Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Німецька класична філософія та філософія марксизму.

Німецька класична філософія є значним і вагомим етапом у розвитку світової філософії. Родоначальник німецької класичної філософії – І. Кант.

Йоганн Фіхте.Розглядав своє вчення як пряме продовження філософії Канта. Фіхте називає свою філософію вченням про науку. Теорія науковчення Фіхте базується на таких положеннях: 1. „Я покладає Я”, це стверджує самототожність Я, 2. „Я протипокладає не-Я”, це основоположення вводить категорію заперечення, 3. „Я покладає і Я, і не-Я” (теза – антитеза – синтез). Й. Фіхте був не тільки філософом, а й відомим громадським діячем, який ставив перед собою завдання об’єднати німецький народ і повести його на боротьбу із поневолювачами – французами. Тому його філософія орієнтована не стільки на аналіз проблем пізнання, скільки на проблему свободи, виховання молоді у патріотичному дусі, у дусі високих моральних цінностей.

Фрідріх Шеллінг.Розглядає проблему свободи і необхідності. Свобода – усвідомлена діяльність, необхідність – підсвідома діяльність. Головний спосіб пізнання – споглядання і ігнорував розсудкове пізнання. Шелінг вважав, що найвищим результатом емпіричного пізнання є закон. Теоретичне мислення є виведенням законів із принципів. За Шеллінгом існують два світи: перший – даний без людської участі, другий – перетворена людиною природа. Впливаючи на зовнішній світ, людина одна впливає також на інших людей. Людина, яка пробуджується до свідомості завдяки автономній діяльності відносно зовнішнього світу, впала б у несвідомий стан, якби не було впливу інших інтелектів на цей світ, а тим самим на неї.

Георг Гегель.„Феноменологія духу”.Вихідним пунктом філософії Гегеля є тотожність буття та мислення. Мислення є не лише суб’єктивною людською діяльністю, а й незалежною від людини об’єктивною сутністю, першоосновою всього сущого. Мислення відчужує своє буття у формі матерії, природи, яка є „інобуттям” цього об’єктивного існуючого мислення, або абсолютної ідеї. Гегель розглядає мислення як процес непереривного розвитку пізнання, як процес сходження від нижчого до вищого. Абсолютна ідея є активною і діяльною, вона мислить і пізнає себе, проходячи три етапи розвитку: 1. до виникнення природи і людини, коли абсолютна ідея перебуває поза часом і простором у стихії „чистого мислення” і виступає системою логічних понять та категорій, як систем логіки, 2. це духовне начало з самого себе породжує природу, яку Гегель наз-є інобуттям абсолютної ідеї, 3. абсолютний дух, на цьому етапі абсолютна ідея залишає створену природу і повертається до самої себе, але вже на основі людського мислення (самопізнання ідеї). Ці три етапи сформувались в самостійні складові частини його філософської системи: логіку, філософію природи та філософію духу. Через логіку абсолютна ідея розкривається в її всезагальному змісті у вигляді системи категорій, починаючи від найбідніших – буття, небуття і закінчуючи конкретними, багаторазово визначеними категоріями (це чисті думки, які перебувають у стані непреривного руху). Перетворюючись у природу абсолютна ідея визначає себе і тим самим відчужується від своєї істинної сутності, постаючи у вигляді кінцевих чуттєвих, тілесних одиничностей. Бог створює з тією метою, щоб з неї виникла людина і разом з нею людський дух. Суб’єктивний дух, перша стадія розвитку людського духу переходить до об’єктивного духу, що охоплює сферу людського соціального життя, яке відбивається в релігії, мистецтві, філософії. Рух абсолютної ідеї і всього предметного світу має свій початок і кінець, замкнений у певне коло. Вищою формою і кінцем розвитку абсолютної ідеї стає абсолютним духом або філософська система самого Г. Гегеля. Абсолютний дух є сукупною духовною діяльністю людських поколінь, що змінюють одне одного.

Виділяє три сходинки діалектичного методу, які діють у розвитку як загальнолюдського, так і індивідуального мислення. Перша – розсудок. Друга – негативний розум як проміжний етап між розсудком і розумом. Третя – спекулятивний розум, якого не спроможне досягти мислення, спрямоване на кінчені природні речі. Гегель сформулював також основні принципи діалектики: принцип переходу кількісних змін у якісні, принцип тотожності протилежностей, принцип заперечення заперечення.

Людвіг Фейєрбах.Головною метою його філософії була критика релігії. Філософія і релігія взаємно виключають одне одного. Філософія є наукою, вираженням ідеї науки, втіленням духу науки як такої, незалежно від будь-якого конкретно визначеного її предмета. Теологія є способом мислення, що перешкоджає дослідженню природи, тому і людина в ній завжди перебуває поза природою. Фундамент телеології – чудо, філософії – природа предметів, фундамент телеології – воля, філософії – розум. Вбачає своє завдання в тому, щоб показати, як виникає релігійна психологія, релігійні переживання. Бог є не фізичною, не космічною, а психологічною істотою, він є дзеркалом душі людини. Саме тому Фейєрбах поділив релігії на „природні”, хар-ні для раннього періоду розвитку суспільства, специфічною рисою яких є культ явищ природи, та „Духовні”, що сакралізують духовні властивості людини. В релігії відображається не лише почуття залежності, а й бажання людини бути незалежною, вільною, щасливою. Прагнення до щастя є глибинною основою релігії. Основні принципи пояснення релігії: 1. людина вірить у богів не лише тому, що має фантазію та почуття, а також тому, що їй притаманне прагнення бути щасливою, 2. вона вірить у досконалу істоту тому, що сама хоче бути досконалою, 3. людина вірить у безсмертну істоту тому, що сама не бажає помирати.

