Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ

 

Реалізація концепції стратегічного управління в організації будь-якого типу торкається всіх аспектів її діяльності, тому інформаційно-аналітичне забезпечення є дуже складним завданням як у логістичному, так і в технічному плані. Для виявлення необхідності та особливостей інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного управління слід чітко структурувати поняття «стра­тегічна інформація», її відмінності від інших видів інформації. Потім на основі виявленої специфіки треба дослідити існуючі концепції інформаційно-аналітичного забезпечення процесів управ­ління. Далі, на основі специфіки стратегічного управління та на основі прийнятих в організації рішень слід виявити сильні та слабкі сторони існуючих підходів та сформувати необхідні вимоги до інформаційно-аналітичної системи забезпечення стратегічного управління на концептуальному рівні.

Процес управління організацією — це процес збирання, оцінки та аналізу інформації. Від того, наскільки інформація якісна за змістом, часом та можливістю обробки залежить якість управлінського рішення. Таким чином, стратегічна інформація характеризується рядом відмінностей, що зумовлені характером процесу прийняття управлінських рішень.

Студентам слід звернути увагу на такі специфічні відмінності стратегічної інформації: орієнтованість не стільки «всередину» організації, скільки на її зовнішнє та проміжне середовище; аналіз інформації в умовах репрезентативної ймовірності; прогнозний характер результатів обробки інформації; велика ймовірність суб’єктивного тлумачення інформативних показників; міжфункціональний характер інформації (необхідність інформаційного забезпечення окремих бізнес-процесів), що приводить до необхідності оперування великими обсягами аналітичної та фінансової інформації.

Найбільш важливим і трудомістким процесом є процес аналізу середовища функціонування організації. Оцінка окремих сегментів середовища зумовлює на основі його аналізу та обґрунтованого прогнозування необхідність прийняття рішень щодо як­найкращого пристосування до нього, участі організації в процесах, які визначають особливості функціонування галузі. Тут найбільше значення має не обсяг, а цільова спрямованість, об’єк­тивність і можливість своєчасного одержання необхідної інформації. Збирання та аналіз такої інформації є складним процесом як в організаційному, так і в технічному плані. Організаційний аспект питання може бути вирішений шляхом створення окремого підрозділу, що займатиметься інформаційно-аналітичним забезпеченням. Технічна сторона проблеми полягає в необхідності збереження та оперування різними видами інформації, яку важко класифікувати, відбирати та аналізувати.

На концептуальному рівні інформаційно-аналітичне забезпечення стратегічного управління може реалізовуватись у вигляді баз стратегічних даних (БСД). БСД являє собою системний опис тих елементів, що формують довгострокову прибутковість організації та визначають досягнення нею стратегічних цілей.

Слід зупинитися на тому, що формування БСД проводиться по багатьох напрямках дослідження середовища, окремих бізнес-процесах. Процес формування БСД є лише процесом нагромадження інформації. Перетворення первинної інформації у стратегічну відбувається у процесі стратегічного аналізу, який може збігатися з процесом збору інформації, а може бути віддаленим у часі. Говорячи про БСД, слід зосередитись на їх структурі. Як правило, сфера інтересів навіть малої організації досить значна, що відбивається на структурі БСД, яка часто буває дуже складною.

Реалізація механізму збору, нагромадження та оперування стратегічними даними являє собою завдання, яке може бути вирішене за допомогою сучасних технічних засобів. Більш важливим є питання формування прогнозів, допущень, прийняття управлінських рішень, які спрямовані на негайне (або ні) виконання заради забезпечення досягнення стратегічних цілей.

Зважаючи на особливості стратегічної інформації, прогнозний характер даних обумовлює необхідність їх постійного отри­мання та аналізу для прийняття рішень стратегічного характеру. Більшість вітчизняних та зарубіжних авторів визнає необхідність постійного контролю деякої сукупності параметрів середовища, але організаційно-економічних механізмів проведення таких досліджень не існує.

