МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Спонукаючі мотиви і стимул до праціЗміст і характер праці. Зміст, поняття, сутність економічної категорії «праця». Роль праці в розвитку людини і суспільства План Тема 3. Праця як сфера життєдіяльності та провідний чинник виробництва 1. Зміст, поняття, сутність економічної категорії «праця». Роль праці в розвитку людини і суспільства. 2. Зміст і характер праці. 3. Спонукаючі мотиви і стимул до праці.
Праця – це доцільна діяльність людей, спрямована на створення матеріальних і культурних цінностей.Праця – основа і неодмінна умова життєдіяльності людей. Впливаючи на навколишнє середовище, змінюючи і пристосовуючи його до своїх потреб, люди не тільки забезпечують своє існування, але й створюють умови для розвитку та прогресу суспільства. Праця і робота – поняття не рівноцінні, не тотожні. Праця – явище суспільне, вона притаманна тільки людині. Як неможливе життя людини поза суспільством, так не може бути праці без людини і поза суспільством. Робота – поняття фізичне, вона може виконуватися і людиною, і твариною, і машиною. За визначенням А. Маршалла, праця – це «усяке розумове і фізичне зусилля, що здійснюється частково чи цілком з метою досягнення якого-небудь результату, не враховуючи задоволення, одержуваного безпосередньо від самої проробленої роботи». Обов’язкові елементи праці – робоча сила і засоби виробництва. Робоча сила – це сукупність фізичних і духовних здібностей людини, що використовуються нею в процесі праці. Робоча сила – основна продуктивна сила суспільства. Засоби виробництва складаються з предметів праці і засобів праці. Предмети праці – це продукти природи, що у процесі праці піддаються тим чи іншим змінам і перетворюються в споживчу вартість. Якщо предмети праці утворюють матеріальну основу продукту, то вони називаються основними матеріалами, а якщо сприяють самому процесу праці чи додають до основного матеріалу нові властивості, то – допоміжними матеріалами. До предметів праці в широкому змісті відноситься все те, що вишукується, добувається, обробляється, формується, тобто матеріальні ресурси, наукові знання і т. д. Засоби праці – це знаряддя виробництва, при допомозі яких людина впливає на предмети праці і видозмінює їх. До засобів праці відносяться знаряддя праці і робоче місце. На ефективність праці впливає сукупність властивостей і параметрів засобів праці, належним чином пристосованих до людини чи колективу як суб’єкта праці. У випадку невідповідності праці порушується безпечний режим роботи, підвищується стомлюваність працівника і т. д. Параметри знарядь праці залежать від досягнень науково-технічного прогресу, фінансових можливостей підприємства з придбання новинок, а також його інвестиційної активності. Процес праці – явище складне і багатоаспектне. Основними формами його прояву виступають витрати людської енергії, взаємодія працівника з засобами виробництва (предметами і. засобами праці) і виробнича взаємодія працівників один з одним як по горизонталі (відносини співучасті в єдиному трудовому процесі), так і по вертикалі (відносини між керівником і підлеглим). Роль праці в розвитку людини і суспільства виявляється в тім, що в процесі праці не тільки створюються матеріальні і духовні цінності, Призначені для задоволення потреб людей, а й розвиваються самі працівники, що здобувають навички, розкривають свої здібності, поповнюють і збагачують знання. Творчий характер праці знаходить своє вираження в появі нових ідей, прогресивних технологій, у більш досконалих і високопродуктивних знаряддях праці, нових видах продукції, матеріалах, енергії, які, у свою чергу, ведуть до розвитку потреб. Таким чином, у процесі трудової діяльності не тільки виробляються товари, послуги, створюються культурні цінності і т. д., але з’являються нові потреби з вимогами їх подальшого задоволення. Соціологічний аспект дослідження полягає в розгляді праці як системи суспільних відносин, у визначенні її впливу на суспільство. Праця відіграє винятково важливу роль у здійсненні і розвитку людського суспільства і кожного його члена. Завдяки праці багатьох тисяч поколінь людей накопичений величезний потенціал продуктивних сил, колосальне суспільне багатство, сформувалася сучасна цивілізація. Подальший прогрес людського суспільства неможливий без розвитку виробництва і праці. За всіх часів праця була і залишається найважливішим виробничим фактором, видом діяльності людини. Діяльність – це внутрішня (психічна) і зовнішня (фізична) активність людини, регульована усвідомленою ціллю. Трудова діяльність є провідною, головною діяльністю людини. Так як впродовж життя в кожен момент людина може знаходитись в одному з двох станів – діяльності чи бездіяльності, то діяльність виступає як активний процес, а бездіяльність – як пасивний. Переважна частина діяльності людей здійснюється усвідомлено, на основі внутрішньо аргументованих спонукань. Звідси усвідомлену частину діяльності підрозділяють на трудову і нетрудову. Основними критеріями, що відрізняють трудову від нетрудової діяльності, виступають: § зв’язок із творенням благ,тобто створення і нарощування матеріальних, духовних, побутових благ. Діяльність, не пов’язана з творенням, не є працею. Наприклад, прогулянки, подорожі, ігри як форма відпочинку, приймання їжі, лікувальних процедур. Така діяльність пов’язана зі споживанням благ для відновлення працездатності, розвитку, відтворення життєдіяльності; § цілеспрямованість діяльності.Безцільна діяльність відношення до праці не має, тому що це марна трата людської енергії, що не дає позитивних результатів; § легітимність діяльності.До праці відноситься тільки незаборонена діяльність, а заборонена, злочинна діяльність працею бути не може, тому що спрямована на незаконне присвоєння результатів чужої праці і переслідується законом; § затребуваність діяльності.