Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Розділ 3. : «Організація і технологія торговельних процесів на підприємствах оптової торгівлі».

У нових умовах господарювання колективом магазинів необхідно знаходити резерви підвищення ефективності роботи, добиватися економії матеріальних, економічних і трудових резервів. Одним з резервів є атестація і раціоналізація робочих місць. В процесі атестації і раціоналізації виявляються робочі місця, не відповідні нормативу і передовому досвіду. У магазинах самообслуговування і торгуючих по зразках у продавця немає чітко позначених меж робочого місця, як в магазинах, що застосовують індивідуальну форму обслуговування. Тому в таких магазинах цю площу часто називають зоною обслуговування.

Під робочим місцем продавця розуміється частина площі торгівельного залу, призначена для роботи одного або декількох продавців і оснащена спеціальним устаткуванням для розміщення, а також викладення і продажу товарів.

На робочому місці здійснюється показ, вибір, консультація, розрахунок і упаковка (при продажі товарів з відкритим викладенням), а також надання різних послуг покупцям. Організація робочого місця продавця повинна забезпечувати якнайповніше використання площі торгівельного залу, правильний вибір типа устаткування і можливість його раціонального розставляння, максимальну пропускну спроможність магазина, раціональний спосіб доставки товарів з приміщень для зберігання на робочі місця, скорочення до мінімуму втрат робочого часу. Важливе місце в організації робочого місця займає його повсякденне обслуговування, яке включає наступні операції: приймання товарів, розміщення і викладення їх на устаткуванні, підготовку інвентарю і пакувальних матеріалів, виведення тари і сміття; обслуговування і поточний ремонт устаткування і інвентарю; підтримка чистоти і порядку.

Продавець повинен забезпечити чистоту і порядок на своєму робочому місці, раціонально розмістити товар для максимальної продуктивності праці, для забезпечення найбільш зручної роботи на своєму місці.

Робоче місце продавця – це частина площі торгівельного залу магазину з торгівельним обладнанням та інвентарем для викладки товарів і обслуговування покупців.

Для продажу товарів раціонально організуйте робоче місце продавця, що забезпечить:

· вільний прохід покупців до товарів при самообслуговуванні;

· підвищення культури обслуговування покупців;

· збільшення товарообігу;

· збільшення пропускної спроможності магазину;

· раціональне розміщення викладки і показу товарів.

Залежно від форми організації торгівлі робочі місця продавців поділяють на індивідуальні та бригадні. При індивідуальній організації робочого місця кожний продавець несе індивідуальну матеріальну відповідальність за товари, обладнання, інвентар і має місце для відпуску товарів, обладнання, інвентар, товар тощо. При бригадній організації робочих місць члени бригади несуть матеріальну відповідальність за товари, обладнання, інвентар, за бригадою закріплюється відділ, секція, магазин. Залежно від улаштування торговельного обладнання робочі місця продавців поділяють на: відкриті, напівзакриті і закриті.

Відкриті робочі місця – це така організація робочого місця продавця, коли товари не відокремлені лінією прилавків від покупців і площа робочих місць об’єднана з площею для покупців. Напівзакриті робочі місця відділені від площі для покупців тумбами, між якими є проходи до товарів, доступ покупців до товарів регулюється продавцями. Закриті робочі місця – це така організація робочого місця, коли продавця і товари від покупця відділяє прилавок.

На робочому місці виконують такі операції:

· показ , вибір товарів;

· консультування покупців;

· розрахунки за товарів і його пакування;

· надання послуг.

Робочі місця продавців повинні відповідати таким вимогам:

· надавити максимум зручностей покупцю для огляду товарів;

· забезпечувати раціональну організацію праці;

· забезпечувати зберігання якості товарів;

· надавати можливість зручно, красиво розмістити асортимент

товарів та їхні запаси.

Запаси товарів умовно поділяють на робочий, виставочний та резервний. Робочий запас – це товари для безпосереднього пролажу, що знаходяться на робочому місці продавця. Виставочний запас – це зразки товарів, призначений для інформації покупців про асортимент товарів , які є у продажу.

