Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Лекція 12

Тема:Суспільство

План

1. Специфіка суспільства. Його основні ознаки.

2. Джерела розвитку суспільства.

3. Глобальні проблеми сучасності.

 

1. Суспільство – сукупність або система відносин, які виникають у процесі спільної життєдіяльності людей і утворюються та трансформуються у кожному новому поколінні.

Суспільство є особливим способом співіснування людей, головними чинниками якого є свідомість, діяльність, спілкування, генетичний зв’язок якого спричиняє створення духовно – предметного світу культури, що відрізняє суспільство від природи.

В процесі спілкування та загальної діяльності відбувається взаємовпевненість та взаємна дія індивідів, досягається згуртованість і солідарність, єдність обов’язкових цінностей, норм і поглядів, а від так - інтегрованість та цілісність. Підкреслюючи специфіку суспільного способу життя, слід підкреслити його спадкоємний історичний характер.

Суспільство завжди багате досвідом попередніх поколінь, успадковуючи практичний та духовний матеріал їх діяльності, знань і культури.

Суспільство розглядається, як об’єднання людей, що мають певні кордони, загальну систему і мають національну і соціокультурну діяльність.

Важливими системними ознаками суспільства, які забезпечують його цілісність і стабільність,є такі:

- Територія, або географічний простір, який може істотно впливати на характер господарської діяльності, види занять, політичне життя, різноманітні відносини між людьми, на їх традиції та ментальність.

- Наявність власної назви та ідентифікація.

- Стійкість та можливість відтворювати внутрішні зв’язки та взаємодії.

- Автономність, що означає - життєдіяльність суспільства регулюється тими інститутами, принципами і нормами, які продукуються всередині самого суспільства.

- Значна інтегративна сила.

Досліджуючи основні параметри та фактори суспільних трансформацій, дослідники вбачають одну із головних детермінант розвитку суспільства у вдосконаленні технологічної бази. Технологія матеріального виробництва, продуктивних сил, здатність освоювати виробничі цикли, запроваджувати новітні технології, досягнення НТП.

Марксистська теорія пов’язує розвиток суспільства з радикальною зміною способу виробництва матеріальних благ, домінуючим чинником якого визначаються продуктивні сили – засоби виробництва і сили людини.

Принцип домінування технологічного фактора використовується і в періодизації американських науковців Д. Бейсіла, Д. Гелбрейта, які відокремлювали традиційне або аграрне, індустріальне та постіндустріальне суспільство.

 

2.Важливим джерелом розвиткусуспільства завжди виступали протиріччя між природою та культурною організацією людства, навіть з першого погляду очевидно, що густина населення , рівень виробництва, політичні відносини та характер світогляду, культура суспільства великою мірою залежать від особливостей, клімату, рельєфу, водних ресурсів та природних копалин. Проте, природна обумовленість суспільства не є фатальною, адже воно не просто адаптується до природи, а створює свій власний світ «другої природи», тобто світ культури, тому і специфіка задоволення інших потреб залежить від певних знакових символічних, культурних особливостей, які визначаються соціальними статусами, особистими уподобаннями та смаками індивіда.

Важливим джерелом розвитку суспільства виступають багатовимірні відносини між людьми, що виникають в процесі спільної діяльності, зокрема виробничої, трудової. Труд, виконуючи функції підтримки фізичного існування людини, а також реалізації здібностей, що надає відчуття радості і повноти буття часто спричиняє серйозні соціальні проблеми, в тому числі це проблеми власності, справедливого розподілу матеріальних і духовних цінностей та благ; тому відносини власності можуть бути експлуататорські, тобто форми соціального паразитизму, коли деякі люди або групи живуть за рахунок інших. Наприкінці ХІХ ст. ця проблема експлуатації людини людиною ускладнюється новою формою, а саме експлуатацією людини державою або суспільством. Потужний бюрократичний апарат стає способом відчуження людей від власності та влади, що призводить до дегуманізації сучасного суспільства, знеособлення суб’єкта. Тому подолання різних форм відчуження – головна причина, єдина перспектива оптимального розвитку суспільства. Його основою можуть бути тільки реалізовані економічні, соціально – політичні та духовні інтереси людей.

 


Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені
  12. Лекція 02.04.2013




Переглядів: 827

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 11 | Лекція 13

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.