Основними елементами конструкції робочого колеса являються маточина (ступиця), основний (несучий) диск, покривний диск і лопатки.
Рис. 4. Способи виготовлення коліс: 1,2 – основний покривній диск; 3 – лопатка; 4 – заклепка; 5 – лопатка з фрезерованими заклепками; 6 – маточина
Робочі колеса можуть виготовлятися, зварюванням, фрезеруванням, заклепуванням, штампуванням тощо. На рис. 2.4 показані колеса, які виготовляють склепуванням, зварюванням і литтям. Використовують U-подібні лопатки, відштамповані з листа з двома відбортовками в одному напрямку (рис. 2.4 а), або Z–подібні, з протилежно направленими відбортовками (рис. 2.4, б). Другий варіант використовують для колес з малою шириною каналів, оскільки в цьому випадку склепування лопаток зручніше. Складніші у виробництві лопатки, виготовлені за одне із заклепками (рис. 2.4 в), які фрезерують на торцях лопатки. Ці заклепки розклепуються у відповідних отворах, що просвердлені в несучому і покривному дисках. Такі лопатки утворюють в колесі більш гладкі канали, що збільшує ККД. При низьких колових швидкостях коліс використовують лопатки із отворами, просвердленими наскрізь сумісно з дисками (рис.2.4, г).
Лопатки можуть бути з'єднані з дисками за допомогою зварювання (рис. 2.4, д). До несучого диску лопатки приварюються по всій довжині, до покривного диску - тільки на невеликих дільницях на вході і виході з колеса. В таких колесах можна використовувати лопатки зі складним профілем і використовувати їх при підвищених швидкостях.
Ще частіше колеса являють собою відливку із двох дисків між якими розташовано зазвичай від чотирьох до шістнадцяти лопаток. На рис. 2.4, е показані основні елементи конструкції і характерні розміри робочого колеса, отриманого литтям в земляну форму.
Основними характеристиками робочого колеса насоса являються: zл - число лопаток колеса, Dо - діаметр вхідної воронки, D1 - діаметр на вході лопаток (внутрішній діаметр колеса), D2 - зовнішній діаметр колеса, R1 і R2 - відповідні радіуси колеса, dв і dст - діаметри вала i маточини колеса, b1 і b2 - ширина міжлопатевих каналів на вході i виході колеса (висота лопаток), δ1л і δ 2л - відповідні товщини лопаток, 1л і 2л – відповідні кути нахилу лопаток колеса.