Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Еластичність попиту і пропозиції

Рис. 2.3.2 (1) Графік попиту Рис. 2.3.2 (2) Графік пропозиції

Ринкова рівновага

Сутність попиту і пропозиції Закони попиту і пропозиції.

План

Тема 2.3.2 Закони попиту і пропозиції

В результаті вивчення студенти повинні:

знати: особливості попиту і пропозиції; закони попиту і пропозиції; умови встановлення ринкової рівноваги; сутність еластичності

вміти: надавати характеристику законам попиту і пропозиції; розраховувати задачі на визначення коефіцієнту еластичності, рівноважної ціни і рівноважного об’єму продаж, ринкового надлишку і дефіциту

1. Сутність попиту і пропозиції. Закони попиту і пропозиції. Ринкова рівновага

2. Еластичність попиту і пропозиції.

Перелік використаної літератури:

[1,с.133-144]

[2,с.376-391]

[3,с.156-168]

Попит— представлена на ринку платоспроможна потреба у товарах і по­слугах.

Вимірюється він кількістю товару, яку його споживачі готові й спроможні купити за певною ціною протягом певного періоду.

Закон попиту— внутрішній (суттєвий), сталий, обернено пропорційний зв'язок між ціною і величиною попиту, згідно з яким за незмінності всіх ін­ших факторів (доходи споживачів тощо) зниження ціни зумовлює відповід­не зростання попиту.

Графічним зображенням закону попиту є так звана крива по­питу, яка відображає залежність між двома змінними: ціною і кількістю блага.

Р Р S

 

 

D

0 Q 0 Q

На наведеному рис.1, D – характеризує закон попиту.

Пропозиція— сукупність товарів і послуг, яку виробники готові продати на ринку за певною ціною.

Закон пропозиції — внутрішній (суттєвий), стійкий, прямо пропорційний причинно-наслідковий зв’язок між ціною і обсягом пропозиції товару, згід­но з яким зростання ціни на товар зумовлює збільшення обсягу його про­позиції, а зменшення ціни зменшує кількість товару, що пропонується на ринку.

На наведеному рис. 2, S – характеризує закон пропозиції.

Ринкова рівновага— спроможність конкурентних сил попиту і пропозиції встановлювати ціну, яка врівноважує їхні обсяги.

Тобто це ситуація, яка влаштовує покупця і продавця. В результаті встановлюється рівноважна ціна Ро і рівноважний об’єм продаж Qо.

З'ясування сутності ринкової рівноваги та умов її встановлення наводить на такі висновки:

- функцію координації в ринковому господарстві викону­ють ціни, які встановлюються на основі взаємодії попиту і про­позиції;

- будь-яке втручання держави у вільне встановлення цін спричинює порушення ринкової рівноваги, дефіцит, збільшення грошових витрат покупців. Воно можливе тільки у виняткових випадках на короткий період і не більше ніж на три-чотири базис­них товари;

- ринковий розподіл благ визначається на основі готовності платити, що підтверджує існуючий ринковий принцип «Ефектив­ність — через ринок, справедливість — через податки».

Отже, залежність між ціною товару та обсягом попиту на нього виражається законом попиту, а згідно із законом пропо­зиції, збільшення ціни товару веде до зростання обсягу пропо­зиції. На об'єм попиту і пропозиції впливають не лише ціна то­вару, а й інші зовнішні чинники, дія яких позначається на ста­ні ринкової рівноваги.

Ринкову рівновагу можна представити графічно:

Р

S

 

 

E

 

D

0 Q

Рис. 2.3.2 (3) Ринкова рівновага

Еластичність – міра чутливості однієї змінної на зміну іншої, що виражається як відношення відсоткових змін. Вона показує на скільки відсотків змінюється одна величи­на, якщо інша зміниться на один відсоток. Позначається еластич­ність буквою Е.

Коли мають справу з невеликими змінами досліджуваних величин, використовують формулу еластичності в точці, коли ж відхилення значні (більше 5%) - дугову еластичність.

Цінова еластичність попиту— кількість товарів, на яку люди збільшать або зменшать свої придбання внаслідок зміни ціни.

Цінову еластичність попиту (пропозиції), визначену у точці розраховують за формулою:

Ер = %∆Q = ∆Q / Q = ∆Q∙P = P∙(Q1 – Q0) = відсоткова зміна попиту (Q)

%∆P ∆P / P ∆P∙Q Q∙(P1 – P0) відсоткова зміна ціни (P)

Дугову еластичність розраховують використовуючи середні величини Q і P:

Eр = 2 (Q1 – Q0) : 2 (P1 – P0) = (Q1 – Q0) : (P1 – P0) = (Q1 – Q0)(P1 + P0)

(Q1 + Q0) (P1 + P0) (Q1 + Q0) (P1 + P0) (P1 – P0) (Q1 + Q0)

Перехресну еластичність попиту на один товар відносно цін на інші розраховують за формулою:

