Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Хвилі в лініях передачі

По лініях передачі розповсюджуються такі ж самі електромагнітні хвилі, як і в вільному просторі або в повітрі. Але хвилі в лініях передачі відрізняються від хвиль в повітрі тим, що в лініях передачі є певний напрямок розповсюдження, якого в повітрі або зовсім немає, або від слабко виражений. В лініях передачі напрямок розповсюдження задається направляючою системою, і електромагнітна хвиля пов’язана з системою. Електромагнітне поле хвилі обмежене в поперечному напрямку направляючою системою. В повітрі теж є деякі обмеження для радіохвиль. Ці обмеження задає поверхня Землі та високі шари атмосфери, в яких є носії зарядів, тобто ці шари дещо схожі на провідник, але ці обмеження для радіохвиль набагато менші, ніж обмеження в направляючих системах.

 
 

Напрямні хвилі поділяються (класифікуються) виходячи з того, які складові поля присутні в направляючої системі. Позначимо напрямок розповсюдження хвилі в направляючої системі літерою z – це повздовжній напрямок системи. Якщо в направляючій системі відсутні повздовжні складові електричного та магнітного полів, то така хвиля має назву поперечна. Тобто для поперечної електромагнітної хвилі Еz= Нz = 0. В цій хвилі присутні тільки поперечні складові векторів полів. Скорочено ця хвиля зветься хвилею ТЕМ. Це абревіатура, тобто ці літери є першими літерами англійських слів Transversal Electro Magnetic (поперечна електромагнітна). У неї є тільки поперечні складові електромагнітного поля. Структура ліній векторів Е, Н цієї хвилі надана на рис.22 для симетричного та коаксіального кабельних кіл. Характерним для цих направляючих систем є наявність досить великого повздовжнього струму в проводах лінії. Такий струм має назву струм провідності, тому що цей струм є спрямованим рухом заряджених часток – вільних електронів в провідниках. Процес передачі хвиль ТЕМ пов'язаний з потенціальним полем, тобто для передачі ТЕМ хвилі необхідно створити різницю потенціалів меж двома провідниками. При цьому створюється і відповідне двомірне поле в поперечному перетині.

 

Рисунок 22 – Електромагнітне поле в симетричному (а) та коаксіальному (б) кабельних колах (пунктирні лінії – магнітне поле, безперервні – електричне)

 

Великий англійський вчений Максвел увів поняття струму зміщення. На відміну від струму провідності цей струм не є рухом заряджених часток, а є змінним в часі електричним полем. Аналогія цих струмів полягає в тому, що як перший, так і другий струм породжують навколо себе магнітне поле. Струм зміщення протікає між обкладинками конденсатора, коли конденсатор підключено до джерела змінної напруги.

Якщо хвиля, що розповсюджується в направляючій системі, має повздовжні складові електричного або магнітного полів, то така хвиля має відповідно назву Е (Еz≠0), або Н (Нz≠0). Такі хвилі переважно розповсюджуються в металевих трубах з різною формою поперечного перерізу, в так званих порожнинних металевих хвилеводах, але можуть існувати і в звичайних симетричних та коаксіальних кабельних колах на дуже високих частотах. Кількість цих хвиль не обмежена – чим більше частота генератора, тим більше може існувати таких хвиль. Ці хвилі є більш складними за структурою поля порівняно з хвилею ТЕМ. Характерною особливістю цих хвиль є наявність для них так званої критичної частоти. Якщо частота генератора нижче критичної частоти деякої хвилі, то ця хвиля не може розповсюджуватися в хвилеводі. Але якщо частота генератора стає вище критичної, то хвиля розповсюджується. Для хвилі ТЕМ критична частота дорівнює нулеві. Передача хвиль Е, Н зв'язана з вихровим полем, тут різниця потенціалів створюється між полюсами хвиль або між полюсами і стінками хвилеводу.

Якщо хвиля, що розповсюджується в направляючій системі, має одночасно повздовжні складові електричного та магнітного полів (Еz≠0, Нz≠0), то така хвиля має відповідно назву гібридна (ЕН, або НЕ в залежності від того яка складова поля є більшою в поперечній площині – Е чи Н). Такі хвилі розповсюджуються в діелектричних хвилеводах та оптичних волокнах, які і є одним з видів діелектричних хвилеводів.

 

 

Контрольні запитання

1. Опишіть конструкції повітряних ліній зв’язку.

2. Що називається профілем повітряної лінії зв’язку?

3. Які недоліки мають повітряні лінії зв’язку порівняно з кабельними?

4. Опишуть конструкції симетричних та коаксіальних кабельних кіл.

5. Якій сенс має слово "коаксіальний"?

6. Якій принцип класифікації напрямних хвиль?

7. Якій сенс має абревіатура ТЕМ?

8. Які типи хвиль та в яких лініях передачі можуть існувати?

9. Опишіть конструкцію симетричного кабелю (групи, повиви).

10. Опишіть конструкцію коаксіального кабелю.

11. Навіщо потрібна скрутка кабельних кіл?

12. Навіщо потрібні оболонки в кабелі?

13. Навіщо потрібні бронепокрови в кабелі?

14. Порівняйте різні типи оболонок кабелю.

15. Порівняйте різні типи бронепокровів кабелю.

16. Які особливості конструкції підводних кабелів.


Читайте також:

  1. V.Коливання та хвилі
  2. Активний опір ліній електропередачі
  3. АНАЛОГОВІ СИСТЕМИ ПЕРЕДАЧІ
  4. БАГАТОКАНАЛЬНІ СИСТЕМИ ПЕРЕДАЧІ ІНФОРМАЦІЇ
  5. В обох випадках основним розрахунковим рівнянням є рівняння теплопередачі і теплового балансу
  6. В процесі читання виділіть маркером або підкресліть шляхи передачі теплової енергії.
  7. Векторні хвилі. Поляризація
  8. Визначення довжини хвилі
  9. Визначення зон і місць пошкодження в кабельних лініях
  10. ВИЗНАЧЕННЯ ОПОРУ ТЕПЛОПЕРЕДАЧІ НЕПРОЗОРОГО ОГОРОДЖЕННЯ
  11. ВИЗНАЧЕННЯ ОПОРУ ТЕПЛОПЕРЕДАЧІ СВІТЛОПРОЗОРИХ КОНСТРУКЦІЙ
  12. Визначення параметрів хвилі прориву




Переглядів: 1294

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні вимоги до ЛЗ | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.