МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Статистика державного бюджетуРис. 2.1. Фінансова система України За допомогою державних фінансів перерозподіляється значна частина ВВП. Державні фінанси включають різноманітні інституції, за допомогою яких держава провадить свою діяльність. У той же час державні фінанси є певними грошовими відносинами з приводу розподілу і перерозподілу вартості ВВП і ВНД, а також частини національного багатства [2,27]. Ці грошові відносини тісно пов'язані з формуванням фінансових ресурсів у розпорядженні держави та використанням державних коштів і засобів на потреби оборони і управління, виробничо-економічні, наукові, соціальні та інші потреби членів суспільства. Державні фінанси охоплюють: бюджети різних рівнів державного управління; позабюджетні фонди; державний кредит; фінанси підприємств і організацій загальнодержавної та комунальної форм власності, державне особисте та майнове страхування (див. рис. 2.2.). Бюджетні взаємозв'язки відіграють значну роль в системі державних фінансів на загальнодержавному та регіональному рівнях. За допомогою бюджетних відносин у розпорядження держави мобілізується значна частина національного доходу. Окрему ланку в складі державних фінансів утворюють позабюджетні фонди. Позабюджетні фонди є специфічною формою перерозподілу та комплексного використання фінансових ресурсів для фінансування певних суспільних потреб, яка ґрунтується на основі організаційної самостійності.
Рис. 2.2. Структура державних фінансів України
Позабюджетні фонди розрізняють за функціональним призначенням (економічний, соціальний, природоохоронний) та за рівнями управління (загальнодержавний, територіальний, регіональний). Ці фонди формуються для фінансування видатків, не передбачених державним бюджетом. Джерела формування позабюджетних фондів: - спеціальні цільові податки, внески, доходи від проведення лотерей; - субсидії з бюджету; - додаткові доходи та зекономлені фінансові ресурси; - добровільні внески та пожертви. Позабюджетні фонди гарантують цільове використання ресурсів у повному обсязі їх надходжень та своєчасне фінансування важливих соціальних заходів. До державних цільових фондів, основним джерелом надходжень яких є обов'язкові відрахування підприємств, установ, і громадян, зокрема, належать: Пенсійний фонд України, Фонд соціального страхування України, Державний фонд сприяння зайнятості населення, Фонд для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення, Державний інноваційний фонд, Державний фонд сприяння конверсії, Фонд розвитку паливно-енергетичного комплексу, Фонд соціального захисту інвалідів, Фонд охорони навколишнього середовища та інші фонди. Згідно законодавства, державні цільові фонди - це фонди, які створені відповідно до законів України і формуються за рахунок визначених законами України податків і зборів (обов'язкових платежів) юридичних осіб незалежно від форм власності та фізичних осіб. Державні цільові фонди включаються до Державного бюджету України, крім Пенсійного фонду України та Фонду соціального страхування України. При цьому, збір на обов'язкове соціальне страхування, що визначається від об'єкта оподаткування для працюючих інвалідів, у повному обсязі зараховується до Фонду України соціального захисту інвалідів. У зв'язку з мобілізацією державою тимчасово вільних грошових засобів юридичних та фізичних осіб, виникають відносини державного кредитування. Соціальне страхування - це створена і гарантована державою система матеріального забезпечення громадян по старості, а також: у разі тимчасової втрати працездатності. Соціальне страхування передбачає заходи щодо матеріального, культурно-побутового та оздоровчо-профілактичного обслуговування. Витрати на соціальне страхування здійснюються за рахунок страхових внесків, які зобов'язані сплачувати підприємства, організації, установи за встановленими державою тарифами. Завданням статистики державних фінансів є вивчення кількісних закономірностей масових процесів, що характерні для державних фінансів. Статистика державних фінансів узагальнює дані та готує статистичну інформацію, необхідну для аналізу, планування і прогнозування, прийняття управлінських рішень, формування економічної стратегії закладами державного управління. Статистичне вивчення державних фінансів передбачає визначення обсягу державних фінансів, їхньої будови та динаміки; зрушень, що виникають в структурі державних фінансів під впливом економічних змін; виявлення чинників, що обумовлюють формування доходів і витрат державних фінансів та їх складових частин; виконання бюджету; дослідження характеристик фіскальної політики та їх впливу на економіку. Вітчизняна статистика державних фінансів відображає організаційно-відомчу структуру економіки та особливості практичної діяльності закладів державного управління. Велику роль в розвитку статистики державних фінансів відіграє гармонізація вітчизняної статистики з міжнародними стандартами. Міжнародний валютний фонд рекомендує посилювати незалежність Державного комітету статистики з метою недопущення незаконного впливу на методологію статистичних досліджень, зокрема на поширення даних. Україна першою серед країн СНД стала учасником Спеціального стандарту поширення даних (Special Data Dissemination Standard, SDDS) МВФ. Запроваджений Фондом у березні 1996 року, цей стандарт розроблений із метою забезпечення розкриття економічної та фінансової інформації.
