Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



РЕЛІГІЄЗНАВСТВО ЯК НАУКА І НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА

ВСТУП

Вищі навчальні заклади готують висококваліфікованих фахівців з тої чи іншої галузі суспільного життя. Але не лише фахівців. Зі стін вищого навчального закладу виходять інтелігенти: люди висо­кої духовної культури; люди, що своїм прикладом і словом поширюють серед свого народу вищі досягнення світової та національної куль­тури; люди, зусиллями яких і зараз твориться культура. Саме вищі нав­чальні заклали формують той прошарок населення, який зараз прийня­то називати елітою нації.

Серед різноманітних елементів духовного багатства інтелігента домінуюче місце належить засвоєній спадщині минулого. "Засвоєна" /"за - своє - на"/ – це означає зроблена своєю власністю; в нашому випадку: "стала власністю інтелігента", його баченням і відчут­тям світу. Без засвоєної ним спадщини минулого випускник вищого навчального закладу - та не лише він, а кожен! – виявиться позоло­ченою бездушною і пустопорожньою посудиною. А чим же іншим стане, з дозволу сказати, "інтелігент" без наповнення його духовного сві­ту скарбами, які успадковані всім людством від Піфагора, Архімеда, Галілея, Ньютона, Ейнштейна і Стіва Хокінга; Платона, Аристотеля, Бекона, Декарта, Григорія Сковороди, Гегеля, Маркса, Ніцше, Вернадського і Сартра; Моцарта, Паганіні, Джузеппе Верді, Чайковського, Веделя, Лисенка, Леонтовича; Рафаеля, Мікеланджело, Пікассо, Сальвадора Далі, Рєпіна, Врубеля; Шекспіра, Гетте, Достоєвського, Шевченко, Лесі Українки; без рідної мови, побуту і звичаїв свого народу?!

Правда, засвоєння різноманітних сторін духовної спадщини ми­нулого відбувається не лише засобами вищої освіти. Практично, сво­єю значною мірою вона до і поза вищим навчальним закладом засвою­ється засобами сімейного /"з молоком матері"/, дошкільного і шкіль­ного виховання; шляхами наслідування /"роблю, як інші"/ та самови­ховання /"творю себе сам"/. Але саме у вищих навчальних закладах для всього цього існують найбільш сприятливі умови. Тут студент – людина у розквіті своїх фізичних і психічних сил! – має можливість пізнати сутність культури, зрозуміти алгоритм складних культурологічних процесів, набути здібностей самостійно оцінювати різні складо­ві культурного життя. Лише при наявності всього цього може бути сформованим духовний світ інтелігента,еліти нації, бо лише за цих умов людина зможе серед незліченної кількості, нерідко – протирічливих і протилежних один одному елементів культури, обрати потрібні для свого особистого духовного життя компоненти; активно /а не пасивно/, послідовно /а не стихійно/, самостійно /а не під диктат якихось чужинних чинників/ і творчо /а не споживацьки/ формувати свою власну особистість.

Вся культура має світоглядний зміст, бо вона показує нам увесь світ очима проникливої людини, показує місце людини в цьому світі, її призначення та смисл життя. Сама ж культура, як відомо, всіма сво­їми коріннями входить в світогляд, виростає на його ґрунті. Завдяки своєму світогляду, творець будь-якого елементу бачить світ глибше решти людей і показує цій решті своє бачення. Сприймаючи бачення того чи іншого діяча культури /художника, вченого, пророка/, ми підіймаємося на його рівень і самі бачимо світ очима таланта, генія, прозорливця. Слід сказати, що культура не лише проростає на ґрунті світогляду; вона пропонує нам свої також світоглядні плоди. Більше того – висловимося більш категорично: вся культура в цілому і у всіх своїх елементах має лише і тільки світоглядний зміст; живить лише наш світогляд. Якщо якийсь елемент культури не має в собі світоглядного змісту, то це і не елемент культури; якщо світоглядний зміст якогось явища культури не дає мені особисто цього світоглядного бачення, то це явище культури для мене особисто і не існує. Японська ікебана, християнський іконопис, індуїстські ритуальні жести як явища культури існують лише для тих, хто має змогу прилучатися до того світоглядного змісту, який в нього вкладено творцями.

Світогляд творців культури минулого, як і народу, нації, був здебільшого світоглядом релігійним. Отже, щоб поживно скористатися плодами культурної спадщини, потрібно знати той ґрунт, на якому вона проростала, тобто – потрібно знати релігію. Таким чином знання релі­гії та її складових / Біблії, віровчення, богослужіння, обряди свого народу тощо/ відкриває нам двері до адекватного розуміння левової частки культурної спадщини, а звідсіль – до свідомого і плідного засвоєння тієї ж культурної спадщини. Окрім цього релігія сама яв­ляється явищем культури, одним з її важливих елементів і має своє власне значення і свою власну цінність.


Читайте також:

  1. Адміністративне право як наука.
  2. Аксіологія як наука про цінності. Філософські концепції цінностей.
  3. Аналітична хімія, як фундаментальна наука.
  4. Антична наука
  5. АНТИЧНА НАУКА І ТЕХНІКА
  6. Взаємозв'язок географії туризму з іншими науками
  7. Взаємозв'язок соціології з іншими науками
  8. Взаємозв’язок етики з іншими науками, що вивчають мораль
  9. Взаємозв’язок політології з іншими соціальними науками
  10. Взаємозв’язок філософії з науками
  11. Виробнича санітарія як наука, її визначення та значення.
  12. Виховання та навчальна практика у країнах Стародавнього Сходу




Переглядів: 593

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Типологія політичних партій і партійних систем. | Релігія в життєдіяльності особи та суспільства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.