МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 1. Теоретичні основи історії психології1. Методологічні проблеми розвитку історії психології як науки. 2. Закономірності історичного розвитку психологічного знання. 3. Проблема періодизації в історії психології. 4. Альтернативні способи інтерпретації історії психологічного пізнання. * 5. Принципи і методи історико-психологічного аналізу. 6. Основні проблеми, які аналізує історія психології. * 7. Первісні погляди на природу психічного.*
Література: Ярошевский М.Г. История Ψ. М.:1976 и М.:1985. Ярошевский М.Г. Ψ в 20 ст. М.:1974. Ждан А.Н. История Ψ от античности к современности. М. Роменець В.А. Історія Ψ. К.:1978. Роменець В.А. Історія Ψ стародавнього світу і середніх віків. К.:1983. Роменець В.А. Історія Ψ 19 – поч.20 ст. К.:1995. Роменець В.А. Історія Ψ епохи відродження. К.:1988. Хрестоматия по истории Ψ. Период открытого кризиса. М.: 1980. История зарубежной Ψ. Тексты. М.: 1986 – хрестоматия. Роговин Н.С. Введение в психологию. М.: 1969. Журналы: Вопросы Ψ, Педагогика и Ψ, Практическая Ψ и соцработа.
1. Історія Ψ – галузь Ψної науки, яка вивчає процес історичного розвитку і становлення Ψних знань. Завдання – аналіз виникнення і подальшого розвитку наукових знань про психіку. Обєктом історії Ψ є психологічне пізнання, яке існує на 3 рівнях: - життєвий (побутовий, народний), який базується на філософії здорового глузду; - рівень міфології і релігії; - наукове психологічне пізнання. Предметом історії Ψ є дослідження закономірностей виникнення і розвитку психологічних теорій на різних історичних етапах. За всю історію розвитку відомі 3 визначення предмета Ψ: як науки про душу (скутість поняттям душі як пояснювальним принципом), про свідомість (перехід до вивчення свідомості пов’язаний з виділенням психіки в якості об’єкта дослідження, при цьому свідомість одночасно і предмет вивчення, і пояснювальний принцип), про поведінку (шлях об’єктивного дослідження при втраті об’єкта вивчення – психіки і свідомості). На даному етапі відновлюється єдність історично розірваних свідомості і поведінки за рахунок здійснення об’єктивного підходу до психологічного пізнання.
Історія Ψ виконує прогностичну функцію (прогностика – гр. передбачливий, методи складання, визначення прогнозу), тобто вивчаючи логіку розвитку психологічних знань, вона орієнтована на майбутнє.
За своїм об’єктом ця наука пов’язана з іншими галузями психології (вікова, педагогічна тощо). Піаже вважав міждисциплінарні зв’язки особливістю як сучасного етапу розвитку психології, так і майбутнього.
2. За методом дослідження наближена до історичних наук. Чим же історія Ψ відрізняється від інших галузей? Чи користується вона методами Ψ (спостереження, анкети, тести)? Історія Ψ вивчає не саму психічну реальність, а способи її пояснення, тобто психологічні інтерпретації. На думку Виготського, кожна психологічна теорія проходить послідовні етапи: - фактичне відкриття, яке потребує пояснення; - виникнення теоретичного пояснення цього факту; - перетворення його в універсальний принцип пояснення.
До основних закономірностей розвитку Ψ належить: - боротьба матеріалізму і ідеалізму при поясненні психічних явищ; - рушійною силою розвитку психології є намагання створення єдиної теорії, якої немає; - психологічне пізнання зумовлене (детерміноване) взаємодією соціального, предметно-логічного і особистісного факторів чи чинників. Соціальний чинник виявляється через конкретні суспільні заходи до психологічної науки. Предметно-логічний означає закономірності розвитку основних категорій і пояснювальних принципів, що складає методологію Ψ-ії.
Категорії – найбільш загальні поняття, які використовуються для характеристики психічної реальності. На думку Ярошевського, історично сформувалися 5 основних категорій психологічної науки: 1. Образ – уявлення, відчуття, фантазії, мрії. 2. Дія – рефлекс, операція, навичка тощо. 3. Мотив – внутрішнє спонукання до діяльності, такі як потреби, нахили, цілі, бажання, інтереси. 4. Відношення – суб’єктивна сторона відображення дійсності, результат взаємодії людини з середовищем. 5. Особистість – феномен суспільного розвитку, конкретна людина, яка має свідомість і самосвідомість.
До основних проблем, які аналізує Ψ, відносяться: - психогностична (гносеологія від гр. пізнання і вчення – вчення про сутність і закономірності пізнання, теорія пізнання) – знання в досвіді; - психофізіологічна – дослідження особливостей взаємозв’язку душі і тіла; свідомості і організму, мозку і психіки (душа в крові і в серці, де всі душевні переживання, Ахілесова п’ята); - психопраксична – дослідження взаємозв’язку властивостей психіки з точки зору їх впливу на практичну діяльність і навпаки – вплив практичної діяльності на психіку; - психосоціальна - вивчення психологічних феноменів і міжособистісної взаємодії: я і МИ, я і Вони тощо; - психобіологічна – аналізує проблему біологічного і соціального в людині (людина – полісистемна істота).