Якісно новий етап у розвитку засобів інформаційно-аналі­тичного забезпечення стратегічного управління пов’язаний з виникненням безлічі технічних і програмних рішень, що реалізують концепцію розподіленої обробки даних у межах управлінських структур і всієї організації. Підвищення ефективності праці менеджера в цьому разі носить системний характер. Системність полягає не тільки в прискоренні безлічі трудових операцій сучасного керівника, а й в інтеграції всіх процесів управління в комплексну багаторівневу інформаційно-аналітичну систему, яка в ідеальному варіанті виконує ряд управлінських функцій. Таким чином, інформаційні управлінські системи (ІУС) являють собою сукупність програмно-технічних засобів, що реалізують функції збору, нагромадження, структурування та аналізу інформації (аналітичної та синтетичної), її обробки та подання у визначеному вигляді всім рівням управлінської ієрархії з урахуванням коригуючого впливу. Інформаційні системи в стратегічному управлінні мають дворівневу ієрархічну структуру і складаються з підсистеми стратегічної та прогнозної інформації і підсистеми тактичної та оперативної інформації. Слід розрізняти поняття централізованого та децентралізованого підходів до координації діяльності підсистем обох рівнів.

Як правило, ідеальним варіантом уявляється наявність цілісного програмно-апаратного комплексу, що дозволяє задовольнити як поточні, так і майбутні потреби підприємства в обробці даних, реалізуючи концепцію стратегічно орієнтованої інформаційної системи. Основні риси цілісного комплексу такі: застосування погодженого набору промислових інформаційних технологій для управ­ління інформаційними ресурсами підприємства; інформаційна погодженість усіх бізнес-процесів, для яких створюється інформаційна система; відповідність функціональності робочих місць співробітників їхнім посадовим обов’язкам; єдиний регламент експлуатації та обслуговування всіх компонентів системи.

Реалізація концепції єдиної інформаційної системи підприємств знаходить втілення в появі спеціалізованих організацій, що займаються безпосередньо організацією таких систем і розробкою програмного забезпечення до них. Найбільшого поширення набули системи управління ресурсами (ERP — Enterprise Resource Planning), що ефективно реалізують свої функції в межах логістичних систем. Останнім часом логістика набула значного поширення саме як система інтегрованого планування, організації та контролю матеріально-речових потоків на підприємстві в матеріально-технічному забезпеченні, виробництві та збуті, включаючи постачання готової продукції покупцеві.

«Універсальних» рішень інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного управління не існує. Перехідний характер економіки України визначає деякі особливості існуючих концепцій інформаційно-аналітичного забезпечення, головними серед яких можна вважати названі нижче.

1.Пропоновані проекти виявляються орієнтованими більшою мірою саме на автоматизацію класичних бізнес-процесів і меншою мірою на конкретні технології управління. Власне, реалізація інфор­маційних підсистем для цілей конкретних технологій управління можлива тільки в межах конкретного проекту на етапі консалтингу за участі фахівців фірми-розроблювача і управлінців замовника.

2.Інформаційні вимоги деяких видів діяльності агрегуються переважно в інформаційну підсистему (так, наприклад, комплекс «Галактика» поєднує в контур бухгалтерського обліку всі операції, що стосуються обліку, звітності й нарахування заробітної плати). У реальній ситуації найчастіше інформаційні вимоги щодо одного виду діяльності менеджера розподілені по декількох інформаційних підсистемах.

3.За функціональною частиною існуючі проекти є добре продуманими і мають цілком забезпечувати гнучке функціонування виробничої системи, спираючись на параметри внутрішнього середовища організації. Разом з тим, системи, що існують, не повною мірою орієнтовані на аналіз корисної для керівника інформації, що надходить із зовнішнього середовища.

4.Існуючі рішення не припускають чіткої організації центрів обробки інформації, що подається для аналізу всім рівням управлінської ієрархії.

5.Існуючі рішення не повною мірою забезпечують зворотний зв’язок результатів виконання стратегічних рішень.

Слід зупинитися на можливих шляхах усунення недоліків, що властиві існуючим інформаційним системам стратегічного управління. На концептуальному рівні треба говорити про утворення системи стратегічного моніторингу, яка передбачає реалізацію процедур системного аналізу як внутрішньої структури, так і зовнішнього середовища з точки зору довгострокового впливу на діяльність організації.

