МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Вибори в УкраїніРеферендум в Україні Вибори в Україні Народне волевиявлення та форми його здійснення. Тема: Форми народного волевиявлення 1.Народне волевиявлення — це засіб реалізації політичного права громадян України вільно обирати і бути обраними до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, до рад місцевого самоврядування, обирати Президента України та голів сіл, селищ, міст та брати участь у всеукраїнських та місцевих референдумах, а також здійснювати інші форми безпосередньої демократії. Виходячи з того, що Конституція України проголосила народ єдиним джерелом влади, логічним продовженням цього є визначення в Основному Законі форм народного волевиявлення. Такими формами, відповідно до розділу III “Вибори. Референдум ” і, зокрема, ст. 69 Конституції, е лише вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії. Характерними рисами цих форм є те, що громадяни України, беручи участь у виборах і референдумах, безпосередньо реалізують установчу функцію щодо обмеження кола державних органів, тобто формують парламент, органи місцевого самоврядування, обирають Президента України, а також сільських, селищних і місцевих голів. Прийняті на підставі виборів і референдумів рішення народу України мають обов’язковий характер для всіх державних органів і посадових осіб. До основних форм народного волевиявлення згідно з Конституцією У країни належать: · вибори народних депутатів до Верховної Ради України; · вибори Президента України; · вибори депутатів до Верховної Ради Автономної Республіки Крим; · вибори до сільських, селищних, міських рад; · вибори сільських, селищних, міськіх голів; Формою волевиявлення народу України є референдуми, які поділяються на: · Всеукраїнський референдум; · Референдум Автономної Республіки Крим; · Місцевий референдум. Нарешті , до форм волевиявлення народу України належать інші форми безпосередньої демократії, зокрема: · народні обговорення; · дорачне опитування громадян України (консультативний референдум) - ст.46 Закону України "Про всеукраїнський і місцевий референдум" від 3 липня 1991р.; · опитування громадянської думки- ст. 47 згаданого Закону; · загальні збори громадян- ст. 8 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 р.; · місцеві ініціативи- ст. 9 цього Закону; · громадянські слухання- ст. 13 згаданого Закону.
Вибори — один з найдавніших інститутів конституційиого права, який широко використовувся у Стародавній Греці, Римі, а згодом у XVI—XIX ст. У Широкоми розумінні — це техніка голосування, яка використовується в галузі публічного і приватного права для виначення, хто буде обраний до складу відповідних державних органів або заміщатиме певну посаду. У вузькому розумінні — це голосування громадян, які проживають на певних територіях за кандидатури, що висунуті до складу представницького органу або на заміщену певної посади. Що стосується конституційного права, то вибори є інститутом цієї галузі права, зміст якого становить сукупність відповідних норм Конституції України та законів про вибори народних депутатів, а також Президента України, депутатів місцевих рад і сільських, селищних та місцевих голів. Отже, конституційно - правовий інститут виборів — це сукупність норм цієї галузі, які регулюють процес обрання кандидатів у представницькі органи і на виборні посади. Вибори за конституційним правом можна класифікувати залежно: - від територіальних меж їх проведення на: · загальнонаціональні; · регіональні; - від виду органу або посадової особи на: · парламентські; · президентські; · муніципальні; · вибори суддів; - від способу волевиявлення виборців на: · прямі вибори, які передбачають безпосередній тип голосування, тобто безпосереднє вираження виборцем власного ставлення до висунутих кандидатур; · непрямі вибори, за яких між виборцями і кандидатами існує проміжна ланка, що опосередковує волю виборців. У свою чергу непрямі вибори поділяються на два види: · побічні (непрямі) вибори, за яких виборці шляхом голосування формують колегію виборців, яка збирається один раз, щоб визначити особу або осіб, які будуть заступати виборні посади. Найпоширеніший цей вид виборів у США. У процесі їх організації і проведення розрізняють такі етапи: фінансування кандидатів; проведення попередніх виборів (прай – меріс ), що збираються в одному зі штатів, а згодом — у конвентах політичних партій штатів, на їх з’їздах, на яких обираються виборщики; голосування виборщиків щодо відповідного кандидата; · багатоступеневі вибори, при проведенні яких виразником волі виборців виступає постійно діючий представницький орган або одна з його палат, до компетенції яких входить обрання іншого органу або посадової особи. Цей вид виборів застосовувався в СРСР з 1924 по 1936 pp. · До предмета правового регулювання конституційно-правового інституту виборів Конституція України і відповідні закони відносять такі основні принципи виборчого права: вимоги, які пред’являються до виборців і кандидатів на виборні посади; порядок формування і діяльності органів, які безпосередньо організовують і проводять вибори; статус суб’єктів виборчого процесу — громадян та політичних партій, блоків партій; процедура виборчої компанії і голосування; порядок визначення результатів виборів; способи оскарження порушень у ході виборчої кампанії і голосування та опротестування виборів; види юридичної відповідальності за порушення виборчого закону. Багато з цих принципів закріплюються і регулюються на конституційному рівні, у розділах, присвячених правам і свободам громадян (ст. 38 Конституції України), в окремих статтях розділу III Основного Закону “Вибори. Референдум ” (статті 69, 70 та 71), у відповідних статтях, присвячених виборам до вищих представницьких органів держави (ст. 76), виборам Президента України (ст. 103), органів місцевого самоврядування (ст. 