Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



КЛАСИФІКАЦІЯ МЕТОДІВ ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУ

ТЕМА 2 : МЕТОД І МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУ

Метод – це засіб дослідження. Таке визначення методу підходить до будь-якої науки, у тому числі і для “ Економічного аналізу ”. Як наука економічний аналіз ( далі скорочено - ЕА ) базується на матеріалістичній діалектиці та економічній теорії ринку.

1. Матеріалістична діалектика виходить з того, що всі явища і процеси необхідно розглядати у постійному розвитку, змінах. Звідси – одна з характерних рис методів ЕА – необхідність постійних порівнянь. Наприклад, фактичні результати роботи порівнюються з результатами минулих років, з планом, з результатами інших підприємств.

2. Матеріалістична діалектика вчить, що кожне явище або процес треба розглядати як єдність і боротьбу протилежностей. Звідси – необхідність вивчення внутрішніх протиріч, позитивних і негативних рис кожного явища, процесу. Наприклад, позитивні риси НТП – зріст продуктивності праці, підвищення рівня рентабельності та інше. А негативні – забруднення навколишнього середовища, розвиток гіподинамії тощо.

3. Матеріалістична діалектика вимагає від методів ЕА системного підходу до вивчення об’єктів . Системний підхід передбачає :

· максимальну деталізацію явищ і процесів на елементи ( це і є, власне, аналіз ). Деталізація - виділення складових частин для з’ясування найбільш суттєвого і головного в об’єкті. Для такої роботи аналітик повинен мати конкретні знання про суть явища; фактори, що на нього впливають тощо;

· систематизацію елементів , тобто вивчення їх взаємодії, взаємозалежності і підлеглості;

· синтез елементів. Після вивчення окремих сторін економічної діяльності підприємства, їх взаємозв’язку і взаємного впливу треба узагальнити увесь матеріал дослідження, тобто провести синтез. Це дуже відповідальний момент в ЕА : необхідно з усієї множини вивчаємих факторів відокремити типові від випадкових, головні від несуттєвих тощо.

1. Традиційні методи обробки інформації : 2.Факторні методи:

· Порівняння і моделювання; · Елімінування, у т.ч.:

· Графічний; © ланцюгові підстановки;

· Групування; © абсолютні різниці ;

· Балансовий тощо. © відносні різниці.

· Інтегральний тощо.

3. Способи оптимізації показників :

· Економіко-математичні;

· Програмування;

· Теорія масового обслуговування;

· Теорія ігор тощо.

Розглянемо деякі з методів.

Порівняння - це метод, за допомогою якого предмет ( явище ), що вивчається, характеризується через співвідношення, зіставлення з іншими одноякісними предметами ( явищами ). Звичайно, порівняння проводять з еталонами : нормами, плановими показниками, середніми даними тощо.

У практиці ЕА найчастіше використовують такі порівняння :

· з поточними і перспективними планами;

· з фактичними показниками за минулий період;

· з показниками споріднених ( або конкуруючих ) підприємств;

· з найвищими або середніми показниками у галузі;

· з показниками підприємств інших країн тощо.

Для вивчення складних явищ застосовують метод моделювання, при якому будують зменшені предмети або умовні подоби ( образи ), які замінюють в уяві аналітиків дійсні предмети або явища. Моделі можуть бути матеріальні ( фізичні ) і абстрактні. З-поміж останніх виділяють: описові ( словесні ), графічні, математичні.

За допомогою моделей досліджують сутність предметів та явищ найбільш простим і дешевим способом, що сприяє швидкому накопиченню необхідних знань.

Балансовий метод - У колишньому СРСР балансовий метод був головним у плануванні. Різновидом балансового методу є сальдовий метод. За його допомогою можна визначити величину останнього фактора, якщо вже відомий вплив усіх інших факторів, крім нього, і загальна зміна результативного показника. ( Сальдо – залишок ). Цей метод дуже доречний там, де прямий розрахунок впливу будь-якого фактора технічно складний або трудомісткий. Проте слід дуже обережно користуватись цим методом, бо будь-який прорахунок на попередніх етапах призводить автоматично до помилки на останній стадії розрахунку.

Метод елімінування ( від лат.eliminare – виключати, усувати ) дозволяє при великій кількості факторів оцінити вплив кожного з них на величину результативного показника шляхом виключення, усунення впливу інших, незмінних факторів.

У практиці ЕА застосовують кілька способів елімінування. Розглянемо три з них : ланцюгові підстановки, абсолютні та відносні різниці.

Найбільш універсальним є спосіб ланцюгових підстановок. Він дозволяє виявити вплив окремих факторів на зміну величини результативного показника шляхом поступової заміни базисної величини кожного фактора на його фактичну величину у звітному періоді.

