МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ПрикладКількість учнівських місць у загальноосвітніх школах міста варіює в межах від 800 до 1600. Щоб згрупувати школи за цією ознакою, їх об’єднують у чотири групи і визначають величину рівного інтервалу: == 200 місць. Шляхом додатку розміру інтервалу до мінімального рівня ознаки в групі одержимо групи : 800-1000, 1000-1200, 1200-1400,1400-1600.
У даному випадку інтервали називаються закриті, бо мають верхні і нижні межі груп. У відкритих інтервалах верхньої або нижньої меж немає. У групуванні за кількісною ознакою слід правильно визначити верхню і нижню межі груп “включно” чи “виключно”. Наприклад , куди віднести загальноосвітню школу, якщо вона має 1200 учнівських місць, - до другої чи до третьої групи. Якщо вважати верхні межі груп “включно”, тоді ця школа відноситься до другої групи, а якщо “виключно” – то до третьої. Нерівними називають інтервали, в яких різниця між верхньою і нижньою межею неоднакова. Нерівні інтервали застосовують тоді, коли варіація групувальної ознаки відбувається нерівномірно і в дуже широких межах; вони можуть бути зростаючими і спадними. Розрізняють інтервали закриті і відкриті. Закритими є інтервали, в яких визначені максимальні і мінімальні межі. Відкритими називаються інтервали, у яких максимальні або мінімальні значення ознаки заздалегідь невідомі. Тому при групуванні перший і останній інтервали залишаються відкритими, наприклад, групування робітників за стажем роботи: до 3 років, від З до 5, від 5 до 10, від 10 до 20, більше 20 років. Статистичні таблиці, їх види Статистичні таблиці призначені для найбільш раціонального, наочного та систематизованого викладення результатів зведення і групування статистичних даних. Ці таблиці складають не лише на заключному етапі дослідження. В процесі обробки статистичних даних користуються допоміжними і робочими таблицями, їх слід відрізняти від допоміжних розрахункових таблиць (логарифмічних, таблиць коефіцієнтів). Статистичними таблицями вважають тільки ті, що містять наслідки статистичного аналізу соціально-економічних явищ і процесів. Подібно до граматичного речення у статистичній таблиці розрізняють підмет і присудок. Підметом таблиці є та статистична сукупність, ті об'єкти або їх частини, які характеризуються рядом числових показників. Показники, що характеризують статистичну сукупність, є присудком таблиці. За зовнішнім виглядом статистична таблиця являє собою перетин горизонтальних рядків і вертикальних граф, які утворюють клітини таблиці. Ліві бічні і верхні клітини призначені для текстових заголовків, а решта — для числових даних. Обов'язковими атрибутами статистичної таблиці є загальний і внутрішні заголовки. Загальний заголовок таблиці повинен коротко і чітко характеризувати її зміст. У ньому зазначають, що характеризується в таблиці, до якої території або об'єкту відносяться дані і за який період або на який момент часу. Внутрішні заголовки таблиці розміщуються збоку і зверху. У бічних заголовках розкривається зміст підмета, у верхніх — зміст присудка. Одиниці вимірювання даних таблиці зазначаються або в загальному заголовку (якщо вони однакові для всіх показників таблиці), або у внутрішніх заголовках рядків і граф таблиці. Сукупність горизонтальних рядків і вертикальних граф без наведення числових даних утворює макет статистичної таблиці: Макет статистичної таблиці
До деяких таблиць подаються примітки, в яких роз'яснюється зміст окремих показників або заголовків. Підмет таблиці найчастіше розміщується з лівого боку, присудок — з правого, але це не обов'язково. За побудовою підмета таблиці поділяють на три види — прості, групові і комбінаційні. Коли підмет містить лише перелік одиниць статистичної сукупності, таблиці називаються простими. Серед простих таблиць розрізняють: 1. Спискові (підмет — список окремих ознак або об'єктів); 2. Територіальні (підмет — перелік районів, областей, країн, 3. Хронологічні (підмет — періоди часу: місяці, квартали, роки, І Часто зустрічаються і територіально-хронологічні та списково-хронологічні таблиці, у яких підмет і присудок характеризують показники на територіях і об'єктах у хронологічному порядку. Наприклад, таблиця 3.13. Таблиця 3.13. Споживання основних продуктів харчування у розрахунку на одного мешканця Львівської області (кілограмів)
У наведеній таблиці є список об'єктів (види продуктів) і перелік періодів часу (роки), а присудком цієї таблиці є цифрові показники, що характеризують розмір споживання на душу населення. Групові таблиці відрізняються тим, що у підметі їх розміщують групи елементів сукупності за однією ознакою. Найпростішим видом групових таблиць є ряди розподілу, побудовані як за атрибутивними, так і за кількісними ознаками. У присудку таких таблиць міститься лише один показник — кількість одиниць сукупності, що входять до кожної групи. У складніших таблицях присудок доповнюється рядом інших показників, що характеризують підмет. Групові статистичні таблиці дають більш інформативний матеріал для аналізу досліджуваних явищ. Прикладом групової таблиці може бути таблиця Таблиця Результати групування підприємств галузі за середньорічною вартістю основних виробничих фондів
Наведені у таблиці дані дають можливість охарактеризувати структуру підприємств галузі за розміром основних фондів не тільки за кількістю підприємств, а і за обсягом випущеної продукції та кількістю робітників, виявити взаємозв'язок між оснащеністю заводів основними фондами і випуском продукції. У комбінаційних таблицях наводяться дані, згруповані за двома і більше ознаками, взятими в комбінації. Інколи в комбінаційних таблицях групи за однією ознакою розміщують У підметі, а за другою — у присудку. Наприклад, розподіл населення за статтю та місцем проживання. Таблиця 3.15. Розподіл населення Харківської області за статтю та місцем проживання станом на 1 січня 2001 року (тис.чол.)
