Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Сучасні інтеграційні угруповання країн. Західноєвропейська інтеграція.

Сьогодні у світі нараховується близько 20 економічних угрупо­вань. Серед них можна виділити: в Західній Європі - Європейський
Союз (ЄС) і Європейську асоціацію вільної торгівлі (ЄАВТ); в Північній Америці - Північноамериканську угоду про вільну торгівлю (НАФТА); в Азіатсько-Тихоокеансь­кому регіоні - Тихоокеанське економічне співтова­риство (АТЕС).

Офіційно до 1 листопада 1993 р. провідне інтеграційне угрупо­вання за­хідноєвропейських країн називалось Європейські співтовариства, а неофіційно - Європейське співтовариство, або просто Співтовариство. З 1 листопада 1993 р. після набуття чинності Маастрихтських угод офіційна назва цього угруповання - Європейський Союз.

Утворився Європейський Союз в 1967 р. на базі злиття органів трьох раніше самостійних регіональних організацій, створених шестіркою провідних європейських країн - ФРН, Францією, Італією, Нідерландами, Бельгією і Люксембургом:

1. Європейського об’єднання вугілля і сталі (угода укладена в 1951 р., а набула чинності в 1952 р.);

2. Європейського економічного співтовариства (Римська угода про створення ЄС укладена в 1957 р., а набула чинності в 1958 р.);

3. Європейського співтовариства з атомної енергії (угода набула чин­ності в 1958 р.).

Під час створення ЄС були проголошені його завдання:

· поступове усунення обмежень в торгівлі між країнами-учасницями;

· введення спільного митного тарифу у торгівлі з третіми країнами;

· ліквідація перешкод для вільного переміщення осіб, капіталів та послуг;

· загальна політика в галузях транспорту і сільського гос­подарства;

· створення валютного союзу;

· уніфікація податкових систем;

· зближення законодавств країн-учасниць;

· розроблення принципів узгодженої економічної політики.

Для довідки. Європейський Союз має свій прапор: на блакитному тлі ко­ло з дванадцяти золотих зірок. Замкнене коло зірок символізує союз країн-чле­нів, а число 12 - їх кількість. Кількість зірок залишатиметься постійною, тобто 12, незалежно від того, яка кількість країн входитиме до ЄС, оскільки число 12 є символом досконалості та достатку.

Європейський Союз має свій гімн: прелюдію до останньої части­ни Дев’ятої симфонії Бетховена. Загальноприйнята назва прелюдії “Ода радості”, але у цьому контексті вона також має значення оди свободі, почуттю спільності та миру між громадянами країн, які вирішили об’єдна­тись, та тими, хто вільно приєднається до них.

Розвиток інтеграції в рамках ЄС пройшов всі етапи: від зони віль­ної торгівлі до економічного і валютного союзу.

В ЄС як повноправні члени Союзу входять: ФРН, Франція, Італія, Нідерланди, Бельгія, Люксембург, Великобританія, Данія, Ірландія, Португалія, Іспанія, Греція, Австрія, Норвегія, Швеція, Фінляндія (останні чотири країни - з 1995 р.). З 1998 року Європейський Союз веде переговори з шістьма країнами-кандидатами про вступ до цієї організації: Кіпром, Польщею, Словенією, Угорщиною, Чехією та Естонією.Серед цих країн найліпші шанси для вступу мають Польща, Угорщина, Чехія, хоча і вони не мають шансів на вступ до ЄС раніше 2004 року, що обумовлено внутрішніми труднощами в ЄС. Переговори з Болгарією, Латвією, Литвою, Румунією та Словаччиною розпочнуться тільки після того, як вони наблизяться до критеріїв,


необхідних для вступу до Євросоюзу. Виявляють бажання (але мають дуже мало шансів у недалекому майбутньому) вступити в ЄС Хорватія, Сербія, Македонія, Албанія та Україна. Із колишніх соціалістичних країн Європи тільки Росія, Бєларусь та Югославія не задекларували мети приєднання до ЄС. У самому ж Союзі планують до 2015-2020 року збільшити кількість членів до 30-35.

Механізм функціонування ЄС базується на політико-правовій системі управління, яку складають наднаціональні або міждержавні орга­ни та елементи національно-державного регулювання.

Європейський Союз має свої наднаціональні законодавчі та ви­конавчі органи:

· Рада міністрів - законодавчий орган, на рівні якого приймають рішення щодо реалізації єдиної політики ЄС.

· Європейська рада - верховний орган, до складу якого входять гла­ви держав і урядів країн-членів ЄС.

· Комісія Європейського Союзу - виконавчий орган, який має право подавати на затвердження Ради міністрів проекти законів.

· Європейський парламент – орган, що контролює діяльність комісії і затверджує бюджет.

