МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
КЛАСИФІКАЦІЯ МЕТОДІВ ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУТЕМА 2 : МЕТОД І МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУ Метод – це засіб дослідження. Таке визначення методу підходить до будь-якої науки, у тому числі і для “ Економічного аналізу ”. Як наука економічний аналіз ( далі скорочено - ЕА ) базується на матеріалістичній діалектиці та економічній теорії ринку. 1. Матеріалістична діалектика виходить з того, що всі явища і процеси необхідно розглядати у постійному розвитку, змінах. Звідси – одна з характерних рис методів ЕА – необхідність постійних порівнянь. Наприклад, фактичні результати роботи порівнюються з результатами минулих років, з планом, з результатами інших підприємств. 2. Матеріалістична діалектика вчить, що кожне явище або процес треба розглядати як єдність і боротьбу протилежностей. Звідси – необхідність вивчення внутрішніх протиріч, позитивних і негативних рис кожного явища, процесу. Наприклад, позитивні риси НТП – зріст продуктивності праці, підвищення рівня рентабельності та інше. А негативні – забруднення навколишнього середовища, розвиток гіподинамії тощо. 3. Матеріалістична діалектика вимагає від методів ЕА системного підходу до вивчення об’єктів . Системний підхід передбачає : · максимальну деталізацію явищ і процесів на елементи ( це і є, власне, аналіз ). Деталізація - виділення складових частин для з’ясування найбільш суттєвого і головного в об’єкті. Для такої роботи аналітик повинен мати конкретні знання про суть явища; фактори, що на нього впливають тощо; · систематизацію елементів , тобто вивчення їх взаємодії, взаємозалежності і підлеглості; · синтез елементів. Після вивчення окремих сторін економічної діяльності підприємства, їх взаємозв’язку і взаємного впливу треба узагальнити увесь матеріал дослідження, тобто провести синтез. Це дуже відповідальний момент в ЕА : необхідно з усієї множини вивчаємих факторів відокремити типові від випадкових, головні від несуттєвих тощо. 1. Традиційні методи обробки інформації : 2.Факторні методи: · Порівняння і моделювання; · Елімінування, у т.ч.: · Графічний; © ланцюгові підстановки; · Групування; © абсолютні різниці ; · Балансовий тощо. © відносні різниці. · Інтегральний тощо. 3. Способи оптимізації показників : · Економіко-математичні; · Програмування; · Теорія масового обслуговування; · Теорія ігор тощо. Розглянемо деякі з методів. Порівняння - це метод, за допомогою якого предмет ( явище ), що вивчається, характеризується через співвідношення, зіставлення з іншими одноякісними предметами ( явищами ). Звичайно, порівняння проводять з еталонами : нормами, плановими показниками, середніми даними тощо. У практиці ЕА найчастіше використовують такі порівняння : · з поточними і перспективними планами; · з фактичними показниками за минулий період; · з показниками споріднених ( або конкуруючих ) підприємств; · з найвищими або середніми показниками у галузі; · з показниками підприємств інших країн тощо. Для вивчення складних явищ застосовують метод моделювання, при якому будують зменшені предмети або умовні подоби ( образи ), які замінюють в уяві аналітиків дійсні предмети або явища. Моделі можуть бути матеріальні ( фізичні ) і абстрактні. З-поміж останніх виділяють: описові ( словесні ), графічні, математичні. За допомогою моделей досліджують сутність предметів та явищ найбільш простим і дешевим способом, що сприяє швидкому накопиченню необхідних знань. Балансовий метод - У колишньому СРСР балансовий метод був головним у плануванні. Різновидом балансового методу є сальдовий метод. За його допомогою можна визначити величину останнього фактора, якщо вже відомий вплив усіх інших факторів, крім нього, і загальна зміна результативного показника. ( Сальдо – залишок ). Цей метод дуже доречний там, де прямий розрахунок впливу будь-якого фактора технічно складний або трудомісткий. Проте слід дуже обережно користуватись цим методом, бо будь-який прорахунок на попередніх етапах призводить автоматично до помилки на останній стадії розрахунку. Метод елімінування ( від лат.eliminare – виключати, усувати ) дозволяє при великій кількості факторів оцінити вплив кожного з них на величину результативного показника шляхом виключення, усунення впливу інших, незмінних факторів. У практиці ЕА застосовують кілька способів елімінування. Розглянемо три з них : ланцюгові підстановки, абсолютні та відносні різниці. Найбільш універсальним є спосіб ланцюгових підстановок. Він дозволяє виявити вплив окремих факторів на зміну величини результативного показника шляхом поступової заміни базисної величини кожного фактора на його фактичну величину у звітному періоді. Розглянемо конкретний приклад. Обсяг валової продукції ( далі - ВП ) можна представити у вигляді 4-х факторної моделі: ВП = ЧР * Д * Т * В г , ( 1 ) де ЧР – середньорічна чисельність робочих на підприємстві, люд.; Д - кількість днів, відпрацьованих одним робочим за рік; Т - середня тривалість робочого дня, годин; В г – середньогодинний виробіток продукції одним робочим, грн. Таблиця 1 – Дані для факторного аналізу обсягу валової продукції
Об’єкт аналізу - понадплановий випуск валової продукції на суму 80 млн.грн. Перед аналізом слід зазначити, що алгебраїчна сума впливу факторів обов’язково повинна дорівнювати об’єкту аналізу, тобто змінам результативного показника ( у даному прикладі це - обсяг валової продукції ). В протилежному випадку – це свідчить про припущення помилок. Отже, 4 – факторна модель валової продукції : ВП = ЧР * Д * Т * В г Тоді за методикою способу ланцюгових підстановок : ВП пл = ЧР пл * Д пл * Т пл * В г пл ВП пл = 1 000 * 250 * 8 * 80 = 160 000 тис.грн ВП умов 1 = ЧР ф * Д пл * Т пл * В г пл ВП умов 1 = 1 200 * 250 * 8 * 80 = 192 000 тис.грн ВП умов 2 = ЧР ф * Д ф * Т пл * В г пл ВП умов 2 = 1 200 * 256 * 8 * 80 = 196 608 тис.грн ВП умов 3 = ЧР ф * Д ф * Т ф * В г пл ВП умов 3 = 1 200 * 256 * 7.6 * 80 = 186 778 тис.грн ВП ф = ЧР ф * Д ф * Т ф * В г ф ВП ф = 1 200 * 256 * 7.6 * 102.796 = 240 000 тис.грн Таким чином, на понадплановий випуск валової продукції на суму 80 000 тис.грн вплинули такі фактори : а ) збільшеннячисельності робочих : D ВП чр = ВП умов 1 – ВП пл = 192 000 –160 000 = + 32 000 тис.грн б ) збільшення кількості днів, відпрацьованих одним робочим за рік : D ВП д = ВП умов 2 – ВП умов 1 = 196 608 – 192 000 = + 4 608 тис.грн в ) зменшення середньої тривалості робочого дня : D ВП т = ВП умов 3 – ВП умов 2 = 186 778 –196 608 = - 9 830 тис.грн г ) збільшення середньогодинного виробітку одного робочого : D ВП в г = ВП ф - ВП умов 3 = 240 000 - 186 778 = + 53 222 тис.грн -------------------------- Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|