Якщо людина затратила час і зусилля на виготовлення виробу, що виявився нікому не потрібним, то таку діяльність не можна вважати працею. Таким чином, праця з економічної точки зору – це процес свідомої, доцільної діяльності людей, за допомогою якої вони видозмінюють речовину і сили природи, пристосовуючи їх для задоволення своїх потреб. Цілями трудової діяльності може бути виробництво споживчих товарів і послуг чи засобів, необхідних для їхнього виробництва. Цілями можуть бути виробництво енергії, засобів інформації, ідеологічних продуктів, а також дії управлінських і організаційних технологій. При цьому неважливо, чи потрібний вироблений продукт людині для задоволення її власних потреб. Цілі трудової діяльності задаються людині суспільством, тому за своєю природою вона є суспільною: потреби суспільства її формують, визначають, спрямовують і регулюють. У процесі праці на людину впливає велике число зовнішніх виробничих і позавиробничих факторів, що діють на її працездатність і здоров’я. Сукупність цих факторів називають умовами праці. Під умовами праці розуміється сукупність елементів виробничого середовища, що впливають на функціональний стан людини, її працездатність, здоров’я, усі сторони її розвитку, і насамперед на ставлення до праці та її ефективність. Умови праці формуються в процесі виробництва і визначаються типом і рівнем техніки, технології й організації виробництва. Розрізняють соціальио-економічні і виробничі умови праці. Соціально-економічні умови праці включають усе те, що впливає на рівень підготовки працівника до участі в праці, на відновлення робочої сили (рівень утворення і можливість його одержання, можливість повноцінного відпочинку, умови побуту і т. д.). Виробничі умови праці – це всі елементи виробничого середовища, що впливають на працівника в процесі праці, на його здоров’я і працездатність, на ставлення до роботи. Суб’єктом праці може бути окремий працівник чи колектив. Оскільки засоби праці і предмети праці створює людина, вона є основним компонентом праці як системи. Соціальна і психофізіологічна характеристика праці. Трудовому колективу в цілому й окремим його членам властиві соціальні й індивідуально-психологічні особливості. До соціальних особливостей відносяться потреби, мотиви, ціннісні орієнтації, цілі і очікування, міжособистістні відносини, у тому числі формальні і неформальні, соціально-психологічний клімат у колективі, рівень професійної підготовленості і т. д. Індивідуально-психологічні особливості окремих працівників, особисті мотиви, рівень індивідуальної кваліфікації, конкретні професійні знання й уміння, навички, психологічні і фізіологічні особистісні якості обов’язково повинні співвідноситися з колективними особливостями. Суб’єкт діяльності, чи працівник, – це система, що має складні внутрішні (психічні) функції і властивості. До таких внутрішніх властивостей відносяться: емоційна настроєність на роботу, загальна усвідомле-ність захищеності в суспільстві, впевненість у завтрашньому дні, задоволеність ситуацією вдома, в родині, особливості темпераменту, а також побудова образу майбутнього результату діяльності, варіантів досягнення цього результату. Предмети і засоби праці не функціонують як такі, якщо не включені в процес живої праці, яка завжди визначає не лише ставлення людей до природи, а й відносини між учасниками процесу. Трудова діяльність також не може здійснюватися без засобів виробництва, що створюють речовинні умови живої праці. Тому процес праці уявляється не як механічне поєднання трьох його основних компонентів, а як органічна єдність, вирішальними факторами якої є сама людина і її трудова діяльність. Праці властива визначена суспільна організація. Усе, що потрібно для життя, людина одержує від суспільства в обмін на свою працю. Завдяки поділу праці жодна людина не тільки не робить усього того, що їй потрібно, але майже ніколи не бере участі у виробництві хоча б одного продукту від початку до кінця. Тому виробництво будь-якого продукту в суспільстві одночасно створює певні відносини людей у процесі праці, розподілу, обміну і споживання її продуктів. Таким чином, праця - це найважливіша умова життєдіяльності як окремого індивіда, так і суспільства в цілому, будь-якої організації, підприємства. Перехід до ринкових відносин у нашій країні багато чого змінив у громадській організації праці. Як свідчить досвід, головне в таких змінах – це зміни в пріоритетності інтересів і стимулів до праці. Ринкові відносини припускають ієрархію пріоритетності таких інтересів: особисті інтереси – найголовніші. Якщо вони реалізовані, то відповідно будуть реалізовані і колективні інтереси. Визнання особистих інтересів найважливішими в сучасних умовах – це визнання важливості і значимості проблем мотивації трудової діяльності, стимулювання праці, а також необхідності підвищення статусу працівника в системі соціально-трудових відносин. Отже, праця – явище соціальне. У процесі праці формується певна система соціально-трудових відносин, що є стрижнем суспільних відносин на будь-якому рівні (національна економіка, регіон, підприємство, індивіди). Це соціальна характеристика праці. Але в основі праці лежать і психічні, і фізіологічні процеси. Тому важливу роль у вирішенні задач підвищення її ефективності відіграє вивчення діяльності і функцій людини. Звідси випливає ще одне визначення категорії «праця». Праця – це процес витрати нервової (психічної) і мускульної (фізичної) енергії людини, у результаті чого створюються необхідні для життя і розвитку суспільства споживчі вартості. Ця характеристика праці тісно пов’язана з її продуктивністю. Зменшення витрат енергії на виконання одиниці об’єму робіт ідентичне зростанню продуктивності, і навпаки, причому витрата енергії залежить від різних виробничих і особистісних факторів. В