МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Найвищий ступінь порівнянняВищий ступінь порівняння Вищий ступінь порівняння вказує на те, що в одному з порівнюваних предметів якість виражена більшою або меншою мірою, ніж в іншому (інших), напр.: Колодязі доводилось копати на двадцять метрів і глибші (Ян.). Форма вищого ступеня твориться додаванням до основи якісного прикметника суфіксів - ш (-ч-), -іш-. Форми на -ш- (-ч-) не належать до поширених в українській літературній мові: швидкий — швид-ш-ий, дешевий — дешев-ш-ий, багатий — багат-ш-ий, старий — стар-ш-ий. У зв'язку з використанням суфікса -ш- виникає ряд морфонологічних змін, які виявляються у спрощенні прикметникової твірної основи і асимілятивно-дисимілятивному чергуванні приголосних, а саме: а) суфікси -ок-, -ек-, -к-, як правило, випадають при творенні вищого ступеня (глибокий — глиб-ш-ий, далекий — даль-ш-ий); б) кінцеві приголосні основи /г/, /ж/, /з/ у сполученні з суфіксом -ш- перетворюються на звукосполучення [жч] (дорогий — дорог-ш-ий — дорож-ч-ий, низький — низ-ш-ий — ниж-ч-ий, дужий — дуж-ш-ий — дуж-ч-ий); в) поєднання кінцевого /с/ із суфіксом дає звукосполучення [шч] (орфографічне щ): високий — вис-ш-ий — виш-ш-ий — виш-ч-ий — вищий. Більш продуктивний суфікс -іш- не викликає подібних змін: відомий — відом-іш-ий, активний — активн-іш-ий, стрункий — струнк-іш-ий, могутній — могутн-іш-ий, рухливий —рухлив-іш-ий тощо. Прикметникам української мови в окремих випадках властиві паралельні форми вищого ступеня на -ш- та -іш-: багатий — багатший / багатіший; старий — старший /старіший; товстий — товщий / товстіший. Деякі з них (пор. старший / старіший) мають значеннєві відмінності. Якщо форми вищого ступеня вживаються у сталих словосполученнях, які виражають цілісну назву і фактично збігаються у функціональному плані з одиничними лексемами, то вони втрачають значення вищої міри ознаки. Десемантизовані форми вищого ступеня ілюструють такі приклади: старший інженер, старший лейтенант, вище технічне училище, старший викладач, нижчий тип тварин тощо. Найвищий ступінь порівняння утворюється додаванням префікса най- до прикметника у формі вищого ступеня: дорожчий — найдорожчий, цікавіший — найцікавіший, дотепніший — найдотепніший. Своєрідними модифікаціями, які вказують на посилений, збільшений вияв ознаки в межах найвищого ступеня, є форми, ускладнені частками що-, як-: щонайтепліший / якнайтепліший, щонайцікавіший / якнайцікавіший, щонайактивніший / якнайактивніший та ін. Крім синтетичних форм ступенів порівняння вищу і найвищу міру ознаки якісних прикметників можуть передавати так звані аналітичні форми, реалізовані у вигляді сполучення прислівників більш, менш + якісний прикметник, найбільш, найменш + якіснийприкметник: більш вагомий, менш активний — найбільш вагомий, найменш активний.
Не всі якісні прикметники можуть мати ступені порівняння. · До них належать насамперед прикметники, що виражають так звані абсолютні (абсолютного порогу інтенсивності), не порівнювані щодо міри вияву ознаки, наприклад: сліпий, кривий, лисий, німий, босий, голий, хворий, мертвий, живий, порожній, готовий, сивий, русий. · Творення ступенів порівняння не властиве також прикметникам, у яких інтенсивність вияву ознаки має словотворче вираження за допомогою суфіксів або префіксів (словотвірних засобів), наприклад: білявий, чорнуватий, величезний, здоровенний, худющий, злющий, синенький, синюватий, синесенький, синісінький; ріднесенький, премудрий, предобрий, завеликий, світло-рожевий, безмежний, надзвичайний, архіскладний, ультрамодний тощо. · Якісні прикметники, що позначають ознаки предметів на основі кльорової подібності до інших предметів, не утворюють ступенів порівняння, наприклад: кремовий, шоколадний, брунатний, лимонний, бузковий, так само назви мастей: буланий, карий, гнідий, муругий, перістий. Вони можуть означатися словами густо, темно і творити з ними складні слова. · Не утворюють ступенів порівняння прикметники, які переходять у розряд якісних, наприклад: батьківський (-а любов), ворожий (погляд) та складні якісні приметники, наприклад: червонобокий, світло-зелений, яскраво-червоний. Читайте також:
|
||||||||
|