Резервний запас – це товари для поповнення робочого запасу, знаходяться вони у підсобних приміщеннях магазину або у нижніх ящиках прилавків. Для організації робочого місця продавця важливе значення має розміщення та викладка товарів. Розміщення товарів – це система розташування їх торгівельному залі за групами, підгрупами, видами, цінами з метою забезпечення гарного огляду і доступності для покупців:

· нові товари розміщують у місцях, доступних для огляду;

· великогабаритні і важкі товари розміщують біля виходу з торгівельного

залу.

Під викладкою товарів розміщують спосіб їх розміщення, укладання та показу на обладнанні в торгівельному залі. Способи викладки залежить від властивостей товарів. Розрізняють три способи викладки: горизонтальний, вертикальний та комбінований. При горизонтальній викладці однакові за найменуванням товари розміщують на одній або двох полицях по всій довжині обладнання. При вертикальному способі викладки товари однакового найменування викладають на полицях однієї гірки в кілька рядів зверху донизу. Комбінований спосіб поєднує горизонтальну і вертикальну викладки. Важливу роль в організації робочого місця продавця відіграє підготовка робочого місця до початку роботи.

Підготовка робочого місця продавця починається до відкриття магазину. При початку робочого дня перевірте наявність і повноту асортименту товарів. Поповніть недостатній асортимент із резервного запасу, розмістіть і викладіть товар на обладнанні у торгівельному залі. Товари, які користуються попитом у покупців, розмістіть ближче до свого робочого місця. Сезонними і новим товарам відведіть найбільш помітне місце в торгівельному залі. Розмістивши товар та виклавши його на обладнанні, перевірте наявність їх оформлення.

При оформленні цінника треба вказувати відомості про товар. Оформлений цінник прикріпляють на папір, коробку, виріб. Матеріали, необхідні для пакування, розміщують під прилавком ( папір, коробки, шпагат та інші матеріали ). Підготуйте інвентар для продажу товарів. Інвентар для підрахунку вартості покупки розміщують на прилавку праворуч від продавця. Робоче місце треба утримувати у належному санітарному стані: протирати пил на обладнанні, очищати товар від пилу, прибирати вільну тару та сміття. Перед початком роботи продавець одягає спецодяг. Протягом робочого дня підтримуйте порядок та чистоту на робочому місці. Протягом робочого дня поліпшуйте викладку товарів, поповнюйте асортимент.


Система розташування на площах торгового залу, інших приміщень магазину або ж на окремих ділянках робочого місця продавця за певним асортиментними ознаками, притаманними окремим товарам (вид, група, артикул, розмір, фасон, сорт) називається розміщенням товарів.

Операції, виконання яких забезпечує створення такої системи, називають розміщуванням товарів у торговому залі. Загальний комплекс робіт з розміщування товарів у торговельному залі включає два принципово відмінні види робіт:

· визначення місць розміщування товарів окремих товарних груп ( або

споживчих комплексів) у торговельному залі на основі попередньо розроблених планів (карт, схем технологічного планування торгових залів) і розподіл торгової площі під окремі групи (споживчі комплекси);

· визначення місць розташування окремих підгруп і найменувань товарів

на торговельному обладнанні на основі схеми розгортання обладнання і здійснення безпосереднього викладання товарів.

Отже, операції з розміщування товарів у торговому залі безпосередньо пов’язані з дальшими технологічними операціями з викладання товарів на торгово-технологічному обладнанні. У магазинах, які реалізовують товари через прилавок обслуговування, розміщування товарів полягає в їх укладанні на робочому місці продавця з метою полегшення умов його роботи; у магазинах самообслуговування розміщування товарів створює передумови для дальшого викладання їх на торгово-технологічному обладнанні торгового залу.