уявленні про працю також виділяють різні аспекти: § економічні (зайнятість населення, ринок праці, продуктивність праці, організація і нормування праці, оплата і матеріальне стимулювання, планування, аналіз і облік праці); § техніко-технологічні (технічне і технологічне оснащування, електро-і енергооснащуваність, техніка безпеки й ін.); § соціальні (змістовність, привабливість, престижність і мотивація, соціальне партнерство й ін.); § психофізіологічні (тяжкість, напруженість, санітарно-гігієнічні умови праці й ін.); § правові (законодавче регулювання трудових відносин, відносин на ринку праці й ін.). Подібний поділ досить умовний, тому що проблеми праці поєднують у собі одночасно різні аспекти, виникають в єдності чи знаходяться в тісній взаємозалежності. Значення праці в розвитку людини. Історія людства свідчить про дуже істотне, можна сказати, вирішальне значення праці. Теоретичні й емпіричні дослідження ролі праці свідчать: праця – перша, основна умова всього людського життя, причому у такій мірі, що можна сказати: «Працю створила сама людина». У цивілізованому суспільстві діяльність людини спрямована на створення машин, механізмів, матеріалів із заздалегідь заданими властивостями, відсутніми безпосередньо в природі, засобів передачі і збереження інформації, творів мистецтва і літератури, здійснення наукових відкриттів. З розвитком продуктивних сил змінюється і саме людське суспільство, спосіб життя людей. Сучасне виробництво, освоюючи різноманітні ресурси і перетворюючи їх на споживчі блага, дедалі більше впливає на навколишнє середовище. У виробничі процеси втягують не лише традиційні природні ресурси (ґрунт, вода, ліси, корисні копалини), а й атмосферу, Світовий океан, Космос. Під впливом науково-технічного прогресу (НТП) відбуваються такі процеси, як систематична зміна змісту переважно фізичної праці в результаті комплексної механізації, автоматизації, кібернетизації виробництва і корінного поліпшення'його організації. Підвищується загальноосвітній і культурно-технічний рівень, кваліфікація працівників, на тлі безупинного зростання продуктивності як суспільної, так і індивідуальної праці підвищується рівень і якість життя населення. Могутнім фактором зростання продуктивних сил суспільства є органічне поєднання науки з виробництвом, тому що науково-технічна революція означає не просто застосування нових видів енергії, матеріалів, електронно-обчислювальних машин і навіть комплексної автоматизації виробництва, а глибоку перебудову всього технічного базису виробництва, форм його організації і управління. Поява електронно-обчислювальної техніки і зростання швидкодії ЕОМ виявилися одним з найбільш вражаючих напрямків НТР. Виробництво і застосування ЕОМ у розвинутих країнах зростає швидкими темпами, але при цьому враховується і роль «людського фактора» в управлінні виробництвом благ і послуг, роль менеджерів усіх рангів. Одним з істотних моментів розвитку виробництва є перехід від екстенсивних методів до інтенсивних: Під екстенсивним зростанням виробництва розуміється його розширення переважно за допомогою нових капіталовкладень і залучення нових сил у виробничий процес. Інтенсифікація виробництва означає кількісне зростання і якісне поліпшення продукції передусім за рахунок істотного підвищення ступеня використання всіх засобів виробництва – як знарядь праці і матеріалів, так і наявного потенціалу робочої сили, подальшого значного підвищення продуктивності праці на основі застосування більш досконалої техніки і технології виробництва, швидкого освоєння досягнень науково-технічного прогресу. Досвід розвитку виробництва в країнах з ринковою економікою показує, що поряд з концентрацією виробництва по горизонталі – шляхом об’єднання підприємств, що роблять однотипну продукцію, відбувається концентрація виробництва по вертикалі – у вигляді комбінатів, тобто об’єднання підприємств, що здійснюють послідовні ступені переробки сировини або пов’язані різними формами суспільного поділу праці і спеціалізації виробництва. Прикладами вертикальної концентрації виробництва є металургійні, нафтохімічні, лісохімічні й інші комбінати. Прогресивною формою концентрації є комбінування виробництва. В умовах НТР істотну роль відіграють науково-виробничі об’єднання, що комплексно здійснюють процес «дослідження – виробництво». Як правило, найбільш великі з них включають, крім виробничих ланок, проектно-конструкторські, технологічні, науково-дослідні організації, лабораторії, досвідчені виробництва, що забезпечують необхідну науково-конструкторську і технологічну підготовку. Це наближає науку до виробництва, створює умови для найшвидшого використання досягнень науки і техніки в господарських одиницях, визначає необхідність кваліфікаційного зростання працівників. Праця, виступаючи як процес взаємодії людини і природи, водночас обумовлює певні відносини між її учасниками. У структурі громадської праці виділяють такі категорії: зміст праці і соціально-економічний характер праці. Зміст праці розкриває взаємодію людини з природою, представляє сукупність якісно визначених трудових функцій, спрямованих на виробництво споживчих цінностей, характеризує конкретні види трудової діяльності в процесі виробництва. Соціально-економічний характер праці виражає форму її громадської організації і являє собою сукупність відносин між учасниками трудового процесу, відмітні риси, властиві тому чи іншому способу виробництва. Один з найважливіших методологічних аспектів дослідження праці – пізнання її функцій. За всього різноманіття останніх не можна не відзначити їх діалектичної єдності. Праці властиві такі функції: § спосіб задоволення потреб (перша і найважливіша функція праці, з якої починається суспільне буття людини); § творець суспільного багатства(діяльність, за допомогою якої людина, задовольняючи свої