Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Завдання правового виховання

Найперше завдання правового виховання — озброєння учнів знаннями законів, підвищення їх юридичної обіз­наності, систематичне інформування їх про актуальні пи­тання права. Правові знання є тим підґрунтям, на якому формується правова свідомість. Вони допомагають учням співвідносити свої вчинки і поведінку своїх товаришів не лише із загальновідомими моральними нормами, а й з ви­могами законів, коригувати свою поведінку, змінювати її у правильному напрямі.

Значна частина школярів хоча й не знає конкретних правових норм, але не допускає правопорушень. Регуля­тором поведінки у цьому разі є дотримання норм моралі та звичаїв. Такі школярі не завдають шкоди іншим, не скоюють крадіжок та інших правопорушень, тому що ке­руються в конкретній ситуації певними моральними прин­ципами.

Друге завдання — формування в учнів правової свідо­мості як сукупності правових уявлень, поглядів, переко­нань і почуттів, що визначають ставлення особистості до вимог законів, регулюють її поведінку в конкретній пра­вовій ситуації.

«Становлення правової свідомості, — пише 0.1. Виш- невський, — один з основних напрямів формування гро­мадянина. У сім'ї та в школі дитина повинна не тільки навчитися поважати закони, відстоювати свої права та сво­боди, але й поважати чужі, толерантно ставитись до чу­жих поглядів, шанувати права інших на самовираження, власні культурні цінності, вибір конфесій, участь у полі­тичному житті тощо. Все це надзвичайно важлива сфера виховання, передусім з точки зору потреб державотворен­ня».

Правові погляди мають бути засновані на загальних правових знаннях та уявленнях про державу і право, про правові відносини між людьми, про конституційні права та обов'язки особистості. Важливо, щоб ці знання і уявлення правильно відображали певні правові норми, адже інакше правові погляди будуть хибними.

Одним із найважливіших компонентів правової свідо­мості є переконання — усвідомлення людиною істинності світоглядних та моральних понять та її особиста готов­ність діяти відповідно до цих правил і понять.

У процесі правового виховання дуже важливо вихову­вати в учнів вищі правові почуття, які б регулювали їх по­ведінку (відповідальність, справедливість та ін.), інакше головним регулятором її стануть прості емоції (гнів, страх тощо), які спричиняють ситуативну поведінку.

Третє завдання — формування в учнів поваги до дер­жави і права, розуміння необхідності дотримання вимог законів. Такі якості виховують, розкриваючи соціальну суть і роль держави та права. Виховання у школярів поваги до закону і правопорядку, переконаності в необ­хідності дотримання правових норм здійснюють через ви­ховання поваги до правоохоронних органів, людей, які охороняють закони. Проте не слід залякувати учнів цими органами, бо вони не зможуть усвідомити, що закони ви­конують не лише каральну функцію, а й захищають інте­реси всього суспільства, кожного його члена.

Четверте завдання — вироблення в учнів навичок і умінь правомірної поведінки. Звичку і вміння дотримува­тися вимог права і моралі слід розглядати як продукт сві­домого ставлення учнів до визнання свого громадянсько­го обов'язку, до дотримання правових норм. Як правомір­на, так і неправомірна поведінка залежать від певних мо­тивів. Одні учні дотримуються правових норм унаслідок глибокої переконаності; другі — тільки тому, що побою­ються можливого покарання; треті гарною поведінкою на­магаються досягти своїх егоїстичних цілей; четверті — то­му, що їхню поведінку контролюють; п'яті звикли вико­нувати правила співжиття. Звісно, педагог мусить знати, якими мотивами керується учень, виконуючи норми за­кону.

