МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ЛАНДШАФТОЗНАВСТВО ЯК НАУКАТема 2.
Основні питання: 1.Об'єкт ландшафтознавства. Поняття про природні територіальні комплекси. 2.Предмет ландшафтознавства. Місце ландшафтознавства у системі географічних наук. 3.Мета і головні завдання ландшафтознавства. Структура ландшафтознавства. 4.Природні системи. Ландшафтний підхід до їх аналізу. Екологічний підхід до їх аналізу. 5.Ландшафтно-екологічний підхід. 6.Визначення ландшафтної екології. 7.Геосистема як предмет ландшафтної екології. 8.Загальні властивості геосистем.
2.1. Об'єкт ландшафтознавства
Мета:вивчити об‘єкт ландшафтознавства, поняття про природні територіальні комплекси, основні терміни.
План: 1. Об'єкт ландшафтознавства. 2. Поняття про природні територіальні комплекси.
За прийнятими в філософії ознаками, наявність у наукового напрямку власного об'єкта і предмета досліджень дає підстави для його визначення як самостійної галузі знань. Об'єктом дослідження ландшафтознавства є географічний ландшафт, а також більші і менші за нього одиниці ландшафтного поділу території. Всі ці одиниці, незалежно від розміру і складності будови, мають, загальну назву - природні територіальні комплекси (скорочено ПТК). Основоположником вчення про природний комплекс вважається В.В.Докучаєв. Він першим висунув ідею про загальний зв'язок природних явищ, про тісну взаємодію всіх; компонентів природного середовища і необхідність особливої наукової дисципліни, що повинна займатися вивченням взаємовідношень між живою і неживою природою. Кінцеве визначення ця ідея знайшла у учнів В.В.Докучаєва. А.Н.Краснов в роботі "Основи землезнавства" (1895) вперше визначив географію як науку про географічні комплекси (сполучення), а Г.Н.Висоцький в роботі "Про карту типів місцезростання" (1904) поставив питання про необхідність вивчення і картографування природних територіальних єдностей. Природними територіальними комплексами ( М.А.Солнцев) називають природні комплекси, які складаються з усіх основних компонентів природи (гірських порід, рельєфу, приземного шару повітря, поверхневих і підземних вод, ґрунтів, рослинності та тварин), тобто є повними, на відміну від неповних - одно- чи двочленних. Одночленними природними комплексами називають комплекси, які утворюють окремі природні компоненти. Так, наприклад, фітоценоз - це природний комплекс, який утворюють лише рослини, зооценоз утворюють лише тварини і т. д. Такі природні комплекси є об'єктом досліджень відповідних галузей фізичної географії: фітоценози вивчаються геоботанікою, зооценози - зоогеографією і т. д. Комплексна фізична географія розглядаю їх лише як окремі природні компоненти. Двочленними природними комплексами називають комплекси, які складаються з двох природних компонентів.Прикладом двочленного природного комплексу є біоценоз, до складу якого входять взаємозв'язані фітоценоз і зооценоз.
Об'єктом ландшафтознавства є повні природні територіальні комплекси, що являють собою цілісне і закономірне поєднання природних компонентів, які взаємодіють і утворюють єдину нерозривну систему.
За розмірами і складністю внутрішньої організації ПТК дуже різноманітні: від невеликих і досить однорідних за природними умовами до величезних, складних і досить різнорідних. В сучасній фізичній географії розрізняють ПТК трьох основних організаційних рівнів: а) планетарного, б) регіонального, в) локального. До ПТК планетарного рівня відносять, географічну оболонку в цілому, материки і океани. Одиницями регіонального рівня є фізико-географічні країни, зони, провінції, області і райони. До одиниць локального рівня відносять ландшафти, а також місцевості, урочища і фації, які їх складають. Найбільш просту внутрішню організацію мають ПТК локального рівня. Із збільшенням рангу ступінь складності і площа ПТК зростають, оскільки вони вже включають в себе певну кількість ПТК більш низького рангу.
Таким чином, під природними територіальними комплексами розуміють ділянки географічної оболонки, які якісно відрізняються від інших ділянок, відділяються від сусідніх комплексів природними межами та являють собою цілісне і закономірне поєднання природних компонентів або комплексів нижчого рангу. В сучасному ландшафтознавстві використовуються декілька термінів для позначення основного об'єкта дослідження: "природний територіальний комплекс", "географічний комплекс" (скорочено - "геокомплекс"), "ландшафтний комплекс", "географічна система" (скорочено -"геосистема"). Вони розглядаються як синоніми. Більш конкретне визначення має термін "природний територіальний комплекс". Суттєва незручність цього терміну - громіздкість. Частково вирішує цю проблему використання його абревіатури - ПТК. Термін "геокомплекс" втричі коротший, але може використовуватися і для позначення об'єктів соціальної і економічної географії, що здатне викликати плутанину. Проте він має універсальний характер і, на відміну від ПТК, може використовуватися для позначення як територіальних, так і аквальних природних комплексів. Універсальне значення має і термін "геосистема", запропонований в 1963 р. В.Б.Сочавою. Недоліком, як і у випадку з терміном "геокомплекс", є можливість використання терміну "геосистема" для позначення об'єктів соціальної і економічної географії. Термін "ландшафтний комплекс" несе в собі тавтологію: поняття "ландшафтний" вже містить у собі уявлення про комплексність. Але, якщо розглядати слово "ландшафтний", як таке, що поєднує всі таксони ландшафтного поділу території, словосполучення "ландшафтний комплекс" здається достатньо зручним для використання його як загального для природних комплексів будь-якого рангу.
Під територіальними комплексами розуміють наземні природні комплекси або природні комплекси суходолу. Проте ландшафтознавством вивчаються не тільки наземні, але і водні або аквальні природні комплекси (ПАК).
Читайте також:
|
||||||||
|