МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
СОЦІОЛОГІЧНИЙ СПОСІБ ДОСЛІДЖЕННЯПитання для самоперевірки 1.Яке знання можна вважати позанауковим? Чим воно відрізняється від наукового? 2.Соціологія – це наукове вивчення суспільства. Що це означає? Як це можна довести? 3.Назвіть об’єкт соціології. У чому його специфіка в порівнянні з об’єктом інших суспільних наук? 4.Чи слід з’ясовувати, що є предметом соціології? Кому й навіщо це потрібно? 5.У чому суть сучасних дискусій про предмет соціології? 6.Які основні підходи до визначення предмету соціології? 7.Назвіть особливості мікро- і макросоціології. 8.Розкрийте структуру соціологічної системи знання. 9.Що таке загальна соціологічна теорія? 10.Яке місце спеціальних соціологічних теорій в структурі соціологічної системи знання? 11.Що спільного та що відрізняє соціологію від філософії та історичного знання? Чи потрібні соціології перша та друге? Соціологічний «кут погляду» – у чому його специфіка? Чи можна назвати соціолога універсальним ученим? 12.Розкрійте зміст основних функцій соціології.
1. Стратегія соціологічного дослідження. 2. Основні методи збору інформації в КСД.
1. Велике значення при організації і здійсненні соціологічного дослідження має розробка його стратегії. Стратегія соціологічного дослідження є творчим застосуванням системного підходу до визначення мети даного дослідження, формулювання завдань, що витікають з неї, виявленню необхідних для їх вирішення кадрових, фінансових, технічних і інших ресурсів, а також до визначення послідовності етапів (кроків) на шляху досягнення стратегічної мети. Початковим пунктом розробки дослідницької стратегії є проблемна ситуація, що вимагає свого вирішення. Найчастіше вона виникає унаслідок недостатньої обізнаності з реальними процесами і явищами соціальній дійсності або неможливості використати вже наявні знання для можливої зміни і регулювання відповідних соціальних процесів. Проблемна ситуація – стан в розвитку соціального об’єкту, що характеризується нестійкістю, невідповідністю його функціонування потребам подальшого розвитку. Проблема – форма наукового відображення проблемної ситуації. Вона, з одного боку, виражає реальні об’єктивні суперечності, що викликають проблемну ситуацію, з іншого – указує на суперечність між усвідомленням потреби в певних практичних діях і незнанням засобів і методів їх реалізації. Розробка стратегії соціологічного дослідження включає декілька етапів («кроків»). Перший крок – визначення об’єкту дослідження. Об’єкт – це сукупність явищ, процесів або певна сфера соціальної дійсності, на яких направлена пізнавальна діяльність соціолога. За ним неминуче повинен здійснюватися наступний крок – виділення з об’єкту того, що складає наочну область дослідження, тобто предмету вивчення. За ними повинен бути зроблений наступний крок: визначення мети і завдань дослідження. Мета дослідження орієнтує на отримання його кінцевого результату, а завдання передбачають формулювання питань, на які повинні бути отримані відповіді для реалізації цілей дослідження. Гіпотеза є формою припущення або допущення про об’єкт, що вивчається, його структуру, особливості, тенденції розвитку, взаємозв’язки з іншими об’єктами. За змістом припущень щодо об’єкту, що вивчається, гіпотези підрозділяються на описові, пояснювальні і прогнозні. За ступенем спільності гіпотези діляться на гіпотези підстави і гіпотези слідства. Наступним кроком формування дослідницької стратегії стає уточнення, теоретична інтерпретація основних понять, яке здійснюється шляхом знаходження точок зіткнення цих понять (або виявлення відсутності таких) з реальними процесами і явищами, які вони відображають. Потім слідує емпірична інтерпретація понять, тобто виявлення їх емпіричних значень, ознак, а також реальних властивостей, характерних рис подій і явищ, позначених поняттями, що вживаються в дослідженні. У методико-процедурній частині програми визначається метод дослідження, тобто система правил теоретичної і практичної діяльності, направленої на вивчення істотних характеристик об’єкту, що вивчається, а також методика – система операцій і розпоряджень з вказівкою процедур їх застосування в методах, що забезпечують умови отримання валідної (тобто обґрунтованої і адекватної об’єкту) і репрезентативній (відтворюючій значущі елементи досліджуваного об’єкту) інформації. Тут же вибирається і обґрунтовується тип інструментарію, тобто певного набору дослідницьких документів, розроблених відповідно до програми, цілей і завдань дослідження, за допомогою яких забезпечується збір емпіричних соціологічних даних (анкета, бланк інтерв’ю, картка спостереження і ін.). У цій же частині програми формулюється процедура прикладного дослідження, тобто визначаються: 1) основні етапи проведення дослідження; 2) зміст дій соціологів на кожному з виділених етапів; 3) передбачувані результати дій на кожному з цих етапів. 4) техніка дослідження, що є сценарієм розгортання основних способів збору, обробки і аналізу (за допомогою використання ЕОМ) емпіричної соціологічної інформації.
2. У всіх сучасних суспільствах одним з найважливіших засобів оформлення, фіксації, збереження, передачі інформації, обміну нею є документи, оскільки всі сфери, структури, спільноти, осередки суспільства так чи інакше оформлюються певними документами. Аналіз документів дозволяє соціологові виявити певні особливості, властивості і взаємозв’язки тих або інших соціальних явищ і процесів, специфіку включення до них різних індивідів, груп і спільнот, розпізнати норми, цінності, ідеали, якими люди керуються на різних етапах розвитку суспільства і в різних соціальних ситуаціях, прослідкувати динаміку розвитку тих або інших соціальних шарів і груп, їх взаємин одне з одним, а також з державою, культурою, релігією, політичними партіями і т.п., виявити основні тенденції і пропорції соціального розвитку. Читайте також:
|
||||||||
|