Наступним питанням, на якому необхідно зосередитись, є проблема здійснення стратегічного контролю в організації. Особливо слід акцентувати увагу на відмінностях стратегічного контролю від поточного. Треба також звернути увагу на організаційно-економічні механізми забезпечення функціонування страте­гічного контролю.

Особливість стратегічного контролю полягає у спостереженні та оцінці проходження процесу стратегічного управління. Таким чином, стратегічний контроль базується здебільшого на ймовірнісних оцінках і показниках. Слід зазначити, що стратегічний контроль полягає у визначенні того, чи можливе подальше здійснення стратегій і чи приведе їхня реалізація до досягнення цілей. Доцільним є аналіз механізму реалізації стратегічного контролю поряд з поточним. Стратегічний контроль не може існувати без поточного, тому що саме стратегічне управління базується на поточній діяльності.

Ефективне виконання контролю в організації взагалі передбачає необхідність його зв’язку зі стратегічним і поточним плануванням. Найважливіші засади забезпечення контролю останнім часом властиві концепціям контролінгу, що розвиваються переважно підприємствами Німеччини. Останнім часом все більшого поширення набуває підхід до контролінгу як до інтегрованої системи планово-контрольних розрахунків, що інтегрується практично в усі аспекти діяльності організації. На даному етапі вивчення теми слід зупинитися на особливостях стратегічного контролінгу та на місці стратегічного контролінгу в стратегічному управлінні. Актуальним є також питання сполучення методик стратегічного моніторингу та стратегічного контролінгу. Зважаючи на різноманітність форм організаційних утворень, концепції контролінгу набули великого поширення та довели свою ефективність. Ефективною вправою може виступити аналіз можливостей застосування концепцій контролінгу в сучасних умовах функціонування українських підприємств та організацій. За час розвитку концепцій контролінгу нагромаджений великий запас економічних інструментів і форм організаційної реалізації функціонування контролінгу. Доцільним є огляд структури показників, загальних для організації та контролю процесів стратегічного планування.

Питання інформаційно-аналітичного забезпечення базується на організаційно-економічній реалізації механізмів аналізу в стратегічному управлінні. На відміну від економічного аналізу, стратегічний аналіз оперує здебільшого ймовірнісними показниками, оскільки метою такого аналізу є отримання прогнозів для формування управлінських рішень. За таких умов об’єктами аналізу можуть бути як бізнес-процеси, так і окремі організаційні формування. Динаміка та змінність об’єктів і пріоритетів аналізу є основними відмінними рисами стратегічного аналізу в діяльності організації. Розгляд та узагальнення специфіки стратегічного аналізу слід завершувати вивченням механізму внесення коректив у стратегії на основі даних та результатів, що отримані завдяки функціонуванню систем стратегічного моніторингу або контролінгу.

 

Термінологічний словник

База стратегічних даних (БСД) — стислий системний опис найсуттєвіших стратегічних елементів, що належать до зовнішнього середовища підприємства; БСД використовується для оцінки поточного становища, визначення процесів у майбутньому та прийняття стратегічних рішень.

Контролінг — система інтегрованого інформаційного забезпечення, планування та контролю.

Логістика — система інтегрованого планування, організації та контролю матеріально-речових потоків на підприємстві в матеріально-технічному забезпеченні, виробництві та збуті, включаючи постачання готової продукції покупцеві.

Система періодичного планування — сукупність планів організаційних одиниць та процесів їх розробки в межах єдиної організаційної системи підприємства.

Цільова картина — концепція бізнесу, документ, що містить якісно виражену сукупність генеральних цілей і принципів організації, а також конкретизує його бачення.

 


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. I. Введення в розробку програмного забезпечення
  4. II.1 Програмне забезпечення
  5. III. Етапи розробки програмного забезпечення
  6. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  7. Oracle Управління преміальними
  8. А. Видання прав актів управління
  9. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ ДИСПЕТЧЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ
  10. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ
  11. Адаптивні організаційні структури управління.
  12. Адвокатура — неодмінний складовий елемент механізму забезпечення прав людини.




Переглядів: 1382

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ | За стадіями управління змінами

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.