МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняття організм визначає людину як істоту біологічну, як носія морфологічних і фізіологічних функцій!Індивідуальність як предмет диференціально-психологічного дослідження
1. Організм, індивід, особистість, індивідуальність. 2. Структура індивідуальності 3. Джерела індивідуальних відмінностей
Організм – людина як жива тілесна істота, анатомо-морфологічні особливості, фізіологічні і нервові процеси, ВНД, механізми роботи органів чуття. Русалов: Морфологічні компоненти – хромосомний, сомато-типічний Функціональні компоненті – біохімічні, фізіологічні і нейродинамічні
Індивід – фізичний носій психічних, передособистістісних функцій, фізичний носій психологічних характеристик людини. Індивідний рівень створює передумови особливостей особистості, але не може детермінувати тих її якостей, що мають соціокультурне походження.
Гіпоетза Алексєєва – гіпотеза розсіюючого відбору.
Асмолов: загальні особливості, що характеризують роль індивідних властивостей у регуляції поведінки. За Асмоловим: 1) індивідні властивості характеризують формально-динамічні властивості, енергетичний аспект плину психічних аспектів. 2) індивідні властивості (тип ВНД, задатки і т.п.) визначають діапазон вибору певної діяльності у тих межах, що не мають соціально-пристосувального значення 3) індивідні властивості в процесі комунікації «означуються», сигніфікуються, символізуються Особистість – психологічний носій соціальних властивостей. Леонтьєв: особистість – суто людське утворення, системна якість індивіда, яка набувається ним у ході культурно-історичного розвитку та має властивості активності, суб’єктності, освідомленності.
Організм → індивід → особистість Ці поняття вказують на різні рівні взаємодії, різні підсистеми носія психічного життя. Для об’єднання характеристик індивіда і особистості Мерлін вводить поняття інтегральної індивідуальності, таким чином підкреслюючи щільний зв’язок природних і соціальних якостей людини.
В індивідуальності між собою пов’язані вся прояви людини і як організма, і як індивіда, і як особистості.
Індивідуальність в інтегральному розумінні – унікальна і неповторна біосоціальна система, в якій ієрархічно упорядковані властивості всіх ступенів розвитку матерії – від фізичних, біохімічних, фізіологічних, нейродинамічних (властивостей організму), психодинамічних (властивостей індивіда), особистісних, до групових і суспільно-історичних.
Асмолов: «Індивідом народжуються, особистістю стають, а індивідуальність відстоюють».
Мерлін говорить про 3 джерела цілісного вивчення індивідуальності: 1. філософія, принцип системності 2. успіхи соціології, психофізіології, біохімії 3. вимоги суспільної практики
2.Структура індивідуальності Нартова-бочавер, таблица Єгорової подивитись.
Ананьєв: 1.Індивід 2.Суб’єкт діяльності 3.Рівень особистості
Мерлін: 1.Властивості організму 2.Психічні властивості 3.Соціально-психологічні властивості
Голубєва: 1.Рівень організму 2.Рівень особистості
Триповерховий будинок індивідуальності: 1й поверх – біологічний фундамент, формально-динамічні характеристики (темперамент, стать, асиметрія півкуль) – найбільш стійкий у часі із всіх 3, не піддається соціальному впливу. 2й поверх – предметно-змістові характеристики (характер, здібності) – більш сприйнятливий до виховання і соціальних чинників. 3й поверх – духовно-світоглядні характеристики (цінності, переконання, світогляд) – найбільш змінний рівень. Лібін – структурно-функціональна модель індивідуальності: Структурні компоненти: · інтенсивність-помірність (наскільки часто людина взаємодії з окружаючим світом, чи готові людина до енерговитрат) · стійкість-змінливість (темперальна характеристика, часові параметри, наскільки тривала взаємодія людини з середовищем) · широта-вузькість (складність зовнішніх і внутрішніх зв’язків індивідуальності) · включенність - дистантність (ступінь включенності індивідуальності у відносини) Функціональні компоненти: · компенсаторність (індивідуальність зберігає постійність) · оптимальність (максимальний обсяг інфо за короткий час) · адаптивність · результативність (міра відповідності умовам)
Русалов – спеціальна теорія індивідуальності: 1й рівень – властивості організму диференціально психофізіологічний 2й рівень – диференціально психофізіологічний Уточнює положення Мерліна
5 положень для уточнення позицій Мерліна щодо інтегральної індивідуальності: 1)до біологічних факторів + ще й програми поведінки (під час запліднення) 2)формування змістовно-предметних характеристик залежить від середовища – змінливість психіки, а формально-динамічні властивості є результатом узагальнення біологічних програм, що дозволяє зберігати стійкість.
Читайте також:
|
||||||||
|