Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Парадигма спілкування у сучасній культурі

Спілкування - це завжди вплив. Навіть якщо подібне завдання не ставиться, спілкування змінює людей, які вступили у нього. Не завжди можна передбачити напрям таких змін. Людина може за­критися від інформації, замість симпатії до комунікатора - отри­мати відторгнення, неприйняття.

Сила діалогічного впливу проявляється, як правило, не одразу і нарощується поступово. Ефект такого впливу триваліший і психо­логічно глибший. Захисні реакції носять більш доброзичливий ха­рактер: реципієнт28, не погодившись з автором, може зберегти особисто до нього хороше ставлення. Діалогічний вплив рідко ви­користовується з оперативною, тактичною метою, оскільки потре­бує часу на свою організацію, припускає деякий латентний період. Така форма впливу дозволяє передавати складний смисловий зміст, особисті позиції та уявлення.

Важливою умовою ефективного впливу є його початкова вну­трішня логічність і продуманість. Потенціал впливу є як у моноло-

гічній, так і в діалогічній комунікаціях. Він знижується при спробі їх еклектичного29, безсистемного злиття. Діалогічний впливефек­тивний, коли виникає цілісна, внутрішньо гармонійна ситуація співробітництва партнерів по спілкуванню, яка забезпечує не стіль­ки цілеспрямований вплив, скільки взаємодію.

Важлива умова успішного впливу у діалогічному спілкуванні - установлення довірливих стосунків, у створенні яких психологу відводиться важлива роль. Формуванню довірливих стосунків у процесі взаємодії «психолог-клієнт» сприяють: відкрите демон­стрування своїх намірів; готовність до відкриття своїх почуттів, пе­реживань і поглядів, як пов'язаних із ситуацією, так і тих, які вихо­дять за її межі; доброзичливість, безоцінковість по відношенню до особистості реципієнта; демонстрування своєї компетентності у пи­танні, яке обговорюється; уміння переконливо висловлюватися, ви­користовуючи різноманітні прийоми доведення; гнучкість поведін­ки, яка грунтується на інформації зворотного зв'язку.

У самому спілкуванні важливими стають ті моменти, які під­креслюють авторство, емоційний підтекст, відкривають можливос­ті для дискусії та розвитку висловлених суджень.

Відкритість до впливу у реципієнта складаєтьсяз: готовно­сті до діалогу з самим собою, зі світом; навичок ведення діалогу; відкритості у відношенні до даного комунікатора, здатності при­йняти вплив з його рук.

За засобом передачі інформації комунікація може бути верба­льна30 і невербальна31.

Компонентами вербальної комунікації є говоріння32 та слухан­ня33. Для психолога важливими є обидва компоненти. Ефективне слухання передбачає:правильне розуміння слів і почуттів мовця;

зосередження на проблемі, яка обговорюється; забезпечення усві­домлення і розв'язання проблеми партнерами по спілкуванню; створення спільного інформаційного поля, спільного смислу; нала­годження відвертих стосунків, взаєморозуміння.

Культураслухання включає:бажання почути; інтерес до ін­формації, зацікавлення, уважне, зосереджене, заохочувальне став­лення до співрозмовника, підтримування його позитивних емоцій; тактовність, стриманість зауважень; адекватне реагування на спів­розмовника, стримування емоцій, сперечання, але не сварка; від­критість, прихильність до людини; легкий вплив на мовця вербаль­ними та невербальними засобами; коректний аналіз інформації; співчуття, співпереживання, щирість; коректне уточнення, оціню­вання почутого, легка критика; коректне підказування варіантів.

Залежно від поведінки учасників комунікативного процесу розрізняють слухання: нерефлексивне (умовно-пасивне)34 та реф­лексивне (активне слухання)35 [2, сі 14-115]. Для психолога важ­ливе і одне, і друге.

До причин, які утруднюють рефлексивне слухання, нале­жать:багатозначність слів; неможливість висловити думку так, щоб вона була правильно сприйнята; віддаленість клієнта від ос­новного предмета розмови, внаслідок чого може загубитися голов­на його думка; відключення, вибірковість уваги (відведення погля­ду від співрозмовника, безнадійний помах руки, перемінне пере­ключення уваги з одного на інше); висока швидкість розумової дія­льності (клієнт думає швидше, ніж говорить, тобто коли хто-небудь говорить, мозок більше часу вільний і тому відволікається від ін­формації); антипатія до чужих думок (індивід цінує свої думки бі­льше, ніж думки інших).

У процесі взаємодії з клієнтом психолог може використовува­ти такі види рефлексивних питань:інформаційні36, контрольні37, орієнтувальні38, підтверджуючі39, ознайомлювальні40, зустрічні41,

альтернативні42, спрямовуючі43, провокаційні44 та такі рефлексив­ні відповіді:з'ясування 5, перефразування46, відображення почут­тів47, резюмування .

На шляху рефлексивного слуханняможуть виникати такі пе­решкоди: внутрішні- шкідливі звички слухання, пов'язані з кон­кретною особою (власні переживання, роздуми про проблеми, які не стосуються змісту розмови, фантазії, загострення уваги на зовні­шності співрозмовника); зовнішні- сторонні шуми, акцент мовця, темп розмови, неординарна зовнішність спів розмовника (екзотичні прикраси, неадекватність міміки...), погана акустика, надто гучний чи тихий голос співрозмовника, температура приміщення, телефон­ні дзвінки, що перебивають розмову, обмеженість у часі, відчуття його дефіциту, неприємні запахи у приміщенні та ін.

