МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Характерні риси філософії Просвітництва.Просвітництво – суспільний рух, що зародився в Новий час. Просвітителями наз-ть філософів, праці і діяльність яких одержали широкий суспільний резонанс, задовольняли наступним критеріям: розумності, критиці соціально-релігійних традицій, соціальній перебудові світу. Філософія ставала практичною. Просвітництво – це ідеологічна програма широкого соціально-політичного руху, який виступав за удосконалення людини і суспільства на основі розуму та успіхів у розвитку науки і техніки. Найважливіша хар-ка філософії Просвітництва – раціоналізм. Для раціоналізму його періоду хар-ні звеличення людського індивіда як активної, вільної і рівноправної істоти, а також історичний оптимізм, віра в безмежні можливості людини в пізнанні і перетворення природи. Шарль Луї де Монтеск’є.„Про дух законів”. Монтеск’є визнає Бога лиши творцем та охоронцем природи, який, створивши світ, більше не втручається в його справи. Підкреслює, що людина є частиною природи і підкоряється її об’єктивним законам, тому досягнення гідного і щасливого життя, справедливого і розумного суспільного устрою залежить від пізнання світу та від ефективності просвітницької діяльності. Наголошує на пріоритеті впливу природних географічних обставин на історичний розвиток народів, перш за все клімату, хар-ру ґрунту, площі. Помірний клімат сприяє формуванню хоробрості, войовничості, теплий – лінощів, покірності, родючий ґрунт, вимагаючи багато часу, сприяє правлінню однієї особи, а неродючі – утвердженню республіканського правління. Підкреслює, що республіки занепадають при послабленні в них доброчесності, монархії – честі, деспотії – страху. Вольтер Франсуа-Марі Аруе,„Філософські листи”, „Метафізичний трактат”, „Роздуми про людину”. Завдання філософії вбачає в розвінчуванні релігійної догматики, що заважає людям будувати щасливе життя. Християнство – це сітка, якої шахраї протягом багатьох віків обплутують дурнів. Всю історію релігії та церкви він подає як ланцюг шахрайств, злочинів, пограбувань та вбивств, а джерело цього вбачає в самій сутності офіційної релігії та церкви як основи старих релігійних порядків. Проте релігію розглядає і як засіб мирного вирішення суспільних суперечностей, стримування бідняків проти зазіхань на власність багатих та запобіганню свавіллю сильних світу цього. „Коли б Бога не було, його слід було б вигадати ” – максима Вольтера. В гносеології схиляється до емпіризму Бекона, сенсуалізму Локк, фізики Ньютона, а в експериментальному природознавстві вбачає єдиний надійний шлях пізнання світу і природи людини. Був видатним істориком, створив школу просвітницької історіографії, намагався будувати історичну науку на достовірних письмових свідченнях та матеріальних пам’ятках минулого. Жан-Жак Руссо.„Міркування про науки та мистецтва ”, „Міркування про походження та основи нерівності між людьми”, „Про суспільний договір”. Центральна проблема – проблема нерівності між людьми (перш за все майнова) та шляхи її подолання. Головну причину соціальної нерівності вбачав у майновій нерівності. Соціальна нерівність укорінена у взаємній залежності людей, викликаній суспільним поділом праці та розвитком цивілізації. Розвиток науки не сприяв удосконаленню моральності, звичаїв, життя людей в цілому. Основою суспільного життя вважав матеріальні „тілесні” потреби людей, а духовні потреби є їхнім наслідком і лише опосередковано можуть впливати на суспільне буття. Природнім станом людського життя він вважає такий стан, коли людина є самодостатньою, незалежною від інших людей ні як виробник, ні як споживач. В цьому природному стані всі люди були рівними, не знали, що таке приватна власність. Основою цього природного стану була моральна досконалість. Людина, яка загородила певну ділянку і сказала „це моє” є справжнім засновником громадянського суспільства. Прямим наслідком приватної власності є ворожнеча між людьми, прагнення збагачуватись за рахунок інших. Засобом подолання соціальної несправедливості і нерівності може бути лише суспільний договір, за яким Сувереном, єдиним правителем сусп-ва має бути об’єднаний народ. Жюльєн Офре де Ламетрі.