2. 2.1. Основні поняття та завдання статистики державного бюджету Державний бюджет - це економічна категорія, яка представлена грошовими відносинами між державою та юридичними і фізичними особами щодо перерозподілу національного доходу в межах утворення та використання бюджетного фонду країни, призначеного для фінансування народного господарства, соціальних потреб, потреб оборони та державного управління. Державний бюджет - основний елемент державних фінансів, фінансовий план країни, який відображає утворення і використання фінансових ресурсів для забезпечення функцій органів державної влади в інтересах суспільства. Бюджети різних рівнів державного управління утворюють бюджетну систему країни (рис. 2.3). Рис. 2.3. Структура бюджетної системи України Основні засади та принципи функціонування бюджетної системи України, ЇЇ структура, основи бюджетного процесу, міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначаються Бюджетним кодексом України, який був прийнятий 21. 06. 2001 р. Верховною радою України. З прийняттям Бюджетного кодексу обласні бюджети, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування набули адекватного статусу у відносинах з Державним бюджетом України [1, 66]. Сукупність показників державного бюджету та місцевих бюджетів називають зведеним бюджетом України. Фінансова звітність про виконання зведених бюджетів використовується: - для складання статистичних даних про казначейське виконання державного І місцевих бюджетів; - дня підготовки статистичної інформації про доходи і видатки державного і місцевих бюджетів, - для формування національних рахунків. Зазначені статистичні матеріали готуються на базі даних бухгалтерського обліку, який ведеться органами Державного казначейства України і використовуються для управління та контролю за використанням бюджетних коштів, а також характеристики державної бюджетної політики, її вдосконалення [1,67]. Розрізняють два види бюджетів: - бюджет-брутто - форма побудови бюджету, в якій доходи і видатки показуються в розгорнутому вигляді, без сальдувапня зустрічних платежів; - бюджет-нетто - форма побудови бюджету, в якій доходи і видатки окремих бюджетів показуються як сальдо, тобто з врахуванням зустрічних платежів. Бюджет-нетто менший за бюджет-брутто. Різниця між ними являє собою внутрішній оборот грошових коштів, який не збільшує реальних доходів і видатків Зведеного бюджету України [5, 13], Категорією, що встановлює коло інституційних одиниць, доходи і видатки яких підлягають відображенню в державному бюджеті, є сектор державного управління. До нього включають одиниці, діяльність яких безпосередньо пов'язана з виконанням функцій державного управління: проведення державної політики через надання послуг неринкового характеру, а також перерозподіл доходів та багатства. До сектору державного управління не відносять інституційні одиниці, які займаються реалізацією товарів та послуг в особливо крупних розмірах, а також державні корпорації. До функцій сектору державного управління не відносять грошово-кредитну політику, управління валютними резервами та банківські функції. Всі подібні види діяльності об'єднують в окремий інституційний сектор [4, 6]. Статистика державного бюджету досліджує процес планомірного утворення і використання бюджетного фонду. Об'єктом статистичного вивчення є всі елементи єдиної бюджетної системи. Сттистика державного бюджету вивчає: - обсяг доходів і видатків державного бюджету України; - структуру доходів і видатків державного бюджету України; - систему показників виконання державного бюджету, у тому числі за окремими підрозділами бюджетної класифікації; - систему показників бюджетних установ; - систему показників динаміки доходів і видатків державного бюджету. До основних завдань статистики державного бюджету належить: - збирання та обробка даних про доходи і витрати державного бюджету; - аналіз виконання плану бюджету; - аналіз динаміки доходів і витрат бюджету; - забезпечення контролю за доходами та витратами щодо конкретних розділів, статей та параграфів; - вивчення зв 'язку доходів державного бюджету з найважливішими макроекономічними показниками; - прогнозування доходів і витрат. Для виконання цих завдань статистика державного бюджету використовує звітність про виконання державного і місцевих бюджетів, що надається бюджетними і банківськими установами, органами комітету статистики і господарськими організаціями. Основними інформаційними джерелами для статистики державного бюджету є: - дані регіональних відділень Державної податкової адміністрації, де інформація про податки збирається, нагромаджується, аналізується статистичними методами. - бухгалтерська та статистична звітність окремих одиниць податкового обліку. - дані бюджетного обліку та звітності Державного казначейства. Необхідною основою стійкості і збалансованості бюджету є підвищення ефективності виробництва, раціональна структура бюджетних витрат, застосування ефективного бюджетного механізму. Читайте також:
|
||||||||
|