|
| Фактори становлення та функціонування самосвідомості
|
|
|
| Фактори
|
| Зміст фактору
| Складові
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1.Внутрішні фактори
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1.1.Функціонування психічних явищ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Сприймання
| Сприяння формуванню стійкості усвідомлення
| Усвідомлення
|
|
|
|
| Константність
| дитиною себе у часі. Самоототожнення себе із
| себе
|
|
|
| образів
|
| собою в минулому, майбутньому та
|
|
|
|
|
|
|
| теперішньому
|
|
|
|
| Увага
|
|
| Усвідомлення
|
|
|
| Властивості уваги
|
| Забезпечення вибірковості та стійкості в
| себе
|
|
|
| (зосередженість,
|
|
|
|
|
|
| усвідомленні дитиною себе
|
|
|
|
| стійкість,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| вибірковість)
|
|
|
|
|
|
| Пам’ять
|
|
| Усвідомлення
|
|
|
|
| Властивості
|
|
| себе
|
|
|
| пам’яті
|
| Забезпечення відчуття безперервності й
|
|
|
|
| (запам’ятання,
| наступності самосвідомості та створення умов
|
|
|
|
| збереження,
|
| для відчуття самототожності особистості, не
|
|
|
|
| відтворення
|
| враховуючи зміни зовнішніх умов і самої
|
|
|
|
| інформації)
|
| особистості
|
|
|
|
|
| Довготривала
|
|
|
|
|
|
| пам’ять
|
|
|
|
|
|
| Мислення
|
| Забезпечення процесу формування у
| Самопізнання
|
|
|
|
| Узагальнення,
| дитини знання про себе;
| Я-концепція
|
|
|
| синтез, аналіз,
| Формування стійких концептів про себе;
| Самооцінка
|
|
|
| судження
|
| Основа рефлексії;
| Саморегуляція
|
|
|
|
|
| Підтримка стійкості Я-концепції та
|
|
|
|
|
|
|
| внутрішньої узгодженості її підструктур;
|
|
|
|
|
|
|
| Керування потребово-мотиваційними
|
|
|
|
|
|
|
| станами через опосередковане пізнання
|
|
|
|
|
|
|
| власних станів і процесом та засобом самого
|
|
|
|
|
|
|
| керування;
|
|
|
|
|
|
|
| Організація поведінки;
|
|
|
|
|
|
|
| Визначення глибини процесу
|
|
|
|
|
|
|
| самоусвідомлення, самооцінки та
|
|
|
|
|
|
|
| самокерування
|
|
|
|
| Мовлення
|
| Забезпечення оформлення знань про себе та
| Самопізнання
|
|
|
|
|
|
| ставлень до себе в словах, що наділені
|
|
|
|
|
|
|
| відповідним змістом
|
|
|
|
| Уява
| Формування у дитини можливого майбутнього
| Я-образи
|
|
|
|
|
|
| та ідеального Я-образу.
|
|
|
|
Емоції та
|
|
| Формування самооцінки та емоційно-
|
| Ставлення до
| |
переживання
|
|
|
| оцінного ставлення;
|
|
|
| себе
| |
|
|
| Забезпечення формування суб’ єктивного
|
| Самооцінка
| |
|
|
|
| ставлення дитини до себе;
|
|
|
| Саморегуляція
| |
|
|
| Забезпечення
| усвідомлення
| дитиною
|
|
| |
|
|
|
| ставлення до себе за критеріями позитивного
|
|
| |
|
|
|
| чи негативного ставлення до себе;
|
|
|
|
| |
|
|
| Визначення організації поведінки, глибини
|
|
| |
|
|
|
| процесу самоусвідомлення та самооцінки
|
|
| |
Воля
|
|
|
| Регулювання дитиною своєї поведінки
|
| Саморегуляція
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Потреби та мотиви
|
|
| Стимул до пізнання себе
|
|
|
| Самопізнання
| |
|
|
| Стимул до саморозвитку
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Спрямованість
|
| Визначення:
|
|
|
|
| Самопізнання
| |
особистості
|
|
| образів власного тіла, відчуттів, переживань і
|
| Ставлення до
| |
|
|
|
| спонукань, що значимі для дитини;
|
|
|
| себе
| |
|
|
| міри стійкості та постійності власної
|
| Саморегуляція
| |
|
|
|
| особистості;
|
|
|
|
|
| |
|
|
| значимої діяльності дитини, на основі оцінки
|
|
| |
|
|
|
| якої робиться висновок стосовно свого «Я»;
|
|
| |
Спрямованість
|
|
| напряму усвідомлення власного «Я» (тобто,
|
|
| |
особистості
|
|
|
| на які властивості дитина звертає увагу та
|
|
| |
|
|
|
| усвідомлює їх з найбільшою ясністю та
|
|
| |
|
|
|
| чіткістю);
|
|
|
|
|
| |
|
|
| моральних норм і критеріїв, якими керується
|
|
| |
|
|
|
| дитина, оцінюючи свою особистість.