потреби, опосередковує, регулює, контролює обмін речовин між собою і природою); § творець суспільства і фактор суспільного прогресу(задовольняючи потреби і створюючи багатство, праця знаходиться в основі всього суспільного розвитку – формує соціальні шари суспільства й основи їхньої взаємодії); § скульптор людини(створюючи всі цінності людського буття, виступаючи як суб’єкт суспільного розвитку, прилучаючи до праці суспільство в цілому, людина розвиває і саму себе: здобуває знання і професійні навички, формує навички спілкування і взаємодії); § сила, що відкриває людству шлях до свободи(та, що дає людям можливість заздалегідь враховувати дедалі більш віддалені природні і суспільні наслідки своїх дій). Слід зазначити, що остання функція як би резюмує всі попередні, тому що саме в праці і за допомогою праці суспільство пізнає як закони свого розвитку, так і закони природи. Стосовно інших функцій, то вони підготовляють реалізацію свободотворчої функції праці. В міру розвитку науково-технічного і соціального прогресу відносини між функцією праці як творцем суспільного багатства і людинотворчою функцією стають дедалі більш гармонічними. Це пояснюється тим, що кількість і якість продуктів праці, технічна досконалість, економічна ефективність суспільного виробництва великою мірою залежать від застосування у виробництві - досягнень науки, втілених у живій праці. Категорія «зміст праці» виражає професійну приналежність праці, склад виконуваних робіт, їхню складність, послідовність виконання. Зміст праці – це функціональні особливості конкретного виду трудової діяльності, обумовлені предметом праці, засобами праці і формою організації виробничого процесу. Ці особливості охоплюють міру відповідальності і складності праці, рівень технічних можливостей, співвідношення виконавських функцій, рівень технічної оснащеності, ступінь різноманітності трудових функцій і т. д. Зміст праці висуває визначені вимоги до освіти, кваліфікації, здібностей індивіда. Це ключовий фактор, що характеризує можливості розвитку і самореалізації особистості в процесі праці. Він впливає на ставлення до праці і задоволеність нею, на ступінь інтересу до праці, на плинність кадрів і рівень продуктивності праці. Зміст праці виражає розподіл функцій на робочому місці і визначається сукупністю виконуваних операцій, показує рівень розвитку продуктивних сил. Кожна ступінь розвитку продуктивних сил висуває свої вимоги до праці, створює передумови для формування визначеного типу працівника, змінює співвідношення зайнятих працею різного змісту. Перетворення, що відбуваються нині в економіці, засобах і предметах праці, вимагають підвищення професійної підготовки працівників. Це пов’язано з ускладненням змісту праці, що відбиває взаємодію людини і знарядь праці в процесі трудової діяльності і являє собою склад трудових функцій – сукупність виконуваних працівником дій, їх співвідношення і взаємозв’язок. При аналізі змісту праці враховується, що в процесі праці здійснюються такі функції: § логічна, пов’язана з визначенням цілі і підготовкою системи необхідних трудових операцій; § виконавська – приведення засобів праці в дію різними способами залежно від стану продуктивних сил і безпосереднього впливу на предмети праці; § реєстрація і контроль – спостереження за технологічним процесом, ходом виконання наміченої програми; § регулювання – коригування, уточнення заданої програми. Кожна з перелічених функцій може бути присутньою тією чи іншою мірою в праці окремого працівника, але неодмінно властива сукупній праці. Залежно від переваги тих чи інших функцій у трудовій діяльності людини визначається складність праці, складається конкретне співвідношення функцій розумової і фізичної праці. Різноманіття змісту праці обумовлює розподіл функцій між людьми, що обробляють предмети праці. Такими функціями є: § методологічна – полягає в застосуванні і розвитку методів пізнання, в основі яких лежать об’єктивні закони природи і суспільства; § ідеологічна – спрямована на створення системи політичних, правових, моральних, естетичних, філософських поглядів і ідей, поширюваних через засоби масової інформації і публічні виступи; § виховна – спрямована на підготовку людей до виконання задач соціального й економічного характеру шляхом цілеспрямованого впливу на них, що забезпечує формування їхньої особистості в потрібному напрямку; § спрямовуюча, що полягає в організації планів і програм прискорення соціально-економічного розвитку країни за рахунок залучення до їхнього виконання всіх членів суспільства; § планова – складається у випереджальному передбаченні розвитку об’єктивних явищ на основі науковості пізнання, обговорення і перевірки динаміки розвитку подій; § інформаційна – полягає в пропаганді поглядів людей, планів, методів їх реалізації, основних положень через засоби масової інформації, систему освіти, культуру; § управлінська – полягає в реалізації планів і директив вищих органів; § виконавська – передбачає точне виконання посадових інструкцій, юридичних прав, технології роботи, статутних вимог. Головні фактори,що змінюють зміст праці, – розвиток засобів виробництва, науково-технічний прогрес, перетворення техніки і технології виробництва. Під дією цих факторів праця поступово звільняється від обмежень, що стримують людські можливості. Людина зі своїми здібностями і навичками до праці, як і раніше, залишається головним елементом виробництва, але зміст праці міняється. Він реалізується у використанні наукових знань, здійсненні контролю і регулювання відповідно до вимог досягнень науки і техніки. За змістом розрізняють: працю у сфері матеріального виробництва, у сфері послуг, у сфері науки, культури і мистецтва, в інших сферах; працю в окремих галузях матеріального і нематеріального виробництв (наприклад, праця в машинобудуванні, у легкій і харчовій промисловості, у