· Суд ЄС - вищий судовий орган, який забезпечує виконання дого­ворів і реалізацію основних принципів ЄС.

Крім цих органів, існують інші консультативні органи та допо­міжні заклади - різні комітети, комісії, підкомісії, фонди регіонального регулювання.

Первинним законодавством і правовою основою ЄС є міждержав­ні угоди про створення і розширення ЄС та інші угоди про діяльність Союзу. Вони мають однакове тлумачення у всіх країнах-членах Союзу і підпадають під його юрисдикцію.

Законодавчими для всіх країн-членів ЄС, але з різним ступенем обов’язковості, є також регламенти, директиви, рішення, рекомендації та думки.

Прийняття будь-яких нормативних актів, які протирічать праву ЄС, на території країн-членів не допускається.

Європейський Союз має власний, незалежний від країн-членів, бюджет. Розмір його визначається Радою і Європарламентом, який за­тверджує бюджет ЄС.

Дохідна частина бюджету ЄС формується за рахунок:

а) власних коштів, які складаються із ввізного мита, яке компен­сує різ­ницю в цінах на сільгосппродукти в країні, що імпортує, і на зовнішньому ринку; митних податків за загальним митним тарифом; частини податку на додану вартість; інших коштів.

б) внесків країн-членів (1,2-1,3% ВВП всіх країн).

Найбільша частина бюджету ЄС використовується на проведення спільної аграрної політики, основою якої є субсидування внутрішніх та експортних цін. Внаслідок митних бар’єрів на аграрний ринок ЄС прак­тично не надходять товари зі світового аграрного ринку, ціни на якому значно нижчі.

Європейський Союз відіграє все більшу роль у світогосподарських процесах. Розширення ЄС є важливою передумовою формування майбутнього Європи. Основні вимоги до країн, що хочуть стати членами ЄС були визначені на нараді в Копенгагені у 1993 році ("копенгагенські критерії"). Це:

- стабільність інститутів, які гарантують демократію, верховну владу закону, права людини і національних меншин;

- ефективна ринкова економіка, здатність конкурувати з єдиним ринком ЄС;

- здатність виконувати членські обовязки, серед яких підтримка цілей Європейського валютного союзу.

Існують і так звані Маастріхтські критерії, які висуває ЄС до своїх потенційних членів. Серед них потрібно виділити наступні:

- -низький рівень інфляції (не вище 3% на рік);

- помірно стабілізовані обмінні курси валют;

- мінімальний дефіцит державного бюджету (не більше 4% ВВП);

- прийнятна квота національного боргу.

Слід відзначити, що і теперішні члени ЄС не всі відповідають згаданим критеріям (зокрема Греція).

Всебічна інтеграція в організаційні структури світового господарства, зокрема ЄС, є стратегічною метою зовнішньоекономічної політики України. Розвиток економічної інтеграції України в ЄС відбувається відповідно до Угоди про партнерство та співробітництво між Європейським Союзом та Україною підписана 16 червня 1994 р. в Люк­сембурзі. 30 листопада 1995 р. Європарламент ратифікував цю Угоду. Україна першою з країн колишнього СРСР підписала з ЄС таку угоду. Основними завданнями Угоди є:

· розвиток міцних політичних стосунків на основі регулярного діалогу з політичних питань;

· сприяння торгівлі, інвестиціям та гармонійним економічним відносинам;

· закладання фундаменту для взаємовигідного економічного, соціального, фінансового, громадського, науково-технічного, культурного співробітництва;

· підтримка зусиль України, спрямованих на зміцнення демокра­тії та закінчення переходу до ринкової економіки.

Сьогодні вже визначені основні етапи руху України до Європи: вступ до СОТ; отримання статусу країни з ринковою економікою; створення зони вільної торгівлі з ЄС і отримання статусу його асоційованого члена.

Крім ЄС, в Європі значна роль належить ще одному економічному угрупованню - Європейській асоціації вільної торгівлі. Створена вона в 1960 р. в Стокгольмі з метою полегшення і розширення торгівлі між країнами-членами: Австрією, Францією, Ісландією, Норвегією, Швецією, Швейцарією, Великобританією, Данією, Португалією. Згідно з особли­вим протоколом право члена Асоціації поширюється і на Ліхтенштейн, який є в митній унії з Швейцарією.

Принципи діяльність ЄАВТ суттєво відрізняються від принципів діяльності ЄС:

· за кожною країною зберігається зовнішньоторговельна автоно­мія і власні мита в торгівлі з третіми країнами, не існує єдиного митного тарифу;

· відсутні наднаціональні органи. Рада, в яку входять представни­ки усіх країн-членів ЄАВТ, може ухвалювати рішення лише одноголосно;

· країни-члени її частково не відмовляються від свого суве­ренітету;

· ЄАВТ - це зона вільної торгівлі, причому режим вільного безмит­ного товарообігу між країнами-членами діє лише для промислових товарів і не поширюється на сільськогосподарську продукцію.

