Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Нормативні характеристики сформованості Я-концепції у старшому дошкільному віці

 

Характеристики Я Нормативний рівень сформованості    
         
Когнітивна        
складова Я-фізичне  Дитина знає та називає основні частини свого тіла,    
Я-концепції    
  має уявлення про їхню елементарну будову,    
       
    місцезнаходження, призначення і дію.    
     Добре орієнтується в основних проявах органів    
    чуття.    
     Усвідомлює вікові характеристики: життєвий цикл    
    людини (народження – дитинство – юність – зрілість    
    – старість – смерть); вікові періоди людини (немовля,    
      дошкільник, молодший школяр, підліток, юнак,    
      дорослий, старий).    
     Орієнтується в статевих відмінностях: хлопчик –    
      дівчинка, хлопець – дівчина, чоловік – жінка, дідусь    
      – бабуся.    
     Здатна описати власну зовнішність: зріст (високий,    
      середній, низький), статуру (худий, середній,    
      повний), волосся (колір, довжина, форма), очі (колір),    
      шкіра (колір).    
     Оперує займенником «Я», виробляє елементарні    
      судження про свої досягнення, якості, вчинки.    
     Знає про існування свого внутрішнього світу (думок,    
      почуттів, бажань, ставлень, інтересів).    
     Може розповісти про себе, про свої особистісні    
      якості, уподобання, вміння, бажання.    
    Називає основні емоції (радість, подив, сум, злість,    
  Я-психічне   страх, сором, спокій тощо). Орієнтується у    
    специфічних зовнішніх проявах основних емоцій.    
         
      Установлює причинно-наслідкові та смислові зв’язки    
      між подіями й емоціями. Визначає зміст емоційно    
      забарвлених ситуацій. Впізнає, розрізняє наочне    
      зображення емоцій людини. Здатна охарактеризувати    
      свій емоційний стан.    
     Здатна до порівняння себе з іншими, переважно за    
      ознаками зовнішності, іноді за якісними    
      характеристиками особистості.    
     Усвідомлює себе як члена родини, групи, соціуму.    
     Знає свій вік, орієнтується у віці братів і сестер,    
      усвідомлює хто старший, а хто молодший.    
  Я-соціальне Знає своє прізвище, ім’ я та по батькові.    
     Усвідомлює власну стать та її незмінність.    
    Орієнтується у складі своєї сім’ ї.    
    Знає імена батьків, сестер, братів.    
    Знає, де живе (адресу).    
     Обізнана у професійній діяльності батьків.    
     Орієнтується в основних моральних цінностях і    
Когнітивна Я-соціальне   вимогах, приймає їх та керується ними.    
Розрізняє соціально схвальну поведінку від    
складова    
    несхвальної, асоціальної.    
Я-концепції        
  Розуміє невербальну поведінку людей, їх рухи (рук)    
      та пози, які використовують у спілкуванні.    
  Я у часі Усвідомлює та переживає своє минуле та сьогодення,    
      орієнтується у пов’язаному з ним майбутньому.    
Емоційно- Ставлення до Має певну самоповагу, здатна виявляти впевненість у    
оцінна себе собі, усвідомлює власну гідність.    
складова Адекватно ставиться до себе.    
     
  Самооцінка Володіє загальною, адекватною самооцінкою;    
       
           
Я-концепції    Здатна до критичного ставлення до себе;  
     Здатна виявити помилки у власній діяльності,  
    поведінці та їх усунути.  
  Рівень домагань  Володіє рівнем домагань, що виявляється у  
  цілепокладанні із врахуванням можливостей;  
     Має прагнення до визнання навколишніми  
     Дитина здатна до стійкої довільної поведінки;  
     Планує дії на основі внутрішнього мовлення;  
  Самокерування  Керує своїми діями згідно з: попередніми діями;  
    відстроченою у часі інструкцією, зразком, правилом;  
Поведінкова   соціальними нормами поведінки; власним задумом;  
   Активно ставиться до труднощів, здатна докладати  
складова    
  вольове зусилля для їх подолання.  
Я-концепції    
   Самостійно застосовує здобуті способи поведінки у  
    нових ситуаціях;  
  Самостійність  Здатна до прийняття рішення та елементарної  
    відповідальності за нього;  
     Здатна виявляти самостійність у різноманітних  
    ситуаціях.  
     Дитина володіє змістовним образом Я, усвідомлює  
    свої фізичні, психічні, соціальні характеристики.  
    Орієнтується у змінах свого «Я» у часі.  
     Здатна до адекватної самооцінки, постановки  
Я-концепція реальних цілей, що відповідають її можливостям,  
ціннісного ставлення до себе, що виявляється у  
     
    самоповазі, прийнятті себе, відчутті своєї значущості  
    для інших людей.  
     Здатна до довільної поведінки, що виявляється у  
    здатності до самокерування та самостійності.  
             

Формування самосвідомості у молодшому шкільному віці

 

• Формується Я-образ учня. Значне місце в Я-концепції дитини займає образ тіла і зовнішність.

 

• Розширення самооцінки, включення в неї оцінювання внутрішніх моральних якостей власної особистості (правдивість, скромність, ввічливість, справедливість тощо)

 

• Формування навчальної самосвідомості:

 

• оцінювання конкретних результатів,

 

• потім окремої сторони навчального процесу,

• потім навчальну діяльність та поведінку в цілому.

 

• Розвиток критичності:

• правильно оцінюють власну навчальну діяльність за критеріями вчителя;

 

• На початку позитивно оцінюють поведінку та навчальну діяльність, потім дають оцінку гарним та поганим вчинкам, потім усвідомлюють власні недоліки та прагнуть їх виправити.

 


Читайте також:

  1. V Суттю Я-концепції стає самоактуалізація в межах моральних правил і більше значимих особистісних цінностей.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. Акустичні характеристики порід
  4. Будова, принцип роботи та характеристики МДН – транзисторів
  5. Будова, принцип роботи та характеристики тиристорів
  6. Будова, характеристики і параметри біполярного транзистора
  7. Варіаційні ряди та їх характеристики
  8. Векторні характеристикимеханічного руху– переміщення, шлях, швидкіст та прискорення
  9. Вивчення загальної характеристики господарства, окремих галузей господарства та міжгалузевих комплексів.
  10. Види мереж. Основні характеристики мереж.
  11. Види та характеристики зношування
  12. Види та характеристики інструментів власності.




Переглядів: 643

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Загальна характеристика етапів розвитку | Професійна Я-концепція

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.