Діяльність фрахтового брокеру заснована на тому, що для цілого ряду судноплавних компаній або неможливо, або незручно працювати напряму з вантажовласником. По-перше, тому, що останній дуже часто не володіє особливостями торговельного мореплавання, по-друге, використання суден в різних кінцях світу вимагає певних знань особливостей секторів ринку і для самого судновласника, це ж пов’язано з додатковими витратами, доцільність яких передбачити дуже важко. Тому відносно вигідніше стає використання відповідної послуги з боку посередника - фрахтового брокера. В свою чергу, необхідність розширення мережі споживачів, при необхідності відсутності зростання постійних поточних витрат обумовлює доцільність використання послуг фрахтового агента. Розрізняють два типи фрахтових агентів:
1. Фрахтові агенти, що діють як філія транспортної компанії.
2. Фрахтові агенти, що діють як самостійна господарча структура.
Взагалі, по своїй суті фрахтовий агент спрощено - це велика бухгалтерія, у структурі якої виділяють:
- рекламно-інформаційний відділ;
- групу розрахунків із транспортним підприємством;
- групу розрахунків із клієнтурою;
- групу договорів.
Фрахтові агенти більш поширені в лінійних перевезеннях, а фрахтові брокери в трамповому судноплавстві.
Фрахтовий брокер теж може діяти як агент тоді, коли між ним і судновласником укладений договір про надання брокеру повноважень фрахтового агента для більш ретельного представництва інтересів відповідної судноплавної компанії.
У той же час, фрахтовий брокер виступає як принципал тоді, коли він самостійно здійснює букерування вантажів і фрахтування тоннажу.
На рисунку 11.1 представлена принципова структура фрахтового брокеру, що діє на певному секторі фрахтового ринку яка включає мінімально необхідний набір елементів для виконання відповідних функцій.
Директор
Суднова група
Вантажна група
Фінансова група
рис.11.1 Принципова організаційна структура фрахтового брокеру