будівництві, у сільському господарстві, на транспорті і т. д.); працю за видами діяльності – праця підприємця, керівника, адміністратора, ученого, інженера, робітника, фермера тощо.; нарешті, працю за професією і спеціальністю. Зміст праці, наприклад, інженера-технолога, слюсаря-збирача, тракториста-комбайнера, художника, музиканта, продавця, науковця, бухгалтера і т. д. може бути чітко окреслена шляхом опису відмітних рис кожного виду діяльності. Характер праці Економічна наука, розглядаючи процес суспільного розвитку, виділяє в ньому періоди не тільки за рівнем розвитку продуктивних сил (характер знарядь праці), а й за формою їхнього застосування (характер відно-син людей у процесі створення матеріальних благ і послуг). Суспільний поділ праці призводить до виокремлення різних видів трудової діяльності в самостійні сфери. І передусім у фізичну і розумову працю. З розвитком мануфактури поділ праці на розумову і фізичну відбувається уже безпосередньо на виробництві. Велике машинне виробництво, поглиблюючи суспільний поділ праці, відокремивши виробника від засобів виробництва, перетворило його у виконавця, позбавленого можливості виявляти свою громадську свободу. Складна кооперація праці припускає її поділ, коли в єдиному виробничому процесі поєднуються різні, але взаємозалежні конкретні види праці. У сучасній праці між окремими працівниками складаються визначені виробничі відносини, насамперед відносини кооперації і поділу праці. Під характером праці розуміється його соціально-економічна сторона, що виражає тип суспільної організації праці і ставлення до неї працівників. Характер праці визначається системою виробничих відносин і залежить від ступеня розвитку матеріально-технічної бази даного способу виробництва. При цьому тип суспільної організації праці виявляється в способі по'єднання працівників із засобами виробництва, у специфічних формах поділу праці і її соціальній структурі, у взаємозв’язку окремих видів праці. Характер праці виражає ступінь розвинутості виробничих відносин і розкриває процес взаємодії людини і суспільства. До показників характеру праці відносять: § форму власності; § ставлення працівників до праці; § відносини розподілу зроблених продуктів і послуг; § ступінь соціальних розходжень у процесі праці. У ринковій економіці розрізняють дві форми власності: державну і недержавну. Державна власність як система відносин забезпечує життєздатність всієї економічної системи. До недержавної відноситься приватна власність із усіма модифікаціями, тобто акціонерна, кооперативна, корпоративна тощо. Ставлення до праці виражає зв’язок між працівником і працею з приводу виробництва і розподілу матеріальних і духовних благ. Воно являє собою об’єктивну категорію, що виражає типові відносини між людьми щодо їхньої спільної участі у виробництві і виявляється через взаємозв’язок основних соціальних функцій праці: як засобу до життя, способу самовираження і розвитку особистості, критерію становища людини в суспільстві. Разом з тим це складне соціальне явище, що визначається різними факторами, у тому числі оплатою праці, умовами праці, її організацією, змістом, відносинами в трудовому колективі, стилем керівництва, а також системою сімейного і шкільного виховання і т. д. Відносини розподілу – це відносини між людьми з приводу визначення частки кожного члена суспільства в створеному продукті. Ці відносини відіграють величезну роль у суспільному господарстві тому що люди, що вступають у виробничий процес, що вкладають у нього свою працю чи капітал, хочуть одержати визначені доходи. Тому розподільні відносини лежать в основі створення системи стимулів для участі у виробничому процесі. Крім того, розподіл визначає можливість досягнення соціально-економічних цілей розвитку суспільства, дозволяє впливати на рівень задоволення потреб. Відносини розподілу, як і вся система виробничих відносин, залежать від відносин власності. Розподіл доходів будується таким чином, що кожен власник факторів виробництва одержує свій доход залежно від попиту та пропозиції на той чи інший фактор виробництва і від граничної продуктивності кожного фактора. Власники робочої сили, що беруть участь у виробничому процесі, одержують доход залежно від того, яку роботу вони виконують і як вони це роблять, тобто основним критерієм розподілу виступає праця. Доход власників засобів виробництва і грошового капіталу визначається розміром власності й умовами її реалізації. Тому в основі розподілу в ринковій економіці лежить розподіл за працею і капіталом. У процесі трудової діяльності відбувається виробними взаємодія працівників один з одним. Така взаємодія здійснюється між працівниками суміжних робочих місць, основними і допоміжними працівниками, керівниками і підлеглими. Взаємодія працівників у процесі праці має і соціальну сторону, тобто взаємодія між різними соціальними групами, що розрізняються за статтю, віком, стажем роботи, освітою, сімейним станом і т. д. Соціальна структура працівників впливає на характер виробничої взаємодії між ними. Розрізняють такі різновиди праці: вільна і підневільна; особиста і суспільна; індивідуальна і колективна; змістовна і беззмістовна; розумова і фізична; творча і рутинна; престижна і не престижна; різного ступеня тяжкості і шкідливості; напружена і не напружена та ін. Характер праці визначають розміри і своєрідність затрат робочої сили, фактори зовнішнього середовища, особливості технологічного процесу. Витрата людиною нервової і мускульної енергії у великих кількостях знаходить прояв у розвитку негативних станів: перевтомі, емоційному стресі, підвищеній психічній напруженості, тривожності, відсутності мотивацій. Зміст і характер праці тісно пов’язані між собою, тому що виражають різні сторони однієї і тієї самої трудової діяльності. Крім того, вони впливають на активність людини у позаробочий час, розвиток її творчих здібностей, структуру споживання, ритм життя, спосіб проведення вільного часу.
