Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Введення в кольорознавство

Тематичний план

 

№ П\П   Розділ, теми програми всього  
лекції семінар  
 
Основні відомості про колір      
  1) Світло та колір. Основні характеристики кольору: світло та кольоровий тон, насиченість    
2) Поняття «Ахроматичні» та «хроматичні» кольори  
  3) Кольоровий спектр. Основні та похідні кольори    
  4) Емоційно-естетичні властивості кольору    
  5) Види контрастів. Значення контрасту в системі художньої виразності  
  6) Гармонійне поєднання поєднання кольорів. Класифікація кольорових гармоній    
Особливості сприйняття кольору        
1) Фізичні, фізіологічні та психологічні аспекти сприйняття кольору людиною    
2) Особливості національно-етнічного сприйняття кольору  
3) Сучасна символіка кольорів  
4) Систематика кольору  
всього  
 
             

 

 

Розділ1. Основні відомості про колір

Тема 1.Світло та колір. Основні характеристики кольору: світло та кольоровий тон, насиченість

План:

1. Введення в кольорознавство

2. З історії розвитку науки кольорознавство

3. Основні характеристики кольору:

 

Що таке колір? Звідки він взявся, з чого складається? У чому полягають особливості кольору як одного з найбільш сильних засобів емоційно-естетичної дії? Чи існують і якщо існують, то які закономірності сприйняття і естетичного переживання кольору в природі, в творах мистецтва, в дитячій творчості? Яке відношення кольору до інших компонентів художньої форми, зокрема таких, як лінія, пластика, світлотінь? Що таке кольорова гармонія? Що таке колорит? Ось далеко не повний перелік запитань, які стоять перед теорією образотворчого мистецтва в розділі проблематики кольору. Цими запитаннями з давньої давнини були зайняті уми багатьох вчених та митців. Від наївного, „не обділеною” поезією, теорія вчення про колір пройшла в результаті довгий шлях розвитку, до реально-наукового погляду на природу кольорів. Проблемами кольору в давнину і сьогодні займається цілий ряд наук та наукових дисциплін, кожна з яких вивчає колір з цікавого їй боку. Теорія кольору в образотворчому мистецтві на всьому шляху свого розвитку робила неодинокі спроби стати незалежною від наукового кольороведення, особливою "художньою теорією", але це їй не вдалося. Художникам і теоретикам став більш ближчим зв’язок між науковим вченням про колір і принципами використання його в живописній практиці та теорії образотворчого мистецтва.

Різноманітні предмети навколишньої дійсності відрізняють­ся один від одного не тільки матеріалом, розмірами та формою, а й кольором. Отже, колір - це одна з невід'ємних ознак будь-якого предмета, причому дуже мінлива. Відомо, що колір довкілля змінюється не лише внаслідок зміни пори року, але й часу доби (вранці, вдень чи ввечері). Так вода в річці, ставку чи морі змінює свій колір, як і небо: вона то блакитна, як небо вдень у тиху погоду, то темно-синя з різноманітними відтінками - у вітряну, то золотисто-червона - у вечірній час.

Той самий за кольором предмет може сприйматися нашим зором та­кож по-різному - залежно від його положення в просторі, освіт­лення, оточення та ін. Наприклад, як закони лінійної перспективи в зображенні форми предмета вимагають малювати не справжню форму, а видиму, так і повітряна перспектива потребує в живопи­су передавати не справжній колір предмета, а видимий. Справжній колір предмета залежно від його просторового розта­шування (віддалення), сили освітлення та навколишнього середо­вища змінюється за ясністю, кольоровим тоном та насиченістю. З віддаленням предмета від глядача змінюється не лише видима величина його, а й колір, бо міняється кількісний і якісний харак­тер світлового потоку, що відбивається цим предметом. Так дере­ва, однакові за величиною і кольором (зелені), сприймаються нами з віддаленням меншими і здаються сірими, голубими чи злегка фіолетовими. Зміна тону, ясності й насиченості кольору предметів залежить від кількості та величини частинок вологи й пилу в повітрі, які утруднюють проходження кольорових променів і впли­вають на зміну кольору.

У чистому повітрі небо й віддалені предмети здаються більш сині­ми, у вологому чи похмурому - сірими. Сприймання кольору пред­мета залежно від освітлення та оточення можна простежити, уваж­но розглядаючи жовте яблуко. Так жовтий колір яблука на фіо­летовому фоні буде найяскравішим, теплим, тоді як на оранжево­му або червоному здаватиметься більш холодним і менш чітким. Уміння бачити кольори, розпізнавати їхні відтінки допомагає нам не тільки правильно передавати колір предметів у малюнках, а й створювати прекрасне в житті.

Подібно до музики кольори викликають у людей різні емоції, впливають на настрій та працездатність. Тому останнім часом при­діляється велика увага раціональному пофарбуванню приміщень у житлових будинках і на виробництві.

Велике психологічне навантаження несе колір приміщень лікарень, шкільних класів, навчальних кабінетів і т.д. Виявилося, що чорний колір гнітюче діє на школярів, тому гігієністи запропонували фарбувати дошку не в чорний, а в темно-зелений колір і пи­сати на ній жовтою або жовтогарячою крейдою. Гігієністи стверджують також, що холодний білий колір - символ чистоти і суворого порядку - розпорошує увагу і швидше спри­чинює втому, тому слід віддавати перевагу блакитним, блідо-зеле­ним або сірим тонам. Наведені приклади свідчать, що колір у при­роді та в житті людини відіграє величезну роль. Наука, яка вивчає колір та його властивості, - кольорознавство, допоможе нам ознайомитися з кольором у природі, його особливо­стями, закономірностями та ін.

 

2.З історії розвитку науки кольорознавство

Альберті Леон Баттіста (1404-1472)

Італійський вчений, архітектор, письменник та музикант раннього Відродження, автор трактата "Три книги про живопис". Цей трактат розповідає не тільки про живопис, але в загальній мірі про рисунок, про композицію і є найкращою працею з теорії образотворчого мистецтва епохи Відродження.

Він вважав, що кольори змінюються під впливом світла, тому що кожний колір, який знаходиться в тіні, здається не тим, який він на світлі. Тінь робить колір темним, а світло в тому місці, куди воно падає, робить його світлим. Колір по відношенню до точки зору дуже рідний світлу, а наскільки вони рідні, ти бачиш по тому, що при відсутності світла, відсутні і кольори, а при поверненні світла, повертаються і кольори. Також він стверджував, що справжніх кольорів існує тільки стільки, скільки стихій - чотири, від яких, поступово розмножуючись, народжуються інші види кольорів. Кольором вогню буде червоний, повітря - блакитний, води – зелений, землі - сірий чи попелястий (рис.1)

 

       

Читайте також:

  1. I. Введення в розробку програмного забезпечення
  2. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  3. Аналіз факторів і причин відхилень від плану введення виробничих потужностей і основних фондів
  4. Введення
  5. Введення
  6. Введення
  7. ВВЕДЕННЯ
  8. Введення
  9. Введення в SNMP
  10. Введення в дію об’єктів інвестування.
  11. Введення даних




Переглядів: 3605

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА | Контрасти, нюанси

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.