життєві процеси в організмі.

Основою лікувально-охоронного режиму є суворе дотри­мання розпорядку дня, який забезпечує фізичний і психічний спокій хворого.

Необхідно вимагати від хворих дотримання розпорядку дня у відділенні і самим його не порушувати, вчасно вими­кати телевізор, не будити хворих раніше встановленого часу (за винятком випадків, коли це необхідно для досліджень). Зміна персоналу, прибирання палат, термометрія мають проводитися після 7 год. ранку.

Сприятливо впливає на психіку хворого добрий сані­тарний стан у відділенні, затишна обстановка в палатах, коридорах (зручні меблі, чиста білизна, кімнатні рослини).

Турбуючись про чистоту палат і хворих, медичні сестри повинні самі бути охайними, чисто та акуратно одягненими і виконувати всі вимоги особистої гігієни, не зловживати косметикою, носити чисті халат і шапочку. Волосся на голові має бути сховане під білою шапочкою або косинкою. Руки необхідно мити щіткою з милом, нігті коротко стригти. Медичним сестрам не слід носити персні на пальцях, оскільки під ними скупчуються численні мікроорганізми, в тому числі й патогенні. Взуття має бути м'яким, щоб не створювати шуму і стуку при ходьбі. Особа, яка доглядає хворого повинна бути завжди підтягнутою, спокійною, стриманою, терплячою і в той же час вимогливою до виконання всіх призначень лікаря.

Являючись взірцем чистоти та охайності, медична сестра не повинна бути гидливою і відмовлятися від маніпуляцій, що пов'язані з неприємними відчуттями.

Важливо запобігати негативним емоціям, що виникають через вигляд предметів лікарняного догляду (брудні бинти, невимите судно, шприци тощо). Доглядаючи за важкохворим під час фізіологічних відправлень, його слід відгородити ширмою.

Медична сестра повинна сприяти зменшенню негативного впливу шумів на психічний стан хворого. Тиха спокійна розмова медичного персоналу між собою та з хворими, до­тримання основних принципів медичної етики та деонтології поліпшують настрій хворого, допомагають йому швидше оду­жати.

Слід пам'ятати, що тривога хворого за своє життя, зміна життєвої ситуації, відчуття залежності від навколишніх, не­обхідність відмови від попередніх звичок справляють трав­муючий вплив на його, психіку. Тому не варто надмірно драматизувати ситуацію, виявляти надмірне піклування про хворого. Треба створити навколо хворого сприятливий емо­ційний клімат з оптимістичним настроєм. Дуже важливо пробудити волю хворого до одужання і бажання брати ак­тивну участь у процесі відновлення свого здоров'я. В той же час не слід створювати фальшивих, необгрунтованих ілюзій і райдужних перспектив, якщо мова йде про неви­ліковне захворювання. Треба оберігати хворого від частих, тривалих і втомлюючих відвідин родичів, знайомих і товаришів по роботі. Відвідувачі нерідко своєю поведінкою порушують встановлений для хворого лікувальний режим. Часто невміло висловлюючи свої співчуття чи наводячи приклади тяжких наслідків при подібних захворюваннях, вони вселяють у хворих неспокій і хвилювання.

Особи, які доглядають хворих, повинні забезпечити їм душевний спокій. Хворих треба оберігати від різних звісток, які можуть схвилювати, викликати збудження або приг­нічення нервової системи. Всіма доступними засобами слід підтримувати у хворих бадьорий настрій, відволікати їх від думок про захворювання.

 


Матеріали для самоконтролю:

А. Тестові завдання для перевірки готовності до вивчення теми:

1. Чим відрізняється клінічна лікарня від звичайної?

1. В клінічній лікарні одночасно мають бути відділення терапевтичного, хірургічного та педіатричного профілю.

2. Тим, що поряд з лікувальною роботою проводиться дослідження медикаментозних засобів робота.

3. Тим, що поряд з лікувальною роботою проводиться навчання студентів.

4. Клінічна лікарня відрізняється більшою кількістю ліжок.

5. У звичайній лікарні, на відміну від клінічної, обмежений перелік інструментальних та лабораторних обстежень.

 

2. Яка маса тіла вважається нормальною для людини зростом 180 см?

1. Не менше 65 кг.

2. Близько 80 кг.

3. 65–70 кг.

4. Не більше 95 кг.

 

3. Що таке медична деонтологія?

1. Наука про моральні обов’язки медика в процесі професійної діяльності.

2. Правила вірного призначення медикаментозного лікування.

3. Наука про вірний вибір необхідного обсягу діагностичних заходів.

4. Правила належного підтримання режиму перебування хворих у лікарні.

5. Наука про організацію надання невідкладної медичної допомоги.

 

4. У приймальне відділення хірургічного стаціонару родичі привезли пацієнта із проявами серцевого нападу. Медичний персонал відділення надав родичам хворого адресу кардіологічної лікарні та направив хворого до неї. Які дії мали здійснити співробітники приймального відділення?