Вихідним у процесі пізнання Фейєрбах вважав відчуття, які дають людині безпосередньо і опосередковано всі відомості про об’єктивний світ. Проте це все здійснюється не без участі мислення. Завдання мислення – збирати, порівнювати, класифікувати дані чуттєвого досвіду, усвідомлювати і розуміти їх прихований зміст. Істинність наших понять встановлюється шляхом порівняння понять з даними чуттєвого досвіду, тобто мислення має узгоджуватись з чуттєвим сприйманням.

Марксистська філософія.Виникла як складова більш широкого вчення – марксизму. До його складу, окрім філософського вчення, входить також теорія економічного розвитку суспільства – політична економія і теорія соціально- політичного розвитку – науковий комунізм. Марксизм – спроба дати цілісне розуміння об’єктивного світу та місця і ролі людини в ньому, розкрити найзагальніші закони розвитку природи, суспільства, людського мислення. Батьківщина марксизму – Німеччина, виник у 40-х роках 19 ст.

Карл Маркс, Фрідріх Енгельс.Передумови марксизму: промисловий переворот в Англії в 18 ст., зміна феодалізму капіталізмом, поява нових класів – буржуазії та пролетаріату, глибшає прірва між бідними та багатими, зростає експлуатація робочого класу. Вплив на К. Маркса і Ф. Енгельса, формування їхніх поглядів справила філософія Гегеля, Фейєрбаха. Марксизм хар-ся вірою в силу розуму (раціоналізм), наукове знання, соціальний прогрес; відмовляється від традиції, яка визнавала філософію наукою наук, знанням про все. Філософія марксизму використовує знання цих наук, але кардинально відрізняється від них предметом і методом пізнання. Крім найзагальніших закономірностей розвитку природи, суспільства, пізнання, марксисти, включають до предмета філософії також людину, практику, відношення „людина – світ”. Ф. Енгельс висуває ідею про основне питання філософії, його суть – відношення мислення до буття, це відношення може розглядатися з двох сторін: 1. що існувало раніше – свідомість, дух чи матерія, 2. чи спроможна людина пізнати навколишній світ. Згідно з марксизмом філософів, які визнають матерію первинною, наз-ть матеріалістами, тих, хто визнає первинність духу або свідомості, наз-ть ідеалістами. Ідеалізм поділяється на суб’єктивний (першооснова буття у свідомості людини), об’єктивний (першопричина – дух або ідея, що існують об’єктивно). Марксизм став на бік матеріалізму.

Попередня філософія вбачала джерело розвитку сусп-ва в ідеях, поглядах, теоріях, що існували в різні історичні епохи і справляли вплив на життя людей, визначали політику, мораль, економіку, хар-р державного устрою. К. Маркс і Ф. Енгельс переносять акцент на економічне життя сусп-ва: виробничі відносини визначають усі інші відносини між людьми, становлять сусп-й базис. Економічний базис визначає сусп-ну свідомість (мораль, право, ідеї). Відкрили феномен повторюваності в сусп-х процесах і тим самим довели, що сусп-во розвивається за певними законами, виділили окремі етапи його розвитку, які були названі суспільно-економічними трансформаціями.

Природа людини, її сутність – це сукупність усіх сусп-х відносин. Відстоювали заборону експлуатації людини людиною. Це можливо лише за умови знищення приватної власності. Суспільством соціальної рівності, справедливості та гуманізму проголошується комунізм. По суті вся марксистська філософія – це спроба раціонально обґрунтувати шляхи зміни світу на кращий.

Релігія піддається нищівній критиці (атеїзм).

В. Ленін – послідовник К. Маркса та Ф. Енгельса. Намагався використати філософію марксизму для створення теорії боротьби робітничого класу. Діалектика цікавить його як філософський метод і як метод, що може використовуватися в політичній боротьбі. 2 форми діалектики: об’єктивна (розвиток дійсності, навколишнього світу в тому вигляді, як він відбувається сам по собі, незалежно від впливу людей, суб’єктивна (відображення, відтворення реального процесу розвитку (об’єктивної діалектики) в свідомості людей). Рушійна сила сусп-го розвитку – класова боротьба.

Серед тих, хто займався розробкою філософських ідей марксизму – Д. Лукач, Ж. – П. Сартр, Е. Фромм, Г. Маркузе, Л. Альтюссер, Ю. Хабермас.


Читайте також:

  1. Академічна філософія кінця – XIX – поч. XX ст.
  2. Антична філософія
  3. Антична філософія.
  4. Антична філософія.
  5. Антропологічно-гуманістична філософія XX ст.
  6. Антропологічно-ірраціоналістична філософія
  7. Б ) Філософія епохи схоластики
  8. Б. Некласична форма.
  9. Гуманістична філософія епохи Ренесансу.
  10. Давньогрецька антична філософія
  11. Давньоіндійська філософія
  12. Давньоіндійська філософія.




Переглядів: 2433

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Характерні риси філософії Просвітництва. | Напрямки філософських досліджень у 20 столітті.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.