Задоволеність працею – це стан збалансованості вимог (запитів), пропонованих працівником до змісту, характеру й умов праці, і суб'єктивної оцінки можливостей реалізації цих запитів. Це оцінне відношення людини чи групи людей до власної трудової діяльності, різних її аспектів, найважливіший показник адаптації працівника на даному підприємстві, у даній трудовій організації. Розрізняють так звану загальну і часткову задоволеність працею: перша характеризує задоволеність у цілому, а друга – різними її аспектами й елементами, виробничою ситуацією. Існує цілий ряд досить конкретних факторів задоволеності працею, що відбивають її роль, функції, результати в соціально-економічному житті, в організації і управлінні. 1. У результаті вивчення ставлення людей до благополуччя в побуті, до соціально-економічної системи, соціального клімату встановлено, що робота і кар’єра мають для них найбільше значення поряд з особистим життям, здоров'ям, повноцінним дозвіллям. Отже, задоволеність працею є насамперед соціальна задоволеність, найважливіший показник якості життя індивідів, груп, нації. 2. Задоволеність працею має функціонально-виробничу значимість. Вона впливає на кількісні і якісні результати праці, терміновість і точність виконання завдань, обов’язковість у ставленні до інших людей. Ставлення до праці може ґрунтуватися на самооцінці працівником своїх ділових якостей і показників. ІІри цьому самозадоволеність і самонезадоволеність можуть позитивно і негативно впливати на роботу залежно від конкретного випадку. 3. Турбота роботодавця про задоволеність людей своєю працею визначає деякі істотні типи управлінського поводження, трудових відносин узагалі. Роботодавець часто скептично ставиться до виробничо-економічного ефекту будь-яких заходів щодо гуманізації праці і вважає їх фінансування нераціональним. Засоби на ці цілі звичайно витрачаються під тиском профспілок, правових інстанцій чи мас (працівників). Це відбувається через нерозуміння важливості і значимості для виробничої сфери такого показника, як «задоволеність працею». 4. Задовільні з точки зору працівника характер і умови праці – це найважливіший фактор авторитету керівника. 5. Задоволеність працею часто є індикатором плинності кадрів і необхідності відповідних дій з її запобігання. 6. У залежності від задоволеності працею підвищуються чи знижуються вимоги і домагання працівників, у тому числі стосовно винагороди за роботу (задоволеність може знижувати критичність щодо оплати праці). 7. Задоволеність працею є універсальним критерієм пояснення, інтерпретації самих різних вчинків окремих працівників і трудових груп. Вона визначає стиль, спосіб, манеру спілкування адміністрації з працівниками, тобто розрізняється поводження вдоволених і незадоволених працівників, керування вдоволеними і незадоволеними людьми. Задоволеність працею іноді розглядається як інтегральна характеристика, що підсумовує самооцінку задоволеності приватними аспектами трудової ситуації. Фактори, що впливають на неїг різноманітні: рівень запитів працівника до змісту й умов праці, об'єктивний стан останніх і адекватність їхньої суб’єктивної оцінки, міра власних зусиль суб'єкта в досягненні бажаних умов праці і можливість впливати на ці умови. Зв’язок задоволеності працею з результатами праці не завжди прямолінійний. Іноді він буває навіть суперечливим. Працівник може бути задоволений працею, але мати низькі ефективність і якість праці. Звичайно задоволеність працею вимірюють досить різноманітним набором індикаторів. У рамках підприємства, трудової організації, фірми можна виділити такі показники (табл.1): Таблиця 1. Показники, що характеризують задоволеність працею
Існує кілька принципів співвідношення між загальною і частковою задоволеністю працею, які необхідно враховувати при вимірі задоволеності працею: § загальна задоволеність виникає в результаті значної переваги сум позитивних чи негативних факторів одного над іншим; § один із позитивних чи негативних факторів виявляється настільки значним, що визначає загальну задоволеність; § виникає відносна рівновага між позитивними і негативними факторами, і загальна задоволеність виявляється невизначеною. Практично всі перелічені фактори є керованими, й існують реальні соціальні технології, що дозволяють регулювати задоволеність працею. Ставлення до праці і задоволеність працею є саме тими показниками, що дозволяють визначати рівень і ступінь адаптації працівника до умов праці в самому широкому смислі цього слова. Поняття «адаптація» запозичене з біології й означає приладжування, пристосування до навколишнього середовища. Трудова адаптація – це соціальний процес освоєння особистістю нової трудової ситуації, у якій особистість і трудове середовище активно впливають один на одного і є системами, що адаптують. Прийшовши на роботу, людина активно включається в систему професійних і соціально-психологічних відносин конкретної трудової організації, засвоює нові для неї соціальні ролі, цінності, норми, погоджує свою індивідуальну позицію з цілями і задачами організації (трудового колективу), тим самим, підкоряючи своє поводження службовим розпорядженням даного підприємства чи установи. Однак коли людина поступає на роботу, вона має визначені цілі і ціннісні орієнтації поводження, відповідно до яких формує свої вимоги до підприємства, а воно, виходячи зі своїх цілей і задач, висуває свої вимоги до працівника, до його трудового поводження. Реалізуючи свої вимоги, працівник і підприємство взаємодіють, пристосовуються один до одного, у результаті чого здійснюється процес трудової адаптації. Таким чином, трудова адаптація –двосторонній процес між особистістю і новим для неї соціальним середовищем. Адаптованість