Це виключення із закону попиту, тобто ситуації коли закон не діє: зростає і ціна і попит. Це буває в трьох випадках:
1) Коли товари розраховані на багатих людей і є для них престижними (ефект Веблена);
2) Коли покупці судять про якість товару за його ціною (шкіряне взуття).
3) У ситуації “ефекту Гіффена” - коли зростає ціна і попит на товари, що відіграють важливу роль у бюджеті незаможних споживачів, та є для них дешевими щодо інших товарів, навіть після подорожчання (картопля, хліб).
Еластичність попиту – це ступінь реакції попиту на вплив яких-небудь компонентів, зокрема ціни, доходів.
За ціною попит може бути еластичним, нееластичним, абсолютно нееластичним, нескінченно еластичним, з одиничною еластичністю. При вимірі еластичності попиту за доходом треба враховувати якість товару.
7. Пропозиція та її функція. Закон пропозиції. Нецінові фактори пропозиції та її еластичність
Пропозиція (supply) ця кількість продукту, що її продавець готовий продати за певною ціною, в певний проміжок часу.
Пропозиція теж залежить від ціни та є її функцією.
Пропозиція = f (ціни)
Зв'язок між ціною та пропозицією відбиває закон пропозиції: кількість товару, запропоновано до продажу прямо пропорційно ціні за його одиницю.
Це пояснюється тим, що виробництво товарів ведеться задля прибутку. Чим вища ціна, тим більший прибуток, вигідніше виробництво товару.
Графічно, залежність величини пропозиції від ціни відбиває крива пропозиції.
Р (ціна)
s Вона має зростаючий нахил
бо з підвищенням ціни товару
збільшується величина його пропозиції.
Q (обсяг)
Зміна величини пропозиції під впливом ціни на графіку відбивається рухом по кривій пропозиції, переміщенням з однієї її точки в іншу.