Ех,у = відсоткова зміна Qx∆Qx /Qx = Qx∆Qy

відсоткова зміна Py ∆Py/Py Py ∆Px

Ще одним видом еластичності попиту є еластичність попиту від доходу, яка характеризує на скільки відсотків зміниться попит на товар (Q), якщо доход (I) зміниться на один відсоток

Еі = ∆Q / Q = I ∆Q

∆I / I Q ∆I

Абсолютне значення коефіцієнта еластичності може мінятися в діапазоні від 0 до ∞. В залежності від цього попит може бути:

- абсолютно нееластичним (Е = 0), це означає, що будь-яка зміна ціни не викликає ніякої зміни у величині попиту (рис.4 А);

- нееластичним (0 < Е < 1), це означає, що попит зростає (падає) повільніше, ніж змінюється ціна (рис.4 Б);

- одинично еластичним (Е=1), це означає, що попит зростає (падає) відповідно до зміни ціни (рис.4 В);

- еластичним (1 < Е < ∞), це означає, що попит зростає (падає) швидше, ніж ціна (рис.4 Г);

- абсолютно еластичним (Е = ∞), це означає, що нескінченно мала зміна ціни викликає нескінченне розширення попиту (рис.4 А).

Криві попиту на рис.4 відображають різний попит на товар. Коли попит еластичний, невелике зниження ціни призводить до значного зростання обсягу закупок, коли ж він нееластичний - це зростання буде значно меншим. Отже, одне і те ж зниження (підви­щення) ціни призводить до неоднакового зростання (зменшення) обсягу продажу.

 

Еластичність пропозиції – це приріст об’єму пропозиції товару в результаті зростання його ціни на 1%, при умові, що всі інші фактори, що впливають на рівень пропозиції, залишаються незмінними.

Ер = %∆Qх = ∆Qх∙Pх

%∆Pх ∆Pх∙Qх

Із формули еластичності витікає, що пропозиція як і попит може змінюватись від абсолютно нееластичної (Ер = 0), коли пропозиція ніяк не реагує на зміну в ціні товару (характерно для сировинних ресурсів в короткостроковому періоді), до абсолютно еластичної (Ер=∞), коли незначні зміни в ціні товару призводять до значних змін в обсягу його продажу. Між цими крайніми значеннями пропозиція може бути нееластичною(0<Ер<1),еластичною(1<Ер< ∞),або мати одиничну еластичність (Ер=1). Графіки пропозиції, залежно від коефіцієнту еластичності представлені на рис. 5.

 

P P

 

 


E = 0

 

E = ∞

1 < E < ∞

 

0 Q 0 Q

А) Г)

Р Р

0 < Е < 1 Е = 1

 

0 Q 0 Q

Б) В)

Рис. 2.3.2 (4) Еластичність попиту

 

P

E = 0 E = 1

 

 

0<E<1

 

1<E< ∞

 

E = ∞

 

0 Q

Рис. 2.3.2 (5) Види еластичності пропозиції

Приклади розв’язку задач:

1. На ринку даного товару функція попиту описується рівнянням: Qd = 6 – P, функція пропозиції: Qs = -3 + 2P. На ринку існує досконала конкуренція. Визначити рівноважну ціну і рівноважний об’єм продаж. Якщо ціна становитиме 2 грн., що утвориться на ринку: надлишок чи дефіцит? В якому розмірі? Що станеться, якщо ціна зросте до 4 грн.? Представте дану ситуацію графічно.

 

 

Дано:

Qd = 6 – P За умов досконалої конкуренції – Qd = Qs, виходячи з цього

Qs = -3 + 2P розраховуємо рівноважну ціну і об’єм продаж:

Р1 = 2 грн. 6 – Р = -3 + 2Р => Р0 = 3 грн.

Р2 = 4 грн. Q0 = 6 – 3 = 3 одиниці товару

Р0 - ? Якщо ціна зменшиться до 2 грн.: Qd1 = 6 – 2 = 4 одиниці блага

Q0 - ? Qs1 = -3 + 2∙2 = 1 одиниця блага

Дефіцит - ? на ринку утвориться дефіцит 4 – 1 = 3 одиниці блага

Надлишок - ? Якщо ціна збільшиться до 4 грн.: Qd2 = 6 – 4 = 2 одиниці блага

Qs2 = -3 + 2∙4 = 5 одиниць блага

на ринку утвориться надлишок 3 – 2 = 1 одиниця блага

Р

 



Читайте також:

  1. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  2. Аналіз обсягу пропозиції і реалізації послуг туристського підприємства
  3. Аналіз попиту
  4. Аналіз попиту
  5. Вдавані виключення із закону попиту
  6. Взаємодія попиту і пропозиції
  7. Взаємодія попиту і пропозиції в умовах досконалої конкуренції.
  8. Взаємодія попиту і пропозиції та ринкова рівновага.
  9. Взаємодія попиту і пропозиції.
  10. Взаємодія попиту і пропозиції. Ринкова рівновага.
  11. Взаємодія попиту й пропозиції. Ринкова рівновага
  12. Взаємодія попиту та пропозиції




Переглядів: 1068

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особливості становлення ринкової економіки в Україні | Тема 3.1.1 Підприємство і підприємництво

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.024 сек.