3. Однією з центральних є проблема періодизації, тобто поділу історії Ψ на окремі етапи. Найбільш загальною є періодизація Еббінгауза (нім.психолог, кінець 19-поч.20 ст.), який виділяє 2 етапи розвитку психології: a. доекспериментальний – 6 ст.до н.е. – середина 19 ст. (близько 2,5 тис.років); b. експериментальний (науковий) – середина 19 ст. (1879 – перша псих.лабораторія, Вундт) – до нашого часу. За Піаже періодизація складлається з окремих цінних відкриттів. У вітчизняній Ψ основні періодизації належать М.Г.Ярошевському, М.С.Роговіну, В.А.Роменцю. Ярошевський виділяє етапи розвитку Ψ в залежності від розвинутості принципу детермінізму: 1 – етап передмеханістичного детермінізму (Демокріт, Арістотель); 2 - етап механістичного детермінізму (Декарт) – 17 ст., пояснення Ψ через механіку; 3 - етап загальнобіологічного детермінізму – Дарвін - психіку має лише живе; 4 – біопсихічний етап – повязаний із дослідженнями Сечєнова; 5 – соціопсихічний етап детермінізму (соціо – продукт соціального впливу) – психічне є результатом соціального.
По Роговіну виділяються 3 етапи розвитку Ψ: - міфологічна Ψ, складається з 2 моментів – уявлення первісних людей про світ і народна; - філософський етап; - науковий – з моменту введення експерименту, Ψ має власні методи дослідження.
Періодизація Роменця. За основу береться людський вчинок і спосіб його розуміння в різні історичні епохи. Тобто на різних історичних етапах вихідним елементом між людиною і соціальною дійсністю є вчинок, який у Ψ різних часів отримує різне пояснення. Вчинок має складну структуру: - ситуація, тобто реальні обставини, в які попадає людина; - мотивація – конкретне рішення на користь якогось мотиву, усвідомлення ситуації, починається у ст.дошкільному віці – феномен гіркої цукерки, вміння підпорядковувати свої бажання сусп.умовам; - дія, - рефлексія – етап післядії, осмислення. У відповідності до того, за рахунок чого пояснюється поведінка людини (в процесі розвитку Ψ) можна виділити такі етапи: - 1 етап включає міфологічну, античну, середньовічну Ψ. Для них характерне ситуативне визначення вчинку, середньовіччя – ідея бога; - 2 етап включає просвітництво, Відродження – психічні ідеї зосереджують на мотивації людського вчинку, характеризує людину творчу, яка творить свою долю; - 3 етап – кінець 19 і Ψ 20 ст. – людський вчинок пояснюється за рахунок діяльності (біхевіоризм – чому, чого) і рефлексивного аналізу. Вирішення проблеми – це її усвідомлення.
4. Принципи – вихідні положення певних теорій, вчень, керівна ідея, головне правило діяльності. Основні пояснювальні принципи, які склалися історично: 1. Історизму - конкретно-історичний і порівняльно-історичний. 2. Єдності логічного і історичного – не лише описання певного етапу розвитку знань, а й виявлення в ньому чогось постійного 3. Детермінізму – причинної обумовленості психічних явищ (Демокріт), означає, що вони опосередковуються природними і соціальними умовами і змінюються зі зміною цих умов. 4. Системності – будь-яке явище повинне вивчатися в системі (Анаксагор). 5. Розвитку – Геракліт (все тече, все змінюється; не можна двічі ввійти в одну і ту ж воду), означає, що психіка може бути правильно зрозуміла та адекватно пояснена, якщо вона розглядається як продукт розвитку і в процесі цього розвитку. Джерелами історії Ψ виступає етнографічний матеріал (звязок з етноΨ), археологічний, фактологічний із медицини, юридичної, педагогічної практики тощо, а також інші науки – фізика, хімія, астрономія, антропологія.
Основними методами історії Ψ є: - метод теоретичної реконструкції матеріалу, описання і критичний аналіз наукових систем минулого, систематизація психологічних знань – вивчення першоджерел, архівних матеріалів, авторських текстів; - автобіографічний (суб’єктивний метод) чи біографічний (стороння людина) – створюють атмосферу реального життя, джерело знань про духовний розвиток вченого, етапи праці; - метод інтерв’ю -(псевдобесіда) - цілеспрямоване опитування по складеному переліку питань, спрямованих на отримання матеріалів у відповідності до конкретних завдань дослідження, при якому інтерв’юер весь час повинен пам’ятати, що він – дослідник, враховувати план бесіди і вести розмову у потрібному йому руслі. Плюси:безпосереднє отримання інформації;гнучкість бесіди; можливість співставлення зовнішніх проявів поведінки із вербальною відповіддю. Недоліки:необхідність створення обстановки повного довір’я перед бесідою; недостовірність отриманих даних; - аналіз наукових виносок - встановлення частоти цитування наукових праць, мета – встановлення зв’язків між науковими напрямками, тенденціях розвитку, але використовується лише сумісно з іншими методами, бо н-д, мовний бар’єр заважає.
Читайте також:
|
||||||||
|