141). Участь у виборах — це політичне право (ст. 38 Конституції), але у колишньому СРСР та УРСР це був обов’язок. Законодавча регламентація виборів здійснюється або через органічний закон (частина двадцята ст. 92 Конституції України), або в деяких країнах через саму Конституцію (Киргизстан). У статті 71 Конституції України, а також у законах про вибори аакршлено принципи виборчого права — керівні ідеї, які покладені в основу регламентації цього конституційно-правового інституту. Загальність виборчого права — це можливість брати участь у виборах усім громадянам, крім осіб, які не досягли виборчого віку, та недієздатних. Рівність — виборці мають однакову кількість голосів, тобто однакову питому вагу при розподілі мандатів. Вільний характер виборів — відсутність будь-якого впливу на волевиявлення виборців, а також додержання таємниці голосування. Конституція і закони про вибори визначають вимоги до суб’єктів виборчого процесу — виборців і кандидатів. Що стосується виборців, які мають активне виборче право, то це вимоги до віку, громадянства, осудності виборців, зазначених у списку. Щодо віку, то виборці на день виборів повинні досягти вісімнадцяти років. Право обирати мають лише громадяни України (активне виборче право). ЇЦодо пасивного права такими вимогами є: загальні вимоги — вік, громадянство, термін проживання в Україні, осудність, а також спеціальні вимоги, якщо їх висунуто до кандидатів на виборні посади. До загальних вимог до кандидатів у народні депутати України належать: відповідно до Конституції України народним депутатом може бути громадянин України, який на День виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п’яти років (ст. 76 Конституції). Президентом України може бути обраний громадянин України, який досяг тридцяти п'яти років, має право голосу, проживає в Україні протягом десяти останніх перед днем виборів років та володіє державною мовою (ст. 103 Основного Закону). Депутатами місцевих рад, сільськими, селищними та місцевими головами можуть бути громадяни України, які на день виборів досягли вісімнадцяти років і мають право голосу. Спеціальними вимогами до кандидатів у представницькі органи і на посаду Президента України є необраність та несумісність. Необраність — це виключення або обмеження можливості балотуватися як кандидат. При цьому виділяють абсолютну необраність — неможливість балотуватися у всіх виборчих округах і відносну, коли не можна балотуватися у певних виборчих округах. Принцип несумісності полягає у забороні особам, які обрані шляхом виборів, обіймати певні посади і працювати на постійній основі на інших посадах. Цей принцип випливає з необхідності здійснення принципу поділу влади та забезпечення рівних можливостей для участі кандидатів у виборчому процесі. Зазвичай виборчий процес, тобто сукупність певних стадій, пов’язаних з організацією і проведенням виборів. має такі стадії: — прийняття відповідним органом або посадовою особою рішення про проведення виборів; — утворення виборчих округів. Згідно із законодавством України залежно від кількості осіб, які обираються, розрізняють одномандатні та багатомандатні округи. Залежно від територіальних кордонів розрізняють загальнодержавні й територіальні округи^ Кількість мандатів залежить від кількості виборців (Латвія), чисельності населення (Болгарія), кількості виборців, які взяли участь в останніх виборах (Чехія); — складання списків виборців — компетенція муніципальної влади; — висування кандидатів; — реєстрація кандидатів; — агітація і пропаганда за висунутих кандидатів; — фінансове забезпечення виборчої кампанії; — голосування; — визначення результатів, яке залежить від виду виборчих систем. У сучасному світі існують три різновиди виборчих систем, які різняться порядком визначення результатів голосування: · мажоритарна виборча система (французька модель, в основі якої принцип абсолютної більшості, — 50% +1; англійська модель відносної більшості- менш як 50% голосів виборців, поданих за кандидатів; · пропорційна система, згідно з якою обраними вважаються представники партії, які подолали так звану виборчу квоту (як правило, від 5 до 6%); · змішана пропорційно-мажоритарна система, відповідно до якої мандати розподіляються за принципом 50 на 50 щодо депутатів, обраних в одномандатних виборчих округах за мажоритарною системою, і депутатів, обраних за списком партії, яка подолала виборчу квоту в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі. Протягом існування України як незалежної держави згадані виборчї системи, були застосовані при формуванні Верховної Ради Україні Організацію підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, а також всеукраїнських референдумів забезпечує Центральна виборча комісія, яка є постійно діючим державним органом. Відповідно до Закону України “Про Центральну виборчу комісію” від 30 червня 2004 р. комісія здійснює консультативно-методичне забезпечення виборів до місцевих рад, сільських, селищних, міських голів і проведення місцевих референдумів. Вона очолює систему виборчих комісій, які утворюються для підготовки і проведення виборів та всеукраїнських референдумів, спрямовує їх діяльність. Призначає на посаду та припиняє повноваження членів Комісії Верховна Рада України за поданням Президента України. Члени Комісії перед вступом на посаду складають перед Верховною Радою України присягу. У згаданому Законі визначено повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів, всеукраїнського референдуму; вона здійснює фінансове забезпечення їх підготовки і проведення^ Закон також встановлює правовий статус та повноваження членів Комісії, гарантії забезпечення діяльності Комісії та ї'і членів. Порядок організації і внутрішньої роботи Комісії визначається також регламентом, який затверджується на засіданні Комісії. Роботу Комісії забезпечує Секретаріат.
Читайте також:
|
||||||||
|