МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття суспільства і системиСуспільство як цілісна система 1. Поняття суспільства і системи. 2. Системний аналіз громадського життя.
Ключові поняття. Суспільство. Соціум. Соціальні відносини. Соціальні спільноти. Соціальні інтереси. Соціальні системи. Соцієталь-ні системи. Соціотехнічні системи. Людина. Людство. Народ. Со-ціальні взаємодії. Соціальний контроль. Соціальні санкції. Соціальні норми. Соціальний процес. Соціальний прогрес.
З моменту усвідомлення людиною самої себе як істоти біосо-ціальної проблема суспільного буття, людського суспільства стала однією з найважливіших наукових проблем. Наукове пізнання суспільства має давню традицію в нагромадженні знань, а також у розробці методології дослідження соціальних процесів, виражених у таких ключових поняттях, як «суспільство», «суспільна система», «людська цивілізація», «суспільний прогрес» і ін. Методологічною основою соціологічного аналізу суспільства як цілісної системи виступають різні філософські концепції. У контексті соціальної філософії дається обґрунтування ідеї про те, що жива і соціально-організована матерія відомі поки лише на Землі. Їх виникнення – результат природного і закономірного саморозвитку матерії. Жива матерія – уся сукупність організмів, здатних до самовідтворення з передачею і нагромадженням у процесі еволюції генетичної інформації. Соціально-організована матерія – вища форма розвитку життя, сукупність мислячих індивідуумів і співтовариств різних рівнів, що свідомо перетворюють дійсність. Всі ці види матерії також мають системну організацію. Структура соціальних систем містять також і різні технічні, матеріальні системи, створені людьми для реалізації поставлених цілей. Такий загальнометодологічний підхід до з’ясування специфіки со-ціальної форми руху матерії, який радикально змінювався в ході розвитку людського суспільства. Великим представником соціологічної думки, який багато уваги приділяв вивченню суспільства, був І.Г. Гердер (1744-1803 рр.), який розглядав суспільний розвиток як безпосереднє продовження історії природи, отже, закони розвитку суспільства мають природний характер. В історичних явищах, згідно з Г. Гердером, необхідно знаходити не якусь таємну приреченість, а причини, що породили ці явища. Природу людини Г. Гердер бачив у його невіддільності від суспільства, розуміючи останнє як єдине органічне ціле, тобто «людина породжена для суспільства». І. Гердер вперше порушив питання про спадкоємність у розвитку культури. Живі людські сили, здібності – це джерело руху історії, основний закон якої є взаємодія людських діянь і природних умов. Головним стимулом суспільного розвитку є діяльність людей, спрямована на задоволення їх потреб, а його вищий критерій – принцип гуманності. Вся історія народів є школою змагання у якнайшвидшому досягненні гуманності. Існує велика кількість різних течій і шкіл, які важко узагальнити. Найвпливовіші з них: неофрейдизм (Е. Фромм, Д. Рісмен та ін.) і технологічний детермінізм (Т. Веблен, Дж. Бернхем, Д. Белл, Дж. Гелбрейт, О. Тофлер і ін.). У 30-ті роки XX ст. у Франкфурті-на-Майні на базі Інституту соціологічних досліджень виникла так звана Франкфуртська школа неомарксизму (М. Хоркхмаер, Т. Адорно, Е. Фромм, Г. Моркузе, Ю. Хабермас). У теоретичному відношенні соціологічна концепція суспільства цієї школи являє собою еклектичне сполучення деяких положень марксизму, витлумачених у негегельянському дусі, фрейдизмі, сюрреалізмі та ін. з антропологічною орієнтацією У 20–30-х роках XX ст. виникли такі течії, як емпірична соціологія і соціологія структурно-функціонального аналізу (Р. Нортон, Т. Парсонс і ін). Перший напрямок сконцентрував увагу на емпіричному матеріалі, що безпосередньо бере участь у стабілізації й удосконаленні соціальних відносин, а представники другого – зосередили увагу на функціях суспільства. У цілому можна зазначити, що жодна з існуючих концепцій не може бути універсальною, вичерпною, але в кожній є конструктивні елементи, знання яких формує об’єктивне (наукове) бачення різноманітних соціальних форм. Найбільш послідовну і логічну відповідь на питання про те, що таке суспільство, дає діалектичний підхід. У його трактуванні су-спільство – це найбільш складна за своєю сутністю і структурою жива система. Поняття