Раціональне виконання операцій з розміщування товарів сприяє скороченню витрат праці торгового персоналу на поповнення запасів товарів у торговельному залі і правильному формуванню потоків покупців, економить їх час на огляд і вибір товарів і підвищує культуру торговельного обслуговування, забезпечує підвищення пропускної спроможності магазину й ефективності його роботи. При цьому важливо правильно вибрати зони, місця та послідовність розташування товарів окремих груп (видів) на площі торгового залу, розміри площі для організації торгівлі товарами певного призначення або товарної групи.

У торговому залі товари розміщують за товарно-галузевим принципом або за комплексним принципом. Розміщування товарів за товарно-галузевим принципом передбачає виділення одного робочого місця, зони або торгового відділу для виробів однієї товарної групи; комплексний принцип розміщування товарів полягає в об’єднанні на одному робочому місці, в одній секції, відділі, на одному поверсі магазину товарів різних груп, взаємопов’язаних у попиті, або тих, що задовольняють потреби певних контингентів покупців (у цьому разі створюються можливості для придбання покупцями комплексних покупок і скорочення часу перебування в магазині).

У процесі розробки схеми розміщування товарів:

1) визначають місце розташування кожної товарної групи або споживчого комплексу;

2) з урахуванням питомої ваги групи в товарообігу розраховують необхідну площу для розміщування товарів;

3) розробляють схему технологічного планування торгового залу з указанням на ній зон розміщування і викладання конкретних груп і видів товарів;

4) підбирають відповідні види торгово-технологічного обладнання для викладання запасів товарів.

Основні вимоги щодо розміщування товарів у торговому залі традиційно передбачають:

♠ забезпечення широкого вибору товарів;

♠ додержання правил товарного сусідства;

♠ достатність кількості товарів для забезпечення безперебійності торгівлі;

♠ урахування руху потоків покупців;

♠ забезпечення доброї видимості і доступності товарів;

♠ забезпечення можливості орієнтуватися в торговому залі;

♠ закріплення за кожною групою товарів постійних місць розташування;

♠ раціональне використання площі торгового залу.

Особливу увагу при розробці схем розміщування товарів звертають на додержання вимог, пов’язаних з необхідністю врахування напрямків руху потоків покупців у магазині.

Зокрема, рух потоку покупців, як правило, спрямовується від входу в торговий зал вздовж торгових меблів з викладеними на них товарами в напрямку, протилежному до напрямку руху годинникової стрілки.

У практиці торгівлі ефективне розміщування товарів досягається за умови додержання таких принципів розміщення товарів у торговому залі:

· рівномірне розміщення всього асортименту товарів;

· відведення площі під окремі товарні групи;

· переважно концентроване розміщення однорідних товарів;

· особливе виділення нових товарів;

· розміщення супутніх товарі поряд з основними;

· розміщення великогабаритних товарів поряд з вузлами розрахунку;

· розміщення товарів частого попиту в глибині торгового залу;

· розміщення на перших поверхах багатоповерхових будівель товарів

частого попиту, які не потребують тривалого вибору.

Важливо також виділяти окремі зони розміщення:

· товарів, попередня підготовка до продажу яких здійснюється

безпосередньо в магазині, поряд з приміщеннями для їх підготовки;

· товарів, запаси яких потребують частого поповнення, поряд з

приміщеннями для зберігання відповідних запасів;

· продовольчих товарів, які в процесі продажу потребують нарізання,

зважування, упакування на робочому місці продавця прилавку обслуговування;

· товарів зі специфічними фізико-хімічними властивостями та

шкідливими впливами на інші товари з погляду товарного сусідства – торцях острівних гірок або в ізольованих від основної маси товарів корзинах;

· дорогих товарів і товарів у дрібній упаковці – поблизу кабіни контролера-касира.

У результаті формування на цій основі реальної схеми розміщення товарів

у магазині має бути створена зручна система розміщення товарів з погляду умов для своєчасної подачі їх запасів у торговий зал.