Розробка присудка таблиці може бути простою і складною (комбінованою). При простій розробці присудка показники, що характеризують підмет, розміщуються послідовно один за другим. Розподіляючи показники на групи за однією або більше ознаками у певній комбінації, одержують складний присудок. Прикладом складної розробки присудка може бути таблиця Таблиця Характеристика населення області за економічною активністю та віковими групами (тис. осіб)
За метою дослідження та призначенням статистичні таблиці поділяються на: • описово-інформаційні (дають кількісну характеристику окре • аналітичні (відображають взаємозв'язки між явищами та тен • типологічні (характеризують основні соціально-економічні • спеціального призначення (балансові, матричні тощо). Сукупність раціональних прийомів, установлених теорією і вироблених практикою для того, щоб надати таблиці найбільшої виразності, наочності і цим самим гранично полегшити читання і засвоєння її змісту, називається технікою оформлення статистичних таблиць
Вимоги до побудови статистичних таблиць При складані статистичних таблиць слід дотримуватись таких основних правил їх побудови та оформлення: 1. Таблиця має бути компактною і містити лише ту інформацію, яка безпосередньо характеризує об'єкт дослідження. 2. Назва таблиці, заголовки рядків і граф мають бути стислими, чіткими і лаконічними. Крім загальноприйнятих скорочень одиниць вимірювання, скорочення слів у заголовках не допускається. Якщо назви окремих граф (рядків) повторюються, мають однакові терміни або однаковий зміст, то їх доцільно об'єднати спільним заголовком. 4. У таблиці обов'язково слід вказувати одиниці вимірювання показників. Якщо одиниця вимірювання однакова для всіх показників таблиці, то вона вказується у загальній назві таблиці або над верхнім правим кутом таблиці; якщо одиниці вимірювання різноманітні, то їх назви вказують в заголовках рядків або граф таблиці, а інколи в окремо наведеній спеціальній графі. 5. Рядки в підметі і графи в присудку, як правило, нумерують. Це доцільно робити у великих за змістом таблицях або у випадках наведення методики розрахунку показників з посиланням на номери граф і рядків таблиці. 6. Точно додержуватись таких умовних позначень щодо відсутності даних у таблиці відповідно до причин: • якщо клітинка таблиці не може бути заповнена, ставиться знак "х"; • коли відомості про явище відсутні, ставиться три • відсутність самого явища позначається тире "-"; • дуже малі числа записуються (0,0) або (0,00). 7. Таблиці повинні бути замкненими, тобто з підсумковими результатами. Виняток становлять аналітичні таблиці, в яких підсумків може не бути. Таблиці треба вміти читати і аналізувати. Читання і аналіз статистичних таблиць має неабияке пізнавальне і практичне значення. Аналіз статистичних таблиць складається з аналізу побудови таблиці, тобто з визначення того, яке суспільне явище наведене в таблиці, якими ознаками воно характеризується, які ознаки покладені в основу групування, що утворює підмет і присудок. Аналіз змісту таблиці передбачає вивчення окремих груп підмета таблиці (аналіз по горизонталі) і окремих ознак присудка (аналіз по вертикалі), зіставлення даних різних груп сукупності; визначення наявності і характеру залежності між окремими ознаками; подання узагальнюючих висновків про окремі групи і про всю сукупність.
1. Назвіть види зведення і дайте їм коротку характеристику. 2. Назвіть складові елементи статистичного зведення. 3. Дати визначення статистичного групування. 4. Які функції в статистичному аналізі виконують групування? 5. Назвіть види групувань в залежності від завдань, які вирішуються в процесі групування. 6. Що таке групувальна ознака? Назвіть види групувальних ознак. 7. Як визначити кількість груп? 8. За якими принципами утворюються інтервали групувань? 9. Як визначити розмір інтервалу при групуванні з рівними інтервалами? 10. Коли використовуються нерівні інтервали? 11. У чому полягає відмінність між закритими і відкритими інтервалами? 12. Дайте визначення статистичного ряду розподілу. 13. Назвіть види рядів розподілу. 14. З яких елементів складається ряд розподілу? 15. Охарактеризуйте види графічного зображення рядів розподілу. 16. Що уявляє собою статистична таблиця? 17. Дайте визначення підмета і присудка таблиці. 18. Що таке макет статистичної таблиці? Назвіть його атрибути. 19. Як поділяються статистичні таблиці в залежності від побудови підмета? 20. Яких правил слід дотримуватись при побудові статистичних таблиць?
Тема: 4 Узагальнюючі статистичні показники
Абсолютні статистичні величини.
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|