П'яте завдання — формування в учнів нетерпимого ставлення до правопорушень і злочинності, прагнення взяти посильну участь у боротьбі з цими негативними явищами, вміння протистояти негативним впливам. В юридичній літературі розглядають різні рівні активності особистості щодо вимог закону. Так, якщо вона просто дотримується правових норм, виявляється мінімальний рі­вень її активності,- тому що їй слід лише уникати дій, за­боронених законом. Якщо ж особистість виконує правові норми, вона виявляє більшу активність. Використовуючи правові норми, особистість виявляє найвищий ступінь ак­тивності. Третій рівень активності передбачає, щоб учні не лише сумлінно виконували свої обов'язки, а й вимагали цього від інших. Така позиція формуватиметься за умови залучення їх до діяльності, спрямованої на забезпечення дисципліни й порядку в школі та за її межами. Будь-яка спроба ізолювати дітей від негативного, замовчувати і при­ховувати від них недоліки нашого життя не виховує у них непримиренного ставлення до цих явищ, не мобілізує їх на боротьбу з цим злом, не виробляє імунітету проти йо­го впливу.

Шосте завдання— подолання у правовій свідомості хибних уявлень, що сформувалися під впливом негатив­них явищ, життя. Специфічним недоліком правової свідо­мості окремих учнів є хибні уявлення про зміст правових норм. Вони визнають наявність низки заборон, але непра­вильно уявляють собі їх суть, наслідки невиконання. Ба­гато з них упевнені, що за правопорушення відповідають лише дорослі, а неповнолітні нібито звільняються від такої відповідальності. Вони не переконані в дієвості положен­ня, що «незнання закону не звільняє від відповідальності тих, хто його порушує», нерідко не вміють зіставляти свої дії та вчинки з вимогами права. Коли їм доводиться дава­ти правову оцінку конкретному правопорушенню, вихо­дять з власних уявлень про протиправне, що, як правило, ґрунтуються не на знаннях конкретних положень закону, а передусім на відомих їм нормах моралі. Такі недоліки правової свідомості — одна з причин вчинення правопору­шень неповнолітніми.

3. Шляхи реалізації правового виховання.

Зміст правового виховання визначається особливостями права як нормативно-регулятивного явища, йо­го суспільними функціями і значенням в організації та управлінні суспільством. Законодавство України охоп­лює різні галузі права. Серед них чільне місце належить державному праву. Його норми регулюють найважливі­ші суспільні відносини, що закріплюють основи ор­ганізації суспільства і правового становища особи, дер­жавного устрою. Особливим питанням державного права України є її Конституція як Основний Закон держави і суспільства.

Адміністративне право регулює організацію і діяль­ність апарату державного управління. Школярі повинні мати уявлення про органи державного управління та нор­ми адміністративного права-, які охоплюють низку правил: санітарних, протипожежних, дорожнього руху, користу­вання транспортом, поведінки в громадських місцях, вій­ськового обліку та багато інших, що регулюють діяльність різних установ, їх працівників, а також поведінку грома­дян. Якщо людина порушує встановлені правила, її вважа­ють правопорушником і накладають на неї адміністратив­не стягнення. Служба у справах неповнолітніх має пра­во застосовувати до них різні види стягнень аж до направ­лення їх до спеціальної школи чи спеціального профтехучилища.

Взаємовідносини між людьми, громадянами й органі­заціями, між самими організаціями регулюються норма­ми цивільного права, що покладає певні обов'язки і надає права громадянам і організаціям. Діти, як і всі дорослі, вважаються правоздатними, можуть мати майно, яке їм дісталося у спадок, можуть бути авторами вірша чи опо­відання тощо. Щоправда, не кожна правоздатна особа мо­же самостійно здійснювати свої права. Оскільки здатність діяти розумно, правильно розпоряджатися своїм майном, брати на себе певні обов'язки людина набуває у відповід­ному віці, закон визначає поняття цивільної дієздатності та встановлює її межі (15 років — часткова дієздатність, 15—18 — відносна дієздатність, 18 років — повна дієздат­ність).

Норми права і моралі регулюють сімейні відносини людей. У процесі правового виховання учнів знайомлять із сімейними правовідносинами, правами й обов'язками батьків стосовно одне одного, щодо виховання дітей та ін.

У процесі правового виховання учні засвоюють і окремі положення трудового права. Адже сьогоднішній школяр завтра стане працівником установи, підприємства, де він стикатиметься з багатьма питаннями, в яких має бути компетентним (умови прийому на роботу, переведення і звільнення з роботи, тривалість робочого дня й часу від­починку, охорона і оплата праці, моральна та матеріаль­на відповідальність тощо).