Окрім рефлексивного, психолог використовує й інші види слу­хання:

- критичне- вимагає від психолога спочатку аналізу повідом­лення, потім його розуміння. Доцільне під час ділової наради, конференції, дискусії. Недоречне, наприклад, на лекції, яку дає психолог, оскільки, відторгнення інформації не дає змоги почерпнути з
неї цінне;

- емпатійне- «зчитування» почуттів, а не слів.
Невербальна комунікаціяздійснюється за допомогою різних

знакових систем: жестів, міміки, пантоміміки, через прямі сенсорні чи фізичні (тілесні) контакти та ін., які забезпечують регулювання протікання процесу спілкування, створюють психологічний кон­такт між партнерами, збагачують значення, що передаються слова­ми, спрямовують тлумачення словесного тексту; виражають емоції і відображають тлумачення ситуації...

Між вербальними та невербальними засобами спілкування іс­нує своєрідний розподіл функцій: за допомогою словесного каналу ми можемо передати лише чисту інформацію, тоді як за допомогою невербальних засобів спілкування - тільки ставлення до партнера, з яким вступаємо у контакт.

Невербальні сигналиможуть бути двох видів: конгруентні- коли вони відповідають словесному висловлюванню; неконгру-ентні- не відповідають.

Народжена спільна інформація у процесі комунікації значно глибша, різноманітніша, ніж початкова, може від неї суттєво відріз­нятися за смислом.

Виникнення спільної інформації не вирішує проблеми взаємо­розуміння. Коли психолог і клієнт спілкуються, клієнт хоче висло­вити те, що він думає, а психолог - зрозуміти смисл висловленого, тобто обидва партнери прагнуть прийти до спільного смислу діало­гу, але їм не завжди вдається налагодити таке взаєморозуміння швидко та без втрат. У процесі пошуку спільного смислу почина­ють працювати і виникати чимало механізмів і феноменів, які або сприяють, або перешкоджають взаєморозумінню.

Наявність зворотного зв'язку - одна з умов налагодження взає­морозуміння.

Зворотний зв'язок- інформація про те, як реципієнт спри­ймає комунікатора, як оцінює його поведінку, слова; невід'ємна частина комунікативного обміну. Завдяки йому комунікація стає більш об'ємною, набуває другого дна та психологічного підтексту. Канал зворотного зв'язку покликаний поліпшувати взаєморозумін­ня. Фактично, це допомога партнеру по комунікації, пояснення то­го, як з боку сприймаються його слова, вчинки, які почуття він ви­кликає в інших людей. Зворотний зв'язок повинен бути доступний для сприйняття і зрозумілий для осмислення [3].

Є.Мелібруда визначив 10 правил, як давати та приймати зворотний зв'язок, щоб він справді слугував поліпшенню взає­морозуміння:

1)говорити про особливості поведінки партнера у конкретній ситуації, а не про особливості його особистості в цілому («У цій си­туації ти виглядаєш безглуздо», а не «Ти безглуздий!»). У зворот­ному зв'язку треба уникати оцінок і висновків, ліпше просто описа-

ти поведінку людини в той чи інший момент і надати їй можливість самій зробити висновок;

2) зняти надмірну категоричність висловлювань. Твердження
«Ти завжди», «З тобою ніколи»... викликають захисну реакцію та
відображаються на зворотному зв'язку. У категоричності потягує
зарозумілістю, бажанням бути вище за співрозмовника. Крім того,
такі твердження найчастіше неправдиві. Сумнівно, щоб партнер
«абсолютно ніколи»;

3) відмовитися від натяків і непрямих посилань на минулі справи, події;

4) давати зворотний зв'язок відповідно до ситуації та дозова­но (не можна кидати важливу інформацію, коли партнер уже май­же зачинив двері; надлишок інформації тільки втомить і викличе закономірне бажання забути);

5) не можна нав'язувати зворотний зв'язок (у партнера є пов­не право відмовитися від нього).

У процесі комунікації ліпше використовувати «Я-повідомлен-ня» - це висловлювання позитивного чи негативного змісту на ад­ресу партнера, які будуються за такою схемою:

• Коли Ви ...(дається опис конкретної поведінки партнера);

• Я відчуваю... (називаються почуття);

• Тому що ... (описуються причини такої поведінки);

• Я хочу... (які зміни у поведінці та словах були б бажаними для комуні катера).


Читайте також:

  1. Англійський сад - нове слово в європейській парковій культурі.
  2. Анімізм – уявлення про існування духовних істот та віра в можливість спілкування з ними.
  3. Багатозначність слів у сучасній українській мові
  4. Бар’єри, які заважають ефективності педагогічного спілкування.
  5. Безпосереднє спілкування з журналістами
  6. ВЕРБАЛЬНІ, НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ
  7. ВИДИ ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ. ВИМОГИ ДО ДІЛОВОГО СПІЛКУВАННЯ.
  8. Види і форми спілкування. Етапи спілкування.
  9. Види спілкування.
  10. Види спілкування.
  11. Види спілкування: міжособистісне, громадське, групове, матеріальне, знакове (мовне), смислове, ділове, інтимне, інтегроване.
  12. Види усного ділового спілкування




Переглядів: 2714

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Та соціально-психологічний процес. | Відкритість-замкненість, монологічність-діалогічністьу роботі практичного психолога

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.