Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Предмет та завдання економічної історії

Зміст

Лекції

Економічна історія

І. Й. Судзиловська

Редактор

 

 

Рекомендовано до друку Вченою радою КНЕУ
Протокол № 8 від 20.04.2000 р.

 

Е 40Економічна історія: Лекції / Н. О. Тимочко, О. А. Пучко, Л. М. Ру­домьоткіна та ін. — К.: КНЕУ, 2000. — 268 с.

ІSBN 966–574–014–8

 

Лекції розкривають історію світової економіки з найдавніших часів до наших днів. Розглядаються не лише загальні тенденції економічного розвитку, але й історія становлення різних господарських систем в окремих країнах (Англії, Франції, Німеччині, США, Японії). Велику увагу приділено еко­номічній історії України, починаючи від господарства стародавніх слов’ян і Київської Русі та закінчуючи основними тенденціями економічного розвитку самостійної України.

Лекції відповідають типовій програмі курсу і можуть бути використані як навчальний посібник студентами економічних спеціальностей вищих на­вчальних закладів.

 

ББК 65.03

 

 

ІSBN 966–574–014–8 ã Н. О. Тимочко, О. А. Пучко,

Л. М. Рудомьоткіна та ін., 2000

ã КНЕУ, 2000


Навчальне видання

 

ТИМОЧКО Наталія Олександрівна,

ПУЧКО Олексій Аркадійович,

РУДОМЬОТКІНА Любов Михайлівна та ін.

 

 

 

Художник обкладинки Т. Зяблицева

Технічний редактор Г. Переславцев

Комп’ютерна верстка Н. Мишко

Комп’ютерний набір О. Іваненко

 

Підписано до друку 5.04.2000. Формат 60´84/16. Папір офсет. № 1.

Гарнітура Тип Таймс. Друк офсетний. Умовн. друк. арк. 15,58.

Умовн. фарбовідб. 15,80. Обл.-вид. арк. 17,45. Наклад 4500 прим. Зам. № 9-1845

 

Видавництво КНЕУ
03680, м. Київ, проспект Перемоги, 54/1
тел. (044) 458–00–66; тел./факс (044) 446–64–58

E-mail: publish@kneu.kiev.ua

Передмова .................................................. 4

Тема 1. Предмет та завдання економічної історії .................. 6

Тема 2. Господарські форми економіки стародавнього світу ....... 12

Тема 3. Становлення та розвиток феодальної
системи господарства ................................. 19

Тема 4. Мануфактурний період світової економіки та перехід
до індустріального суспільства
(XVI — перша пол. ХІХ ст.) ........................... 28

Тема 5. Господарство провідних країн світу в останній третині
ХІХ — на початку ХХ ст. ............................. 50

Тема 6. Господарство провідних країн світу в міжвоєнний період . 63

Тема 7. Господарство провідних країн світу після Другої
світової війни ....................................... 78

Тема 8. Розвиток феодальної системи господарства
в українських землях (VI — XVI cт.) .................... 92

Тема 9. Господарство українських земель в умовах
панування феодальної системи (ХVІ — XVIII ст.) ....... 110

Тема 10. Криза феодально-кріпосницької системи
та розвиток капіталістичних відносин в ХІХ ст. ........ 147

Тема 11. Господарський розвиток України наприкінці
ХІХ — початку ХХ ст. ............................. 170

Тема 12. Господарство України у міжвоєнний період
(20—30-ті рр. ХХ ст.) ............................... 180

Тема 13. Економіка України в роки Другої світової війни
та повоєнної відбудови (1939 — 1950 рр.) ............. 210

Тема 14. Господарський розвиток України в 50—80-ті роки ..... 226

Тема 15. Економіка незалежної України в 90-ті роки ХХ століття . 250

Література ............................................... 267


ПЕРЕДМОВА

Економічна історія, або історія народного господарства є важливою навчальною дисципліною, яка викладається на всіх економічних спеціальностях вищих навчальних закладів. Вона виникла на стику історичних та економічних наук. Як самостійна дисципліна вона сформувалася в XIX ст. (в Україні курс уперше читався в Харківському університеті в 1858/59 навч. році) на основі послідовного поширення та використання історико-генетичного методу пізнання економічних явищ та процесів. Тому цілком зрозумілим є її тісний взаємозв’язок з різними окремими економічними дисциплінами і, перш за все, з економічною теорією, узагальнення та теоретичні висновки якої повинна ілюструвати та підтверджувати.

Економічна історія є надзвичайно важливим предметом у системі економічної освіти: вона закладає у свідомості студента основи економічного мислення та логічного аналізу економічної дійсності. Простежуючи зміни форм господарського розвитку, процеси формування та розвиток певних господарських систем, економічна історія дає можливість побачити, як здійснюється сам хід перетворень, головні досягнення в галузі технічного прогресу чи економічної політики, які або самі є результатом соціально-економічних перетворень, або стають приводом, передумовою економічних зрушень.

Економічна історія дає реальне бачення довготермінових тенденцій економічного розвитку. Якщо статистика та соціологія малюють характеристики сучасного стану економіки, то економічна історія — картину історичного руху від минулого до сучасного, без чого неможливо побачити тенденції економічного розвитку, достатньо повно розкрити сучасний його стан та причини тих чи інших явищ, що його характеризують, підтвердити правильність чи розкрити помилки сучасної економічної політики, нарешті, обґрунтувати її перспективи. У поєднанні з історією економічних учень, економічна історія відіграє фундаментальну роль у формуванні економіста-практика, дослідника і педагога, адже формує в нього критичне мислення, «об’ємне» бачення соціально-економічних процесів і явищ.

Тривалий час історико-економічним дослідженням у нашій країні не надавалося відповідної уваги, занижувалася й роль дисципліни у підготовці професіоналів-економістів. Але на сучасному етапі, в період формування нової концепції економічного розвитку незалежної України, визначення шляхів переходу до ринкового господарства, економічна історія поступово повертає свої втрачені позиції. Відповідно зростає й потреба у спеціальній, особливо навчальній, літе-
ратурі.

Запропоновані тексти лекцій з економічної історії підготовлені авторським колективом відповідно до типової програми курсу, ухваленої на Всеукраїнській науково-методичній конференції «Проблеми викладання економічної теорії» 26—28 квітня 1999 р. (м. Київ) та розробленої відповідно до неї робочої програми курсу, затвердженої на засіданні кафедри «Розміщення продуктивних сил» КНЕУ (протокол № 1 від 27 серпня 1999 р.).

Тексти написані авторським колективом у складі викладачів кафедри «Розміщення продуктивних сил» Київського національного економічного університету: доц. Н. О. Тимочко (теми 1, 2, 3, 6, 7, 11, 13); доц. О. А. Пучко (теми 4, 5); ст. викл. Л. М. Рудомьоткіна (теми 8, 9, 10); доц. А. О. Маслов (теми 14, 15), а також ст. наук. співр. Р. Д. Толстов (Інститут економіки НАН України) (тема 12).

 


Тема 1


Читайте також:

  1. V. Завдання.
  2. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  3. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  4. А є А, тобто усякий предмет є те, що він є.
  5. Абетково-предметний покажчик
  6. АГД як галузь економічної науки
  7. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  8. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  9. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  10. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  11. Актуальні проблеми економічної безпеки України.
  12. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.




Переглядів: 519

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Продовольча безпека. | Предмет та завдання економічної історії. Критерії періодизації та різні підходи

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.