Розглянемо конкретний приклад.

Обсяг валової продукції ( далі - ВП ) можна представити у вигляді 4-х факторної моделі:

ВП = ЧР * Д * Т * В г , ( 1 )

де ЧР – середньорічна чисельність робочих на підприємстві, люд.;

Д - кількість днів, відпрацьованих одним робочим за рік;

Т - середня тривалість робочого дня, годин;

В г – середньогодинний виробіток продукції одним робочим, грн.

Таблиця 1 – Дані для факторного аналізу обсягу валової продукції

№ з\п Назва показника Умовне позна-чення   План   Факт Виконання плану, % Відносне відхилення, % Абсолютне відхилення ( +, - )
Валова продукція, тис.грн ВП 160 000 240 000 50.0 + 80 000
Середньорічна чисельність робочих, люд   ЧР   1 000   1 200     20.0   + 200
Відпрацьовано усіма робочими за рік : - днів - годин     S Д t     250 000 2 000 000     307 200 2 334 720     122.88 116.736     22.88 16.736     + 57 200 + 334 720
Середньорічний виробіток одного робочого, тис.грн   В р   ? 160       25.0   + 40
Кількість відпрацьованих днів одним робочим за рік   Д   ? 250     102.4   2.4   + 6
Середньоденний виробіток одного робочого, грн.   В д   ? 640   781.25   122.1   22.1   + 141.25
Середня тривалість робочого дня, годин   Т   ? 8   7.6     -5.0   - 0.4
Середньогодинний виробіток одного робочого, грн.   В г   ? 80   102.796   128.5   28.5   + 22.796

 

Об’єкт аналізу - понадплановий випуск валової продукції на суму 80 млн.грн.

Перед аналізом слід зазначити, що алгебраїчна сума впливу факторів обов’язково повинна дорівнювати об’єкту аналізу, тобто змінам результативного показника ( у даному прикладі це - обсяг валової продукції ). В протилежному випадку – це свідчить про припущення помилок.

Отже, 4 – факторна модель валової продукції :

ВП = ЧР * Д * Т * В г

Тоді за методикою способу ланцюгових підстановок :

ВП пл = ЧР пл * Д пл * Т пл * В г пл

ВП пл = 1 000 * 250 * 8 * 80 = 160 000 тис.грн

ВП умов 1 = ЧР ф * Д пл * Т пл * В г пл

ВП умов 1 = 1 200 * 250 * 8 * 80 = 192 000 тис.грн

ВП умов 2 = ЧР ф * Д ф * Т пл * В г пл

ВП умов 2 = 1 200 * 256 * 8 * 80 = 196 608 тис.грн

ВП умов 3 = ЧР ф * Д ф * Т ф * В г пл

ВП умов 3 = 1 200 * 256 * 7.6 * 80 = 186 778 тис.грн

ВП ф = ЧР ф * Д ф * Т ф * В г ф

ВП ф = 1 200 * 256 * 7.6 * 102.796 = 240 000 тис.грн

Таким чином, на понадплановий випуск валової продукції на суму 80 000 тис.грн вплинули такі фактори :

а ) збільшеннячисельності робочих :

D ВП чр = ВП умов 1 – ВП пл = 192 000 –160 000 = + 32 000 тис.грн

б ) збільшення кількості днів, відпрацьованих одним робочим за рік :

D ВП д = ВП умов 2 – ВП умов 1 = 196 608 – 192 000 = + 4 608 тис.грн

в ) зменшення середньої тривалості робочого дня :

D ВП т = ВП умов 3 – ВП умов 2 = 186 778 –196 608 = - 9 830 тис.грн

г ) збільшення середньогодинного виробітку одного робочого :

D ВП в г = ВП ф - ВП умов 3 = 240 000 - 186 778 = + 53 222 тис.грн

--------------------------


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  3. V. Класифікація і внесення поправок
  4. V. Класифікація рахунків
  5. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  6. Автомати­зовані інформаційні систе­ми для техніч­ного аналізу товар­них, фондових та валют­них ринків.
  7. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  8. Адміністративно-правові методи забезпечення економічного механізму управління охороною довкілля
  9. Алгоритм однофакторного дисперсійного аналізу за Фішером. Приклад
  10. Алгоритм розробки техніко-економічного обґрунтування будівництва нового та реконструкції діючих підприємств харчування.
  11. АЛЬТЕРНАТИВНІ ПІДХОДИ ДО ВИДІЛЕННЯ МЕТОДІВ УПРАВЛІННЯ
  12. Альтернативні теорії макроекономічного регулювання




Переглядів: 782

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Види наступного аналізу | Разом + 80 000 тис.грн

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.