Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Цінова еластичність попиту

Як було зазначено вище, рівень ринкового попиту на товар залежить в першу чергу від продажної ціни. Однак по кожному окремому товару залежність зміни обсягу попиту від зміни рівня ціни може бути різною. Згідно із законом попиту, при зниженні ціни товару споживач готовий купувати його більше. Проте ступінь чутливості споживача буде різною: для одних товарів невелика зміна ціни призводить до значних змін у кількості продукції, що купується. Для інших значна зміна ціни призводить до невеликих змін у кількості. Ця їх здатність адаптуватися до мінливих ринкових умов називається еластичністю. В економічний обіг поняття «еластичність» було введено ще у 1881-1882 р. А. Маршалом і пізніше доповнено Дж. Хіксом, П. Самуэльсоном тощо. І якщо в математиці еластичність – це відношення відносного приросту функції (залежної змінної) до відносного приросту незалежної змінної, то в економіці під еластичністю розуміють ступінь чутливості функціонально пов’язаних величин, їхню здатність реагувати на зміни. Вочевидь, що адекватність та інтенсивність реагування можуть бути різними. Тому дослідження можливої реакції типових споживачів та типових продавців (виробників) на зміну ринкової кон’юнктури дозволяє прогнозувати ситуацію на ринку блага в цілому. Кількісно міру еластичності економісти вимірюють за допомогою коефіцієнта еластичності. Це чисельний показник, який демонструє співвідношення процентних змін залежної і незалежної змінних. Його величина може змінюватися від нуля до безкінечності.

Еластичність попиту – характеризує ступінь реакції споживачів на коливання однієї з детермінант попиту, найчастіше кількісно визначеної:

-ринкової ціни товару

-доходу споживача

-цін на взаємопов’язаний товар.

У мікроекономіці застосовується багато різних показників еластичності залежно від чинників, що викликають зміну попиту чи пропозиції. Розглянемо спочатку еластичність попиту.

Еластичність попиту за ціною (пряма еластичність) визначає процентну зміну обсягу попиту, що спричинена однопроцентною зміною ціни даного блага:

 

(5.6)

 

де Q – величина попиту;

P – ціна блага.

Коефіцієнт прямої еластичності попиту за ціною вимірює процентну зміну обсягу попиту вздовж кривої попиту. Для усіх благ цей коефіцієнт має від’ємний знак, тому що зміни цін і обсягів попиту відбуваються у різних напрямках. Знак часто не враховують, а коефіцієнт беруть по модулю.

Показник лінійної еластичності визначає процентну зміну обсягу попиту в точці. Він обчислюється для випадку лінійної кривої попиту, заданої рівнянням , або у випадку незначної зміни ціни для нелінійної кривої попиту за формулами:

 

або . (5.7)

 

Оскільки b є кутовим коефіцієнтом для рівняння, розв’язаного відносно абсциси, то , звідси . Ця формула звичайно застосовується для визначення еластичності у точці ринкової рівноваги.

Показник дугової еластичності застосовується для вимірювання еластичності попиту в центральній точці інтервалу на певному відрізку кривої попиту і розраховується за середніми величинами ціни та обсягу:

 

або . (5.8)

 

де Q1 и Q2 – зміна обсягу блага до і після зміни його ціни.

Еластичність лінійної функції попиту не постійна. Кожна лінійна крива попиту має два відрізки: верхній, у межах якого попит є еластичним, і нижній, у межах якого попит стає нееластичним, вони розмежовуються точкою одиничної еластичності. Для нелінійної функції попиту ця закономірність може виконуватись, а може не виконуватись.

Розрізнюють декілька випадків еластичності попиту за ціною:

 

Рисунок 5.20 – Графік кривої абсолютно нееластичного попиту.Він має місце, якщо зміна ціни блага не викликає зміни величини попиту. Це означає, що споживачі зовсім нечутливі до зміни ціни, і незалежно від її рівня попит пред’являється на одну й ту саму кількість блага. Крива попиту має вигляд вертикальної прямої, наприклад: сіль, сірники, цигарки.

