• Вертикальне консультування (рух по стану): директивні питання; віддзеркалення питання; питання про надію; позитивна реінтерпретація; дистанціювання клієнта від проблеми; визначення здібностей клієнта; висловлення захоплення клієнтом та поваги до нього; переведення «-» у «+».
• Пам’ятати про принцип балансу, принцип надії, принцип самодопомоги.
Кроки
| 1. Крок
Спостереження/
Дистанціювання
| 2. Крок
Інвентаризація
| 3. Крок
Ситуативне підбадьорювання
| 4. Крок
Вербалізація
| 5. Крок
Розширення системи цілей
| |
| Лицом к лицу лица не увидать. Большое видится на расстоянии... (Сергей Есенин)
| Лучше всего человек воспринимает ту информацию, которую видит глазами.(Восточная мудрость)
| Человек оглядывается назад и видит, что произошедшее с ним несчастье неожиданно обернулось счастьем (Ойген Рот).
| Если тебе нужна рука помощи, вспомни о том, что у тебя уже есть две руки.
| Юмор — это соль жизни, а долго хранится только то, что хорошо просолено.
| |
Актуальні здібності
| Любити
| Знати
| Любити
| Знати
| Любити
| |
Питання
| Що відбувалося з вами за останні 5 років? (здоров’я, сім’я, кар’єра, тощо )
| Як Ви на це реагували? Де Ви навчились саме так реагувати? Як на це реагує ваша сім’я?
| Які проблеми Ви до цього часу вирішували?
Як Ви це робили і що Вам це дало?
| Які проблеми залишились ще не вирішеними?
| Щоб Ви робили в наступні 5 років, якщо б у Вас не було б таких проблем?
| |
Принципи
| Надія
| Баланс
Надія
| Самодопомога
Баланс
Надія
| Самодопомога
Баланс
Надія
| Самодопомога
Баланс
Надія
| |
Процес
| Позитивний
| Змістовий
| 5 кроковий процес самодопомоги
| 5 кроковий процес самодопомоги
| 5 кроковий процес самодопомоги
| |
Підходи
| Позитивний підхід
| Змістово-диференційний підхід
| 5 крокова модель самодопомоги
| 5 крокова модель самодопомоги
| 5 крокова модель самодопомоги
| |
Переключення стану клієнта
| Минуле
| Минуле
| Теперішнє
| Теперішнє
| Майбутнє
| |
Рух по процесу
| Скарга
| Бажання
| Бажання
| Рішення
| Намір, дія, результат
| |
Що відбувається
| ü Встановлення контакту
ü Відокремлення клієнта від проблеми
ü Емоційне розвантаження клієнта
ü Дати клієнту «бути»
ü Сфокусовування запиту
| § Перевірка надії
§ Перевірка ресурсності клієнта
§ Визначення ступеня вираженості конфлікту (переробка конфлікту)
§ Робота над бажанням клієнта (екологія бажання, біографія бажання)
§ Аналіз клієнтом того, що з ним відбувається
§ Визначення того, що можна залишити, а що потрібно змінювати
§ Діагностика сфери, в якій існує ситуація, і сфери реагування на ситуацію
| ♥ Стосунки «Тут і тепер».
Як тобі зі мною?
Чи мені довіряєш?
♥ Висловлення поваги клієнту щодо:
☺ минулих спроб самостійно вирішувати проблему;
☺ відкриттів, які клієнт здійснює зараз;
☺ руху по процесу;
☺ внутрішніх ресурсів, здібностей, які він виявляє.
| v Аналіз мікро- або макро- подій (про взаємини із…)
v Оптимізація способу реагування в межах заданої сфери.
v Підсилення компетентності клієнта
v Підсилення самодопомоги
| ♪ Визначення плану дій
♪ Підкріплення «ОК» клієнта, виявлення індивідуальних ресурсів клієнта.
Що ти можеш почати з цим робити?
♪ Зосереджуємо клієнта на майбутньому
| |
| Що не робити
| ± Не заганяти клієнта в «-»
± Не забігати у бажання
± Не заворожуватись клієнтом
± Не заворожуватись симптомом
± Не включатись у невротичний альянс
± Не поспішати
| Не займатися сюжетом «Кіном»
| ♀ Не висловлюватись негативно про третіх осіб чи учасників конфлікту
♀ Не оцінювати негативно дії третіх осіб чи учасників конфлікту
| ♂ Не засуджувати висловлювання клієнта
♂ Не нав’язувати клієнту власну позицію чи точку зору
| Не переходити до вирішення конфлікту стихійно
|
| Техніки ПП
| © Позитивна реінтерпретація (Використання слів клієнта у новому значенні чи контексті)
© Вербальна метафора
© Крос культурний підхід (диво питання, питання від 3 особи)
| © ДАО
© Балансна модель
(Через яку сферу, якою здібністю ти реагуєш?)
© ПерефразуванняПереназивання
© Систематизоване первинне інтерв’ю
© Структурована пятикрокова стратегія психотерапії
| © Крос культурний підхід
© «Звернення до 3 особи»
© Метафори
© Притчі
© Позитивна реінтерпретація
| © ДАО
© Балансна модель
© Моделювання альтернативної поведінки
| © Метафора
© Крос культурний підхід
© Притча
© Девіз
|
| Техніки з інших методів
| Малюнок Пісок
Ессе Листи
Притча Символ драма
Рефлексія із симптомом
| Аналітичний підхід Фройда, Юнга, Адлера
Інтерпретація малюнку клієнтом
Егоідентичність
| «Встати і пройтися»
Техніка про довжину власного життя
| Рольове програвання конфлікту
| Психоаналітичні техніки (сублімація)
Гумор
|
| Завдання
консультанта
| Здібність емпатійного слухання і додавання альтернативних точок зору
| Здібність задавати чіткі питання, визначати зміст, історію, динаміку і можливості.
(Заповнення білих плям в описі ситуації)
Визначення відмінності між змістом конфлікту та ресурсом клієнта.
| Закріплення у клієнта впевненості в тому, що він здібний справитись із своєю ситуацією
Здібність бачити і розвивати ресурси клієнта
| Здібність обговорювати конфлікт і розподіляти відповідальність за досягнення змін
Навчити клієнта реагувати тою сферою, якої стосується ситуація, ресурсним способом у цій сфері (зробити реагування конструктивним)
Навчити реагувати іншими сферами і ресурсними способами (розширення репертуару реагування)
| Здібність бачити в центрі майбутнє клієнта після вирішення конфлікту
|
| | | | | | | | | | | | |