суспільства охоплює не тільки людей, що живуть зараз, але і всі минулі й майбутні покоління, тобто все людство в його історії і перспективі. З буття взагалі виділене суспільне буття – матеріальне життя суспільства та історично сформовані, об’єктивні, незалежні від свідомості і волі окремих людей виробничі відносини. Діалектичний підхід визначає об’єктивний критерій, виділяючи виробничі відносини і надаючи можливість застосувати до цих відносин загальнонауковий критерій повторюваності. Життєвою основою суспільства є праця, трудова діяльність людей. Саме в цьому полягає відмінність історії суспільства від історії природи: першу роблять люди, а друга функціонує незалежно від їхньої волі. При цьому люди діють не як сліпі знаряддя, а виходячи зі своїх потреб, мотивів і інтересів, переслідують визначені цілі, керуються різними ідеями, тобто діють свідомо. У суспільстві переплітаються економічні, політичні, ідеологічні, правові, сімейні, духовні та інші відносини. Причому суспільство розвивається і рухається не хаотично, а на основі дії визначених законів. Закони розвитку суспільства – це об’єктивні, істотні, необхідні, повторювальні зв’язки явищ громадського життя, які характеризують основну спрямованість соціального розвитку від нижчого до вищого. З даного визначення випливає, що в розвитку суспільства діють об’єктивні і суб’єктивні чинники. Об’єктивні чинники – це насамперед матеріальне виробництво і форми суспільних відносин, які значною мірою є кристалізацією попередньої діяльності людей. Різноманітна діяльність людей, їх жива праця і є те, що складає сутність суб’єктивного чинника. Зміст суб’єктивного чинника розкриває механізм впливу людей на об’єктивні умови їх життя, сутність рушійних сил розвитку суспіль-ства. Цей процес передбачає зворотний вплив політичних, соціальних, ідеологічних відносин на економічний лад суспільства. Розвиток суспільства у певному розумінні являє собою картину його взаємодії, що змінюється, із природою. Однак суспільство не існує споконвічно. Воно має історію свого виникнення, невід’ємну від історії становлення самої людини. Становлення людини (антропогенез) і становлення суспільства (соціогенез) – два боки єдиного процесу, що відбувається у взаємозв’язку, взаємозумовленості одного іншим. Ще О.І. Герцен відзначав, що між природою і суспільством немає прірви: суспільство залишається частиною більш великого цілого – природи. Людина живе на Землі в межах тонкої її оболонки – географічного середовища. Вона є зоною проживання людини і сферою прикладання її сил. Географічне середовище – це частина природи (ріки, канали, озера, моря, ліси, гори, ґрунт, клімат, рослинний і тваринний світ). Вона складає необхідну умову життя суспільства. Географічне середовище впливало на розвиток людини, а який впливав на нього. Відображенням складної і суперечливої взаємодії природи і людини стали такі концепції, як географічний детермінізм і геополітика. Сферу всього живого в науці прийнято позначати словомбіосфера. Людина – частина біосфери. З виникненням людства здійс-нився перехід до якісно нового стану біосфери – ноосфери(від грецьк. nоо – розум), що являє собою сферу живого і розумного.Таким чином, ноосфера – це історично закономірна ступінь розвитку біосфери. На жаль, тривала взаємодія людини і природи, і особливо в XX ст., призвела до явища, що набуло глобального характеру. Суть його полягає в тому, що людство своєю діяльністю порушило рівновагу в середовищі свого перебування –екологію(від грецьк. еiкo – житло, місцеперебування). На сьогодні глобальність екологічних проблем, що ставлять людство на межу загибелі, потребує від людини іншого способу мислення, нової форми її самосвідомості – екологічної. Також природним чинником розвитку людського суспільства є народонаселення. Постійне відтворення людей як суспільних індивідів, людського життя, людського роду, здійснюваного у рамках демографічної системи суспільства і складає предмет демографії (від грецьк. demos – народ і grapho – пишу). Зараз у демографічній системі склалася тенденція до порушення її рівноваги і стабільності, що породило ще одну глобальну проблему людства – демографічну. Виникнення такої проблеми пророкував ще на початку XIX ст. англійський економіст і священик Т. Мальтус. Суспільство як надзвичайно складне (надскладне) ціле