 

Рисунок 5.21 – Графік нееластичного попиту.Він має місце, якщо значна зміна в ціні блага приводить до незначної зміни величини попиту. Тобто однопроцентна зміна ціни спричиняє менш ніж однопроцентну зміну обсягу попиту, наприклад: продукти харчування, кава, чай, какао, одежа.

 

Рисунок 5.22– Графік кривої попиту одиничної еластичності.Він має місце, якщо будь-які зміни ціни блага приводять до пропорційної зміни величини попиту. Тобто однопроцентна зміна ціни веде до однопроцентної зміни обсягу попиту, наприклад: туризм.

 

 

Рисунок 5.23 – Графік кривої еластичного попиту.Він має місце, якщо величина попиту на благо змінюється в більшій мірі, ніж зміна його ціни. Тобто однопроцентна зміна ціни призводить до більшої процентної зміни обсягу попиту, наприклад: цукор.

 

 

Рисунок 5.24 – Графік кривої абсолютно еластичного попиту.Він має місце, якщо споживачі купують благо у необмеженій кількості за однією ціною. Найменше зростання ціни зменшить попит до нуля, а будь-яке її зниження – збільшить до ∞. Крива попиту є горизонтальною прямою.

 

Фактори, що впливають на еластичність попиту:

- ціна блага;

- наявність товарів-замінників. Чим більше близьких і досконалих замінників має благо, тим більш еластичним є попит на нього (автомобілі одного класу, різні види прохолодних напоїв), і навпаки (інсулін для хворих на цукровий діабет);

- фактор часу у споживанні та очікування споживачів (у короткостроковому періоді попит може бути менш еластичним, ніж у довгостроковому, оскільки для зміни смаків, уподобань і структури споживання потрібен час);

- необхідність в даному товарі. Чим більша потреба, тим менша еластичність (квіти до свят, ліки від хвороби). Попит на блага першої необхідності є нееластичним, а на предмети розкоші – еластичним за ціною;

- різноманітність можливостей використання товару. Чим більше напрямів його використання, тим більш еластичний попит (попит на універсальні станки більш еластичний, ніж на спеціалізовані);

- частка витрат в бюджеті споживача на дане благо (чим більшу частку займає благо у видатках споживача, тим більш еластичним є попит на нього, і навпаки);

- розмір запасу (чим більше запас якогось блага, тим більш еластичним є попит на нього);

- рівень доходів споживачів (еластичність попиту на те саме благо у споживачів з різним рівнем доходу різна);

- невідкладність в задоволенні потреби конкретного споживача (чим вона більша, ним менш еластичним є попит на благо, і навпаки) тощо.

В умовах ринкової економіки існує тісний зв’язок між еластичністю попиту, зміною ціни та витратами споживача, які в свою чергу формують виручку продавця. Цю залежність можна розглянути у наступній таблиці:

 

Таблиця 5.2 – Зв'язок між еластичністю попиту, зміною ціни та витратами споживача

 

Показник еластичності Зміна виручки продавця
При зниженні ціни При збільшенні ціни
Еластичний попит ЕР>1 Виручка збільшується Виручка зменшується
Нееластичний попит ЕР<1 Виручка зменшується Виручка збільшується
Одинична еластичність ЕР=1 Виручка не змінюється

 

На основі приведеного аналізу можна зробити наступний висновок: продавець зацікавлений підвищувати ціну, якщо попит нееластичний, і навпаки знижувати, якщо попит еластичний.


Читайте також:

  1. Аналіз попиту
  2. Аналіз попиту
  3. Вдавані виключення із закону попиту
  4. Взаємодія попиту і пропозиції
  5. Взаємодія попиту і пропозиції в умовах досконалої конкуренції.
  6. Взаємодія попиту і пропозиції та ринкова рівновага.
  7. Взаємодія попиту і пропозиції.
  8. Взаємодія попиту і пропозиції. Ринкова рівновага.
  9. Взаємодія попиту й пропозиції. Ринкова рівновага
  10. Взаємодія попиту та пропозиції
  11. Взаємодія попиту та пропозиції
  12. Взаємодія попиту та пропозиції. Ринкова рівновага




Переглядів: 1573

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Взаємодія попиту та пропозиції | Еластичність попиту за доходом та перехресна еластичність попиту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.