 
 


Викладання товарів – це технологічні операції, пов’язані з розміщуванням, укладанням і показом товарів на торговому обладнанні або іншій площі торгового залу, яка використовується для демонстрації товарів. Викладанням називають також способи показу й укладання на торгово-технологічне обладнання окремих видів товарів, завдяки яким показують властивості, колір, форму як кожного виду, так і всього асортименту пропонованих товарів. Для викладання товарів застосовують різноманітні види торгово-технологічного обладнання: пристінні та острівні гірки, вішаки, стенди, подіуми, контейнери та ін.

У практиці торгівлі розрізняють товарну та декоративну викладку. Товарна викладка формується в магазині самообслуговування з товарів робочого запасу з метою одночасного їх показу та відпуску.

Декоративна викладка формується з товарів виставкового запасу у вигляді різноманітних фігур, штабелів, пірамід тощо і завдяки цьому забезпечує привертання до них уваги покупців. Проте декоративну викладку в магазинах самообслуговування формують тільки з рекламною метою, оскільки покупці бояться брати товари з гарно викладених пірамід, спіралей, «ялинок».

На торговому обладнанні товари викладаються на основі вертикальної, горизонтальноїабо ж комбінованої системи викладання. При вертикальній системі однорідні товари викладають у кілька рядів на всіх полицях даної гірки згори донизу. Ця система забезпечує покупцям під час свого руху вздовж полиць торгово-технологічного обладнання ознайомитися з усім наявним асортиментом товарів.

При горизонтальній системі певні однорідні товари викладають вздовж всієї довжини обладнання, внаслідок чого кожен товар повністю забирає одну або дві полиці відповідного рівня; недоліком цієї системи є те, що товари різних найменувань викладаються на несучих елементах торгових меблів, розташованих на різній висоті. Унаслідок цього, товари, розташовані на середніх полицях острівних і пристінних гірок, потрапляють у поле зору покупців, а товари, розташовані на верхніх та нижніх полицях торгового обладнання, залишаються практично поза увагою. Горизонтальну систему викладання доцільно застосовувати для демонстрації великогабаритних товарів або дрібних товарів у касетах.

Комбінована система поєднує елементи вертикальної і горизонтальної системи і застосовується, як правило, з метою більш ефективного використання місткості встановленого в торговому залі магазину обладнання та підвищення насиченості викладки.

У практиці застосовують різні способи викладання товарів: рядами, стосами, штабелями, поштучно, парами, комплектами, навалом, підвішуванням.Як правило, на полицях установлених у торговому залі острівних та при вітринних гірок товари викладаються прямими рядами, стосами, невеликими штабелями, а в навісних кошиках, касетах і в тарі-обладнанні.

Товари викладають лицевою стороною до покупців; при цьому для ефективного сприйняття товарів на полиці поруч має стояти 3-5 однотипних одиниць кожного виду продукції. Усі товари, викладені на торгово-технологічному обладнання торгового залу магазину, забезпечують цінниками з чітко вказаною ціною. У разі продажу товарів комплектами в ціннику мають бути вказані всі його компоненти, вартість кожного компонента і загальна вартість комплекту.

Викладання товарів потрібно здійснювати на основі таких принципів:

♣ викладання однорідних товарів по вертикалі для кращого їх огляду та відбору;

♣ застосування для товарів робочого запасу найпростіших прийомів викладання;

♣ застосування декоративної викладки для товарів тільки з рекламною метою;

♣ насиченість викладки товарів;

♣ недопущення переповнення товарами;

♣ поєднання паралельних ліній викладки;

♣ викладання в оптимальній зоні огляду;

♣ забезпечення можливості вільного відбору кожної одиниці товару;

♣ викладання супутніх товарів навалом;

♣ використання торцевих щитів острівних гірок для розміщення робочого запасу товарів;


Основною умовою продажу товарів в магазині є вміле використання оптимальних способів візуальної презентації товарів споживачам, що є предметом мерчандайзингу.

Мерчандайзинг – комплекс досліджень та методів, котрі дозволяють отримати найбільшу валову виручку з одиниці торгової площі. За своїм первинним змістом мерчандайзинг виступає як комплекс заходів, спрямованих на оптимізацію підготовки товарів до продажу, привернення уваги покупців та спонукання їх до здійснення імпульсивних покупок.