Ознайомлюючись з питаннями кримінального права, учні повинні чітко уявляти, що таке злочин, відповідаль­ність за підготовку і замір злочину, співучасть у злочині, вік кримінальної відповідальності, необхідна оборона, кримінальне покарання, відбування покарання в місцях позбавлення волі, і усвідомити, що жоден злочин не зали­шається безкарним.

Розкриваючи зміст правового виховання, важливо оз­найомити школярів з Конвенцією про права дитини. Згід­но з нею, дитиною вважається кожна людська істота до до­сягнення 18-річного віку.

«...Держави-учасниці забезпечують дитині, здатній сформулювати свої власні погляди, право вільно виражати свої погляди з усіх питань, що стосуються дитини, причому поглядам дитини приділяється належна увага відповідно до віку і зрілості дитини, (ст. 12.)

...Дитина має право виявляти свою власну думку; це право включає свободу пошуку, тримання і видачі ін­формації та ідей будь-якого виду, незалежно від кордонів, в усній, письмовій або друкованій формі, у формі творів мистецтва або за допомогою інших засобів за вибором ди­тини. (ст. 13/1.)

...Держави-учасниці визначають право дитини на сво­боду асоціацій і свободу мирних зборів, (ст. 15/1.)

...Жодна дитина не може бути об'єктом довільного чи незаконного втручання в здійснення її права на особисте життя, сімейне життя, недоторканість житла чи таємни­цю кореспонденції або незаконного посягання на її честь і репутацію, (ст. 16/1.)

...Держави-учасниці приймають усі необхідні законо­давчі, адміністративні, соціальні і просвітні заходи з ме­тою захисту дитини від усіх форм фізичного чи психоло­гічного насильства, образи чи зловживання, відсутності піклування чи недбалого ставлення, грубого ставлення чи експлуатації будь-якою іншою особою, (ст. 19/1.)».

Реалізація завдань і змісту правового виховання учнів здійснюється, передусім, у процесі навчання. Вивчення гу­манітарних предметів спрямоване на формування в них високих ідеалів, морально-правових якостей, непримирен­ності до аморальних явищ, правопорушень і злочинності. Дисципліни природничого циклу дають змогу торкнутися кола питань з різних галузей права, зокрема його норма­тивних актів щодо охорони природи, охорони праці, охо­рони здоров'я людини та ін. Важлива роль у правовому ви­хованні школярів належить курсу правознавства, у проце­сі вивчення якого вони знайомляться з усіма галузями права, здобувають знання, вміння і навички в системно­му вигляді.

Правові знання, засвоєні на уроках, поглиблюються і розширюються у позакласній виховній роботі.Вибір фор­ми чи методу виховного впливу залежить від його мети, змісту, вікових та індивідуальних особливостей учнів і можливостей педагогічного колективу школи. Обираючи методи і форми виховної роботи, важливо також урахову­вати, чи популярні вони серед школярів, чи захоплюють їх, чи дають їм задоволення.

Здійснюючи правове виховання на уроках і під час спе­ціальних виховних заходів, важливо розкривати зміст усіх галузей права, не зосереджуючи увагу учнів на якомусь одному з них (наприклад, кримінальному), оскільки в по­всякденному житті вони керуватимуться основними їх по­ложеннями. Розкриваючи конкретні правові норми, слід показувати їх зв'язок з правилами моралі, на яких вони базуються; ілюструючи випадки порушень норм права, не зловживати негативними прикладами, краще наводити ті, що демонструють, як треба діяти в подібній ситуації. Роз­повідаючи про злочини, не варто деталізувати факти, ос­кільки це може навчити окремих школярів методики ско­єння злочину, треба розкривати суть негативних фактів так, щоб вони викликали відразу, а не захоплення ними. Завжди слід пам'ятати, що вирішальним моментом у пра­вовому вихованні школярів є висока правова культура пе­дагогів і відповідний правово-психологічний клімат у шко­лі та в сім'ї учня.