ЄАВТ не є таким стійким інтеграційним угруповання, як ЄС. Ще в 70-х роках вийшли з ЄАВТ і вступили в ЄС Великобританія, Данія, Португалія, а в 1995 р. - Австрія, Норвегія, Швеція і Фінляндія.

Відносини між двома інтеграційними угрупованнями, що існують в Європі, постійно розвиваються. До 1977 р. утворилась зона вільної торгівлі промисловими товарами країн ЄС і ЄАВТ, в межах якої ліквіду­вались мита і змен­шувались нетарифні обмеження взаємної торгівлі. В 1991 р. була підписана угода між ними про створення єдиного європейсь­кого простору. Згідно з цією угодою країни-члени ЄАВТ з 1993 р. вво­дять у своє законодавство правові акти ЄС стосовно вільного переміщення товарів, капіталів, послуг, а також конкурентної політики. Інтеграція рин­ків аграрної продукції не передбачається, оскільки сільське господарство країн ЄАВТ не змогло б конкурувати з країнами ЄС.

Першим європейським інтеграційним угрупованням, яке об’єдна­ло держави, що досі розвивалися, грунтуючись на різних економічних та політичних моделях, стало Чорноморське економічне співробітництво (ЧЕС). Засноване ЧЕС у 1992 р. на основі Стамбульської декларації і об’єднує 11 країн: Азербайджан, Албанію, Болгарію, Вірменію, Грецію, Грузію, Молдову, Російську Федерацію, Румунію, Туреччину, Україну. Основне завдання Чорноморської інтеграції полягає в створенні режиму вільного пересування товарів, послуг і капіталів з метою розширення виробничої кооперації і спіль­ного підприємництва.

1 березня 1993 р. набула чинності Центральноєвропейська угода про вільну торгівлю між Польщею, Чехією, Словаччиною та Угорщиною (Вишеградська четвірка). Здійснює політику поступового (до 2000 р. - повного) звільнення від кількісних обмежень і митних кордонів у торгівлі між членами четвірки.

Зміцненню стабільності у Європі за допомогою розширення спів­робітництва у різних галузях (політичній, економічній, культурній, науко-вій) сприяє регіональне об’єднання - Центральноєвропейська ініціатива (ЦЄІ). Воно об’єднує такі країни-члени: Австрію, Боснію-Герцеговину, Хорватію, Чеську Республіку, Македонію, Угорщину, Італію, Польщу, Словацьку Республіку, Словенію, Албанію, Білорусь, Болгарію, Румунію, Україну. У діяльності робочої групи бере участь німецька земля Баварія. ЦЄІ підтримує різні проекти, які можуть бути поділені на три категорії: інвестиційні проекти та відповідне техніко-економічне обґрунтування; організаційні проекти (навчання, дослідження, інформаційні системи то­що); культурні проекти (фестивалі, семінари, стипендії). Забезпечує Сек­ретаріат проектами ЦЄІ, надісланими керівником програми ЦЄІ, Євро­пейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР). ЄС підтримав ідею регіонального співробітництва як один із засобів сприяння країнам Цент­ральної та Східної Європи у їх зусиллях трансформувати свої політичні та економічні структури. ЦЄІ та ЄС мають бажання надалі розвивати конст­руктивний діалог.

Одним з найбільших економічних угруповань світу є Північно­американський ринок, який утворюють США, Канада та Мексика (понад 360 млн. споживачів у межах Північноамериканської угоди про вільну торгівлю) (НАФТА). На державному рівні американо-канадська Угода про вільну торгівлю була укладена в 1988 р., а в 1992 р. до неї приєдна­лась Мексика. Угода про вільну торгівлю передбачає: поступову ліквіда­цію тарифних і нетарифних обмежень у взаємній торгівлі; полегшення умов взаємних капіталовкладень; порядок врегулювання торгових конф­ліктів між її учасниками. Повноцінний Північно-американський спільний ринок, за планами організаторів НАФТА, може бути створений до 2010 р.

