Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 2: Структура самосвідомості

 

У вітчизняній психології проблема самосвідомості розглядалась в межах більш загального базового психічного утворення свідомості. Свідомість є вищім інтегратором психічного життя людини, що інтегрує функцію відображення та регулювання.

 

• Самосвідомість – вищий вираз свідомості у людини, як члена суспільства, що спрямований на самого себе (К.К.Платонов).

• Самосвідомість – складний психічний процес, сутність якого полягає у сприйнятті особистістю великої кількості “ образів” самої себе в різних ситуаціях діяльності та поведінки, у всіх формах взаємодії з іншими людьми та в з'єднанні цих образів в єдине цілісне утворення – в уявлення, а потім у поняття свого власного “ Я” як суб’ єкта відмінного від інших суб'єктів (І.І.Чеснокова).

 

Самопізнання-складний процес опосередкованого пізнання себе,розгорнутий учасі, пов’ язаний з рухом від поодиноких ситуативних образів через інтеграцію подібних багаточислених образів у цілісне утворення – поняття власного Я.

 

Знання про себе складає зміст самосвідомості та виступає її серцевиною. Будь-яке знання про себе є єдністю протилежностей – відносного та абсолютного. Відносність знань про себе обумовлена змінами у часі реальних умов життєдіяльності і самої людини.

 

Емоційно-ціннісне ставлення до себе-усвідомлення ціннісних смислів дляособистості власних різних ставлень до себе, що виникають на основі переживань, які виступають своєрідним критерієм позитивного чи негативного ставлення до себе та що включені в раціональні моменти самосвідомості. (І.І.Чеснокова).

 

Самооцінка–складне утворення людської психіки,що полягає в оцінцілюдиною самої себе, своїх можливостей, якостей та місця серед інших людей (А.І.Ліпкіна, 1976; Л.В. Бороздіна, 1992). Саморегуляція–форма регуляції поведінки,що включає результатисамопізнання та ставлення людини до себе яка реалізується на всіх етапах поведінкового акту – починаючи з мотиваційного компоненту та закінчуючи власною оцінкою досягнутого ефекту поведінки (за І.І.Чесноковою)

Р.Бернс визначає Я-концепцію, як сукупність установок спрямованих на самого себе.

Я-концепції базується на трьох головних елементах установки:

 

• ствердження, яке може бути як обґрунтованим, так і не обґрунтованим (когнітивна складова установки);

• емоційне ставлення до цього ствердження (емоційно-оцінна складова);

• відповідна реакція, яка може проявлятись в поведінці (поведінкова складова).

Я-концепції виконує три функції:

• забезпечення внутрішньої узгодженості;

 

• визначення характеру індивідуальної інтеграції досвіду, що реалізується, в тому, як буде діяти індивід в конкретній ситуації, та в тому, як він буде інтерпретувати дії інших;

 

• визначення очікування індивіду, тобто уявлення індивіду про те, що повинно відбутись.

Я-концепція–це інтеграційна,цілісна,відносно стійка складова самосвідомості,яка являє собою сукупність знань людини про себе, виконує детермінуючу роль в активності суб’ єкту, його стосунках із середовищем і самим собою та визначає поведінку суб’ єкта в соціумі.

 

Образ-Я,заР.Бернсом,уявлення індивіда про самого себе.В психології виділяється велика кількість Я-образів.

 

• В.Джемс виділив чотири складові емпіричного-Я (того, що пізнається) та розташував їх за мірою значимості: духовне Я, матеріальне Я, соціальне Я та фізичне Я.

 

• К.Роджерс в Я-концепції виділяє два базових образи Я: «Я-реальне» та «Я-ідеальне».

 

• А.А.Налчаджан виділяє: образ тіла (тілесне Я), наявне Я (справжне-Я), динамічне-Я, фактичне-Я, ймовірне-Я, ідеалізоване-Я, уявне-Я та інші.

 

• Н.І.Сарджвеладзе розглядає Я-образи за часовими характеристиками, де одним параметром виступають часові позиції суб’ єкта (теперішнє Я, минуле Я, майбутнє Я), а іншим – часовий зміст ставлення до себе (актуальне Я, ретроспективне Я, перспективне Я).

Модель простору-Я

  Базове поняття     Самосвідомість    
  простору-Я        
           
  Психічні явища Процеси Стани Властивості  
  Функції психіки   Відображальна Регулювальна Інтегративна  
  Базові аспекти Процесуальний Динамічний Інтеграційний  
  простору-Я        
  Базові компоненти       Я-концепція  
  самосвідомості   Я-усвідомлення Я-образ  
             
             
             
             

 

    Когнітивна   Самопізнання Стійкі та ситуативні    
самосвідомості       (пізнавальні процеси) уявлення про себе    
  Афективна   Емоційно-оцінне Ставлення до себе, Взаємодія  
      ставлення до себе самооцінка  
      описової,  
      (емоції та    
        емоційно-  
      переживання)    
        оцінної та  
  Поведінкова   Саморегуляція Самокерування та  
    поведінкової  
Сторони      
      (воля, потребово- адаптація  
      складової  
      мотиваційна сфера,    
           
      спрямованість      
             
        особистості)      

Читайте також:

  1. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  2. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  3. VІ. План та організаційна структура заняття
  4. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  5. Акти з охорони праці, що діють в організації, їх склад і структура.
  6. АРХІВНІ ДОВІДНИКИ В СИСТЕМІ НДА: ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРА
  7. Атомно-кристалічна структура металів
  8. Базова алгоритмічна структура
  9. Банківська система та її структура. Функції Центрального банку.
  10. Безцехова виробнича структура.
  11. Боротьба з проявами національної самосвідомості
  12. Будова систем: підсистема, елемент, структура, зв'язок.




Переглядів: 1048

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 1. Філософсько-психологічні аспекти феномену самосвідомості | Тема 3: Фактори формування самосвідомості

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.