Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Питання 2. Форми і методи наукового пізнання.

Висновки

Пізнавальна проблематика є органічним складником будь-яких філософських досліджень. Оскільки філософські твердження ма­ють важливе життєве значення, то виникає питання про їх об­ґрунтованість, виправданість, надійність, тобто про джерела та підвалини наших знань.

Пізнання постає різноманітним, виявляючим себе в різних ви­дах, але разом усі вони дають можливість побачити, що до пізна­вальної діяльності залучені всі сили та здібності людини (почут­тя, емоції, розум, інтуїція, прозріння та ін.).

Пізнання - багаторівневий процес побудови знання, але вирі­шальну роль у ньому відіграє розумова активність людини, що ви­являється у конструюванні образів, моделей, понять, теорій, за допомогою яких людина оптимізує свої взаємини зі світом та збільшує ступені своєї свободи.

У сучасній гносеології істина постає у вигляді процесу, в якому людина, використовуючи складники знання та пізнання, створює виправдані, сталі інтелектуальні інструменти та за­соби своєї життєдіяльності. Знання має різні форми свого якіс­ного наближення доістини.

Весь хід нашого розгляду пізнавальної проблематики привів до необхідності докладніше з'ясувати суттєві особливості науково­го пізнання, адже немає сумніву в тому, що наукове пізнання сьо­годні є найрезультативнішим і найавторитетнішим. Ми досить часто, обговорюючи якісь складні питання, посилаємося на науку, чекаємо саме від неї або рішучих підтверджень деяких суджень і позицій, або безсумнівних їх спростувань.

Наука виникає як спеціалізований та спеціально культивова­ний вид пізнавальної діяльності, як свідоме нарощування техні-ко-технологічного аспекту пізнання та свідомості. За загальним погодженням сучасних дослідників, наука починається там і тоді, де й коли техніко-рецептурні знання про те, як слід діяти, щоб отримати певний результат, починають обґрунтовуватись, дово­дитись, аналізуватись. Загалом наука виникає як розроблення і фіксація внутрішньої необхідності у предметній діяльності лю­дини. А тому вона повинна вбирати в себе принаймні такі змістові компоненти: за умістом її можна поділити на: > знання про світ, > про алгоритми дій та дійових операцій та > знання про можли­вості людини в її ставленні до світу. Звідси випливає загальна класифікація наук:

* науки про форми та сфери існуючого (природознавство, історія, соціологія, етнографія, анатомія, психологія та ін.);

* науки догіко-методологічного напряму (математика, логі­ка, теорія систем, програмування та ін.);

* гуманітарні науки (філософія, культурологія, філологія, ре­лігієзнавство, естетика та ін.).

Лише беручи всі ці наукові напрями в комплексі, ми можемо скласти виправдане уявлення про науку взагалі. В загальному плані термін "наука" використовується у трьох основних значен­нях: І) в наїшшршому значенні - як будь який свідомо відфіксова-ний досвід (в такому випадку ми кажемо "Це буде мені наукою"); 2) в нормативному значенні - як сукупність достовірних, перевіре­них та обгрунтованих знань у будь-якій сфері пізнання; 3) у вузь­кому значенні - як природознавство, в якому домінує логіко-ма-тематичний апарат. Свого часу І. Кант виголосив тезу про те, що в кожній галузі знання рівно стільки науки, скільки в ній є мате­матики. Математизоване природознавство, починаючи з XVII ст., стає у Європі взірцем науки як такої. Тому є своє пояснення, бо саме таке спрямування наукового натхнення призвело до швид­кого технічного прогресу в Європі. Але таке тлумачення науки невиправдано звужує її зміст та функції.

Спираючись на розглянуті особливості науки, ми, разом із дослідниками в галузі наукознавства, можемо виділити такі її суттєві ознаки.

* наявність проаналізованого та систематизованого достовірного знан­ня, узагальненого до ступеня вираження у ньому суттєвих зв 'язків пізнава­ної предметної галузі (відкриття та дослідження законів тих явищ, що вив­чаються);

* єдність у цьому знанні функцій описування, пояснення та передба­чення;

* наявність методологічно-операційної складової частини, за допомо­гою якої можна як перевіряти наявні знання, так і отримувати нові;

* єдність кількісного та якісного аналізу досліджуваного предмета;

* наявність особливої мови з точним закріпленням змісту за кожним терміном;

* категоріальний каркас знання, тобто наявність орієнтовно-конст­руктивних понять, єдність яких дає якісне окреслення предмету пізнання; сукупність категоріальних визначень отримує назву фізичної, хімічної, біо­логічної та ін. реальності;

* наявність вихідних принципів та аксіом, загальнофілософських при­пущень, що лежать в основі кожної науки, надаючи її змісту та викладу характеру системної єдності;

* задоволення певної соціальної потреби.

У дещо спрощеному виразі характерні ознаки науки подають як єдність її мови, структури (в тому числіі логіки) та функцій.

У реальному суспільно-історичному існуванні наука постає у трьох проявах:

* певна сукупність знань, відомостей, інформації;

* діяльність, спрямована на продукування таких знань;

* сукупність соціальних колективів, інститутів та установ, що забезпечують здійснення зазначеної діяльності; серед численних наукових об'єднань особливого значення надають поняттю "на­укове співтовариство" - це певна сукупність людей, що реально включені у взаємну діяльність в межах певної галузі наукового пізнання або в межах науки в цілому.

Знову-таки, у спрощеному варіанті наука постає як знання (І), діяльність (2), інститути (3).

Звернемо увагу на найважливіші особливості науки як пізна­вальної діяльності. Наукове пізнання постає як усвідомлене та свідомо організоване, тобто знання про те, як продукувати, нагромаджувати та поліпшу­вати знання це стає можливим за допомогою методу, як генетично­го складника науки.

За Р. Декортом, науковий метод - це порядок і послідовність пізнавальних дій, що їх свідомо обгрунтовують та цілеспрямовано застосовують.

Загальні особливості пізнання проявляються у науці через на­явність у ній двох рівнів пізнання: емпіричного та теоретично­го. На емпіричному рівні пізнання спрямоване на здобування на­укових фактів. За висловом Ф. Бекона, "факти - живлення науки". Основне завдання емпіричного пізнання - фіксація, нагро­мадження та перше опрацювання фактів. Тому і результатами емпіричного пізнання є факти та певні форми їх зведення, такі як класифікації, типологія, тарифікація та ін.

Для того, щоб певне явище" стало фактом, воно повинно бути зафіксоване з допомогою певного інструментарію науки, описане нау­ковою термінологією.Звідси й форми емпіричного пізнання: опи­си, зведення, протоколи.

Особливе значення мають протоколи, бо вони є найпершими фіксаціями фактів. У сучасному наукознавстві фігурує поняття "протокольних суджень", яке має досить часто вирішальне зна­чення щодо надійності фактів.

 


спостереження

(безпосереднє та опосередковане)


Читайте також:

  1. IV. Питання самоконтролю.
  2. V. Питання для самоконтолю
  3. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  4. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  5. А.1 Стан , та проблемні питання застосування симетричної та асиметричної криптографії.
  6. А/. Форми здійснення народовладдя та види виборчих систем.
  7. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  8. Автоматизовані форми та системи обліку.
  9. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  10. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  11. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  12. Адміністративні (прямі) методи регулювання.




Переглядів: 672

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Сутність пізнавальної діяльності людини та проблема істини і її критерію. | Вимірювання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.