Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Середовище, в якому опинилися підприємства України на сучасному етапі

Порівняння умов функціонування підприємств у командно-адміністративній та ринковій економіках в контексті застосування стратегічного управління

Параметри функціонування, що визначаються рівнем застосування стратегічного управління Економічні характеристики
Централізована економіка Ринкова економіка
1.Визначення цілей економічної діяльності Вищими державними органами управління Керівництвом бізнес-структур
2.Роль державних органів управління в регулюванні (управлінні діяльністю підприємств) Державні органи здійснюють стратегічне управління виробничими системами всіх рівнів Регулюють економічну діяльність, забезпечують фінансову стабільність, відкритість ринків, приватну власність; встановлюють правила економічної діяльності та контролюють їх виконання
3.Джерела фінансування Державне бюджетне фінансування, державне кредитування Власні, залучені та позикові джерела фінансування
4.Забезпечення засобами виробництва Лімітований та плановий розподіл засобів і предметів праці Взаємовигідні контракти в умовах антимонопольного законодавства
5.Суб'єкт, що визначає стратегію діяльності бізнес- структури Державні планові органи управління Керівництво бізнес-структури
6.Формування фондів економічного стимулювання Відповідно до державних нормативів Самостійне формування
7.Установлення цін на товари та послуги Державна система ціноутворення Вільне ціноутворення на основі співвідношення попиту і пропозиції

В умовах централізованого управління економікою усі основні функції по управлінню підприємствами виконують державні структури. Тому саме держава виступає в ролі суб’єкта, що формує стратегію підприємства, а директиви державних інститутів здійснюють стимулюючий вплив на економічну діяльність.

При ринковій економіці всі основні функції з управління економічною діяльністю бізнес-структур здійснюють керівники та власники. Стратегія підприємства також розробляється цими особами [16].

 

Характерні риси середовища діяльності підприємств. Активна зміна форми власності підприємств та структури промисловості. Нерівномірність розвитку різних галузей при загальнопромисловій депресивній стабілізації. Слабкість фінансової системи, недостатнє фінансування як перешкода для стратегічного управління підприємством. Несприятливий інвестиційний клімат, тривале зниження інвестиційної активності в економіці і, зокрема, в промисловості. Ріст тіньової економіки та корупції. Негативні прояви невиконання законодавчих актів. Складність формування кадрового потенціалу. Політична нестабільність суспільства. Типові проблеми українських промислових підприємств на сучасному етапі функціонування. Необхідність включення стратегічного підходу в механізм управління підприємствами.

Детальний аналіз бізнес-оточення, в якому опинилися підприємства України на сучасному етапі функціонування, дав можливість сформулювати наступні риси середовища діяльності підприємств:

1. Активна зміна форми власності підприємств та структури промисловості України. Основні риси діяльності підприємств промисловості тісно пов’язані з прийняттям стратегічних рішень, що стосуються такого аспекту як зміна форми власності. За умов переходу від командно-адміністративної до соціально-орієнтованої економіки і створення громадянського суспільства, що є політичною метою української влади, розвиток корпоративного сектора здійснювався шляхом реформування державних підприємств у акціонерні товариства.

У теперішній час у структурі промисловості України приватна власність є провідною. Більшість підприємств (92,5%) у приватній власності, а отже і реалізована продукція переважно вироблена приватними підприємствами (табл.13.2).

Таблиця 13.2

Розподіл промислових підприємств та обсягу реалізованої продукції за формами власності та видами діяльності (відсотків до загальної кількості підприємств кожного виду діяльності)

Показники Галузі За формами власності
державна комунальна та комунальна корпоративна приватна
Розподіл промислових підприємств
Промисловість 2,0 5,5 92,5
Добувна промисловість 10,1 1,6 88,3
Обробна промисловість 1,8 2,1 96,1
у тому числі легка промисловість 0,9 1,2 97,9
Виробництво та розподілення електроенергії, газу та води 2,2 69,6 28,2
Розподіл обсягу реалізованої продукції
Промисловість 13,5 1,2 85,3
Добувна промисловість 28,9 0,0 71,1
Обробна промисловість 4,7 0,1 95,2
у тому числі легка промисловість 1,3 0,1 98,6
Виробництво та розподілення електроенергії, газу та води 49,1 7,7 43,2

 

Спад виробництва і повільний вихід з кризи промисловості України значною мірою пояснюються відсутністю використання переваг приватизації як сучасної форми господарювання. В державі в процесі реформування виникає значний за масштабами корпоративний сектор, проте його в основному складають акціонерні товариства.

