Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Приклад

Приклад

Ряди динаміки, їх сутність і види

Список рекомендованої літератури.

Тема: 8. Аналіз інтенсивності динаміки

1. Ряди динаміки, їх суть, види та особливості.

2. Правила побудови рядів динаміки.

3. Показники динаміки та порядок їх обчислення.

4. Методи обчислення середніх у рядах динаміки.

5. Прийоми перетворення рядів динаміки.

6. Поняття про рівня тренду.

 

 

1. Статистика: Курс лекцій / В.Л. Бек, К.Ф. Беркита. - К., 1996. - с.

2. Статистика: Підручник / С.С. Герасименко , А.В. Головач, А.М. Єріна та ін. ; За наук. ред. д-ра економічних наук С.С. Герасименка. - 2-ге вид. , перероб. і доп. - К.:КНЕУ, 2000. - с. …-…...

 


Ряди динаміки характеризують зміни явища у часі.

Суспільні явища розвиваються і безупинно змінюються.

Протягом визначеного часу (рік за роком, місяць за місяцем) змінюється обсяг і структура суспільного виробництва, прибутків, надходжень до бюджету, чисельність населення, рівень продуктивності праці тощо.

Вивчення розвитку і змін суспільних явищ – це важливе завдання статистики.

Розвиток і зміна явищ у часі є їх динамікою.

Показники динаміки мають велике значення для соціально-економічного аналізу досліджуваних явищ. Вони дозволяють визначати, як розвиваються суспільні явища: зростають або знижуються їхні розміри в порівнянні з попередніми періодами, швидко або повільно відбуваються ці зміни тощо.

Вивчення розвитку суспільних явищ статистика здійснює шляхом побудови і аналізу рядів динаміки.

Динамічний ряд– це статистичні дані, що відображають розвиток досліджуваного соціально-економічного явища у часі.

У рядах динаміки статистичні дані розташовані в хронологічній послідовності.

Ряди динаміки мають два основних елементи:

показники часу (перелік хронологічних даних) – t;

відповідні їм рівні розвитку досліджуваного явища – y.

Шановний майбутній фінансисте, чітко усвідомте ці категорії динамічного ряду.

Окремі числові значення розмірів явищ називають рівнем ряду. Рівень ряду відображає стан явищ за будь який період або на певний момент часу.

Умовно динамічний ряд можна відобразити так:

 

y1 y2 y3 y4 … yn+1 yn

Перший показник ряду називається початковим, а останній – кінцевим.

Приймаючи будь який період часу за одиницю, послідовність рівнів можна записати так: y1, y2, y3,…,yn, де “n” - число рівнів.

Товарообіг магазина за 1997 - 2001 р. м., тис. грн.

1 рік 2 рік 3 рік 4 рік 5 рік tt
885,7 932,6 980,1 950,5 1028,7 y

Цей ряд динаміки характеризує зміну товарообігу магазина за п'ять років.

Прибуток підприємства, отриманий у потоковому році

на 1 квітня на 1 липня на 1 жовтня на 1 січня t
y

Цей ряд динаміки характеризує суму прибутку, отриману підприємством за І, ІІ, ІІІ і IV кварталах протягом долі.

Для показань часу в рядах динаміки використовують конкретні дані(моменти)абоокремі періоди(інтервали часу).

 

Приклад:

Чисельність студентів денного відділення ХФЕК, чол.

01.09.1998 01.09.1999 01.09.2000 01.09.2001 01.09.2002

 

Особливістю моментних рядів динаміки є те, що в його рівні можуть входити ті ж самі одиниці досліджуваної сукупності. Так, частина студентів, що складає чисельність на 01.09.1998р. відбита в рівнях наступних періодів.

Іншою особливістю моментних рядів є те, що підсумовування послідовних рівнів ряду не має сенсу, оскільки воно буде включати той самий обсяг декілька разів.

 

Інтервальний динамічний ряд характеризує розмір досліджуваного явища за відповідний період часу (добу, декаду, місяць, квартал, рік тощо).

Приклад:

Чисельність студентів денного відділення ХФЕК за рік, чол.

 

На відміну від моментного ряду кожний рівень інтервального ряду не містить в собі попередні показники і тому при підсумовуванні рівнів цього ряду динаміки немає повторного рахунку.

Отже, в інтервальних рядах динаміки його рівні підлягають підсумовуванню.

Можливість підсумовування рівнів інтервального ряду динаміки дозволяє одержувати ряди динаміки більш укрупнених періодів.

Приклад:

Випуск студентів денного відділення ХФЕК, чол.

1997 – 1999 р.р. (за три роки) 2000 – 2002 р.р. (за три роки)

 

Статистичне відображення розвитку досліджуваного явища у часі може бути подано рядами динаміки з наростаючими підсумками. Їхнє застосування обумовлене потребами відображення результатів розвитку явища не тільки за даний період, але й з урахуванням попередніх періодів. При укладання таких рядів робиться послідовне підсумовування суміжних рівнів. Цим досягається сумарне узагальнення результату розвитку явища з початку періоду.

 

Як прикладом скористаємося даними про хід реалізації продукції підприємством за звітний рік.

