МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Структура власності в національній економіці
Структура власності має для національної економіки велике значення, оскільки визначає характер і сутність протікають в ній процесів - виробництва, споживання, розподілу. Виділяють наступний зміст власності: 1) економічний; 2) юридична. Економічна сутність власності побудована на відносинах між суб'єктом - власником і об'єктом - власністю. Як правило, власністю є майно, від якого залежить виробничий процес - економічні ресурси, фактори виробництва. Система економічних відносин власності включає наступні елементи: 1) привласнення власності. Це економічний процес, в результаті якого певна людина набуває виключне право на користування певною річчю або благом; 2) використання власності для господарської діяльності. Воно може бути здійснено безпосередньо власником або передане іншому господарюючому суб'єкту; 3) передача власності. Вона може бути здійснена насильно (крадіжка, відлучення, націоналізація) або добровільно (продаж, передача в оренду). Економічні відносини, пов'язані з власністю, впливають на сутність і характер всього виробничого процесу в економіці. З цього приводу люди можуть вступати між собою в конфлікт, а тому власність не може бути тільки економічною категорією. Вона повинні бути врегульована правовими нормами - системою загальноприйнятих правил володіння і розпорядження власністю. Юридична сутність власності передбачає загальноприйняті на законодавчому рівні правила регулювання власності. Цивільний кодекс виділяє наступні види суб'єктів власності (власників): 1) органи державного та муніципального управління. Відповідно до цього виділяють державну і муніципальну власність; 2) юридична особа; 3) громадянин - фізична особа. Цивільний кодекс виділяє наступні види об'єктів власності (власність): 1) інтелектуальну власність; 2) рухоме майно (наприклад, цінні папери, асигнації, гроші, дорогоцінні метали); 3) нерухоме майно (наприклад, земля, промислові та житлові будівлі). Якщо виконані передбачені на законодавчому рівні правила, суб'єкт наділяється правом власності на об'єкт власності. Право власності включає: 1) право розпорядження власністю. Це право на використання речі або блага, на передачу цього права іншій власнику; 2) право володіння власністю. Це закрепляемое й охоронюване на законодавчому рівні право фізичного володіння річчю або благом; 3) право користування власністю. Це закрепляемое й охоронюване на законодавчому рівні право використання речі або блага для господарської діяльності або задоволення особистих потреб і потреб. Поєднання економічної та юридичної сутності власності і становить її сучасне розуміння. Відносини володіння, користування і розпорядження власністю без юридичного закріплення носили б хаотичний характер. А без економічного змісту юридичне закріплення права власності не мало б значення. Існують два діаметрально протилежні підходи до власності: 1) соціалістичний, що виходить з того, що вся власність - суспільна і належить державі, виражає інтереси всього суспільства. У даному підході виключається право власності громадян і юридичних осіб. Як показує практика реалізації цього підходу, штучне усунення економічної сутності призводить до стагнації економічного розвитку та зниження ефективності суспільного виробництва; 2) капіталістичний, який визнає всі три види права власності - державну, фізичної та юридичної особи. При органічному поєднанні всіх їх у національній економіці можливе досягнення високих темпів економічного зростання. Державна власність домінує в значущих для суспільства галузях - соціальної, культурної. Приватна власність дозволяє підвищити ефективність виробництва. В Україні до 1990 р. використовувався виключно соціалістичний підхід до власності. У результаті розпаду СРСР положення було змінено, і були введені три види власності - державна, фізичних і юридичних осіб. Структура власності в національній економіці відображає характер існуючих взаємозв'язків між об'єктами і суб'єктами власності. Вона специфічна стосовно кожної певній країні та формується під впливом сукупності історичних, культурних, психологічних факторів. У силу різних обставин в Україні до 1990 р. існувала тільки одна форма власності - державна, а з цієї причини структура власності була вкрай спрощена. Для сучасної структури власності в Україні характерно: 1) переважання тіньових відносин власності. Держава прагне врегулювати на законодавчому рівні відносини володіння, розпорядження і використання власності. У разі тіньової економіки ці відносини не регулюються державою, а протікають поза правового поля (це сукупність неврегульованих і неврахованих на законодавчому рівні господарських відносин). Тіньова економіка відрізняється незаконним збагаченням, найчастіше насильницьким присвоєнням власності і перерозподілом національного багатства. За неофіційними даними, більше половини відносин об'єктів і суб'єктів власності протікають в рамках тіньової економіки, тобто не врегульовані державою; 2) процес роздержавлення, тобто приватизація власності. Досвід розвинених країн показує, що активне економічне зростання може бути реалізований тільки в ситуації, коли суб'єкти господарської діяльності мають пряму зацікавленість у результатах своєї праці. Одним із значущих стимулів для господарюючих суб'єктів є право власності. Для того щоб підвищити економічний інтерес господарюючих суб'єктів, було розпочато процес приватизації - передача фізичним та юридичним особам права власності, яке належало раніше державі. Цей процес носив в Україні хаотичний характер і мало сприяв економічному зростанню. Помилки програми приватизації призвели до концентрації права власності у невеликої кількості людей - олігархів; 3) нерозвиненість малого підприємництва. У розвинених країнах основу економіки становлять малі підприємства з приватною власністю на засоби виробництва. У Україні ж з причини відсутності необхідних для цього умов воно практично не розвивається. Основна проблема сучасної структури власності в Україні полягає у створенні умов для такої реалізації права власності, який поєднував би інтереси соціальної стабільності, справедливості та активного економічного розвитку.
Читайте також:
|
||||||||
|