МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Сутність та функції ціниЛЕКЦІЯ 5. ЦІНОВА ПОЛІТИКА ПІДПРИЄМСТВА
5.1. Сутність та функції ціни. 5.2. Види цін. 5.3. Методи ціноутворення. 5.4. Сутність та особливості цінової політики підприємства. Ціни й ціноутворення є ключовими елементами ринкової економіки. Ціна є складною економічною категорією. У ній перетинаються практично всі основні проблеми розвитку економіки, суспільства в цілому. У першу чергу це відноситься до виробництва й реалізації товарів, формування їхньої вартості, до створення, розподілу й використання валового внутрішнього продукту та національного доходу. Існує дві основні концепції ціни. На думку прихильників однієї (трудової), ціна товару виражає його вартість, під якою розуміються суспільно необхідні витрати праці на виготовлення товару. Прихильники іншої концепції (маржиналістської) вважають, що ціна товару являє собою суму грошей, що покупець готовий заплатити за товар певної корисності (цінності). Теорія ціноутворення створювалася з розвитком цих 2-х підходів: "витратного" і "ціннісного". Ціна – грошове вираження вартості товару на ринку. Вона є засобом ринкової взаємодії виробників і покупців і основою саморегуляції ринку. Основні функції ціни: 1. Облікова – облік і виміри витрат суспільної праці на виробництво товару. Тобто, будучи грошовим вираженням вартості, ціни показують, у що обходиться суспільству задоволення потреби в конкретній продукції. Ціна вимірює, скільки витрачено праці, сировини, матеріалів, що комплектують вироби, і т.ін. на виготовлення товару, характеризує, з якою ефективністю використовується праця. В остаточному підсумку, ціна показує не тільки величину сукупних витрат виробництва й обігу товарів, але й розмір прибутку. У цій функції ціна виступає одним з головних показників ефективності виробництва, служить орієнтиром для прийняття господарських рішень, найважливішим інструментом внутрішньофірмового планування. 2. Стимулююча – виражається в заохочувальному або стримуючому впливі ціни на виробництво й споживання різних видів товарів. Тобто ціни можуть сприяти або перешкоджати збільшенню або скороченню випуску й споживання тих або інших товарів. За допомогою ціни можна стимулювати або дестимулювати: - науково-технічний прогрес (це виражається в розробці й впровадженні передової техніки, більш сучасних технологій, в організації виробництва, підвищенні якості товару, освоєнні нових виробів); - економію витрат ресурсів; - зміну якості продукції; - зміну структури виробництва й споживання. 3. Рівноважна – виражається в тому, що через ціни здійснюється зв'язок між виробництвом і споживанням, збалансування попиту та пропозиції. З появою диспропорцій у розвитку економіки, невідповідності між пропозицією та попитом рівновага між ними досягається або збільшенням (скороченням) виробництва товарів, або шляхом росту (зниження) ціни, або й тим і іншим методами одночасно. 4. Розподільна – пов'язана з можливістю відхилення ціни від вартості під впливом безлічі ринкових і неринкових факторів (рівень конкуренції, державне регулювання). За допомогою цін здійснюється розподіл і перерозподіл національного доходу між галузями економіки, регіонами країни, різними соціальними групами населення. 5. Критерій раціонального розміщення виробництва – проявляється в тому, що за допомогою механізму цін для одержання більш високого прибутку здійснюється перелив капіталів з одного сектора економіки в інший і усередині окремих секторів туди, де норма прибутку більш висока. Такий перелив капіталів здійснюється фірмами самостійно під впливом законів конкуренції й попиту. Тільки підприємство вирішує, у яку сферу економіки йому вкладати свій капітал. Цьому передують глибокі маркетингові дослідження, тобто вивчення всіх ринкових факторів, у т.ч. і цін. Всі названі функції ціни взаємозалежні й взаємодіють один з одним, а в ряді випадків і вступають у протиріччя. Так, стимулююча функція ціни підсилює функцію збалансування попиту та пропозиції, сприяючи збільшенню виробництва товарів, що користуються попитом. Однак ціна може грати й дестимулюючу роль (при її зниженні), що приводить до скорочення пропозиції товарів. Це, у свою чергу, веде до необхідності узгодження попиту та пропозиції в тому випадку, коли пропозиція перевищує попит. Розподільна функція ціни тісно взаємодіє з функцією ціни як критерію раціонального розміщення виробництва, сприяючи переливу капіталів у ті галузі, сектори економіки, де пред'являється підвищений попит на певні товари й де складається відносно висока норма прибутку. Облікова функція ціни нерідко вступає в протиріччя практично з усіма іншими функціями, особливо зі стимулюючою й розподільною функціями, а також з функцією збалансування попиту та пропозиції, тому що в ринкових умовах під впливом безлічі факторів ціна досить часто істотно відхиляється від витрат виробництва й реалізації. У господарському житті взаємозв'язки й взаємозалежності між різними функціями ціни бувають значно більш складними й різноманітними, що повинне стати об'єктом дослідження маркетингових служб підприємства. Читайте також:
|
||||||||
|