„Трактат про душу”, „Людина-машина”. Матеріальною основою душі людини вважає мозок, проте підкреслює, що мозок необхідна, але недостатня передумова людської свідомості. Щоб свідомість сформувалась, необхідне виховання та спілкування з іншими людьми. Людина – це особлива машина, яка здатна почувати, мислити, розрізняти добро і зло, сама себе „заводить”, людське тіло продовжує працювати навіть після серйозних пошкоджень. Намагався поєднати досягнення емпіризму та раціоналізму 17 ст. Він підкреслює, що пізнання починається з чуттєвого сприйняття, продовжується його подальшим дослідно-експериментальним дослідженням і завершується раціональним узагальненням дослідних даним. Вважав, що розум є надійним керівником у пошуках істини, коли спирається на дані чуттєвого досвіду та перевіряється ним. Дені Дідро.„Думки про тлумачення природи”, „Продовження розмови”, „філософські принципи відносно матерії та руху”, „Енциклопедія”. Доводить, що в історії людство, особливо починаючи з епохи Відродження, спостерігається певний прогрес у пізнанні природи. У майбутньому він стане ще значнішим, набуде непереривного хар-ру. Внаслідок безконечності Всесвіту вичерпне пізнання природи неможливе, проте ніяких меж розвитку людського пізнання Дідро не ставив. В теорії пізнання він поєднує переваги емпіризму та раціоналізму, підкреслюючи необхідність нової раціональності, яка б функціонувала в органічній єдності з чуттєвим пізнанням. Критикував релігію, відзначав, що вона не веде людину до справжніх істин, а підкорює її свідомість забобонам. Прибічник повної ліквідації релігії і перетворення сусп-ва на атеїстичне. Поль Гольбах.„Система природи”, „Універсальна мораль, або Права людини, засновані на природі ”. Конкретизує та обґрунтовує вчення про субстанцію, наголошуючи, що субстанцією може бути лише матерія – вічна, безкінечна, самопричинна. У світі немає нічого, крім матерії. У Гольбаха знаходимо одне з найперших визначень поняття „матерія” – це те, що діючи на наші органи чуття, викликає відчуття. Наголошує на єдності матерії і руху. Рух є способом існування матерії. Всесвіт – неосяжний, безмежний та неперервний ланцюг причин та наслідків. Основа закономірностей природи – детермінізм, зведений ним до причинно-наслідкових взаємозв’язків. Людина підкоряється універсальним закономірностям природи. Людина вважає себе вільною, оскільки не помічає істинного мотиву, який спонукає її до дії. Гольбах констатує, що людина нещасна. Рабство, деспотизм у суспільному житті, всі конфлікти та вади, соціальне зло є продуктом неосвіченості, незнання людиною своєї природи. Щоб бути щасливою, людина має пізнати свою природу і діяти відповідно до неї. Клод Адріан Гельвецій.„Про розум”, „Про людину”. Завдання філософії – пошук можливого суспільного стану, який би забезпечив умови для втілення моральності і досягнення щастя. Людину розглядає як частину природи, враховує, що суттєві її хар-ки неможливо пояснити лише природною організацією. Наголошує на зв’язку розвитку свідомості не просто з суспільним життям, а насамперед з трудовою діяльністю. Без цієї діяльності люди не змогли б вийти зі стану дикості і створити цивілізацію. Розум не дається людині від народження. Від природи людина має лише здатність відчувати, з якої потім уже розвивається розум. Подальша величезна розумова нерівність є результатом відмінностей у вихованні. Єдиний шлях до суспільства доброго, справедливого – це узгодження особистих та суспільних інтересів. Необхідно, щоб суспільні інтереси стали для громадян особистими, щоб служіння сусп-ву стало вищим особистим інтересом і пануючою пристрастю. Це можливо втілити в життя шляхом розумного законодавства, просвітництва та відповідного виховання. Читайте також:
|
||||||||
|