На певному регіональному ринку конкретного споживчого товару функціонують п’ять підприємств. Їх маркетингові витрати, які склалися протягом року наведені в таблиці 6:
Таблиця 6
Маркетингові витрати та ефективність їх використання підприємствами
Підприємства
Маркетингові витрати тис. грн.
Коефіцієнт ефективності маркетингових витрат
ВАТ „Світанок”
ТОВ „Нива”
ЗАТ „Прогрес”
ПП „Іщенко”
ДП „Батьківщина”
1,2
1,0
0,9
1,4
0,8
Визначити ринкові частки даних підприємств.
Методика розв’язання
Ринкові частки підприємств, що функціонують на споживчому ринку, як правило, відповідають маркетинговим витратам. Виходячи з того, що вони мають різні коефіцієнти ефективності використання вказаних витрат ринкова частка розраховується за формулою:
Чі = (Еі Ві / S Еі Ві)* 100 %.;
де: Чі . – частки ринку і-го підприємства;
Еі- ефективність кожної грошової одиниці, витраченої на маркетинг і-м підприємством;
Ві– витрати на маркетинг і-го підприємства;
S Еі Ві – сукупні витрати на маркетинг, що здійснюються всіма підприємствами, з врахуванням коефіцієнта ефективності.
Задача 3
Підприємство роздрібної торгівлі стратегічною метою визначає постійне розширення ринку збуту. Для цього формує торговельну мережу через відкриття магазинів в різних населених пунктах. В одному із них, згідно статистичних даних, постійно проживає 12,5 тис. осіб, серед яких потенційними покупцями є 70 %. Відомо, що один потенційний споживач здійснює покупки двічі на тиждень. Середня вартість однієї покупки складає 80 грн. Визначити річну потенційну місткість ринку даного населеного пункту.
Методика розв’язання
Потенційну місткість певного регіонального ринкуна основі частоти купівель та обсягів споживання товару можна визначити за формулою:
MП = Ч * Пр* С* Т;
де Ч – загальна чисельність покупців;
Пр – частка реальних покупців серед загальної їх чисельності;
С — обсяг споживання товару при одному зверненні до нього;