Замість перетворення колишніх виробничих об’єднань у великі корпорації, значна їх частина була розукрупнена, що означає з точки зору ефективності виробництва і, зокрема, його конкурентоздатності, крок назад навіть порівняно з промисловими об’єднаннями, заснованими на державній власності.

Крім того, структурні зміни стосуються і особливостей ведення бізнесу в різних галузях промисловості. Так, при існуванні системи централізованого планування та управління малі підприємства працювали в галузях, які виробляли продукти споживання, автотранспорті, будівництві, торгівлі, зв’язку, сільському господарстві, легкій промисловості. Така організаційно-виробнича структура у поєднанні із загальною технологічною відсталістю ще більше ускладнювала реалізацію стратегічних рішень щодо технічних нововведень, вимагаючи нереально високих фінансових витрат на заміну виробничих фондів.

Разом з тим, наявність великих підприємств сприяла розвитку «симбіозного» бізнесу, який будується на взаємодії великих і малих підприємств. Під егідою майже кожного великого підприємства досить успішно ( у багатьох випадках більш успішно, ніж основне виробництво) функціонує ряд малих підприємств, що здійснюють такі функції як маркетинг, просування і реалізацію продукції, постачання тощо.

2. Нерівномірність розвитку різних галузей при загальнопромисловій депресивній стабілізації. Ця особливість є прямим наслідком змін, що відбулися в економіці України (табл. 13.3).

Галузеві структурні зміни характеризують зміщення акцентів у промисловості від машинобудування (30,5%), легкої промисловості (10,8%) у 1990 р. до металургійного комплексу (23,3%), електроенергетики (16,3%), харчової промисловості (15,8%) у 2010 р., що можна пояснити різними адаптаційними можливостями кожної окремої галузі.

Таблиця 13.3

Структура промисловості України, %

Показники Галузі Галузева структура
Промисловість – усього
Електроенергетика 3,2 12,1 16,3
Металургійний комплекс 12,1 29,8 23,3
Хімічна та нафтохімічна промисловість 5,5 5,9 6,2
Паливна промисловість 5,7 10,1 10,7
Машинобудування та металообробка 30,5 13,4 13,4
Легка промисловість 10,8 1,6 1,2
Харчова промисловість 18,6 16,8 15,8
Інші галузі 13,6 9,6 7,4

 

3. Слабкість фінансової системи, яка впливає на бізнес-середовище промислових підприємств та їх фінансовий стан. Збитково працюють близько 40% підприємств. Найбільше їх у легкій промисловості (50%). За останні чотири роки рентабельність операційної діяльності промислових підприємств залишається в межах 3-4%. Це ускладнює застосування у практиці управління підприємствами ефективної фінансової стратегії. Посилюється вплив протиріч: з одного боку, підприємства потребують позикового капіталу, з іншого – низький рівень рентабельності та високий рівень кредитних ставок унеможливлюють отримання позитивних результатів від застосування фінансової стратегії, що ґрунтується на збільшенні питомої ваги використання залученого та позикового капіталів. За результатами досліджень, проблема отримання зовнішнього фінансування, як значна перешкода для діяльності та розвитку підприємств, має позитивну динаміку.


Читайте також:

  1. IV група- показники надійності підприємства
  2. IV. На четвертому етапі, виходячи із позиції кожної СОБ на матриці АДЛ, вибирають для неї відповідну стратегію.
  3. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  4. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  5. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  6. А/. Верховна Рада України.
  7. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  8. Автопідприємства вантажних автомобілів
  9. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  10. Аграрні закони України
  11. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  12. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства




Переглядів: 827

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Умови функціонування підприємств у зв'язку з переходом до ринкових методів господарювання | Несприятливий інвестиційний клімат, тривале зниження інвестиційної активності в економіці та промисловості зокрема.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.