У правовиховній роботі школи важливу роль відіграє залучення учнів до посильної діяльності, яка передбачає певний обсяг правових знань, умінь та навичок. Це пере­дусім участь у дитячому самоврядуванні, зокрема в робо­ті комісії з дисципліни і порядку, в загонах юних інспек­торів дорожнього руху, юнацьких добровільних пожежних дружинах, у різних формах природоохоронної роботи.

Залучення школярів до правоохоронної та природо­охоронної діяльності в школі та за її межами слід оціню­вати з погляду проведення профілактичної роботи з уч­нівською молоддю і з погляду набуття нею правового до­свіду, виховання в неї непримиренного ставлення до нега­тивних явищ життя. Виховані в таких умовах школярі активно протидіятимуть цим явищам.

Активізації правового виховання сприяє щорічне про­ведення в навчально-виховних закладах оглядів-конкурсів на кращу організацію такої роботи, започатковане Мі­ністерством освіти України в 1996 р.

Виховання несприйнятливості до наркогенних речовин

Паління, алкоголізм і наркоманія — найнебезпечніші хвороби, адже вживання речовин, які призводять до них, навіть у незначних дозах, руйнують фізичне і моральне здоров'я людини, паралізують волю, вбивають інтелекту­альні сили, спричиняють деградацію особистості.

Підступність нікотину, алкоголю і наркотиків у тому, що вони до певного часу руйнують організм людини непо­мітно, приховано. Звичайна хвороба дає про себе знати підвищенням температури, розладом функції якогось ор­гану чи звичайним болем. Сигнал тривоги змушує зверта­тися до лікаря.

Паління, вживання спиртного чи наркотиків таких «сигналів» не подають. Ці наркогенні речовини присипля­ють розум: він не здатний вчасно розрізнити небезпеку, що непомітно підкрадається, межу, переступивши яку лю­дина стає курцем, алкоголіком чи наркоманом, проте про­довжує вважати себе «цілком здоровою».

Якою б не була хвороба, вона несе небезпеку людям. До того ж, куріння, алкоголізм та наркоманія роками зав­дають страждань рідним і близьким людям, які потрапи­ли в тенета цих згубних звичок. Не усвідомлюють курці, пияки і наркомани тієї небезпеки, на яку вони наражають життя своїх нащадків, передаючи їм у спадок недоумку­ватість та інші вади. Боротьбу з цим соціальним лихом слід вести систематично і послідовно, починаючи з підро­стаючого покоління.

Причин поширення серед школярів паління, вживан­ня спиртного і наркотиків багато. На жаль, найчастіше во­ни призвичаюються до їх уживання в мікросередовищі сім'ї, навіть, на перший погляд, цілком благополучної, де традиційно панує поблажливе ставлення принаймні до па­ління та алкоголю. За даними досліджень, з 81 родини, де один з батьків випивав, не зловживаючи спиртним, діти знали смак алкоголю у 44 випадках; у 33 сім'ях, в яких батьки взагалі не вживали спиртних напоїв, діти пробува­ли їх у 4 випадках. У сім'ях алкоголіків і наркоманів скла­даються найнесприятливіші умови для виховання дітей.

Шкідливо впливає на школярів читання творів або пе­регляд кінофільмів, де смакуються моменти, в яких учень сам ще не в змозі правильно розібратися, а також невміння організувати своє дозвілля, зайнятися корисними для розвитку справами.


Лекція № 17.

Тема. Екологічне виховання учнів. Сутність, складові, зміст екологічного виховання. Шляхи реалізації екологічного виховання.


Читайте також:

  1. V. Завдання.
  2. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  3. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  4. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  5. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  6. Акти застосування норм права в механізмі правового регулювання.
  7. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  8. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  9. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.
  10. Англійська система фізичного виховання. Діяльність Томаса Арнольда.
  11. Антропологія права в структурі філософсько-правового знання.
  12. Аудит, його мета та завдання




Переглядів: 1546

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Завдання роботи. | Завдання роботи.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.