1. Медперсонал поступив абсолютно вірно, оскільки в хірургічному відділенні немає умов для кваліфікованої кардіологічної допомоги.

2. Медперсонал поступив вірно, оскільки надаючи допомогу непрофільному хворому вони могли пропустити хірургічного пацієнта.

3.Медперсонал поступив не вірно, хворого слід було госпіталізувати та лікувати у стаціонарі, незалежно від його профільності, до одужання.

4. Медперсонал поступив не вірно, слід було надати хворому невідкладну допомогу та викликати спеціалізовану кардіологічну бригаду для доправлення пацієнта у кардіологічне відділення.

5. Медперсонал поступив не вірно, слід було одразу відправити хворого до профільного відділення на транспорті лікарні.

 

5. Що являє собою антропометричне дослідження?

1. Дослідження частоти дихання та властивостей пульсу.

2. Вимірювання зросту, маси тіла, обхвату грудної клітки.

3. Вимірювання артеріального тиску та пульсу.

4. Проведення інструментального дослідження стану серцево-судинної системи.

5. Вимірювання температури тіла.

 

6. Який, на вашу думку, найбільш прийнятний засіб для санітарного прибирання лікарняних палат?

1. Дистильована вода.

2. Медичний спирт.

3. Розчин хлорного вапна низької концентрації.

4. Розчин йоду низької концентрації.

5. Розчин брильянтового зеленого низької концентрації.

 

 

7. Як часто, на Вашу думку, мають провітрювати лікарняні палати?

1. Не повинні провітрюватись, оскільки може виникнути протяг.

2. Не менше 1 разу на тиждень.

3. Не частіше 1 разу на 2–3 дні.

4. Не рідше 2 разів на день.

5. Вікна повинні бути відкритими постійно – і взимку, і в літній період.

 

8. Яка частота пульсу вважається нормальною.

1. до 60 ударів за хвилину.

2. 60–90 ударів за хвилину.

3. 80–100 ударів за хвилину.

4. 60–80 ударів за 10 хвилин.

5. 80–100 ударів за 10 хвилин.

9. Чим вимірюється зріст пацієнта?

1. Лінійкою.

2. Сантиметром.

3. Ростоміром.

4. Кутовим вимірювачем.

5. Планшетою з позначками довжини.

 

10. Що потрібно розуміти під поняттям „преморбідний стан”?

1. Проміжний стан між здоров’ям і хворобою.

2. Реабілітаційний етап розвитку хвороби.

3. Етап найбільш виражених ознак захворювання.

4. Етап одужання.

5. Етап після одужання.

 

11. Що означає поняття „здоров’я”?

1. Відсутність хвороби.

2. Відсутність фізичних вад.

3. Високий рівень фізичної і розумової працездатності.

4. Висока активність адаптаційних резервів організму.

5. Стан фізичного, духовного і соціального благополуччя.

 

12. Які із зазначених чинників належать до зовнішніх факторів ризику захворювань людини?

1. Обтяжена спадковість.

2. Порушення режиму харчування.

3. Схильність до алергічних реакцій.

4. Зниження парціального тиску в крові.

5. Розлади з боку нервової системи.


Б. Задачі для самоконтролю:

Завдання 1. Прибираючи палати, молодша медична сестра використала прибиральний інвентар для туалетної кімнати. Чи вірно поступила медична сестра, які її дії в даній ситуації?

Завдання 2. Ви помітили, що хворий, якому призначений ліжковий режим, вийшов до коридора та йде у туалет. Ваші дії як молодшої медичної сестри?

Завдання 3. Хворий, який перебуває на лікуванні у клініці, під час прогулянки вийшов за межі території парку лікарні. Як кваліфікувати таке порушення.

1. Хворий порушив внутрішній розпорядок роботи клініки.

2. Хворий порушив лікувально-охоронний режим.

3. Хворий порушив санітрано-гігієнічний режим лікарні.

4. Не вірний жоден з варіантів відповідей

Завдання 4. Санітарка під час прибирання туалентної кімнати виявила відсутність склянки з просвітленим розчином хлорного вапна, про що голосно сповістила чергову медичну сестру, яка знаходилась у протилежному кінці коридору. Який режим порушила санітарка?

1. Санітарно-гігієнічний.

2. Лікувально-охоронний.

3. Лікарняний.

4. Не вірний жоден з варіантів відповідей.

Завдання 5. В тиху годину медсестра зайшла до палати і голосно зауважила хворому за несвоєчасний прийом ліків. Чи правильно вона поступила? Якщо ні, то який режим в

1. Медсестра поступила абсолютно правильно, бо своєчасне приймання ліків – основа вдалого лікування.

2. Ні, медсестра не права, вона грубо порушила лікувально-охоронний режим.

3. Ні, медсестра не права, вона порушила санітарно-гігієнічний режим.

4. Не вірний жоден з варіантів відповідей.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Вивчення нового матеріалу
  3. II. Вивчення нового матеріалу
  4. II. Вивчення нового матеріалу
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 2226

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Історія технології колективного способу навчання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.05 сек.