людини до конкретного трудового середовища виявляється в її реальному поводженні, у конкретних показниках трудової діяльності: ефективності праці, засвоєнні соціальної інформації і її практичній реалізації, зростання усіх видів активності, задоволеності різними сторонами трудової діяльності. Отже, ставлення до праці характеризує певні якості людини, що реалізуються через прояв її фізичних і духовних сил. Основними компонентами ставлення до праці є: трудові мотиви й установки працівників, трудова активність і їх внутрішній стан, викликаний виконуваною роботою. Вивчення даної проблеми дозволило виділити об’єктивні і суб’єктивні фактори, що формують ставлення до праці, задоволеність нею. Соціологічні дослідження показали, що можна регулювати ці фактори і керувати ними. Якість трудового життя населення. Причини, що визначають якість життя, тривалий час аналізувалися з позицій джерел багатства країни. Як показує досвід, вплив природних ресурсів і чисельності населення на результати господарської діяльності не можна вважати однозначним і визначальним. Серед причин, що обумовлюють лідерство країни, у даний час найбільш істотними визнаються ті, що пов'язані з характеристиками населення, особливо такими, як його освіченість, професіоналізм, трудова активність і заповзятливість. Якість життя характеризується ступенем задоволення потреб людини, обумовлених відповідними нормами, звичаями і традиціями, а також рівнем особистих домагань. Якість життя загалом визначається за всіма сферами і аспектами існування людини: природа, сім’я, робота, громадська діяльність, навчання, вільний час і т. д. Для аналізу і планування якості життя використовується ряд показників (соціальних індикаторів), що відбивають як об’єктивні характеристики (споживання матеріальних благ, тривалість життя, система освіти й ін.), так і суб’єктивне сприйняття людьми умов існування. У світовій літературі поряд з поняттям якості життя використовується також термін «суб’єктивне благополуччя». Оцінка якості життя – поняття відносне. Різні люди сприймають одні й ті самі умови існування по-різному. Причини цих розходжень, у кінцевому підсумку, визначаються різним розумінням змісту і цілей життя. У цілому потенціал країни як основа добробуту її жителів визначається такими ресурсами: 1) природними; 2) людськими; 3) виробничими і фінансовими; 4) інформаційними і духовними. Природними ресурсами є все, що має країна як частина Земної кулі: її географічне положення, родючість землі, корисні копалини, запаси води, клімат і т. п. Але існуюча система національних розрахунків не відбиває в достатній мірі вплив природних ресурсів і екологічних факторів на економіку країни. Зокрема вирубка лісу звичайно розглядається як приріст ВВП, хоча негативні екологічні наслідки цієї господарської акції можуть перевищити доход від використання лісу як джерела сировини. Людські ресурси країни визначаються чисельністю і якісними характеристиками населення. Виробничі і фінансові ресурси включають устаткування; запаси сировини, матеріалів, продукції; фінансові засоби. Усі ці матеріальні ресурси можуть бути власністю підприємств, держави і громадян. Інформаційні і духовні ресурси – це здобуток науки, літератури, мистецтва, релігії, а також традиції і звичаї, системи цінностей. Розглянуті види ресурсів характеризують потенціал країни. Його використання залежить від суспільних відносин, державного устрою і систем управління підприємствами. Для орієнтованої оцінки взаємозв’язку факторів якості життя може бути використаний індекс трудового потенціалу: іт. п. = І'зд., Імор., Ітп., Іакт., Іорг., Іосв., Іпроф., Іроб. ч.), де індекси характеризують відповідно: здоров’я, моральність, творчий потенціал, активність (пасіонарність), організованість, освіту, професіоналізм, ресурси робочого часу. На основі індексу якості життя можна порівнювати фактори соціально-економічного розвитку різних країн і регіонів. Якість трудовою життя – показник оцінки соціально-трудових відносин. Якість трудового життя – це інтегральне поняття, що всебічно характеризує рівень і ступінь добробуту, соціального і духовного розвитку людини через її діяльність в організації. При цьому якість життя людей певної території чи держави визначається сукупним впливом економічних, соціальних, демографічних, екологічних, географічних, політичних і моральних факторів як об’єктивного, так і суб’єктивного характеру. Якість трудового життя виступає основним показником оцінки соціально-трудових відносин. Участь людини в економічній діяльності характеризується її потребами і можливостями їх задоволення, що обумовлені, передусім, характеристиками людського потенціалу: здоров’ям, моральністю, творчими здібностями, освітою і професіоналізмом. Таким чином, людина в ринковій економіці виступає, з одного боку, як споживач економічних благ, вироблених організаціями, а з іншого – як власник здібностей, знань і навичок, необхідних організаціям, державним і громадським органам. Концепція якості трудового життя ґрунтується на створенні умов, що забезпечують оптимальне використання трудового потенціалу людини. Якість трудового життя можна підвищити, змінивши на краще будь-які параметри, що впливають на життя людей. Це включає, наприклад, реалізацію програм просування по службі, навчання працівників методам більш ефективного спілкування і поводження в колективі, удосконалювання організації праці й ін. У результаті трудовий потенціал одержує максимальний розвиток, а організація – високий рівень продуктивності праці і максимальний прибуток. Поліпшення якості трудового життя передбачає поліпшення соціально-економічного змісту праці, розвитку тих характеристик трудового потенціалу, що дозволяють роботодавцям більш щільно використовувати інтелектуальні, творчі, організаторські, моральні здібності людини. Відповідна