поділяється на визначені сфери або підсистеми – економічну або вихідну (базис), що обумовлює всі соціальні процеси в їх історичному роз-витку; соціальну, політичну і духовну (надбудова). Межі цих сфер досить умовні, вони органічно взаємозалежні і взаємообумовлені. Однак кожна з них має відносну самостійність, розвивається за своїми власними законами. Глибоке розуміння сутності і специфіки кожної з зазначених сфер слід розглядати як необхідну умову розуміння суспільства як цілісної системи. Система (від грецьк. – ціле, складене з частин; з’єднання) – сукупність елементів, що перебувають у відносинах і зв’язках один з одним і утворюють певну цілісність, єдність. Зазнавши тривалої історичної еволюції, поняття «система» в середині XX ст. стає одним із ключових понять науки в цілому, а також різних спеціальних теорій системи: у кібернетиці, системотехніці, системному аналізі й ін. Істотним аспектом розкриття змісту поняття «система» є виділення типів систем. У загальному плані типи систем поділяють на матеріальні та абстрактні. Матеріальні поділяються на системи неорганічної природи і живі системи. Особливий клас матеріальних систем утворюють соціальні системи, надзвичайно різноманітні за своїми типами і формами (починаючи від найпростіших соціальних об’єднань і аж до соціально-економічної структури суспільства). Сформульовані загальні положення, що характеризують поняття системи, ми переводимо в русло системного підходу до аналізу суспільства. Це означає, що соціальна система – є цілісне утворення, основним елементом якого є люди, їх зв’язки, взаємодії і відносини, які мають стійкий характер і відтворюються в історичному процесі, переходячи з покоління в покоління. Соціальний зв’язок – це набір фактів, що обумовлюють спільну діяльність у конкретних спільнотах і конкретний час для досягнення будь-якої мети. Соціальні зв’язки встановлюються не за бажанням людей, а об’єктивно. Встановлення цих зв’язків диктується соціальними умовами, у яких живуть і діють індивіди. Сутність соціальних зв’язків виявляється в змісті та характері дій людей, які складають дану соціальну спільноту. Соціологи виділяють зв’язки взаємодії, відносин, контролю, інституціональні та ін. Соціальна взаємодія – це процес, у якому люди діють і випробують вплив один на одного. Механізм соціальної взаємодії містить наступні елементи: · індивідів, що роблять ті або інші дії, · зміни в соціальній спільноті або в суспільстві в цілому, викликані цими діями, · вплив цих змін на інших індивідів, що складають соціальну спільноту; · зворотну реакцію індивідів на різні взаємодії. Таким чином, взаємодія приводить до становлення нових со-ціальних відносин. Соціальні відносини – це відносно стійкі та самостійні зв’язки між індивідами і соціальними групами. Водночас суспільство не є простою сумою індивідів, їх зв’язків і взаємин. Системний підхід підтверджує теза про те, що суспільство не сумативна, а цілісна система. Це означає, що на рівні суспільства індивідуальні дії, зв’язки і відносини утворюють нову, системну якість. Кожен індивід, народжуючись, застає вже сформовану до нього систему зв’язків і взаємин і в процесі соціалізації включається в неї. Отже, суспільство – це система, яка: по-перше, первинна щодо окремого індивіда; по-друге, вона має визначену самостійність; по-третє, суспільні відносини і взаємодії носять надіндивідуальний, надособистісний характер. Суспільству, як цілісній системі, властива безліч зв’язків, взаємодій і відносин. Найбільш характерними є корелятивні зв’язки взаємодії і відносини, що містять координацію і субординацію елементів. Координація – це визначена узгодженість елементів, той особливий характер їх взаємної залежності, що забезпечує збереження цілісної системи. Субординація – це підпорядкованість і співпідпорядкованість, що вказує на конкретне, специфічне місце різних елементів у цілісній системі, причому така специфіка обумовлюється особливостями тих функцій, які виконує кожен елемент, що складає цілісну систему. Таким чином, суспільство стає цілісною системою з якостями, яких немає в жодного з включених у нього елементів. Внаслідок своїх інтегральних якостей соціальна система набуває визначеної самостійності стосовно складових її елементів, а також відносно самостійний спосіб свого розвитку. Читайте також:
|
||||||||
|