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
| 1.2.Внутрішня діяльність особистості дитини
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
Захисні механізми
|
|
|
| Створення внутрішньої та зовнішньої
|
| Забезпечення
| |
самооцінки
|
|
|
| позитивної оцінки, що здатна нівелювати
|
| високої
| |
|
|
|
| неприємні для дитини оцінні реакції
|
| самооцінки
| |
Захисні механізми
|
|
|
| Захист особистості дитини від
|
| Підтримка
| |
ставлення до себе
|
|
|
| усвідомлення антипатії до себе через
|
| стабільного
| |
|
|
|
| пожертви своєї самоповаги або істинності
|
| власного
| |
|
|
|
|
| свого Я-образу
|
|
| ставлення до
| |
|
|
|
|
|
|
|
| себе
| |
Захисні механізми
|
|
|
| Керування захистом на рівні свідомості
|
| Забезпечення
| |
Я-образу
|
|
|
| (ідентифікація, раціоналізація, проекція,
|
| стійкості
| |
|
|
| інтроекція, агресія, раціоналізація, зворотна
|
| Я-образу
| |
|
|
|
| реакція та їх комплекси)
|
|
|
|
| |
Захисні механізми
|
|
| Керування захистом на рівні підсвідомості
|
| Забезпечення
| |
Я-концепції
|
|
|
| (ідентифікація, раціоналізація, проекція,
|
| цілісності
| |
|
|
| інтроекція, агресія, раціоналізація, зворотна
|
| Я-концепції
| |
|
|
|
| реакція та їх комплекси)
|
|
|
|
| |
2. Зовнішні фактори: соціальні впливи на особистість дитини
|
|
| |
|
|
|
|
|
| |
Міра впливу інших
|
|
|
| Стиль виховання; ставлення до дитини
|
| Особливості
| |
людей на
|
|
|
| інших людей чи групи, яке часто
|
| усвідомлення
| |
Я-концепцію дитини
|
|
|
| повторюється; залежність від авторитету
|
| себе та
| |
| | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|
| іншого та сформованості ціннісних
| ставлення до
|
|
|
|
|
| установок особистості
|
| себе
|
|
|
|
| Вплив лінгвістичного
| Реконструкція досвіду на основі
| Формування
|
|
|
| змісту мовлення
| лінгвістичних категорій, використовуваних
| лінгвістичного
|
|
|
| навколишніх
| у групі, до якої належить дитина
| змісту
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Я-концепції
|
|
|
| Кількість груп, в яких
| Розширення системи поглядів дитини
| Формування
|
|
|
| дитина бере участь
| стосовно себе відповідно до збільшення
| системи
|
|
|
|
|
|
| кількості груп, в яких дитина бере участь
| поглядів
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| стосовно свого
|
|
|
|
|
|
|
|
| «Я»
|
|
|
|
| Суб’ єктивна
| Формування ставлення дитини до себе,
| Формування
|
|
|
| інтерпретація
| що базується на відображенні думки про неї
| ставлення
|
|
|
| дитиною думки інших
|
| інших людей
|
| дитини до себе
|
|
|
| людей про неї
|
|
|
|
|
|
|
|
| Суб’ єктивне значення
| Формування «Я», що визначається
| Формування
|
|
|
| ставлення інших
| усвідомленням дитиною особливостей
| Я-концепції
|
|
|
| людей до дитини
| соціальної ситуації (сприятливої чи
|
|
|
|
|
|
|
| несприятливої), в якій вона перебуває
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Узгодженість вимог
| Узгодженість вимог до дитини у межах
| Формування
|
|
|
| до дитини соціуму
| соціальної групи; узгодженість стилів
| цілісності та
|
|
|
|
|
| виховання та вимог батьків
| узгодженості
|
|
|
|
|
|
|
|
| складових
|
|
|
|
|
|
|
|
| Я-концепції
|
|
|