якість трудового життя повинна створити умови для того, щоб дати вихід творчим здібностям працівника, коли головним мотивом стає-не тільки заробітна плата, а й задоволення від трудових досягнень у результаті самореалізації і самовираження. Якість трудового життя визначається низкою елементів: § робота повинна бути цікавою, тобто характеризуватися вищим рівнем організації, змістовності і включати творчі елементи; § працівники мають одержувати справедливу винагороду за працю і визнання своєї праці; § робота повинна здійснюватись в безпечних і здорових умовах праці; § нагляд з боку керівництва повинен бути мінімальним, але здійснюва § забезпечення можливості використання працівниками соціально-побутової інфраструктури підприємства; § участь працівників у прийнятті рішень, що торкаються їхньої роботи й інтересів; § забезпечення працівнику гарантій роботи (правова захищеність), можливості професійного росту і розвитку дружніх взаємин з колегами. Із самого визначення якості трудового життя випливає, що дане поняття споконвічно взаємозалежне з теоріями мотивації. Як відомо, джерелом розвитку особистості є задоволення її потреб. В умовах переходу до ринкових відносин важливо простежити вплив теорій мотивації, заснованих на потребах, на поводженні людини в організації. При цьому під мотивацією розуміється процес спонукання кого-не-будь (окремого працівника чи групи) до діяльності з досягнення конкретних цілей. Це те, що змушує людину (групу) діяти і поводитися певним чином. Це сполучення інтелектуальних, фізіологічних і психологічних процесів, що у конкретних ситуаціях визначають те, наскільки рішуче діє працівник і в якому напрямку зосереджується вся його енергія. Поводження людини визначається безліччю мотивів. Розуміння мотивів і потреб дає ключ до пояснення розвитку особистості. До числа найбільш відомих теорій мотивації належить теорія ієрархії потреб людини, розроблена в 40-ві роки XX століття Абрахамом Маслоу. Теорія заснована на тому, що працівник прагне до задоволення своїх потреб, що мають ієрархічну структуру і можуть бути упорядковані в міру зростання важливості для людини. Тобто перш ніж потреба наступного рівня стане найбільш могутнім фактором, що визначає поводження людини, повинна бути в основному задоволена потреба нижчого рівня. Фізіологічні потреби пов’язані з забезпеченням виживання. Вони включають потреби в їжі, воді, притулку, відпочинку і т. д. Відповідно до теорії Маслоу, людина працює, насамперед, для задоволення своїх фізіологічних потреб. Формами їхньої реалізації можуть бути оплата праці, премії, субсидії, грошова допомога тощо. Потреби в безпеці включають потреби в захисті від фізичних і психологічних небезпек з боку навколишнього світу. їхнє задоволення пов'язане, наприклад, із системою пенсійного забезпечення, страхуванням на випадок хвороб, бонусами у вигляді акцій і т. д. Соціальні потреби (потреби в причетності) – це почуття приналежності до чого-небудь чи до кого-небудь, почуття соціальної взаємодії, прихильності і підтримки. Проявом соціальних потреб є приналежність до підприємства, бригади, трудового колективу, відчуття причетності до справ організації. Потреби в повазі включають потреби в самоповазі, компетентності, повазі з боку оточуючих, у визнанні. Потреби самовираження – це потреби в реалізації своїх потенційних можливостей і розвитку особистості, що можуть задовольнитися через службове зростання, можливість пишатися своєю роботою, оволодіння новими знаннями, підвищення кваліфікації і т. п. Оскільки з розвитком людини розширюються її потенційні можливості, потреби в самовираженні ніколи не можуть бути цілком задоволені, а отже, і процес мотивації діяльності через потреби нескінченний. Теорія Маслоу допомагає зрозуміти, що лежить в основі прагнення працівника до праці з урахуванням умов, що змінюються. Також з даної теорії випливає, що чим організованіша людина, тим вищий рівень вона займає на ієрархічних східцях. Дотепер не створено універсальної теорії трудової мотивації. Одні концепції краще працюють в одних умовах (національних культурах, організаціях, професійних групах), інші – в інших. Оцінку якості трудового життя можна розглянути з позиції працівника, підприємця і суспільства в цілому. Показники рівня якості трудового життя
Якість трудового життя є поняттям багатогранним, і його неможливо визначити яким-небудь єдиним показником. Найчастіше вона виміряється певним набором економічних і соціальних показників, що відбивають умови життя працівників і їхній добробут. Головні принципи, що закладаються в основу при розробці методів підвищення якості трудового життя, полягають у такому: § робота повинна бути творчою й осмисленою; § робота має передбачати безупинне підвищення кваліфікації й освіти працівника; § працівник повинен брати участь у прийнятті виробничих рішень; § робота повинна передбачати взаємодопомогу членів колективу; § умови, в яких здійснюється робота, повинні бути здоровими і безпечними. Дедалі більша частина жителів розвинутих країн усвідомлює негативні тенденції розвитку економіки і відповідно змінює життєві орієнтири. Росте розуміння того, що якість життя не може визначатися кількістю спожитих благ. Поряд з розглянутою існують й інші методики оцінки якості життя. Зокрема фахівцями Центрального економіко-математичного інституту (ЦЕМІ) РАН під керівництвом С.Айвазяна запропонована комп’ютерна система оцінки якості життя, заснована на використанні статистичних даних, що характеризують здоров’я населення країни (народжуваність, смертність, тривалість життя), його майно і доходи; соціальну безпеку (умови праці, злочинність, розміри допомоги); екологічні параметри. Значимість показників оцінюється експертами. Інтегральна оцінка якості життя виробляється за 10-бальною шкалою. Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|