Сучасне тлумачення суті мерчандайзингу пов’язане з розширенням його змісту та завдань, унаслідок чого мерчандайзинг розглядається як загальний процес управління продажем товарів, що пов’язано з розробленням товарної політики, формуванням каналів постачання товарів для роздрібної торгівлі, управлінням товарними запасами та асортиментом товарів, організацією внутрішньо магазинних операцій та процесів, а також розробленням дизайну магазину та рекламно-інформаційною роботою.

Визначальними елементами даного процесу є заходи щодо:

► забезпечення в каналах товаропросування запасів товарів;

► виділення максимального простору торгово-технологічного обладнання магазинів для найбільш прибуткових марок і видів товарів;

► встановлення додаткових пунктів продажу в торговому залі;

► забезпечення найбільш ефективної пропозиції товарів завдяки використанню цінників, вказівників, рекламних матеріалів у торговому залі.

 
 


Рис. 17.8. Основні принципи мерчандайзингу.

Згідно з принципами мерчандайзингу (рис. 17.8) усі управлінські рішення щодо продажу товарів, зокрема їх розміщення, викладання, реклами та ін., повинні прийматися на основі даних про розмір прибутку, який забезпечує певний товар у розрахунку на одиницю торгової площі, або довжини полиць гірок чи вітрин, або ж у розрахунку на одиницю товару, виставлену в першому ряді викладки. Основними, найчастіше застосовуваним індикатором вигідності товару є показник прямої прибутковості товару, який розраховується за спеціальною методикою. Завдяки таким розрахункам визначають ефективність чи неефективність торгівлі певним товаром і приймають (за потреби) рішення про зняття товару з продажу та заміну його іншим, більш вигідним з погляду отримання прибутку.

Основними напрямками діяльності та контролю у підприємствах торгівлі при застосуванні практики мерчандайзингу є:

☺ наявність товарів певної фірми в магазині, їх кількість та асортимент;

☺ якість і термін придатності товарів;

☺ правильне, максимально ефективне і за можливості ефектне розміщення та викладання товарів на полицях, стендах і вітринах;

☺ розміщення реклами та рекламних атрибутів;

☺ наявність реклами конкурентів і їх дії з просування своєї продукції.

Необхідно зауважити, що на практиці в підприємствах торгівлі цими питаннями, як правило займаються не менеджери з торгівлі чи продавці, а кваліфіковані агенти - мерчандайзери, які розміщують продукцію конкретного виробника в об¢єктах роздрібної торговельної мережі, здійснюють викладання товару, установлюють дисплей, проводять моніторинг збуту, а також акції, спрямовані на збільшення обсягів продажу та прибутку та створення цінового іміджу.

Особливу увагу під час проведення мерчандайзингових заходів звертають на ефективність використовуваного обладнання і загалом торгової площі. Це означає, що кожен метр корисної площі повинен приносити максимальний прибуток і магазину, і підприємству-постачальнику, тому на виділеному для викладки товарів певного підприємства місці повинні бути виставлені насамперед і виключно його товари.


Читайте також:

  1. Cистеми безпеки торговельних підприємств
  2. Аварійно-рятувальні підрозділи Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, їх призначення і склад.
  3. Автоматизація виробничих процесів
  4. Актив і пасив балансу складаються також з певних розділів.
  5. Активи, що реалізуються повільно (А3) – це статті 2-го розділу активу балансу, які включають запаси та інші оборотні активи (рядки 100 до 140 включно, а також рядок 250).
  6. Аналіз бойових дій пожежних підрозділів
  7. Арт-терапiя як технологія збереження психічного здоров'я. Види арт-терапії.
  8. Аудит на підприємствах з комп’ютеризованим бухгалтерським обліком
  9. Б – розділення гелю на дві фази
  10. Базова технологія
  11. Безпечність виробничих процесів
  12. Біотехнологія




Переглядів: 6127

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методи продажу товару. | Тема 3.1. « Товарні склади оптових підприємств, їх улаштування».

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.023 сек.