Характеристики Я
| Нормативний рівень сформованості
|
| |
|
|
|
| |
Когнітивна
|
|
|
| |
складова
| Я-фізичне
| Дитина знає та називає основні частини свого тіла,
|
| |
Я-концепції
|
| |
| має уявлення про їхню елементарну будову,
|
| |
|
|
| |
|
| місцезнаходження, призначення і дію.
|
| |
|
| Добре орієнтується в основних проявах органів
|
| |
|
| чуття.
|
| |
|
| Усвідомлює вікові характеристики: життєвий цикл
|
| |
|
| людини (народження – дитинство – юність – зрілість
|
| |
|
| – старість – смерть); вікові періоди людини (немовля,
|
| |
|
|
| дошкільник, молодший школяр, підліток, юнак,
|
|
|
|
|
| дорослий, старий).
|
|
|
|
| Орієнтується в статевих відмінностях: хлопчик –
|
|
|
|
|
| дівчинка, хлопець – дівчина, чоловік – жінка, дідусь
|
|
|
|
|
| – бабуся.
|
|
|
|
| Здатна описати власну зовнішність: зріст (високий,
|
|
|
|
|
| середній, низький), статуру (худий, середній,
|
|
|
|
|
| повний), волосся (колір, довжина, форма), очі (колір),
|
|
|
|
|
| шкіра (колір).
|
|
|
|
| Оперує займенником «Я», виробляє елементарні
|
|
|
|
|
| судження про свої досягнення, якості, вчинки.
|
|
|
|
| Знає про існування свого внутрішнього світу (думок,
|
|
|
|
|
| почуттів, бажань, ставлень, інтересів).
|
|
|
|
| Може розповісти про себе, про свої особистісні
|
|
|
|
|
| якості, уподобання, вміння, бажання.
|
|
|
|
|
| Називає основні емоції (радість, подив, сум, злість,
|
|
|
| Я-психічне
|
| страх, сором, спокій тощо). Орієнтується у
|
|
|
|
| специфічних зовнішніх проявах основних емоцій.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Установлює причинно-наслідкові та смислові зв’язки
|
|
|
|
|
| між подіями й емоціями. Визначає зміст емоційно
|
|
|
|
|
| забарвлених ситуацій. Впізнає, розрізняє наочне
|
|
|
|
|
| зображення емоцій людини. Здатна охарактеризувати
|
|
|
|
|
| свій емоційний стан.
|
|
|
|
| Здатна до порівняння себе з іншими, переважно за
|
|
|
|
|
| ознаками зовнішності, іноді за якісними
|
|
|
|
|
| характеристиками особистості.
|
|
|
|
| Усвідомлює себе як члена родини, групи, соціуму.
|
|
|
|
| Знає свій вік, орієнтується у віці братів і сестер,
|
|
|
|
|
| усвідомлює хто старший, а хто молодший.
|
|
|
| Я-соціальне
|
| Знає своє прізвище, ім’ я та по батькові.
|
|
|
|
| Усвідомлює власну стать та її незмінність.
|
|
|
|
|
| Орієнтується у складі своєї сім’ ї.
|
|
|
|
|
| Знає імена батьків, сестер, братів.
|
|
|
|
|
| Знає, де живе (адресу).
|
|
|
|
| Обізнана у професійній діяльності батьків.
|
|
|
|
| Орієнтується в основних моральних цінностях і
|
|
|
Когнітивна
| Я-соціальне
|
| вимогах, приймає їх та керується ними.
|
|
|
| Розрізняє соціально схвальну поведінку від
|
|
|
складова
|
|
|
|
| несхвальної, асоціальної.
|
|
|
Я-концепції
|
|
|
|
|
|
| Розуміє невербальну поведінку людей, їх рухи (рук)
|
|
|
|
|
| та пози, які використовують у спілкуванні.
|
|
|
| Я у часі
|
| Усвідомлює та переживає своє минуле та сьогодення,
|
|
|
|
|
| орієнтується у пов’язаному з ним майбутньому.
|
|
|
Емоційно-
| Ставлення до
|
| Має певну самоповагу, здатна виявляти впевненість у
|
|
|
оцінна
| себе
|
| собі, усвідомлює власну гідність.
|
|
|
складова
| Адекватно ставиться до себе.
|
|
|
|
|
|
| Самооцінка
|
| Володіє загальною, адекватною самооцінкою;
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Я-концепції
|
| Здатна до критичного ставлення до себе;
|
|
|
| Здатна виявити помилки у власній діяльності,
|
|
|
| поведінці та їх усунути.
|
|
| Рівень домагань
| Володіє рівнем домагань, що виявляється у
|
|
| цілепокладанні із врахуванням можливостей;
|
|
|
| Має прагнення до визнання навколишніми
|
|
|
| Дитина здатна до стійкої довільної поведінки;
|
|
|
| Планує дії на основі внутрішнього мовлення;
|
|
| Самокерування
| Керує своїми діями згідно з: попередніми діями;
|
|
|
| відстроченою у часі інструкцією, зразком, правилом;
|
|
Поведінкова
|
| соціальними нормами поведінки; власним задумом;
|
|
| Активно ставиться до труднощів, здатна докладати
|
|
складова
|
|
|
| вольове зусилля для їх подолання.
|
|
Я-концепції
|
|
|
| Самостійно застосовує здобуті способи поведінки у
|
|
|
| нових ситуаціях;
|
|
| Самостійність
| Здатна до прийняття рішення та елементарної
|
|
|
| відповідальності за нього;
|
|
|
| Здатна виявляти самостійність у різноманітних
|
|
|
| ситуаціях.
|
|
|
| Дитина володіє змістовним образом Я, усвідомлює
|
|
|
| свої фізичні, психічні, соціальні характеристики.
|
|
|
| Орієнтується у змінах свого «Я» у часі.
|
|
|
| Здатна до адекватної самооцінки, постановки
|
|
Я-концепція
| реальних цілей, що відповідають її можливостям,
|
|
ціннісного ставлення до себе, що виявляється у
|
|
|
|
|
|
| самоповазі, прийнятті себе, відчутті своєї значущості
|
|
|
| для інших людей.
|
|
|
| Здатна до довільної поведінки, що виявляється у
|
|
|
| здатності до самокерування та самостійності.
|
|
| | | | | | |
• Формується Я-образ учня. Значне місце в Я-концепції дитини займає образ тіла і зовнішність.
• Розширення самооцінки, включення в неї оцінювання внутрішніх моральних якостей власної особистості (правдивість, скромність, ввічливість, справедливість тощо)
• потім навчальну діяльність та поведінку в цілому.
• На початку позитивно оцінюють поведінку та навчальну діяльність, потім дають оцінку гарним та поганим вчинкам, потім усвідомлюють власні недоліки та прагнуть їх виправити.