Квартали Виручка від реалізації продукції, тис. грн..
За квартал З початку року
I
II 4940(2816+2124)
III 7245(4940+2305)
IV 9527(7245+2282)

 

За повнотою часу ряди динаміки поділяються на повні і неповні.

У повних рядах динамікидати і періоди розміщуються один за одним у календарній послідовності з рівним інтервалом.

У неповних рядах динаміки рівний інтервал (хронологічна послідовність) не дотримується.

Приклад повного ряду:

Чисельність працівників підприємства на початок кварталу поточного року, чол.

01.01 01.04 01.07 01.10

 

Приклад неповного ряду:

Чисельність працівників підприємства на початок кварталу поточного року, чол.

01.01 01.07 01.10

 

Зараз дамо більш детальну характеристику рівнів ряду динаміки.

Рівні ряду динаміки можуть бути виражені абсолютними, відносними і середніми величинами.

 

Приклад:

Показники успішності студентів IV курсу денного відділення ХФЕК за період навчання.

Показники Перший семестр Другий семестр Третій семестр Четвертий семестр П’ятий семестр Шостий семестр Сьомий семестр Восьмий семестр
Кількість студентів, чол.
Абсолютна успішність, % 92,5 87,5 92,4 94,3 95,5 96,1 98,1
Середній бал успішності 3,89 3,91 4,13 4,20 4,25 4,30 4,31 4,35

За числом рівнів ряду динамічні ряди поділяються на одно і багатомірні.

Одномірні ряди динамікихарактеризують зміну одного показника (наприклад, видобуток нафти, чисельність студентів, суму прибутку тощо).

Багатомірні ряди динаміки характеризують зміну двох, трьох або більше показників. У свою чергу, багатомірні динамічні ряди поділяються на два види: паралельні рядитаряди взаємозв’язаних показників.

Паралельні динамічні ряди відображають розвиток:

· одного і того самого показника відносно різних об’єктів (національний дохід по країнах; прибуток по підприємствах; чисельність студентів навчального закладу по факультетах тощо);

· різних показників одного і того самого об’єкта (видобуток вугілля, нафти і газу в регіоні; чисельність студентів, викладачів у Харківському фінансово-економічному коледжі; обсяг податків за їх видами, які надійшли до Червонозаводської податкової інспекції).

Зв’язок між показниками багатомірного динамічного ряду може бути функціональним (адитивним чи мультиплікаційним) або кореляційним.

Справочно.

Функціональний зв’язокміж рівнями ряду динаміки – це коли зміна певного рівня ряду у повній мірі залежить від зміни інших рівнів динамічного ряду.

Адитивний (від лат. additives) – придатковий. Прикладом адитивно зв’язаних рядів є динаміка цілого і його складових частин (динаміка чисельності студентів денного відділення коледжу, в тому числі по курсам; динаміка чисельності населення України, в тому числі міського, сільського тощо).

Мультиплікативний зв’язок – динаміка розвитку явища послідовно залежить від рівнів розвитку інших взаємозв’язаних явищ. Прикладом мультиплікативного зв’язку є динаміка валового збору певної сільськогосподарської культури, динаміка посівної площі, врожайності.

Кореляційний зв’язок –залежність між видатковими величинами, які не мають строго функціонального характеру і при якому зміна однієї величини призводить до зміни математичного очікування другої. Прикладом кореляційного зв’язку є динаміка фондоозброєності і продуктивності праці.

 

Важливим моментом у засвоєнні цього питання є вивчення вимог, яким повинні відповідати рівні ряду динаміки при його побудові. Будь ласка, зверніть особливу увагу на це.

Рівні рядів динаміки повинні відповідати таким вимогам:

· бути співставними у часі, за територіями, об’єктами, одиницями виміру;

· бути однозначними за змістом;

· додержуватися єдиної методології розрахунку показників динаміки.

 


Читайте також:

  1. Абсолютні синоніми (наприклад, власне мовні й запозичені) в одному тексті ділового стилю вживати не рекомендується.
  2. Алгоритм однофакторного дисперсійного аналізу за Фішером. Приклад
  3. Базові та прикладні класифікації
  4. В чому полягає явище тунелювання через потенціальний бар’єр, наведіть приклади.
  5. Визначення і приклади
  6. Врахування витраті втрат електроенергії. Приклад складання електробалансу.
  7. Головною метою наукової діяльності в системі вищої освіти повинен стати розвиток фундаментальних та приклад­них досліджень.
  8. Деякі приклади застосування ППП
  9. Дієслова з префіксом дис-виражають значення ліквідації дії, названої безпрефіксним дієсловом, наприклад: гармонізувати – дисгармонізувати, асоціювати – дисасоціювати.
  10. Для одиничного і дрібносерійного виробництва норма витрати визначається як укрупнена, наприклад, на 1000 станко-годин роботи даного виду роботи устаткування
  11. Додаток И - Приклад виконання ремонтного креслення деталі
  12. Етикет – (прикріплювати) установлений порядок поведінки в товаристві, певному оточенні, наприклад, придворний етикет, дипломатичний етикет.




Переглядів: 940

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Контрольні запитання i завдання | Базисні показники

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.