Активізуються інтеграційні процеси і в Південній Америці. У 1991 р. Аргентина, Бразилія, Уругвай та Парагвай (приєднався пізніше) уклали торговий пакт МЕРКОСУР, який набув чинності з 1 січня 1995 р. Метою його є створення нового потужного регіонального торговельно-економічного блоку, який об’єднує країни з населенням загальною чисель­ністю понад 200 млн. осіб і сумарним ВВП більш ніж 550 млрд. доларів. Результатом такого об’єднання є те, що 90% взаємної торгівлі країн-чле­нів звільняються від будь-яких тарифних бар’єрів, а щодо імпорту з третіх країн вводиться загальна тарифна структура та митні правила

МЕРКОСУР є одним з найдинамічніших економічних угруповань у сучасному світі. Так, у період з 1991 до 1995 р. обсяги експорту та імпорту між країнами - його учасницями зросли майже на третину, з іншими країнами світу відповідно на 8,24% і 22,71%, а сукупний взаєм­ний торговельний оборот виріс з 4 млрд. до 14,4 млрд. дол. США на рік. Різко збільшились обсяги інвестицій в економіки країн-учасниць угоди. Наприклад, за 1995 р. обсяг прямих іноземних інвестицій в економіку Бразилії становив 3,3 млрд. дол. США, а у 1996 р. цей показник зріс до
6 млрд. дол. США. МЕРКОСУР прагне до встановлення ділових стосунків з іншими інтеграцій­ними угрупованнями. Так, у 1995 р. МЕРКОСУР під­писав з Європейським Союзом Рамкову угоду про розширення співробіт­ництва, згідно з якою вже з 2005 р. передбачено створення зони вільної торгівлі між двома регіональними об’єднаннями. Необхідно відзначити позитив­ні перспективи подальшого розвитку торговельно-економічного співробітництва між Україною і країнами-членами МЕРКОСУР. Вже укладено низку угод з Аргентиною і Бразилією, а продукція підприємств України вже відома на їх ринку. Це сприяє виходу України на ринки інших країн Південної Америки та Азіатсько-Тихоокеанського регіону, з якими тісно пов’язані південноамерикансь­кі країни.

Менш за все розвинені інтеграційні процеси серед країн Африки. У 1989 р. Алжир, Лівія, Мавританія, Марокко та Туніс утворили Союз Арабського Магрібу, договір, який передбачав організацію економічного співробітництва на рівні регіональноі інтеграції. Але широкого співробіт­ництва не вдалося досягти через замкненість національних кордонів.

Економічна відсталість та відсутність міждержавних зв’язків не дають змоги швидко створити на африканському континенті інтеграційні угруповання. В планах Організації африканської єдності є ідея створення до 2005 р. Африканського економічного співтовариства.

Перспективи розвитку економічної інтеграції у Східній Азії по­в’язують передовсім зі створенням Азіатсько-Тихоокеанського економіч­ного співробітництва (АТЕС). Співтовариство об’єднує Японію, США, Канаду, Австралію, Нову Зеландію, більшість країн Східної і Південно-Східної Азії, зокрема країн-членів АСЕАН - Асоціації країн Південно-Східної Азії, Китай та Океанію. Таке співтовариство лише формується, тому ідуть пошуки шляхів співробітництва, а саме регіональне угрупован­ня складається ніби із різних блоків. Так, АСЕАН, яка об’єднує Індоне­зію, Малайзію, Філіппіни, Сінгапур, Таїланд, Бруней, утворена ще в
1967 р., але лише в 1992 р. її учасники поставили за мету протягом 15 ро­ків створити зону вільної торгівлі. Водночас кожна з країн АСЕАН тісно пов’язана з економікою США, Японії, Гонконгу, Південної Кореї, Тайва­ню. Інтеграційні процеси в цьому регіоні найактивніші на мікрорівні на основі діяльності транснаціональних корпорацій.

Для використання нерівномірно розподілених природних та еко­номічних ресурсів, отримання вигод від спеціалізації окремих країн утво­рюються економічні угруповання у формі торгових блоків (наприклад, Арабський спільний ринок), організацій для створення спільних проектів (наприклад, Комітет по Меконгу), валютних союзів (наприклад, Азіатсь­кий кліринговий союз), інвестиційних інститутів (наприклад, Азіатський банк розвитку), товарних асоціацій (наприклад, Міжурядовий союз країн-експортерів міді та країн-експортерів бананів тощо).

 


Читайте також:

  1. Агропромислова інтеграція. Агропромисловий комплекс (АПК).
  2. Антропогенний вплив на природне середовище та сучасні екологічні проблеми
  3. Багатозначність слів у сучасній українській мові
  4. Болонський процесс як засіб інтеграції у вищу освіту європейських країн.
  5. Визначення конституційного права зарубіжних країн.
  6. Визначення поняття «Економіка підприємства» у сучасній економічній літературі
  7. Глобалізаційні процеси в сучасній світовій культурі та теорія модернізації
  8. Головними видами контролю успішності учнів у сучасній школі є: випереджувальний, поточний, періодичний, підсумковий.
  9. Головні інтеграційні об”єднання світу
  10. Демократичні основи політичного життя суспільства. Сучасні концепції демократії.
  11. Діяльність груп інтересів в сучасній Україні.
  12. Діяльність та розповсюдження НРР в сучасній Україні. 1 страница




Переглядів: 890

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Етапи інтеграційного процесу та їх основні риси | Економічні наслідки інтеграції країн.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.